Toon posts:

Autospeakers voor bas zonder amp...

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:58
* JT wilt bas in pappies auto.

Een sub is geen optie (neemt teveel ruimte in) maar een hoedenplankie met 2 grote speakers vindtie best. Sterker nog, hij wil dan wel meebetalen voor betere kwaliteit (hij heeft voorin een setje Magnat XCentric 162 en de HU is een Pioneer DEH-P77MP) om de frontspeakers te complementeren.

Nu wil ik zoveel mogelijk bas uit die HU halen :P Nou heb ik meerdere opties. Kep bijvoorbeeld even gekeken naar de Magnat XCentric 693. Maar...welke mij ook erg interesseren, zijn de Caliber CSP25. Dit zijn tenslote 2 10" compo speakers en 2x10" betekent meer luchtverplaatsing dan 2x 6x9" :P

Mijn vraag is echter, gaat de HU dit trekken ? Ik weet dat je met een 6x9" setje niet zo snel probs krijgt, dus dan moet dit toch ook te doen zijn ? En wie heeft evt nog wat tips voor speakers met een lekkere hoge gevoeligheid ?

[Voor 3% gewijzigd door JT op 02-11-2003 01:57]

• Wekkel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-07 16:46

Wekkel

De downloadkoning

JBL heeft altijd hoge gevoeligheid in de boekjes staan. Of dit hoge rendement er IRL ook werkelijk uitkomt, dat weet ik niet. Die Calibers hebben iig wel redelijk wat membraamoppervlak met een doorsnede van 10", het zou toch wel wat bas op moeten leveren.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens of je ergens nog een setje jbl gto 963 II op de kop kan tikken.
Ik kan je vertellen dat die én een hoog rendement hebben én een stevige bas produceren.

En als je pa speakers in de hoedenplank niet erg vind denk ik meteen aan een dikke free air sub :) Of is dat een beetje "te"....

Wise enough to play the fool

• JT
Dat is té :P Tenzij ik een amp erbij kan installen, vast aan de hoedenplank met een fannetje erbij omdat de hitte niet omhoog kan.

Moet ook makkelijk te verwijderen zijn met een paar stekkertjes voor als de hoedenplank eruit moet. Me pa zal wel gaan zeuren over kabels, maar dat is bullshit want die speakerkabels moeten ook naar achteren.

Maar waar het mij dus óók om gaat, mocht de amp niet mogen, trekt die HU het wel ? Want die wordt dan denk wel heet...

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou... Ik heb ook een tijdlang die jbl's op alleen op mijn HU gehad en dat ging prima.
Wat je zou kunnen doen is zelf een hoedenplank maken uit 18mm MDF, dat doet ook wonderen voor het geluid.

Een beetje HU kan toch wel 12-15 watt per kanaal leveren en dat lijkt weinig, maar is al genoeg voor pijn aan je oren. :)

Overigens hoef je geen fan aan een amp te plakken, mijn amp hang ook "ondersteboven" aan de hoedenplank. Er zijn overigens ook amps die een ingebouwde fan hebben

• JT
Het gaat mij er meer om of die Calibers werken erop...en ik weet dat 15watt per kanaal VEEL is voor in de auto en dat dat goed hard gaat...daarom ben ik blij dat dit mag :P Maar waar het mij dus puur om gaat is die hitte van de HU, want dat kan moeilijk weg.

• subsonik
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 22:50
De meeste headunits met een vermogenseindtrap ("4x40W", 4x20Wrms dus) zijn er wel op voorzien om érg heet te worden. De temperatuur van de behuizing mag meestal tot rond de 100°C worden. Hoe heet de behuizing precies wordt bij vol vermogen hangt een beetje af van hoe het er achter het dashboard uitziet...

Ik neem ook aan dat je pa niet iemand is die z'n radio continu helemaal open heeft staan... Dus ik zou het gewoon proberen. Als de HU dan toch te heet wordt, kan je ofwel kijken om achter het dashboard wat meer ruimte te maken voor ventilatie, of om toch een klein eindtrapje te gebruiken. Je kan trouwens vrij eenvoudig zelf een eindtrapje bouwen rond een IC-tje van Philips, bv. de TDA1562Q, die sleurt 55Wrms door 4 ohm, zonder schakelende voeding.

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk, dat voor de hoeveelheid bas die jij graag hebt, dat je dat niet echt gaat trekken met een HU only. :)

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Zet er een Beyma SM112 (12") in als free-air. Het is dan wel geen free-air woofer maar als 'ie toch maar 15w krijgt dan is er niks aan het handje :) rendement van 97dB wat recht doorgaat naar de 20Hz dankzij de cabin gain :) (dingetje kost iets van 110 euro geloof ik)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08-03-2017

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Je hebt wel iets met bas hé JT ;)
Maar denk niet echt dat de HU het gaat aankunnen .. swel een mooie trouwens.. classy.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JT
Jongens, ik snap dat je beter een amp kan nemen, maar nogmaals, tis niet mijn auto en mijn pa wil ook niet dat ik een subwoofer inbouw. Dus ik moet het doen met de mogelijkheden die ik heb.

Kep btw net weer ff die radio goed hard gedraaid op de standaardspeakers, echt goed hard en echt warm werdtie niet eens...

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

hebie toevallig airco in de auto ?

zo ja dan word de radio mits tie vlak bij de ventilatie gekoeld door de airco. is bij onze nissan wel het geval de radio is zonder airco aan warm/heet. en met airco aan lekker fris.

zo nee volgens mij moet het dan alsnog wel lukken die eind torren/ic`s kunnen van een radio wel wat hebben.

euhmmmm

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou me geen zorgen maken over het té warm worden. Kan zo'n ding echt wel hebben.

• JT
teacher schreef op 02 november 2003 @ 20:27:
Ik zou me geen zorgen maken over het té warm worden. Kan zo'n ding echt wel hebben.
Ook met die 25xm compo's van Caliber ?

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:01
JT schreef op 02 november 2003 @ 22:45:
[...]

Ook met die 25xm compo's van Caliber ?
Hij kan niet meer leveren als ie leverd.

Dus ja, kan ie hebben zijn ze wel op gemaakt hoor.

Al die radio's worden warm.

BlaBlaBla

• JT
Strider schreef op 02 november 2003 @ 22:54:
[...]

Hij kan niet meer leveren als ie leverd.
w031, gaan we, nog een keer: ik weet dat het vermogen genoeg is en ik heb het dan ook alleen over de warmte. Hoop dat dit de laatste keer is dat ik het hoef te zeggen.
Dus ja, kan ie hebben zijn ze wel op gemaakt hoor.

Al die radio's worden warm.
Ja, maar als jij een tijdje hard gaat spelen met een dikke 10 of 12" woofer dan overhit dat ding zeker wel.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk eerder dat die woofer gaat overhitten van die lullige 10 watt die hij krijgt ;) Woofers in combinatie met autoradio versterkers, wat een giller :o Met de voorgestelde magnats Calibers zal er vast wel een stevig geluidje inzitten. Complete woofers hoef je niet aan te beginnen met alleen een autoradio. Dat is veel te mager.

[Voor 3% gewijzigd door Wekkel op 02-11-2003 23:08]

• JT
Wekkel schreef op 02 november 2003 @ 23:02:
Ik denk eerder dat die woofer gaat overhitten van die lullige 10 watt die hij krijgt ;) Woofers in combinatie met autoradio versterkers, wat een giller :o Met de voorgestelde magnats zal er vast wel een stevig geluidje inzitten. Complete woofers hoef je niet aan te beginnen met alleen een autoradio. Dat is veel te mager.
Dat weet ik :)

Maar die calibers zijn niet echte woofers, klik maar is op die link van die CSP 25.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb die Calibers al bekeken, daar doelde ik ook op ;)

• JT
Wekkel schreef op 02 november 2003 @ 23:08:
Ik heb die Calibers al bekeken, daar doelde ik ook op ;)
Dus de al-wijze wekkel zegt: niet doen en lekker voor 6x9 gaan als je geen amp kan fixen ?

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11 16:37

Sick Nick

Drop the top!

als je 2 10" speakers erin mag schroeven kan je er ook een kleine amp tussen schroeven. Die hoeft helemaal niet zo groot te zijn en het scheelt erg veel, je hebt dan veel strakkere bas. Misschien ook iets om over na te denken?

• JT
Sick Nick schreef op 02 november 2003 @ 23:13:
als je 2 10" speakers erin mag schroeven kan je er ook een kleine amp tussen schroeven. Die hoeft helemaal niet zo groot te zijn en het scheelt erg veel, je hebt dan veel strakkere bas. Misschien ook iets om over na te denken?
Kep me plannen al liggen :P Kep hier een 2x35watt JBL ampje liggen. Nou wil ik me pa zover krijgen dat die er nog bij mag.

Ik wil die amp dan monteren onderop de hoedenplank tussen de speakers. Wel moet ik het zo kunnen maken dat alles makkelijk los te koppelen is zodat de hoedenplank er makkelijk uit kan. Maar er zitten standaard al stekkertjes op voor de stroom enzo en tulppluggen trek je er ook zo uit :) En dan nog een fannetje erbij, omdat de warme lucht moeilijk weg kan en hij best wel warm kan worden.

Grootste probleem wordt de bekabeling. Als ik vraag of ik een gaatje mag maken in het rubbertje voor het doorvoeren van de kabel, dan durf ik er 200 euro op te zetten dat hij dat niet wilt :P Dus ff zoeken naar een ander gaatje waar het doorheen kan. Als dit allemaal lukt dan moet ik die 10" Calibers wel kunnen plaatsen.

• Sick Nick
  • Laatst online: 25-11 16:37

Sick Nick

Drop the top!

Waarom gat maken in het rubber? Je bedoelt vanaf de accu naar binnen? Dan kan je waarschijnlijk gewoon zo'n rubber ding eruit halen en de kabel erdoor vrotten en dan het rubber zo goed als mogelijk terug proppen. Naar achteren brengen gewoon onder de dorpels en dan met een mooi stekkerblok alle kabeltjes verbinden. Als je dan de boel eruit moet halen haal je het stekkerblok (en de tulpstekker) los en klaar ben je :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

JT schreef op 02 november 2003 @ 23:09:
Dus de al-wijze wekkel zegt: niet doen en lekker voor 6x9 gaan als je geen amp kan fixen ?
Ik zou gewoon die Calibers nemen en op de HU gooien. Je kan altijd later nog een amp ertussen lobbyen ;)

• JT
Sick Nick schreef op 02 november 2003 @ 23:18:
Waarom gat maken in het rubber? Je bedoelt vanaf de accu naar binnen? Dan kan je waarschijnlijk gewoon zo'n rubber ding eruit halen en de kabel erdoor vrotten en dan het rubber zo goed als mogelijk terug proppen. Naar achteren brengen gewoon onder de dorpels en dan met een mooi stekkerblok alle kabeltjes verbinden. Als je dan de boel eruit moet halen haal je het stekkerblok (en de tulpstekker) los en klaar ben je :)
Wil ik ook gaan doen, ik ga, voorop gesteld dat het mag, kijken of ik iets kan fixen zodat je 1 grote stekker eruit moet trekken en dat dan alles los is. Alleen voor de stroom moet ik dan wel iets vinden met een grote oppervlakte voor de stroom.

En soms lukt het ook niet om de kabel erdoor te trekken en dan weer het rubber erop te doen. Ik heb het iig niet voor elkaar gekregen met een Renault 19.
Wekkel schreef op 02 november 2003 @ 23:20:
[...]

Ik zou gewoon die Calibers nemen en op de HU gooien. Je kan altijd later nog een amp ertussen lobbyen ;)
Maar tis dus niet zeker of er een amp mag komen, als het mag dan komt die er zeker wel :P

[Voor 51% gewijzigd door JT op 02-11-2003 23:47]

• Perconte
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 10:23
Als ik jou was zou ik gewoon een scheidings filter kopen en dan 6 een wegs speakers nemen bijvoorbeeld een 16 een 13 en een 10 cm en die dan allemaal voor wat anders gebruiken dus de 16 voor bass de 13 voor midden en de 10 als tweeter. Dit geeft naar mijn weten het beste geluid als je dus ook goeie speakers neemt.

• Jag
  • Laatst online: 09:35
JT schreef op 02 november 2003 @ 23:00:Ja, maar als jij een tijdje hard gaat spelen met een dikke 10 of 12" woofer dan overhit dat ding zeker wel.
Uh, hoezo dan wel niet?

• JT
Jag schreef op 03 november 2003 @ 14:14:
[...]
Uh, hoezo dan wel niet?
Omdat dat ding van zichzelf al dicht is, ook nog is dicht zit ingebouwd en misschien wel eigenlijk niet gebouwd is voor zulke speakers.

• Jag
Dat autoradio's warm worden lijkt me duidelijk, maar ze worden natuurlijk niet warmer als je er een speaker met een grotere diameter aanhangt, lijkt je niet :) ? Het enige dat uitmaakt voor hoe warm die unit wordt, is wat de impedantie is van wat je eraan knoopt.

• JT
Precies, en misschien dat voor een grotere woofer, die ook dieper en harder moet gaan, er een grotere spreekspoel aanzit en dat de impedantie lager gaat dan normaal omdat hij lager moet/kan spelen.

• Jag
En misschien ook wel niet :P. Spreekspoel impedantie is een keuze van de fabrikant. Als je er gewoon voor zorgt dat je daarmee niet onder de specificaties van de HU gaat zitten is er niets aan de hand, hoe groot/bruut die woofer verder ook is.

• JT
Ja, maar dan kan ik misschien wel minder hard spelen en dB's are the way to go zeg maar :P Ik speel wel zonder amp dus ik wil er zoveel mogelijk uithalen.

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:01
JT schreef op 02 november 2003 @ 23:00:
[...]

w031, gaan we, nog een keer: ik weet dat het vermogen genoeg is en ik heb het dan ook alleen over de warmte. Hoop dat dit de laatste keer is dat ik het hoef te zeggen.

[...]

Ja, maar als jij een tijdje hard gaat spelen met een dikke 10 of 12" woofer dan overhit dat ding zeker wel.
Je snapt het niet, ik bedoel er mee dat hij niet warmer kan worden met die caliber speakers, omdat hij niet meer vermogen kan leveren aan die speakers als dat de radio kan leveren. Dus dan kan hij niet warmer worden ;)

Je moet naar je radio kijken maar naar je speakers, want voordat je het weet heb je die kapot geclipt ;)

[Voor 9% gewijzigd door Strider op 04-11-2003 13:46]

BlaBlaBla

• JT
En wat nou als die grotere woofers dipjes hebben naar 1 ohm ? Daar gaat het mij dus om. Grotere woofers zijn nou eenmaal zwaarder om aan te sturen, of het nou een oorzaak-gevolg is van de grootte of niet, het is meestal wel zo. En ik wil gewoon weten of die Calibers daar een uitzondering op zijn omdat het geen losse woofers zijn, maar coaxialen.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 13:06
bij m`n broer heb ik JBL Power series ingebouwd, nou als je achterin zit krijg je pijn aan je kop zoveel bass :) Echt goed geluid voor een mooie prijs, hij heeft een Pioneer MP3 Auto radio 4x55w. Ik weet niet hoe die magnats klinken...

• JT
JBL Power Series 6x9" ?

Edit: zie net dat ze toch al snel 199 euro per paar kosten, daarvoor koop ik liever de JBL T-595.

[Voor 72% gewijzigd door JT op 04-11-2003 14:41]

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je gewoon een 8ohm driver neemt met een hoge gevoeligheid dan heb je ook geen gezeur met je impedantie en de temperatuu van je HU.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT
Welke coaxiaalspeakers zijn dan 8ohm met een minimale gevoeligheid van 94dB ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waarom zou je 8 Ohm nemen? Een autoradio kan gewoon 4 Ohm aan, dus gebruik dat dan ook gewoon. Een standaard 6x9" (van bv. JBL, eeuwig in de aanbieding) moet echt al meer dan zat zijn voor een beetje bas. Als je meer wil moet je domweg met een sub gaan werken.

• subsonik
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 22:50
JT schreef op 04 november 2003 @ 14:05:
En wat nou als die grotere woofers dipjes hebben naar 1 ohm ? Daar gaat het mij dus om. (...)
Een woofer op zich zal nog niet zo gauw zo'n diepe dip vertonen. De impedantie van een woofer zonder filter kan nooit onder Rdc van de woofer komen. Met een 1e orde seriefilter (spoel in serie met woofer) geldt hetzelfde verhaal...

Bij een composet ziet het er wel anders uit. Hier kan de impedantie dips naar beneden gaan vertonen, maar meestal zal dit eerder gebeuren rond de overnamefrequenties van het filter, ver buiten het basbereik waar het meeste vermogen nodig is. Geen zorgen om maken dus ;)

• Viper®
  • Niet online
Gooi er een setje Infinity Kappa series KAPPA693.5I in ofzo.

Dan heb je pas mooi geluid.

Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• JT
Iemand ervaring met de JBL T-595 ? Lijkt me ook wel wat...gevoeligheid van 94dB :o Wel buiten mijn budget, maar dan neem ik 2e hands :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee