Student heeft automatisch een licentie?

Pagina: 1
Acties:

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:32
Enkele dagen terug heb ik Office 2003 ontvangen van Surfspot. Mijn opleiding heeft hiervoor een studentenlicentie, zodoende kan ik de software aanschaffen voor 18,50 euro.

Tot mijn verbazing staat op de CD: "Software zonder licentie", en zit er ook geen licentiebewijs bij. Die zal school dan wel hebben.

Maar.. waarom heb ik de CD dan aangeschaft? Kon ik net zo goed een kopietje ergens vandaan halen, school heeft immers een licentie voor me. De CD is slechts de drager van het product en is opzich niets waard zonder licentie was altijd mijn idee.

Weet iemand hier het fijne van? Hoe bewijs ik bijvoorbeeld bij Microsoft of BSA dat ik legale sofware heb :?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 11:36
Je bent student, je zit op school x, die hebben jou lecentie.

Meer bewijs heb je volgens mij niet nodig :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sjees wat een afzetterij, of krijg je er nog een leuk boekie bij :P

Toen waren beige computers heel gewoon.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 23:28
Ik wil ook graag wat meer weten over studentenlicenties.
Ik ga volgend jaar HBO studeren, krijg ik dan ook recht op een studentenlicentie?
Of is dit per school verschillend ??

Verwijderd

Check http://www.surfspot.nl/.
Als je kiest voor ingang voor studenten moet je je instelling selecteren -> Hier kan je zien welke instellingen allemaal meedoen.

Volgens mij heb je zowel het aankoopbewijs als je inschrijvingsbewijs bij je onderwijsinstelling nodig om aan te tonen dat je de software mag gebruiken.

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-04 01:03

Thennis

Lachen kan altijd

Het is toch gewoon zo dat de licensie gewoon geregeld wordt nadat je de cd koopt. Beetje dure grap als ze voor iedere student licenties aan gaan schaffen. Jij merkt er niks van verder, want je krijgt alleen de cd. Die je dus eigenlijk ook gewoon van iemand kan lenen. :*)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54

MBV

is per school verschillend. Bij ons kost het 20 euro per windows/office licentie, en borland etc is ook mogelijk (TH Rijswijk). In het algemeen zijn er bijna overal wel regelingen, omdat ms wil dat alle studenten windows/office/etc gaan gebruiken, en eraan verslaafd raken.
Ik doe meestal niet zo moeilijk: meestal is er een collega-student die een licentie heeft, vind ik allang goed :) Laatst een cd'tje borland nodig, 2 weken op moeten wachten :(

Verwijderd

Nog wat verder gekeken: het verschilt per product. Voor sommige producten hebben instellingen een site-license waarmee studenten het product ook thuis mogen gebruiken. In dat geval kan je in principe gewoon een kopietje gebruiken en is een CD bestellen alleen een service voor het gemak. Maar voor veel producten moet wel per student betaald worden voor thuisgebruik. Je krijgt het product dan tegen (grote) korting op voorwaarde dat je ingeschreven bent. Voor deze producten mag je natuurlijk geen kopietje gebruiken omdat je dan de kosten niet zou betalen (ookal zijn deze misschien laag).

edit:
Conclusie: het verschilt per instelling en per product. Op de Universiteit van Amsterdam zijn er bijvoorbeeld een aantal pakketten die je gratis thuis kunt gebruiken: je kan de installatie CD's bij de bibliotheek lenen. Andere producten kan je tegen grote korting kopen op vertoon van je collegekaart en tekening van een overeenkomst.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 19:43 ]

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

je hebt een licentie nodig en die is tot eind 2004 gratis...

http://www.surfdiensten.n...ties/overzicht/22003.html

je betaalt dus alleen voor het medium als het goed is :)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Nog een kleine toevoeging:
Houd er wel rekening mee dat de licenties uitsluitend gedurende de tijd dat je studeert geldig zijn. Op het moment dat je stopt of afstudeert moet je de software verwijderen van je systeem. Voor sommige pakketten moet je elk jaar of zelfs elk half jaar een nieuwe registratiecode invoeren om het programma te laten werken. Die code krijg je alleen op vertoon van je collegekaart.

Ook zijn de licenties uitsluitend voor onderwijsdoeleinden geldig. Als je dus b.v. Borland Builder hebt aangeschaft, dan mag je nooit een programmaatje wat je ermee maakt verkopen en je mag het product ook nooit gebruiken voor werk dat je doet.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:32
Maar.. iedereen die dus (zoals ik) aan het IIE studeert heeft dus automatisch een licentie voor Windows en Office, en dus is hun -waarschijnlijk illegaal verkregen- software opeens legaal voor hun studenten-gebruik...

En aangezien elke school wel een dergelijke regeling heeft.... :o

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ik vind het wel heel erg debiel dat je gewoon € 3,25 moet betalen voor een serial van macromedia studio MX.
beetje debiel dat dit zo maar kan/mag. oftewel je kopieert het illegaal en dan koop je een serial voor € 3,25

Doe maar niet, k?

[ Voor 24% gewijzigd door elevator op 02-11-2003 21:12 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 19:23

SED

mikevanrooijen schreef op 02 november 2003 @ 19:54:
ik vind het wel heel erg debiel dat je gewoon € 3,25 moet betalen voor een serial van macromedia studio MX.
beetje debiel dat dit zo maar kan/mag. oftewel je kopieert het illegaal en dan koop je een serial voor € 3,25

<font color=blue><b>Doe maar niet, k?</b></font>
De serial is jouw bijdrage aan de licentiekosten. Media erbij kopen kost vaak wat extra maar installeren van uitgeleende software met eigen aangeschafte key hoeft geen probleem te zijn.
De onderwijsinstelling zorgt voor de afdracht van de totale licentiekosten voor het gewenste aantal studenten.
Meestal haal je hier de software:
http://www.slim.nl/s/ingang.asp

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Prutz0r schreef op 01 november 2003 @ 19:31:
Sjees wat een afzetterij, of krijg je er nog een leuk boekie bij :P
Huh ?
Ik zou willen dat ik de software voor die prijs kon aanschaffen.
Heb maar een bijstandsuitkering dus moet het wel doen met 'gevonden cd's' maar voor zo'n prijs zou ik graag legaal bezig zijn.

Verwijderd

misschien al een beetje oud topic maar wel voor mij van toepassing,

ik kan dus ook via surfspot een office xp 2003 pakket goedkoop kopen, maar ik ben eind 2004 mogelijk nog bezig met mijn afstuderen misschien tot eind januari 2005,

is mijn office pakket 1 januari 2005 niet meer te gebruiken? zou namelijk niet echt handig zijn
moet dit even zeker weten

surfspot reageert niet op mijn vraag, vreemd

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het is wel te gebruiken maar het is dan niet meer legaal. Jouw contract / licentie stopt zodra je de onderwijsinstelling verlaat.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 23 december 2003 @ 22:44:
Het is wel te gebruiken maar het is dan niet meer legaal. Jouw contract / licentie stopt zodra je de onderwijsinstelling verlaat.
Grote schop,maar toch nog een vraag hierover:

Is je versie van de software dus gekoppeld aan je onderwijsinstelling? m.a.w.: kunnen ze aan mijn key zien bij welke instelling ik studeer(de).

Ik heb nl van iemand een 'legale' versie van Windows XP gekocht waarop slimme rom staat. Dit zijn van die studentenlicenties. Volgens mij heeft die kerel me gewoon een illegale versie aangesmeerd, maar dat wil ik even zeker weten.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 05:24
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 13:38:
[...]

Grote schop,maar toch nog een vraag hierover:

Is je versie van de software dus gekoppeld aan je onderwijsinstelling? m.a.w.: kunnen ze aan mijn key zien bij welke instelling ik studeer(de).

Ik heb nl van iemand een 'legale' versie van Windows XP gekocht waarop slimme rom staat. Dit zijn van die studentenlicenties. Volgens mij heeft die kerel me gewoon een illegale versie aangesmeerd, maar dat wil ik even zeker weten.
Nou ja die slimme ROM cd's zijn idd studenten licensies, en als jij dus niet aan die uni/HBO studeert is het volgens mij illegaal om te gebruiken dit ook omdat zodra iemand afgestudeerd is hij/zij die slimme ROM cd's niet meer mag/kan gebruiken.(meestal nog wel KAN maar het mag officieel niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 22-07-2004 13:44 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

TheGeneral schreef op 22 juli 2004 @ 13:43:
[...]

Nou ja die slimme ROM cd's zijn idd studenten licensies, en als jij dus niet aan die uni/HBO studeert is het volgens mij illegaal om te gebruiken dit ook omdat zodra iemand afgestudeerd is hij/zij die slimme ROM cd's niet meer mag/kan gebruiken.(meestal nog wel KAN maar het mag officieel niet)
Oke, maar als ik me nu dus inschrijf bij een onderwijs instelling (hbo) is het gebuik dus wel legaal?

Ik moet hem namelijk activeren bij de installatie en ik heb geen zin in gezeur met MS.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 13:53:
[...]

Oke, maar als ik me nu dus inschrijf bij een onderwijs instelling (hbo) is het gebuik dus wel legaal?

Ik moet hem namelijk activeren bij de installatie en ik heb geen zin in gezeur met MS.
dat ligt eraan of ze windows ook in het pakket hebben, dat hoeft namelijk niet per sé.
verder moet je eigenlijk na je inschrijving die cd overnieuw bestellen, kost weer een paar euro.

gezeur met MS zul je trouwens niet krijgen, die activatie gaat gewoon werken. het is alleen net zo illegaal als de corp versie van kazaa halen.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 19:24
je mag die key officieel niet meer gebruiken. Dus maak jij een programma met Delphi en bumra stemra komt langs om te kijken of jij de licentie wel hebt, dan heb je die dus niet en wordt het een boete.
Ook mag het niet voor commerciele doeleinden gebruikt worden. Dus als jij Dreamweaver key koopt en jij maakt een website en verkoopt die en de bumrastemra komt langs, dan heb je geen geldige key, dus wordt het een boete.

Ik loop nu afstudeerstage bij een bedrijf. Ik maak scherm ontwerpen in Flash, gewoon lekker handig vind ik dat.
Ik zit tot 18 november ingeschreven op school. Mijn trial versie loopt bijna af hierzo op werk. Ik kan dus gewoon een key kopen van 3.25 om even mijn ontwerpjes af te maken zodat m'n chef kan bepalen of het ook zo gaan ontwikkelen (in een ander systeem)

[ Voor 31% gewijzigd door Rody op 22-07-2004 15:00 ]

Verwijderd

Rody schreef op 22 juli 2004 @ 14:57:
je mag die key officieel niet meer gebruiken. Dus maak jij een programma met Delphi en bumra stemra komt langs om te kijken of jij de licentie wel hebt, dan heb je die dus niet en wordt het een boete.
Ook mag het niet voor commerciele doeleinden gebruikt worden. Dus als jij Dreamweaver key koopt en jij maakt een website en verkoopt die en de bumrastemra komt langs, dan heb je geen geldige key, dus wordt het een boete.

Ik loop nu afstudeerstage bij een bedrijf. Ik maak scherm ontwerpen in Flash, gewoon lekker handig vind ik dat.
Ik zit tot 18 november ingeschreven op school. Mijn trial versie loopt bijna af hierzo op werk. Ik kan dus gewoon een key kopen van 3.25 om even mijn ontwerpjes af te maken zodat m'n chef kan bepalen of het ook zo gaan ontwikkelen (in een ander systeem)
de BUMA STEMRA hebben hier niets mee van doen die zijn er tegen illegale muziek verspreiding..

" Buma incasseert voor uitvoeringen/uitzendingen van muziek. Stemra treft regelingen met o.a. platenmaatschappijen voor het vastleggen van muziek op beeld- en geluidsdragers "

Je kunt wel probs krijgen met de BSA ( Business Software Alliance)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 15:14 ]

Verwijderd

Rody schreef op 22 juli 2004 @ 14:57:

Oke,

Je hebt het hiet alleen voor het gebruik van de software en de verkoop van produkten of diensten die je ermee maakt, maar mij gaat het meer om het pure gebruik van de software.
gezeur met MS zul je trouwens niet krijgen, die activatie gaat gewoon werken.
Waar dient die activatie dan voor?
het is alleen net zo illegaal als de corp versie van kazaa halen.
Dat is juist de reden dat ik Windows XP wilde kopen. Ik wilde hem juist niet meer downloaden, maar legaal hebben en gebruiken zonder mn bankrekening helemaal te hoeven legen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 15:33 ]

Verwijderd

Waar dient die activatie dan voor?
waar hij bij een normale retail licentie ook voor dient: dat 1 windows licentie niet op meerdere pc's komt.
Pagina: 1