Mijn systeem ligt in puin...

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Al een week of twee... en ik weet het niet meer... :'(
Mijn systeem ziet er op dit moment zo uit:
Abit BH6
P-II350
128MB(op 1 reepje)
Maxtor Diamondmax 3,4GB
A-Open 40x
Matrox G400max.
Win98SE
(normaal zitten hier ook nog een NIC, een SB AWE64g, twee SCSI-controllers en een PCI-modem in, maar die zijn eruitgehaald vanwege de problemen.)
Als ik een nieuwe setup maak, standaard installatie, gaat alles goed. Totdat ik de Matrox-drivers installeer; na de herstart hangt de boel onmiddelijk.
Vervang ik de Matrox door een i740-kaartje (nieuwe setup e.d.), en ik installeer de drivers, dan gaat het net goed, alleen dan krijg ik raar gekleurde contextmenu's, zomaar een ander kleurtje op een willekeurige plek, en soms een spontaan BSOD.
Ik heb alles al vervangen, behalve het mobo en de CPU. (zoveel geld heb ik nu ook weer niet.)
Ik word er gek van: met zestien kleuren in 640x480 is niks te doen wat betreft plaatjes en pagina's, maar om de haverklap een crash is ook niet geweldig als je net een paar wijzigingen hebt aangebracht, en je kunt het vervolgens opnieuw gaan doen :(
Enig idee? Iemand?
Kaj.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

nieuwe videokaart drivers downloaden?

vaag verhaal trouwens. Je kan dus niet vinden waar het door komt?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:12

botoo

💀 too old to die young

lijkt mij een IRQ probleem, ik weet dat SB wel eens dwars kan liggen, het is wel veel werk, maar doe eens een setup zonder SB maar met Matrox, als dat wel wil weet je waar je verder moet zoeken. ik heb zoiets ooit ook eens gehad en dat kon ik oplossen door een vasteirq aan m'n SB toe te wijzen.
als je niet een hele nieuwe setup wilt kan je eerst proberen met je SB in je device manager te verwijderen en daarna de kaart zelf

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Ja, maar da's het probleem dus niet.
(normaal zitten hier ook nog een NIC, een SB AWE64g, twee SCSI-controllers en een PCI-modem in, maar die zijn eruitgehaald vanwege de problemen.)
Of ik m'n kast nou volstop met bijna alles wat ik in huis heb (is een heleboel, past bijna niet in de kast), of alleen een videokaart, CD, HD en geheugen, het crasht allebei even hard.
Het hele zwikje heeft het altijd gedaan, zonder problemen (IRQ, DMA; allemaal geen probleem), en een paar weken geleden ging het fout.
Nieuwe drivers helpen ook niet: en met de standaard drivers van de CD heeft ie het altijd gedaan.
:'(
Kaj.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:12

botoo

💀 too old to die young

je hebt een probleem Kaj (maar dat wist je al Afbeeldingslocatie: http://members.tripod.lycos.nl/annawoud/gifall/as-one.gif ) terug naar af, in je bios met default settings starten, verse setup van je OS, en dan een periferal (wat een woord!) tegelijk installeren, herstarten, testen, en dan pas de volgende kaart.
op die manier kan je tenminste herleiden waar het mis gaat
suk6 Afbeeldingslocatie: http://members.tripod.lycos.nl/annawoud/gifall/dead.gif

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Toch het moederbord waarschijnlijk, iets met de AGP bus vermoed ik. Toch een ander proberen...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Ik ben inmiddels een POST-tester en wat FAQ-jes verder, en ik vrees (geen id hoe het kan) dat ik een soort Flashvirus heb, of dat m'n cache naar de klote is... Het gaat me iig een nieuw EPROM of een nieuwe mammaplank kosten, of werken zonder cache. (die van de CPU uitgezonderd)
De POST-tester gaf aan dat er iets met m'n cacheRAMchecksum niet in orde is.
De FAQ van Matrox kwam op het idee om de AGP op 1x te zetten, of het mobo opnieuw uit te lijnen; schroefjes losser, kaart erin, uitlijnen en dan de boel weer vast.
Ik zit op dit moment thuis, met mijn eigen bak weer aan de praat: cache staat uit, en het enige wat erinzit is een modem en de i740 videokaart; de resolutie zit weer op m'n oude vertrouwde 1024.
Hey, misschien kan ik morgen zelfs ff mijn pagina's updaten...
De G400 heb ik ff aan een collega meegegeven, die gaat hem maandag in z'n eigen systeem uitproberen. Ik hoop van harte dat er niks mee is. Ik heb dan wel garantie, maar het is vervelend als ie stuk is.

Daar komt ook nog bij dat ik al weken sterf van de koppijn (nee, geen kater), volgens de neuroloog is het clusterhoofdpijn. Geen id wat het is, maar het is vervelend en vermoeiend, waardoor ik weinig puf heb om ook nog elke avond met mijn PC bezig te gaan. :( :'( Dat schiet ook niet op.
Kaj.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Oh, en Botoo; daar was ik ook al opgekomen, maar bij de videokaart gaat het al mis. Na de reboot om de drivers te laden, zit 'ie zo vast als een huis. Safe Mode is dan de enige manier om de boel er weer uit te halen...

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Het enige cache in jouw systeem (elk p2/3 systeem) zit toch op de cpu of heb ik dat verkeerd begrepen.

Wat bedoel je met dat uitlijnen? 'k Heb nl. last van een crashende g400 en jij zegt dat die info bij matrox vandaan komt... dus misschien is dat een oplossing.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Nou, ik ben nu plm. 100 minuten online, in de vorige situatie (met cache) was ik allang gecrasht.
Best wel fuk, want nou zal die BE6-II er toch moeten komen...
Nou ja, ik heb nog wat tegoed van een paar kennissen die ik met hun PC geholpen heb... Binnenkort maar eens een mailtje sturen. :)
Let wel, ik ben nog niet het bos uit; als ik m'n G400 weer terugheb weet ik het pas zeker. Schhelt wel in tijd, dan hoef ik tenminste niet alle floppy's, zip's en cd's te scannen voor eventuele virussen. Toch nog een lichtpuntje... I'll keep u posted.
Kaj.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Gert-> Je kunt je systeem-BIOS en je video-BIOS cachen via je L2-cache.
Kijk maar eens in je (Award)BIOS onder BIOS Features en Chipset Features; dan zie je wat ik bedoel.
Kaj.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Misschien een overbodige suggestie, maar heb je de matrox wel een irq toegewezen? (assign irq to vga (iod.)) eerste keer start ie er dan wel, maar na driver installatie dus niet meer. suc6 in ieder geval. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
En dat begrijp ik dus niet, want dan had hij vanaf day one dwars moeten liggen...

Verwijderd

CLUSTERHOOFDPIJN

Deze hoofdpijn wordt gekenmerkt door aanvallen die zich in groepen (clusters) voordoen. De duur van de periodes, waarin de aanvallen optreden, varieert van een paar weken tot enkele maanden. De aanval op zich kan enkele minuten tot een aantal uren duren. De bijna ondraaglijke pijn ontstaat zeer plotseling (vaak tijdens de slaap) achter en rond het oog (eenzijdig), vaak traant het oog, de neus gaat lopen. De patiënt voelt een enorme bewegingsdrang. Tussen twee clusterperiodes kan een lange tijd verstrijken. Deze ziekte, ook wel bekend als syndroom van Horton, komt vooral bij mannen voor.
Meer info: http://home.wxs.nl/~mip/cluster.htm

Verwijderd

Trouwens.....mijn relatie is net uit...ook vervelend.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Tiger, bedankt. Ik las het stuk, en ik dacht: "Dat heb ik dus ook!!!"
De exacte beschrijving van wat ik al een geruime tijd heb.
Kaj.

Verwijderd

Graag gedaan, ik hoop wel dat er iets tegen te doen is, het lijkt me niet prettig.

Verwijderd

:( tik ik een heel verhaal, lees ik je verhaal nog eens terug, blijkt dat je het allemaal al gechecked hebt :(

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Flash virus: waarom flash je hem niet dan niet even opnieuw?
Als dat niet gaat moet je ff bij CT dat ISA kaartje kopen waar je biosen mee kan flashen. kost geloof ik 35 gulden en is echt een uitkomst als je bios naar de kloten is

Verwijderd

Nog iets Kaj, ik heb nog een Asus P2B mobo liggen met een Intel P2 350 Mhz processor.
Mocht je interesse hebben....dan hoor ik het wel.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Grimreaper-> De meeste virussen die zich in je BIOS nestelen, gaan in een onwisbaar stuk zitten, en als je het ding dan flasht, ben je er nog niet vanaf.
Daarom is het veiliger om er een nieuwe EPROM in te douwen.
Kaj.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Nou, we zijn weer een dagje verder, en het schijnt inderdaad aan mijn cache te liggen...
Ik ben al een paar uur online, heb net ff wat plaatjes aangepast in Photoeditor en een paar nieuwe pagina-aanpassingen doorgevoerd aan mijn nieuwe site (is nog niet in de lucht), en het systeem zou in de oude situatie allang op z'n gat hebben gelegen. (cross my fingers) :)
Morgen eens vragen hoe het met de G400 staat.
Kaj.

Verwijderd

Even een kleine correctie. Geen enkel (bekend) virus nestelt zich permanent in je BIOS (kan ook niet, geen ruimte) en in een onwisbaar stukje EEPROM "clampen" is momenteel niet mogelijk, daar de EEPROM zich niet laat programmeren in die gebieden en zich ZEKER niet laat flashen, niet door een update of door een virus.

Verwijderd

Laat ik het zo zeggen. Daar waar een virus kan komen, kan een firmware flashupdate ook komen en alles overschrijven. Geen enkel (momenteel) bekend virus kan zichzelf (direct) activeren vanuit het BIOS. Wel, wie weet, misschien kan het nu (12-01-2000) dat wel doen. Niet oververschrijfbare gebieden in het BIOS kunnen NIET overschreven worden door momenteel bekende virii.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Ja, hé hé. dat kan dus nu niet en nooit niet. :) het enige wat zo'n virus doet is zichzelf in het flash-rommetje programmen. per definitie is dat dus programmeerbaar. :+ als je hem kun herprogrammen kun je dat dus zonder gevaar doen, virus is dan echt wel weg. (kan natuurlijk nog wel op je hd staan en floppen en cd's enzo)

ff terug naar je probleem:
zijn er géén problemen als je in safemode werkt, of in normale mode met standaard vga adapter instelling?? misschien is er ergens een los contact. cpu?? suc6!

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1