Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Led] Rheobus dual-color led vervangen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb vandaag de hele dag zitten modden, zet me pc weer aan, merk ik dat ik van me 3e dual color led van me rheobus de blauwe kleur heb gemold :X Het is dus een sunbeam rheobus, 4 channels, met elk een dual color led. Hij is tot 7v rood en bij 7v springt hij om naar blauw. Bij die 3e led doet hij het dus tot 7v en daarna geeft hij geen kleur meer. De fan gaat wel nog na 7v harder draaien, daaraan zie ik dat nix aan de schakeling is, maar gok ik dat de led kapot is.

Nu vind ik dat dual-color geneuzel van rood naar blauw toch al niet zo mooi, dus wil ik dit vervangen door gwone standaard blauwe leds erin te zetten, die heb ik toch genoeg dus. Maar een dual color led heeft 3 pinnen en die gwone leds 2. Die dual color led heeft natuurlijk 1 min en 2x een plus, 1 voor blauw en 1 voor rood. Iig dat lijkt me toch zo. Nu heeft die gwone blauw led gwoon een + en een -. Hoe sluit ik dit nu aan?

Moet ik dan die + van de rood en die + van de blauw met elkaar verbinden en die op de + van de blauwe led doen en de - op de - van de blauwe led?

En nog een vraag, als je die 3 pinnetjes hebt op een dual color led. Zijn de buitenste 2 dan de + en de middelste de - ?

(Ja die laatste vraag is search werk, maar ik denk stel hem ff in een keer erbij in het topic), overigens vraag 1 vond ik geen antwoord op via de search ...

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
ehm
je kunt eens uitzoeken of het mogelijk is dat je bij het verkeerd aansluiten dat je dan je LED op blaast of niet ( dus + - verkeerd om of + + op beide polen).
Zoniet dan kun je beter gewoon ff experimenteren >:)

ik gok dat je beide + polen parallel moet schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.CeeJay op 02-11-2003 02:34 ]

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Verwijderd

Topicstarter
Mr.CeeJay schreef op 02 november 2003 @ 02:33:
ehm
je kunt eens uitzoeken of het mogelijk is dat je bij het verkeerd aansluiten dat je dan je LED op blaast of niet ( dus + - verkeerd om of + + op beide polen).
Zoniet dan kun je beter gewoon ff experimenteren >:)
Een led opblazen vind ik niet zo erg, heb er toch nog wel wat. Maar ik heb geen zin dat als ik dadelijk de blauwe en de rode pin aan elkaar maak, dat ik het circuit kortsluit oid... Overigens weet ik nog niet es of die 3 pinnen de - en de rood + en de blauw + betekenen. Hopelijk kan me ff iemand wat duidelijkheid geven ;)

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
Je kunt niks kortsluiten zolang de LED de stroom verbruikt.

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Een veilige manier is om aan de rode + een diode te zetten en ook bij de blauwe + en vervolgens de twee uiteinden aanelkaar te knopen en die aan de + zetten van je nieuwe blauwe led. Moet volgens mij werken zo.

edit:
meestal is de middelste van de 3 de 'min' (kathode) en de andere twee de + van elke kleur (anode)

[ Voor 22% gewijzigd door Tentacle1 op 02-11-2003 08:48 ]

System specs

Verwijderd

De middelste is waarschijnlijk de min en de buitenste pootjes zijn de plussen. Het kan ook andersom zijn, dat de middelste de plus is en de buitenste de minnen, maar jij zegt zelf al dat je twee plussen hebt en een min, dus is de min waarschijnlijk de middelste. Probeer anders eens het circuit te volgen. :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:05
Neem je meettoestel en meet de spanning over de 3 pennetjes onder de 7volt (een van de kanalen die wel werkt natuurlijk). Een rode led zal zo'n 1.6V over zich hebben, de polariteit zie je aan je meettoestel (positieve waarde ==> rood is plus). Daarna meet je op meer dan 7 volt, 1pin zal voor beide kleuren gebruikt worden, waarschijnlik massa.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm RaZoRbLaDe, die vraag wou ik ook eigenlijk net gaan stellen :p

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook gewoon ergens een 5v vinden en die samen met een weerstandje aan de + van je blauwe ledje knopen

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Mr.CeeJay: Leds kan je alleen opblazen als je er een te grote stroom door laat lopen -> ze branden dan (even heel) fel. Als je ze andersom aansluit gebeurt er gewoon helemaal niets.

Als ze altijd moeten branden dan kan je het makkelijkste een weerstand tussen een +5v aansluiting en de led hangen (bonelessNiels idee). Als ze alleen moeten branden wanneer de originele led brandde (rood/blauw) dan pas je de methode toe van Tentacle1. Kans is dat de leds dan minder fel branden, dat hangt van de schakeling af.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de led nu parallel aan de fanuitgang hang, met een weerstand. Dan wordt hij ook gedimt :*) Denk dat ik dat ga doen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 23:09:
Als ik de led nu parallel aan de fanuitgang hang, met een weerstand. Dan wordt hij ook gedimt :*) Denk dat ik dat ga doen :)
led's kun je nauwelijks dimmen, onder de 1,5 volt doen ze het vaak (ligt aan je ledje, verschilt nog wel eens) niet meer, je hebt dus een 'dimtraject' van ongeveer 0,7 volt. Je ziet het ook nauwelijks aan blauwe led's (zijn te helder om iets aan te zien).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 15:28 ]

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm (zoals al gezegd) heb ik het ding ook en ik heb 'm eens bekeken. Ik kwam erachter dat je de led's heel makkelijk eruit kan trekken. Mijn vermoeden is dat als je van voren kijkt (waar de draaiknoppen zitten) 't eerste pinnetje de + is voor onder de 7v, de middelste de Ground en de derde de + is voor boven de 7v...

Ik heb b.t.w. veel weerstanden rond die dingen gezien, dus het zou kunnen dat er helemaal niet zoveel Volt door die dingen stroomt?

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Verwijderd

X-G schreef op 07 november 2003 @ 20:45:

Ik heb b.t.w. veel weerstanden rond die dingen gezien, dus het zou kunnen dat er helemaal niet zoveel Volt door die dingen stroomt?
een led werkt meestal op +/- 2,1 volt (uitzonderingen daargelaten, sommige blauwe op 5, en sommige witte op 12, daar zit een weerstand ingebakken).
Pagina: 1