Toon posts:

[Debian]hangt na "INIT: version 2.85 booting"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren wil mijn systeem niet meer booten met een 2.4.22
kernel.
Ik heb het op de Debian mail list gevraagd zonder resultaat.

Debian SID met een custom 2.4.22 kernel dat al weken stabiel gedraaid heeft.
De dagelijkse dselect update gaf aan dat er 20 ofzo packages upgraded - en 1 new package installed - zouden worden.

De nieuwe package was linux-kernel-headers 2.5.999-test7-bk-5
(Was dus geen update van een bestaand package maar compleet
nieuw)

Afijn, na de update is mijn systeem ergens gedurende de volgende paar uren vastgelopen. Dus een harde reboot. Maar bij het booten blijft ie nu hangen na de boodschap: "INIT: version 2.85 booting"
Waarna er een blinkende block cursor volgt, toetsenbord reageerd dan ook niet meer. (er worden dus ook geen logs aangemaakt van wat er mis gaat)
Een oudere custom 2.4.22 kernel wil ook niet meer booten en blijft op hetzelfde punt hangen.
Een custom 2.4.18 kernel dat ik altijd heb als 'backup' loopt gewoon de hele bootseq. door zonder problemen.

De opmerking die ik kreeg op de debian mail list is dat ik maar een standaard kernel moest installen maar ik kan me niet voorstellen dat het het kernel is
dat de problemen veroorzaakt want het heeft tenslotte weken probleemloos gedraaid.
Dus naar mijn idee ligt de oorzaak in de upgraded packages of in die nieuwe.

Nou heb ik geen idee wat linux-kernel-headers 2.5.999-test7-bk-5 nou eigenlijk inhoudt, ik weet wat headers zijn en ik weet waarvoor ze nodig zijn maar waarom moet mijn systeem headers hebben met een versie nummer/naam 2.5.999-test7-bk-5
De bescrhijving zegt dat het om "Linux Kernel Headers for development"
gaat dus dat is een verschil met headers voor een kernel.
Er hangen aardig wat dependecies aan en toch was het voor gisteren
nooit installed want het was tenslotte een 'new to install' package.

Maar misschien heeft dat package er dus helemaal niets mee te maken
en moet ik het ergens anders zoeken.
Iets met init? maar wat?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Je zou natuurlijk even met de cd kunnen booten om je systeem weer op gang te helpen...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 21:37:

Maar misschien heeft dat package er dus helemaal niets mee te maken
en moet ik het ergens anders zoeken.
Iets met init? maar wat?
De manier om uit te proberen of het aan deze package ligt, is het downgraden van je kernel-headers, de oude versie kun je, zolang je geen apt-get clean hebt gebruikt, in /var/share/apt vinden zo uit m'n hoofd.
GerbenW schreef op 02 november 2003 @ 03:59:
Je zou natuurlijk even met de cd kunnen booten om je systeem weer op gang te helpen...
De volgende keer dat je een repl post, kun je beter de vraag helemaal doorlezen,anders sta je zo voor lul he ;)

[ Voor 18% gewijzigd door moto-moi op 02-11-2003 09:47 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er nog niet uit maar op de list beginnen nu wat andere mensen met exact hetzelfde probleem op te duiken.
Dus het ligt waarschijnlijk niet aan mij...pfffffeeeeeew :) maar misschien aan een bepaalde kernel optie.
Zeer bizar probleem in iedergeval.
De enige 2.4.22 kernel die mensen met hetzelfde probleem nog aan de gang kunnen krijgen is de standaard debian 2.4.22 prebuild kernel met zo'n beetje alles ingebakken of als module loadable.
Al mijn custom 2.4.22 kernels willen niet meer voorbij sysinit, zelfde verhaal voor de anderen die hierdoor getroffen zijn.
moto-moi schreef op 02 november 2003 @ 09:46:
De manier om uit te proberen of het aan deze package ligt, is het downgraden van je kernel-headers, de oude versie kun je, zolang je geen apt-get clean hebt gebruikt, in /var/share/apt vinden zo uit m'n hoofd.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
moto-moi schreef op 02 november 2003 @ 09:46:
[...]

/var/cache/apt/archives

Heb je je custom kernel als deb-package gemaakt, of waar komt die vandaan, misschien helpt het opnieuw installeren van jouw kernel wel, dat lijkt me in elk geval makkelijk om te testen als je je package niet weggegooid hebt.
Ik had dit package er ook inzitten, ik wist niet precies waardoor dat opeens kwam, bij mij (custom 2.4.21) heeft het geen problemen opgeleverd.

dselect is trouwens (imho) niet zo'n handig tool, met apt-get update, upgrade, check, install enzo kom je er eigenlijk ook wel. Als je een GUI tooltje zoekt kan ik je synaptic aanraden.

Heb je trouwens even een url naar je post op de mailinglist?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• sebas
code:
1
2
grave bugs of libc6-dev (2.3.2-8 -> 2.3.2.ds1-9) <done>
 #218627 - libc6-dev: should not depend on linux-kernel-headers

Dat verklaart n hoop! :o

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

sebas schreef op 04 november 2003 @ 13:44:
code:
1
2
grave bugs of libc6-dev (2.3.2-8 -> 2.3.2.ds1-9) <done>
 #218627 - libc6-dev: should not depend on linux-kernel-headers

Dat verklaart n hoop! :o
Het ontgaat mij eigenlijk hoe dat verklaart dat init niet meer mee wil werken ;)

• sebas
deadinspace schreef op 06 november 2003 @ 11:59:
[...]

Het ontgaat mij eigenlijk hoe dat verklaart dat init niet meer mee wil werken ;)
... een andere hoop dus. Het geeft nml. wel een antwoord op onderstaande vraag:
Nou heb ik geen idee wat linux-kernel-headers 2.5.999-test7-bk-5 nou eigenlijk inhoudt, ik weet wat headers zijn en ik weet waarvoor ze nodig zijn maar waarom moet mijn systeem headers hebben met een versie nummer/naam 2.5.999-test7-bk-5

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor late reactie...beetje druk laatste dagen...

Ik gebruik meestal dselect, natuurlijk ken ik apt-get en consorten en ik gebruik ze regelmatig maar ik geloof niet dat apt-get aan 'suggested' doet, die zie je alleen in dselect en ik vind het wel prettig om te weten wat er suggested wordt:)
apt-cache om te snuffelen naar wat ik wil....dan dselect om te installen.

Mijn kernel was een een custom compile...van m'n eigen machine....en zo nog een rij andere custom 2.4.22 kernels, geen van mijn 2.4.22 kernels deed het nog behalve de officiele standaard debian 2.4.22, zoals ik al zei waren er meerdere mensen met exact hetzelfde probleem en sinds maandag doen al mijn 2.4.22 kernels het plotseling weer na een nieuwe package update.
Vraag me niet waarom want daar is nog niemand uit geloof ik, zoals deadinspace al zegt het is is moeilijk te verklaren waarom ie door deze package niet meer init in wil

de link naar mijn post
http://lists.debian.org/d...user-200311/msg00007.html

Dat ene(linux-kernel-headers 2.5.999-test7-bk-5) package daar is dus een hoop over te doen, zie onderstaande thread
http://lists.debian.org/d...user-200311/msg00412.html
(En nog veel meer vaak hete discussie daarover in andere debian maillisg lijsten)

Nou heb ik te weinig verstand van dit soort zaken om me in die thread te mengen maar ik geloof dat wat de debian jongens hier doen erg non standaard is en een hoop ellende geeft met het compilen van bepaalde source.

Het is voor mij de reden geweest om terug te gaan naar stable(zowiezo slimmer voor een server/DVR maar het was mijn oude desktop bak gedegradeerd naar server en dus gewoon unstable laten staan), ik draai al vrij lang unstable maar nog nooit zoveel ellende gehad als afgelopen weekend.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ietwat off topic maar hier een schrijfsel van linus
http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0007.3/0587.html

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dat van die kernel headers vondt ik ook erg vreemd, alhoewel ik ook niet denk dat die het probleem zijn. Er zijn alleen development packages van afhankelijk, dus deinstalleren zou opzich geen probleem moeten zijn als je zelf geen software compileert.

Bij mij draait het overigens geheel zonder problemen. 2.4.22-ck2 kernel, zelf gecompileerd (overigens niet op de debian manier). Ik neem aan dat je al wel hebt geprobeerd om je kernel opnieuw te compilen en te installeren?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Ja...dat weekend verschillende nieuwe 2.4.22 kernels gemaakt maar geen van allen deden ze het. Op vrijdag ging alles mis na een update/upgrade van packages, hele weekend geen eigen 2.4.22 kernels(al mijn oudere kernels 2.2.19..2.4.18 etc..etc deden het wel) kunnen draaien omdat ze stuk voor stuk dus op init dood liepen, de maandag daarna weer een update/upgrade en hop al mijn 2.4.22 kernels deden het weer. Bizar.
Creepy schreef op 07 november 2003 @ 14:33:
Dat van die kernel headers vondt ik ook erg vreemd, alhoewel ik ook niet denk dat die het probleem zijn. Er zijn alleen development packages van afhankelijk, dus deinstalleren zou opzich geen probleem moeten zijn als je zelf geen software compileert.

Bij mij draait het overigens geheel zonder problemen. 2.4.22-ck2 kernel, zelf gecompileerd (overigens niet op de debian manier). Ik neem aan dat je al wel hebt geprobeerd om je kernel opnieuw te compilen en te installeren?
Pagina: 1