[RAID] van ATA RAID naar SATA (RAID) hoe te backuppen?

Pagina: 1
Acties:

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Dag mensen,

ik ben nu in het bezit van een Promise TX2000 ATA133 RAID controller met daarop 2 x 80GB WD's met 72 k en 8 mb cache, en een 120 GB model van WD met wederom 72k en 8mb cache!

Dit draait al een jaar zeer stabiel en heb nooit problemen hiermee gehad! Maar nu wil ik van deze config af, a.s. week gaan sowieso de hdd's de deur uit (al verkocht) en nu moet ik voor die tijd een goede backup hebben van die 250 gb aan data die op de 3 schijven staan! Wel belangrijk is dat het budget maar €250,- is momenteel!

Ik ga naar SATA toe, ik wil wel 2 x Raptor schijven hebben, maar de nwste modellen die uitkomen 73,2 GB zijn erg duur omdat ze net uit zijn of nog moeten komen een dezer dagen :? En de 36 GB variant is nog steeds erg duur en geen optie voor mij vanwege de lage opslagcapaciteit!

Heb besloten voor 2 x WD 120 GB SATA schijven te gaan, hoop dat dit beter draait op dan de normale ATA schijven, want ik haal nog geen 50% vd preformance van wat ik zou moeten halen, maar dat terzijde!

Nog rest mij de grote vraag!Hoe backup ik de ATA data naar de 2 SATA HDD"s :?

Heb namelijk begrepen dat ik niet de PCI RAID ATA config NAAST de SATA config kan draaien? Dus booten zoals gewoonlijk van ATA133 hdd's en dan in Windows of een ander progje de boel kopieren naar SATA/(RAID0)

Dit omdat mijn mobo (Abit IC7) en elk ander willekeurig mobo het niet toestaat om 2 controllers tegelijk aan te sturen omdat ie het niet kan :?

Dus een hardware en een chip die hij aan moet sturen tegelijk!

Aan jullie dus de vraag in deze lange openingspost, kan ik de data backuppen zoals ik wil? Dus data kopieren van ATA naar SATA zoals ik het beschrijf, en zo ja hoe pak ik dit het beste aan ?

En zo nee, wat zijn de alternatieven of de beste manier :?

[ Voor 4% gewijzigd door Ibidem op 02-11-2003 13:01 . Reden: aangepast ]

..::System Specs::..

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:59

ThaHandy

Discovery Channel

Sata en Pata is eigenlijk etzelfde op de kabel en de 150mb/s en de 133/100mb/s na

wat je kan doen is de Sata gebruiken en installeren en dan met ghost (dos) (disk -> disk) de boel copieëren van de ata raid naar de Sata raid

van mij weten kan je gewoon een 2e raid kaart er in prikken hoor :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 02-11-2003 13:07 ]

• Ibidem
Ok hopelijk lukt dat, en nu stuit ik op iets anders, ik lees op GoT, dat veel mensen hogere HDD scores halen met een onboard controller dan 1 op een PCI kaart.

Want met mijn controller (hardware) haal ik lagere scores dan iemand met dezelfde schijven op een onboard controller.

Nu wil ik dus voor SATA gaan, en wil een Promise Fasttrack S150 TX4 controller hebben, vooral omdat je dan kan upgraden zonder dat data verloren gaat omdat bij een ander mobo vaak een andere onboard controller zit als je daar je HDD's op aansluit. En je dus weer moet gaan backuppen!

Maar nu ben ik bang dat ik WEER lage scores krijg met deze Promise kaart, lager dan wanneer je hem op de SATA RAID controller aansluit op mijn Abit IC7!

Iemand die dit kan bevestigen :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hoe backuppen?

Vrij simpel:
1. Je zet een backup-programma aan, in win2k zit standaard zo'n ding.
2. Af en toe tape omwisselen.
3. Klaar.

Als je je nieuwe schijven hebt, kan je deze backup terugzetten.

Als je geen tapestreamer hebt, zou ik wachten tot je je nieuwe disks hebt. Schroef deze er dan bij in je huidige setup, en zet alles over. Pas dan kan je je oude schijven wegdoen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Ibidem
Varienaja schreef op 02 november 2003 @ 18:20:
Hoe backuppen?

Vrij simpel:
1. Je zet een backup-programma aan, in win2k zit standaard zo'n ding.
2. Af en toe tape omwisselen.
3. Klaar.

Als je je nieuwe schijven hebt, kan je deze backup terugzetten.

Als je geen tapestreamer hebt, zou ik wachten tot je je nieuwe disks hebt. Schroef deze er dan bij in je huidige setup, en zet alles over. Pas dan kan je je oude schijven wegdoen.
tsja.. lezen is ook een vak! Geen streamer en de vraag is van mijn kant OF je idd En SATA en de ATA RAID NAAST elkaar kan laten draaien :? En wat ik gelezen heb is van NIET en wil wel graag ZEKERHEID!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:59

ThaHandy

Discovery Channel

als je nog een 2e pc hebt kan je de boel copieren van ene pc naar andere pc dmv netwerk
en dan de Sata in je eigen pc zetten :?
ghost kan dat ook ;) (heeft wel netwerk driver nodig)

maar wat is je situatie nou dan?

ata riad gaat zo weg

waneer heb je die Sata raid (+Hd) binnen?

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 02-11-2003 23:07 ]

• Ibidem
ThaHandy schreef op 02 november 2003 @ 23:04:
als je nog een 2e pc hebt kan je de boel copieren van ene pc naar andere pc dmv netwerk
en dan de Sata in je eigen pc zetten :?
ghost kan dat ook ;) (heeft wel netwerk driver nodig)

maar wat is je situatie nou dan?

ata riad gaat zo weg

waneer heb je die Sata raid (+Hd) binnen?
ik heb 4 pc's waarvan 2 notebooks, dus die vallen af! De andere pc is een P3 800 en daarin wordt mijn RAID array niet herkend. Kan t mobo niet echt aan ofzo. Zat al te denken aan een pc van een vriend ofzo maar moet dat nog even bekijken!

Verder is het zo dat ik een arme student ben en dus als het ware de ATA RAID verkocht heb, geld op mijn rekening krijg en daarvan de SATA disks van koop, zodra die binnen zijn backuppen en de andere schijven wegdoe! Dit moet allemaal binnen 1 dag gebeuren! Want 2 x SATA schijven kosten precies evenveel als wat ik voor de ATA HDD's gevangen heb!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat als de winkel waar je de schijven koopt die schijven niet op voorraad heeft??

iRacing Profiel

• Ibidem
Gohan-san schreef op 02 november 2003 @ 23:25:
wat als de winkel waar je de schijven koopt die schijven niet op voorraad heeft??
sowieso zijn ze al besteld, en ten tweede is het geld pas gisteren gestort via een bankopdracht in de vorm van een brief, duurt +- 4 a 5 dagen! Dus maak me daar geen zorgen over! Maar niet te ver offtopic!

Hoe gaat ik dit nou oplossen, hoe te backuppen :?

• Ibidem
ffkes een klein kickje om dit topic nog ff onder de aand8 te brengen!

[desperate modus]
Iemand een id :?
[/desperate modus]

Pagina: 1