[samba] Valid users home directory dmv %S

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik draai Samba 3.0 op debian 3.0. Heb de home dir share aangemaakt als volgt.

[homes]
comment = Home directory %S
browseable = no
writable = yes
create mode = 0664
directory mode = 0775
valid users = %S

Die %S zou dus vervangen moeten worden door de mapnaam van de homedirectory als ik de samba manual goed begrijp. Dit gebeurd blijkbaar niet. Er wordt namelijk gevraagd om een login naam en paswoord. Zonder valid users = %S in m'n smb config werken de home dirs zoals ze moeten werken. Als ik die variable %S in m'n comment van de homes zet staat er in windows verkenner in de comment IPC_. Blijkbaar wordt die waarde %S dus niet goed geinterpreteerd? Nu is mijn vraag: Waar kan dit aan liggen

Ik weet dat ik ook de homes dirs kan afschermen van niet eigenaren door middel van de unix permissies. Ik wil de linux permissies en de toegang tot shares echter gescheiden houden.

Nog even hoe hij de %S in verkenner weergeeft.
Afbeeldingslocatie: http://cambridge.shacknet.nu/bart/untitled.JPG

Systeem | Strava

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
%S
the name of the current service, if any.

%P
the root directory of the current service, if any.

%u
user name of the current service, if any.

%H
the home directory of the user given by %u.

Met een van deze moet je vast wel wat kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door PowerSp00n op 02-11-2003 14:08 . Reden: %u toegevoegd ;p ]

• Brakkie
  • Niet online
Heb je opties geprobeerd maar geen van deze werkt. In de Samba documentatie staat het volgende.

%S Current share's name

Het lijkt me dan als ik valid users = %S doe dat bij de home dir brakkie de valid user ook brakkie is en dat dus alleen brakkie er toegang toe zou moeten hebben. Dit blijk dus niet te werken zoals in de topic start beschreven terwijl dit wel zou moeten?

Misschien ook handig om even erbij te hebben:

[global]
workgroup = VISSCHER
server string = Samba 3.0 server
security = SHARE
os level = 65
preferred master = Yes
encrypt passwords = yes

[ Voor 32% gewijzigd door Brakkie op 02-11-2003 15:01 ]

Systeem | Strava

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[home]
comment = Home Directories
path = %H
browseable = yes
writable = yes

Toch :?

• Brakkie
  • Niet online
Laatst genoemde oplossing werkt inderdaad prima. Bedankt! Ik vraag me alleen nog steeds af waarom het niet op mijn manier kan met die %S en gebruik makend van de standaard [homes] functionaliteit in Samba. :)

Ik kom ook heel vaak tegen dat de home directories op de manier zoals in de topic start beschreven geshared worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Brakkie op 02-11-2003 15:08 ]

Systeem | Strava

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien ten overvloede, maar voor de meeste usertjes zijn files als .bashrc, en een map "mail" niet echt begrijpelijk, en ze moeten die eigenlijk niet eens zien (dan gaan ze alle . files deleten enzo waardoor dingen misgaan).
Ik configureer mijn samba servers tegenwoordig zo dat ze een subdirectory van hun echte homedir als samba homedir zien:

[homes]
path=/home/%U/samba
..
[/homes]

als je dan voordat je users aanmaakt ook dus een map "samba" in /etc/skel zet werkt het prima.
Pagina: 1