Toon posts:

Niet een mailserver met eigen domein, maar wel imap

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al de nodige draadjes over mail servers met adsl lijnen en imap gevonden, maar ik ben op zoek naar een oplossing voor een andere variant.

Ik heb een Planet ADSL verbinding en een ik@planet.nl adres dat ik graag wil blijven gebruiken. Ik heb een Win2003 server klaarstaan die ik het volgende wil laten doen:

- mijn Planet mailbox steeds leeghalen en op server HD in imap formaat opslaan.
- daarna wil ik met Outlook vanaf verschillende pc's naar de IMAP op m'n server kunnen komen (hoeft niet tegelijk).

Ik heb tot nu toe oplossingen gezien met een eigen mailserver die een eigen domein gebruikt, maar da wil ik dus nie.
Anderen losten het op door .pst op de een of andere manier te syncen, of door hun mailclient op te geven de mail op de server te laten staan. Das voor mij echter geen optie, want dan raakt m'n mailbox binnen een week vol.

Kan iemand mij aangeven met welke software ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen? Maakt me niet uit als daar heel erg dure software uit rolt oid, ik wil het koste wat kost oplossen :)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 11:11:
- mijn Planet mailbox steeds leeghalen en op server HD in imap formaat opslaan.
Installeer een mailserver (ik heb nog niet met de ingebouwde mailspul van 2003 gespeeld, alleen Exchange, dus of het daar mee mogelijk is weet ik niet), met een POP3 connector. Exchange kan dat met bijvoorbeeld GFI MailEssentials of de POP3connector van MS zelf (die je bij SBS krijgt), MDaemon kan dat standaard al, de ingebouwde mailserver van Windows 2003 weet ik dus niet.
Deze haalt je popbox leeg en zet het in een user mailbox.
- daarna wil ik met Outlook vanaf verschillende pc's naar de IMAP op m'n server kunnen komen (hoeft niet tegelijk).
MDaemon en Exchange hebben IMAP servers, met beiden kun je zelfs agenda's overal openen e.d. (Exchange heeft het standaard, MDaemon heeft GroupWare nodig). Of de Windows 2003 mailserver IMAP heeft weet ik niet.

Als je een van deze mailservers geinstalleerd hebt en IMAP hebt geactiveerd, kun je met je client connecten en je mailbox uitlezen.

Ook kun je met Exchange en met MDaemon webmail aanbieden (respectievelijk OWA en WorldClient).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Moet het perse met windows? ook al heb je geld zat. voor 1 adresje lijkt het me niet slim om die software daarvoor allemaal te gaan kopen, maar aan de andere kant, het is jouw geld.
Ik weet dat het met linux met fetchmail en een imapd gewoon heel eenvoudig kan (draai het hier ook). En er zullen ongetwijfeld ook windows software zijn die ditzelfde kan.
In ieder geval dien je een mailserver te hebben, welke had je al gevonden en waarom voldeden die niet?

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 02 november 2003 @ 11:16:
- Installeer een mailserver (ik heb nog niet met de ingebouwde mailspul van 2003 gespeeld, alleen Exchange, dus of het daar mee mogelijk is weet ik niet), met een POP3 connector. Exchange kan dat met bijvoorbeeld GFI MailEssentials of de POP3connector van MS zelf (die je bij SBS krijgt), MDaemon kan dat standaard al, de ingebouwde mailserver van Windows 2003 weet ik dus niet.
Deze haalt je popbox leeg en zet het in een user mailbox.
Aha, ik kom er net achter dat ik om MS Exchange te gebruiken ook perse active directory moet opzetten (waar ik veel te weinig van weet). Dus ik ga maar is kijken naar MDaemon.
MDaemon en Exchange hebben IMAP servers, met beiden kun je zelfs agenda's overal openen e.d. (Exchange heeft het standaard, MDaemon heeft GroupWare nodig). Of de Windows 2003 mailserver IMAP heeft weet ik niet.[/quote]
Ik houd het voorlopig even bij alleen e-mail dan, GroupWare gaan gebruiken voor 1 user is idd beetje overkill denk ik.
Erkens schreef op 02 november 2003 @ 11:17:
-Moet het perse met windows?ook al heb je geld zat. voor 1 adresje lijkt het me niet slim om die software daarvoor allemaal te gaan kopen, maar aan de andere kant, het is jouw geld.
Ja want ik heb op die bak ook SUS draaien en symantec viruscan die de updates over m'n netwerkje pusht. Als iemand trouwenz SUS onder Linux voor elkaar weet te boksen >:) dan zal ik toch is aan overstappen denken.
-In ieder geval dien je een mailserver te hebben, welke had je al gevonden en waarom voldeden die niet?
Ik had nog nergens iets mee geprobeerd, want ik wilde voorkomen iets helemaal te installeren om erachter te komen dat er een functie aan mist. Daarnaast was ik bang dat iemand zou antwoorden: hier heb je helemaal geen mailserver voor nodig, je stelt gewoon dit en dit bij outlook in ofzo...

Bedankt voor jullie snelle replies

[ Voor 20% gewijzigd door Rafe op 02-11-2003 12:19 . Reden: even wat leesbaarder gemaakt dmv quote tags :) ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 11:32:
Ja want ik heb op die bak ook SUS draaien en symantec viruscan die de updates over m'n netwerkje pusht. Als iemand trouwenz SUS onder Linux voor elkaar weet te boksen >:) dan zal ik toch is aan overstappen denken.
Je kwoots maken de boel nogal onduidelijk, je kan meerdere post kwoten als je met je reply bezig bent.
maar dat terzijde.

SUS onder linux kun je een heel eind mee komen door qchain en een batch file met daarin je updates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@echo off
setlocal
set PATHTOFIXES=netwerkdrive:\dir\met\win2k\engels\updates

%pathtofixes%\Windows2000-KB817606-x86-ENU.exe -z -m
%pathtofixes%\Windows2000-KB819696-x86-ENU.exe -z -m
%pathtofixes%\Windows2000-KB822679-x86-ENU.exe -z -m
%pathtofixes%\Windows2000-KB823559-x86-ENU.exe -z -m
%pathtofixes%\Windows2000-KB824105-x86-ENU.exe -z -m
%pathtofixes%\Windows2000-KB824146-x86-ENU.exe -z -m
[...]
%PATHTOFIXES%\qchain.exe

Koppel dat aan een script wat je Windows versie en taal opvraagt om de juiste patches te installeren (Kix bijvoorbeeld), cronjobje, eventueel een check op de .logs en/of registry entries die weggeschreven worden bij het installeren van een hotfix (Weer kix als aangewezen optie)....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Mercury voor Windows is gratis en voldoetaan jouw eisen. Interface en installatie moet je ff doorheen bijten (maar bij welke mailserver is dat niet).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 11:32:
SUS onder Linux zie BackSlash32

Symantec AV weet ik niet hoe dat moet onder Linux, heb wel een keer McAfee via een samba share laten updaten (McAfee kan je updaten via een local directory, of network share, ipv FTP). Nieuwste dat files laten downloaden door een cronjob op je Linux server.
Ik had nog nergens iets mee geprobeerd, want ik wilde voorkomen iets helemaal te installeren om erachter te komen dat er een functie aan mist.
Dat heet nou tweaken.

PS: Gebruik voortaan liever de [quote] en [/quote] tags, of druk op het 'Quote' knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif), dat leest wat makkelijker.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Let er wel op dat de funcienaliteiten die Mdaemon Groupware bied tot 100 gebruikers wordt aangeraden daarboven hebben we er veel problemen mee.

Wij zijn de Nederlandse Distributeur van Mdaemon dus ik raad je het af als je ver boven de 100 gebruikers komt die Groupware functionaliteiten gebruiken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Portland?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@BackSlash32

w00t, ik ben nog linux n00b maar er zijn al meer oplossingen beschikbaar dan ik dacht! Nu nog uitvinden hoe ik Mandrake installeer op een pc die alleen maar HD's aan een IDE raid controller heeft hangen, maar dat is off-topic, heh.
(Toen ik nog geen raid had, heb ik al wel een paar keer dingen ermee uitgeprobeerd, da ging goed)

@SensationGoT
Zozo das eerlijk toegegeven, hebben ze je ontslagen ofzo? :s
Hmm verder dan m'n ouders en zussie erbij zal het niet komen, dus qua aantal no probs. Maar tnx voor je waarschuwing, een gewaarschuwd mens telt voor 2 he dus nou zit ik wel eerder aan die user limit :D

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 12:00 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 11:57:
w00t, ik ben nog linux n00b maar er zijn al meer oplossingen beschikbaar dan ik dacht!
Mja, als je nagaat wat SUS voor je doet (downloaden, in één dir zetten enzo, wachten op approval) kun je met de nodige kennis en handigheid die functionaliteit ook nabootsen voor een groot deel.
Zo zou je een php frontend kunnen maken waar je je patches mee upload en approved, en eventueel gekoppeld aan een database je install base per client bijhoudt, en dan via je db-koppeling en je php scripts een custom update-batch laten genereren...

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 11:55:
Let er wel op dat de funcienaliteiten die Mdaemon Groupware bied tot 100 gebruikers wordt aangeraden daarboven hebben we er veel problemen mee.

Wij zijn de Nederlandse Distributeur van Mdaemon dus ik raad je het af als je ver boven de 100 gebruikers komt die Groupware functionaliteiten gebruiken.
Beetje offtopic maar is Mdaemon een beetje stabiel ? (onder zware load etc)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wij gebruiken het als multidomain mailserver voor een ISP met 500+ accounts, kan met 2 vingers in de neus als je goeie hardware gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 02-11-2003 12:16 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 15:59
Denk het wel ja, ken geen andere distributeur in NL van alt-n ;)
Pagina: 1