"PLOP" op m'n versterker als ik het licht aanzet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.857 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Hoi Tweakers,

Ik heb een probleempje. Ik ben een trotse bezitter van een Yamaha RP-U200 versterker met daar Sony Suround speakers aan. Helaas heb ik het probleem, als ik muziek zit te luister en iemand doet het licht in de douche aan (kamer naast me) dat m'n versterker even "plop" / stilte geeft (heel even maar, misschien maar een seconde) en dat is toch erg vervelend. Het heeft volgens mij met de voedingsspanning te maken, maar de enigste oplossing die ik kon bedenken is een UPS kopen, en dat vind ik toch iets te kostbaar. Vreemde is ook dat als ik de computer aanzet, nergens last van heb. M'n pc is overigens geaard, m'n versterker heeft geen aardestekker, en zijn samen verbonden met een coax kabel.

Weet iemand een schakelingetje waarmee ik dit probleem kan oplossingen, of misschien nog iets simpelers

Even voor de modjes, ik heb gesearched, maar ik kom alleen bij topics "versterkers met opstart problemen", maar het ligt dus niet aan de speakers/versterker, maar aan de stroom.

Bij voorbaat dank

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 16:00
Is er niet de mogelijkheid om je versterkerop een andere stroomgroep te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 08:48
Moet je 't bij mij zien. Als iemand het licht aandoet geeft de TV even een streep / storing en als ik m'n 19" monitor aanzet (Diamondtron beeldbuis) dimmen m'n lichten even :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91421

1 slaapkamer met 2 groepen? denk ik niet dat dat bestaat of het moet een echt jezus grote kamer zijn....

mahrain: dat zijn wel erge stroomvreters, een gang verlichting kan niet zoveel stroom vreten als een grote tv.....

enfin ik had een soort gelijk probleem van de week. me grote boxen plofden luid als ik de gang verlichting aan of uit deed. hier had ik nooit last van.

in tegenstelling tot wat ik eerst dacht lag de oorzaak bij mijn kleine boxjes :? de schakelaar op de achterkant ( zijn ingebouwde versterkers ) van me boxen zat in het midden tussen 2 standjes. ik zette hem goed en de plof geluid van de grote boxen verdween bij het aan en uit zetten van me gang verlichting......

het is een indirekt gevolg want me sb live heeft 2 groepen uitgangen voor 2 speakers, als je groep 1 aansluit dan pas gaat groep 2 werken. dus indirekt gevolg.....

volgen jullie het nog? B)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 91421 op 01-11-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat wordt een andere groep, of één of andere elco die de spannings pieken en dalen kan opvangen.... :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 16:00
Anoniem: 91421 schreef op 01 november 2003 @ 19:14:
1 slaapkamer met 2 groepen? denk ik niet dat dat bestaat of het moet een echt jezus grote kamer zijn....
Misschien heeft kamer ernaast wel andere groep bijv? ff gaatje door de muur bijvoorbeeld (eerst kijken of andere groep het echt wel oplost :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91421

mja kan ja.... is een idee!

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Prutz0r schreef op 01 november 2003 @ 19:15:
Dat wordt een andere groep, of één of andere elco die de spannings pieken en dalen kan opvangen.... :)
Precies, eigelijk beetje het UPS idee, maar goed, schema?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

mahrain: dat zijn wel erge stroomvreters, een gang verlichting kan niet zoveel stroom vreten als een grote tv.....

enfin ik had een soort gelijk probleem van de week. me grote boxen plofden luid als ik de gang verlichting aan of uit deed. hier had ik nooit last van.

in tegenstelling tot wat ik eerst dacht lag de oorzaak bij mijn kleine boxjes :? de schakelaar op de achterkant ( zijn ingebouwde versterkers ) van me boxen zat in het midden tussen 2 standjes. ik zette hem goed en de plof geluid van de grote boxen verdween bij het aan en uit zetten van me gang verlichting......

het is een indirekt gevolg want me sb live heeft 2 groepen uitgangen voor 2 speakers, als je groep 1 aansluit dan pas gaat groep 2 werken. dus indirekt gevolg.....

volgen jullie het nog? B)
heb hier wel 2 groepen :)
Heb speciaal voor pc's en radioinstallatie een aparte groep (welke ook geaard is) Vroeger had ik ook van die plopjes in mijn versterker daar heb ik nu gelukkig geen last meer van sinds ik 2 groepen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 51220 op 01-11-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

houthakker schreef op 01 november 2003 @ 19:28:
[...]

Precies, eigelijk beetje het UPS idee, maar goed, schema?
UPS staat voor? Ik heb hetzelfde probleem als ik m'n pc opstart en uitzet. Heel irritant vind ik het niet, maar volgens mij kan zo'n plop nooit goed zijn voor je boxen.

Waar kan je een UPS kopen? Vast en zeker bij een electrazaak :X Hoe duur zijn ze ongeveer. De TS heeft het over 'te duur.'

Edit: gaat het bij de TS om een plop uit z'n versterker of een plop uit z'n boxen?
Bij mij komt de plop uit de boxen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 62616 op 01-11-2003 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:46
Wat heeft het eiglik voor nut om hem aan een andere groep te hangen dan verplaats je toch alleen het probleem naar de andere slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

enermax schreef op 01 november 2003 @ 19:53:
Wat heeft het eiglik voor nut om hem aan een andere groep te hangen dan verplaats je toch alleen het probleem naar de andere slaapkamer?
ligt eraan wat voor groep je gebruikt :)

ik gebruik de groep van de droger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:51

Coach4All

I'm a Coach 4 All

UPS lijkt me een beetje overkill, weet niet wat zoiets ( http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=67 ) kost, is precies wat hij nodig heeft volgens mij.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met een netfiltertje kun je dit normaal opvangen (in een kapotte PCvoeding te vinden). Een netfilter bestaat uit een spoeltje in serie met de 2 fasen (tussen stopcontact en je versterker) en ook een condensatortje tussen beide polen en de aarding (aan de kant van je versterker).
Trouwens zou een goeie versterker daar geen last van mogen hebben als zijn afvlacelco's groot genoeg zijn.

p.s. zo'n stekkerbox met overspanningsbeveiliging en zo heeft meestal ook een netfilter, als je zelf niet wil solderen.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2003 20:01 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Ik heb een soortgelijk probleem als ik m'n tv aanzet...dan krijg ik een doorgaande brom... Ik weet zeker dat dit aan de versterker ligt... Waarschijnlijk is et wel slim om 2 groepen op m'n kamer te hebben trouwens :P Maar die hebbik niet. Dus m'n versterker en tv zitten op hetzelfde verlengsnoer zelfs. Maar de tv is niet geaard, oude tv, dus ik denk als ik een nieuwe heb dat et probleem wel opgelost zal zijn...

(mijn kamer is stroomvreter nr 1 in dit huis...heb ik geen recht op 2 groepen :?)

Even kijken of het probleem idd aan de groep ligt, of dat er een andere oorzaak is...

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op 01 november 2003 @ 19:59:
Met een netfiltertje kun je dit normaal opvangen (in een kapotte PCvoeding te vinden). Een netfilter bestaat uit een spoeltje in serie met de 2 fasen (tussen stopcontact en je versterker) en ook een condensatortje tussen beide polen en de aarding (aan de kant van je versterker).
Trouwens zou een goeie versterker daar geen last van mogen hebben als zijn afvlacelco's groot genoeg zijn.

p.s. zo'n stekkerbox met overspanningsbeveiliging en zo heeft meestal ook een netfilter, als je zelf niet wil solderen.
Ik heb een goede versterker NAD 320BEE.

Ik heb ook een stekkerbox met overspanningsbeveiliging. Ook de versterker in een ander stopcontact stoppen helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Een ander stopcontact moet dan ook wel een andere kamer zijn. We hebben het over een andere groep, en meestal heeft een kamer maar 1 groep. Ga dus even naar je meterkast, kijk in welke groep jij zit, zoek een stopcontact in de buurt die in een andere groep zit, en test het.

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

* Wolfboy heeft 3 groepen op z'n kamer *D
16 groepen in huis dus er zijn er genoeg O-)

ik heb ook nog eventjes op google gekeken maar ik kan nergens zo'n schakeling vinden (misschien zoek ik verkeerd :)) dus ik hoop dat iemand op GoT zo aardig is om er 1tje te maken voor je :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

Volges mij als je echt van die problemen af wil zijn moet je een nieuwe groep aan late leggen, maarjah wil jij dat gaan betalen? het is logish dat je versterker plopt, dat komt gewoon door de spannings tekort dat je krijgt tijdens de lamp aan doen... elk apparaat heeft dat, zoals licht als je je monitor aanzet en dergelijk, dat is heel normaal....
alleen een nieuwe groep aanleggen heeft duz nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94379

Ik heb ook zon "plop" als k mijn lamp aandoe.
Ik vind het echt niet zo iri. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roa schreef op 01 november 2003 @ 20:10:
Een ander stopcontact moet dan ook wel een andere kamer zijn. We hebben het over een andere groep, en meestal heeft een kamer maar 1 groep. Ga dus even naar je meterkast, kijk in welke groep jij zit, zoek een stopcontact in de buurt die in een andere groep zit, en test het.
Ja ik begrijp het, maar mijn huisje heeft helaas maar één groep.

Jammer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

is dit plopen/uitvallen tijdens het luisteren naar een digitale bron [dvd/pc] die via coax aangesloten zit?

ik had ongveer dezelfde storing als iemand in het huis het licht aan en uit deed plopte mijn versterker en viel het digitale signaal weg.

dit bleek achteraf aan de iet wat gare kabel tussen pc en de reciever te liggen.
deze heb ik vervangen door een zelf gesoldeerd exemplaar en sinds dien nooit meer storingen.

als het dit niet is dan is er [waarschijnlijk] iets mis met de versterker. een beetje normale versterker heeft als het goed is zelf een netfiler en buffer elco`s aan boord.

[zat zelfs in mijn gare koda van 90 euro]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cactusman, als er geen bufferelco's in zouden zitten heb je een 100Hz golfje waarmee je je versterker voedt...
maar een netfilter heb je zeker niet in alle versterkers.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2003 23:37 . Reden: tiepoos jawel ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cactusman schreef op 01 november 2003 @ 23:32:
is dit plopen/uitvallen tijdens het luisteren naar een digitale bron [dvd/pc] die via coax aangesloten zit?

ik had ongveer dezelfde storing als iemand in het huis het licht aan en uit deed plopte mijn versterker en viel het digitale signaal weg.

dit bleek achteraf aan de iet wat gare kabel tussen pc en de reciever te liggen.
deze heb ik vervangen door een zelf gesoldeerd exemplaar en sinds dien nooit meer storingen.

als het dit niet is dan is er [waarschijnlijk] iets mis met de versterker. een beetje normale versterker heeft als het goed is zelf een netfiler en buffer elco`s aan boord.

[zat zelfs in mijn gare koda van 90 euro]
Mijn geluidskaart is analoog verbonden met mijn versterker.

De kracht van de plop staat in directe verhouding tot de volume knop van de versterker. Als het volume vol open staat hoor ik een keiharde plop (lees knal).
Als het volume dicht is dan is er geen plop te horen. Proleem is dat ik altijd vergeet het volume dicht te draaien voordat ik de pc opstart en als ik de pc afsluit |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:16
naftebakje schreef op 01 november 2003 @ 19:59:

[mierenneuk modus]
Op een stopcontact zit nog altijd maar 1 fase, de ander is de 0 (neutral in het engels), het spoeltje zit aan een kant, de andere kant is gewoon doorverbonden.
Daarnaast zitten er 2 condensatortjes in en niet 1 zoals jij zegt. Deze zitten verbonden van fase of 0 aan aarde (vandaar dat een voeding van een pc (en dus ook de kast) continu op 115volt staat als ie niet geaard is).

Overigens betwijfel ik of een ovrespanningsbeveiliging nuttig is in dit geval, het is namelijk puur storing en zo goed filtert een overspanningsbeveiliging niet (alleen een hele dure :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Anoniem: 62616 schreef op 02 november 2003 @ 01:21:
Mijn geluidskaart is analoog verbonden met mijn versterker.

De kracht van de plop staat in directe verhouding tot de volume knop van de versterker. Als het volume vol open staat hoor ik een keiharde plop (lees knal).
Als het volume dicht is dan is er geen plop te horen. Proleem is dat ik altijd vergeet het volume dicht te draaien voordat ik de pc opstart en als ik de pc afsluit |:( .
Eerste oplossing: haal de stekker van de versterker uit het stopcontact en steek hem er omgekeerd weer in. Klinkt raar, maar soms is dit afdoende.

Tweede oplossing: een schakeling die aardlussen voorkomt. Dergelijke schakelingen kun je zelf maken, maar ze zijn in sommige elektronicazaken ook kant en klaar te koop. In het Engels heten ze 'grounding loop isolator' (aardlusisolator) en ze kosten een of twee tientjes.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Ik ken dat "probleem". Bij mij gebeurt dit alleen wanneer ik lampen/apperaten met een travo erin, halogeen etc. aan doe. Die hebben volgens mij bij aanzetten een klapje op te vangen om dat het van 220v naar zwakstroom omgeschakeld moet worden. Is het soms de halogeen verlichting in de badkamer ? Want op de normale verlichting bij mij in de badkamer hoor ik niets, maar ik heb dus ook halogeen verlichting in de badkamer en die hoor ik dus wel. Je zou het dus op kunnen lossen als je denk ik de halogeen verlichting van de badkamer op een andere kamer aansluit of de halo verlichting vervangen door normale verlichting te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb ook zoiets gehad, toen bleek dat die bepaalde lichtschakelaar,
vooroorlogs typje, best wel rot was. De "dender" veroorzaakte een
rimpel in de spanning van die groep.
Lichtschakelaar vervangen en weg was het probleem. :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tomatoman schreef op 02 november 2003 @ 04:06:
[...]

Eerste oplossing: haal de stekker van de versterker uit het stopcontact en steek hem er omgekeerd weer in. Klinkt raar, maar soms is dit afdoende.

Tweede oplossing: een schakeling die aardlussen voorkomt. Dergelijke schakelingen kun je zelf maken, maar ze zijn in sommige elektronicazaken ook kant en klaar te koop. In het Engels heten ze 'grounding loop isolator' (aardlusisolator) en ze kosten een of twee tientjes.
Eerste oplossing geprobeerd: helaas mocht niet helpen.

Tweede oplossing: komende week ga ik naar een goede electrazaak en vraag om een 'grounding loop isolator'. Misschien hebben zij nog andere ideeen.

In ieder gevalk bedankt tomatoman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
OverSoft schreef op 02 november 2003 @ 03:27:
[...]

[mierenneuk modus]
Op een stopcontact zit nog altijd maar 1 fase, de ander is de 0 (neutral in het engels), het spoeltje zit aan een kant, de andere kant is gewoon doorverbonden.
Daarnaast zitten er 2 condensatortjes in en niet 1 zoals jij zegt. Deze zitten verbonden van fase of 0 aan aarde (vandaar dat een voeding van een pc (en dus ook de kast) continu op 115volt staat als ie niet geaard is).

...
Idd 1 fase en neutraal meestal (3*380V). Maar dat er maar 1 spoeltje inzit is zeker niet waar. Mijn uitleg was waarschijnlikjk niet duidelijk genoeg maar van elk van de draden (fase en neutraal) gaat een Ctje naar de aarding (2 Ctjes dus), en elk van de draden heeft een spoeltje (meestal op 1 kern gewikkeld, maar toch 2 spoeltjes).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 02-11-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
Het probleem is in ieder geval niet je versterker. De storing zit op je audio out signaal van je geluidskaart. Dus wanneer je een netfilter wilt toepassen moet je je PC daar aanhangen i.p.v. je versterker. Het aarden van je PC wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 14:28
Heb het inderdaad ook als ik m'n lichtknop omzet dat er een streep over m'n tv scherm gaat maar goed dat is gewoon door de plotselinge vermogensverschil.
Kan geen kwaat dacht ik zo.
Pagina: 1