[A7V8X-X] Raar zoemend geluid bij hd activiteit vanaf mobo..

Pagina: 1
Acties:

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 23:06
Zojuist een nieuwe pc gebouwt, met oa een A7V8X-X als mobo.
Nu heb ik het vreemde probleem dat als ik scroll in een internetpagina, maar ook bij gewone harddisk activiteit er een raar geluidje van het moederbord af komt.
Het klinkt als een versterkt harddisk geluid vanaf het moederbord..

Het is een redelijk basic pc.. XP2500+ (333mhz), 512mb ddr, gf4mx, maxtor 40gb 7200rpm hd. Niets echt geweldig speciaal al vraag je het mij.

Heeft iemand dit meer, en zoja, wat is er tegen te doen??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding gebruik je en waar komt het geluid exact vandaan? Let extra goed op de spoeltjes en condensatoren rondom de CPU (spanningsregelaars) :)

edit:
Oh trouwens, is de CPU fan temperatuurgeregeld en draait jouw HDD op PIO mode :? 8)7 :P

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 01-11-2003 23:34 ]

• Weppel
BalusC: sorry voor zo weinig info..

Het is een standaard no-name 400watt voeding van Computer Land (nieuw, vandaag gekocht).

Het geluid lijkt te komen uit de buurt van de onboard sound chip/aansluitingen, en mn harddisk draait op UDMA100, waar hij dus ook op hoort :)

Nog meer vragen? post ze, en ik beantwoord ze graag :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:14
Hey, dat heeft de PC van een collega op m'n werk ook! Best een hinderlijk geluid als je op dezelfde kamer zit.

We hadden zelf het idee dat het uit de netwerkaansluiting op het moederbord kwam. Daar zit volgens mij een spoeltje in voor galvanische scheiding (maar dit weet ik niet zeker!) en dat kan volgens mij wel gaan piepen/ratelen. Hoe het dan kan dat het door scrollen van een pagina gebeurt weet ik niet.

Als het spoeltje te zien is, je vastgesteld hebt dat het daardoor komt (spoeltje vasthouden, gaat het geluid dan weg?), je weet waar je mee bezig bent (of je moet je moederbord willen opblazen), dan kan je misschien iets doen door met niet-geleidende lijm het spoeltje vast/dicht te lijmen.

Maar terug naar de winkel lijkt mij een beter plan...

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 08:32

Remko_

[IRF]

Dat heeft mijn pc ook als je snel scrolt SiliconenKit is de oplossing :)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Dit had ik ook bij m'n Gigabyte 7N400 Pro (topic: Moederboard (Gigabyte 7n400 pro) sissend geluid vanaf socket/ en Sissende Gigabyte mobo's/ )

Dit zijn die spoeltjes vlak naast je socket. Die regelen de stroomtoevoer van je moederboard volgens mij. Niks om je zorgen over te maken. Het is inderdaad heel erg storend, zeker als de kast naast je staat op het bureau.

• Weppel
De PC die hier nu naast me staat met dat probleem is gelukkig niet voor mij, en het is maar een klein sisje iedere keer (ik hoor hem nu omdat de pc op 10cm afstand van me staat met de kast open, ik neem aan dat als ik die kast dicht doet dat niemand het meer hoort..

Het was alleen effe kijke of dat wel in orde was :) iig thanks voor de tips :)

Verwijderd

Je kan last hebben met "bibberspoelen" zoals de andere posters als hebben gezegd. Geschakelde voeding werken graag met hoge frequenties, in die spoelen wisselt hun magnetisch veld (nu noord zuid, snel zuid noord, dan terug noord zuid,...). Hetgene dat in het magnetische veld zit (ferrietkern) wordt aangetrokken en afgestoten. Als dat los is dan gaat dan bibberen (vooruit, achteruit, vooruit,...).
De genoemde siliconenkit is een die-hard-oplossing.
Pagina: 1