Toon posts:

Wat voor resolutie kan ik het beste nemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een klant een banner ontwerpen (een echte, geen webbanner) met de afmetingen van 84cm x 205 cm (bxl).

Op de achtergrond moet een foto komen. Ik heb een foto van 1600x1200 die redelijk goed te sizen is. Om te weten naar welk formaat ik hem moet sizen moet ik weten wat voor resolutie ik het beste kan nemen. Hij gaat uiteindelijk geplot worden. Moet het 150 dpi zijn of kan het ook wat minder?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Bel je drukker?
ik meen dat 150-300 dpi ok is.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Met een breedte van 205 centimeter, kom je maar op amper 20 dpi, als je er een plaatje van 1600 pixels breed op wilt weergeven. Dat lijkt me wat weinig. De foto is dus gewoon een beetje erg klein.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Voor drukwerk van die afmetingen is 150-300 dpi in ieder geval overdone als je het mij vraagt. Dat is leuk voor tijdschriften en zo, maar niet voor doeken van die afmetingen die je vaak toch niet op 10cm afstand ziet. 75dpi is in zo'n geval vaak ook al afdoende.

Kijk alleen al naar de posters in de muppies/bushokjes...die zijn ook echt geen 300dpi...en deze is nog een stuk groter ook.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

borden langs de voetbal lijn worden gedrukt met 150 dpi!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het plaatje uitvergroot en gebruik 72 dpi. Dat vindt ik scherp genoeg voor zo'n banner. Het is misschien niet optimaal maar als het helemaal nix wordt moeten we iets anders bedenken....

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Tomatoman

Fulltime prutser

De hoogte is de bottleneck, niet zozeer de breedte. Je wilt de foto afbeelden op een hoogte van 205 cm, oftewel 80,7 inch. Als je de foto opblaast zodat hij precies de hoogte van de banner krijgt, heb je een resolutie van 1200/80,7 = 14,9 dots per inch (dpi). Dat is absoluut te weinig, want iedere pixel is dan bijna 2 millimeter hoog!

Wil je een acceptabele resolutie van bijvoorbeeld 75 dpi halen, dan moet je foto minimaal 75 x 80,7 = 6053 pixels hoog zijn. Je kunt een al wat hogere resolutie halen door de foto nog een keer te nemen, maar dan met het fototoestel verticaal (want je banner is verticaal). Dan heb je een fotohoogte van 1600 pixels, wat nog steeds ongeveer een factor 4 te weinig is voor een behoorlijke resolutie. Wat je kunt proberen, is de foto in Photoshop te laden en hem te schalen naar 400% (dus 4x zoveel pixels). De werkelijke resolutie van de foto verandert daardoor niet, maar Photoshop 'verzint' de extra pixels door middel van interpolatie, zodat het er toch al wat beter uitziet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Altijd drukker bellen en vragen wat de optimale resolutie is op 100%. Of in welk raster het gedrukt gaat worden. Bij banners/vlaggen worden er namelijk ook weleens films op raster 80/90 gedraait die vervolgens dmv projectie opgeblazen worden naar het eigenlijke formaat.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 01 november 2003 @ 20:43:
Altijd drukker bellen en vragen wat de optimale resolutie is op 100%. Of in welk raster het gedrukt gaat worden. Bij banners/vlaggen worden er namelijk ook weleens films op raster 80/90 gedraait die vervolgens dmv projectie opgeblazen worden naar het eigenlijke formaat.
Maar dit wordt niet met films gedaan maar direct op een plotter.

Overigens heb ik de foto opgeblazen naar 72 dpi, dit zorgt nog voor een redelijk resultaat, omdat de foto voornamelijk uit lijnen bestond....

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 10:16:
[...]

Maar dit wordt niet met films gedaan maar direct op een plotter.

Overigens heb ik de foto opgeblazen naar 72 dpi, dit zorgt nog voor een redelijk resultaat, omdat de foto voornamelijk uit lijnen bestond....
Scheelt dat je banners meestal wel op een behoorlijke afstand ziet, maar bij plotwerk hou ik zelf meestal 150 aan.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

OzBoz schreef op 02 november 2003 @ 11:01:
Scheelt dat je banners meestal wel op een behoorlijke afstand ziet, maar bij plotwerk hou ik zelf meestal 150 aan.
Dat is bij ons de minimaal geadviseerde res.
Voorkeur, m.n. met pixelgebaseerde objecten, is 300 dpi, hangt natuurlijk ook af van de plotter maar dit is vrij standaard

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
ff gebelt: er wordt geplot met 100 dpi, maar 72 is geen enkel probleem omdat het op finyl komt...

• OzBoz

OzBoz

NijntjeRocks schreef op 02 november 2003 @ 14:34:
[...]

Dat is bij ons de minimaal geadviseerde res.
Voorkeur, m.n. met pixelgebaseerde objecten, is 300 dpi, hangt natuurlijk ook af van de plotter maar dit is vrij standaard
Ben ik wel benieuwd met welk programma mensen de banners maken die bij jullie aangeleverd worden en hoe ze ze aanleveren. Since je al aan een bestand zit van kleine gB op dat formaat.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

OzBoz schreef op 03 november 2003 @ 13:16:
Ben ik wel benieuwd met welk programma mensen de banners maken die bij jullie aangeleverd worden en hoe ze ze aanleveren. Since je al aan een bestand zit van kleine gB op dat formaat.
Banners worden meestal gemaakt in Illustrator omdat die een werkveld toestaan die groter is dan de max. van A2+ die de meeste opmaakpakketten hebben (bij sommige pakketten A1)

Meeste banners worden op pdf-formaat aangeleverd, en als het om pixelgebaseerde illustraties gaat zijn ze idd flink groot, maar het gebeurd heel zelden dat een hele banner gecoverd word door een pixelillustratie, vaak maakt het slechts deel uit van het geheel (meestal met en max. van 40/50% v/h totale opppervlak).
Meeste banners zijn vectorgebaseerde illustraties dus over het algemeen hebben we geen problemen met bestandsgrootte.

Overigens gebeurd het ook regelmatig dat ze een kleiener bestand aanleveren en vragen die percentueel te vergroten, dit laat ik de RIP doen die dat m.i. erg netjes doet meestal.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1