Toon posts:

Betekent snellere specs firewall ook sneller netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb onlangs van een oud systeem een OpenBSD firewall/router/NAT doos gemaakt.
Nou vraag ik me af in hoeverre de specs bijdragen aan de snelheid van het netwerk. Een voorbeeldje: Heb nu Celeron 566 (was eerst 566@800) met 250mb geheugen @100mhz met 2 Realtek NICjes. Die 250mb bestaat uit 2 reepjes, 1@100mhz en 1@133mhz(moet op 100mhz draaien anders crasht ie).
Stel nu dat ik m'n proc weer overklok naar 800mhz, en het 100mhz reepje eruit haal zodat ik 128mb@133mhz heb. Aangezien die Realtek kaartjes nogal wat rekenwerk door de processor laten doen, betekent dat dan dat pakketjes over het netwerk sneller verwerkt worden? Zodat ik mischien een lagere ping heb bij bijvoorbeeld online games zoals UT?

/me is te lui om z'n systeem open te schroeven en het te proberen. :+

Hartelijk dank!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 13:53:
Heb onlangs van een oud systeem een OpenBSD firewall/router/NAT doos gemaakt.
Nou vraag ik me af in hoeverre de specs bijdragen aan de snelheid van het netwerk. Een voorbeeldje: Heb nu Celeron 566 (was eerst 566@800) met 250mb geheugen @100mhz met 2 Realtek NICjes. Die 250mb bestaat uit 2 reepjes, 1@100mhz en 1@133mhz(moet op 100mhz draaien anders crasht ie).
Stel nu dat ik m'n proc weer overklok naar 800mhz, en het 100mhz reepje eruit haal zodat ik 128mb@133mhz heb. Aangezien die Realtek kaartjes nogal wat rekenwerk door de processor laten doen, betekent dat dan dat pakketjes over het netwerk sneller verwerkt worden? Zodat ik mischien een lagere ping heb bij bijvoorbeeld online games zoals UT?

/me is te lui om z'n systeem open te schroeven en het te proberen. :+

Hartelijk dank!
Als je 100 mbit inet verbinding hebt misschien.
Maar denk dat je servertje niet de botttleneck is maar je inet verbinding ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tenzij je hele brakke software ervoor gebruikt zal het weinig uitmaken, meestal zal zelf een 486dx66 al voor 99% de maximale snelheid leveren, mits je dus niet te brakke software gebruikt, en in het geval van zo'n bak hem dedicated laat routeren/firewallen en er niet nog tig andere services op hebt lopen, in het laatste geval kan snellere hardware soms wel voor meer snelheid zorgen...

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het maakt alleen uit als je een oude 486 gebruikt en een pijp naar het internet hebt van 10mbit of meer. Een Celly op 566 is volgens mij meer dan voldoende voor een 100mbit netwerk, dus lagere pings in UT zul je er niet door krijgen als je je proc overclockt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dit heeft vrij weinig met Non-Windows Operating Systems te maken, daarom maar naar Overige Hardware

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gaat niet veel uitmaken, simpel. Tsja, tenzij je een internetverbinding van 100-en Mbits hebt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:31

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hou er rekening mee dat een systeem met dergelijk doel beter niet kan OC'en. Maak een lekker stabiel systeem, voorkom slechte pakketjes van je nic's die op een hogere PCI clock moeten werken en wat een NIC dus nooit echt kan waarderen ;)

To be determined...

Pagina: 1