Toon posts:

[PC Chips M537] PCI en IDE problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hellow,

ik heb een oude pc: een MOBO: VxPRO+ 537+UMC8670F-2A5LDH09C-00 04/30/98
en er steekt een grafisch kaartje in, een soundkaart en een oude HD. Ik wou er een netwerkkaartje bij insteken en een HD en heb dus eerst de bios geupdate van 14/12/97(??) naar 04/30/98. En dat ding start goed op, maar als ik die HD of dat netwerkaartje erinsteek, dan geeft ie niets. Hij start niet op, geen geen BIEP... ik heb al geprobeerd door de CMOS te clearen, maar hij doet nog nix...ik heb er geen manual meer van maar heb eens gezocht en vind een soort aardige manual op
http://www.zarniwoop.force9.co.uk/page4.htm
http://www.zarniwoop.force9.co.uk/manualp4.jpg

aan wat kan dat liggen? misschien de PCI clock jumpers?

groeten pieterjan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pjcra, je bent in het verleden al een paar keer op de GoT Huisregels gewezen. Deze keer heb je duidelijk wel voorwerk gedaan, heb je je specs goed op orde en een link gedaan naar wat je al gevonden hebt. Kortom, het begin is goed en ik ga dan ook niet zo flauw zijn deze topic te sluiten, maar desalniettemin een paar schoonheidsfoutjes...

Allereerst doen wij tweakers elkaar constant de groeten dus hoeft dat NIET onderaan elke post; wil je per se iemand de groeten doen, dan kun je dat in je sig, daar is die voor.

En verder is 'Ivm VxPro+ moederbord' niet echt een informatieve titel. Ik verander'm wel voor je: [PC Chips M537] PCI en IDE problemen ;)

Specifieke oplossing kan ik je (nog) niet bieden, wel een paar tips die je misschien op weg zouden kunnen helpen.

- het moederbord heet M537 (of het de DMA versie is weet ik niet zeker)
- de chipset is een Via VPX (die VXPro+ is gewoon een vage relabeling van PC Chips)
- ik zou je BIOS verdenken. Als je een backup van je oude BIOS hebt zou ik'm terugzetten en dan nog eens proberen. Misschien heb je de non-DMA versie en heb je de DMA bios geprobeerd (of omgekeerd)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is: ik had al geprobeerd die netwerkkaart en die HD erin te steken met de oude bios, en het zelfde probleem. Ik had ook al ondertussen gelezen dat die waarschijnlijke nieuwe HD maar tot 8.6GIG gedetecteerd zou worden, dus daarom die bios update. Ik heb nu een aantal settings verzet in de bios en de 2de HD wordt nu wel gevonden... maar dat pci kaartje dus niet...
Volgens mij heeft dat iets met IRQ settings te maken....

Verwijderd

ik vond iets vaags op de volgende website:
http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/P-R/34882.htm

PCI clock select CPU CLK/2 JP3D Pins 1 & 2 closed

PCI clock select 33MHz JP3D Pins 2 & 3 closed

Ik weet niet precies wat het betekent maar het zou kunnen dat je met jumbertjes je voltage van de PCi sloten moet veranderen.
Dit zou onzin kunnen zijn omdat je al een werkende geluidskaart hebt in de pci sloten, misschien staat er meer over in de gebruiksaanwijzing.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 20:30:
ik vond iets vaags op de volgende website:
http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/P-R/34882.htm

PCI clock select CPU CLK/2 JP3D Pins 1 & 2 closed

PCI clock select 33MHz JP3D Pins 2 & 3 closed

Ik weet niet precies wat het betekent maar het zou kunnen dat je met jumbertjes je voltage van de PCi sloten moet veranderen.
Dit zou onzin kunnen zijn omdat je al een werkende geluidskaart hebt in de pci sloten, misschien staat er meer over in de gebruiksaanwijzing.
De voltage is gewoon 5V voor alle PCI sloten van dit mobo...

Wat die jumper doet is de PCI snelheid vaststellen. Met JP3D op 2-3 zal het sowieso op 33MHz lopen, op 1-2 zal het op de helft van de FSB draaien. Als je FSB 66MHz is, zal dat natuurlijk niet uitmaken, maar dit moederbord is ontworpen voor FSB van 50 tot 83MHz; op 50MHz of 60MHz zou anders je PCI moddertraag zijn, op 75MHz of 83MHz zou je PCI bus (ernstig) overclocked zijn. Daarom dat je hem dan op 33MHz vast zou willen zetten.

Maareh, dat verhaal is alleen van toepassing als 1) je FSB niet 66MHz is en 2) die NIC een PCI kaart is. De vraag is dus wat voor NIC het is en hoe je FSB en multiplier settings zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je toevallig de combinatie van een VIA chipset met een Realtek 8139/8029 of wat dan ook van Realtek netwerkkaartje? Het antwoord of het gaat werken: Kan maar in de meeste gevallen gaat het niet lekker zoals ik zo vaak heb gemerkt of het werkt helemaal niet. Koop een VIA netwerkkaartje of een USB en dan werkt het perfect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itsalex schreef op 03 november 2003 @ 00:15:
Heb je toevallig de combinatie van een VIA chipset met een Realtek 8139/8029 of wat dan ook van Realtek netwerkkaartje? Het antwoord of het gaat werken: Kan maar in de meeste gevallen gaat het niet lekker zoals ik zo vaak heb gemerkt of het werkt helemaal niet. Koop een VIA netwerkkaartje of een USB en dan werkt het perfect.
De USB van een VPX gebruiken... dat is echt vragen om problemen (die wel overkomelijk zijn, maar waarom stierlijk moeilijk doen als het makkelijker kan, search maar MS Knowledge Base en de Via Arena voor waarom :P ). Via NICs heb ik eigenlijk nog nooit gezien (hooguit Via onboard of integrated zut), waarom niet gewoon een goede AMD, Intel, Digital of 3Com-based NIC?

Maar goed, we zijn hier rijkelijk aan het speculeren gezien we niet eens weten of het een ISA of een PCI NIC is, laat staan welke chip erop zit :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/delete.gif-laatmaar, ik ga slapen-

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 03:48 ]

Pagina: 1