Toon posts:

RAM fysisch stuk, herstel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pic moet de beschadiging illustreren... kan je zoiets fixen? Met lijm ofzo? Geen idee hoor :/ , dichtplakken lost alleszins niets op...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/phun/pics/RAM.jpg Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/phun/pics/RAM2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 16:33 ]

Verwijderd

Ramchip vervangen door hem eraf te solderen.

Echter is dit BGA, dus zul je die niet makkelijker kunnen verwarmen (normaal gebeurd dat in een oven) - hopeloze zaak voor een enduser dus.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik geef je erg weinig kans op succes, aangezien zo'n chip uit één stuk hoort te bestaan. Als jij er lijm tussen gaat plakken oid dan is het toch niet meer één stuk en lijkt het me niet normaal meer te functioneren.

Maar aangezien ie toch kapot is zou je het gewoon kunnen proberen natuurlijk, je sloopt er niks aan, aangezien dat reepje zelf al dood is :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 16:07:
Ramchip vervangen door hem eraf te solderen.
Echter is dit BGA, dus zul je die niet makkelijker kunnen verwarmen (normaal gebeurd dat in een oven) - hopeloze zaak voor een enduser dus.
Ik kan m hier wel 20 min. op 220° bakken natuurlijk :9

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Doet het reepje het nog dan? Anders gewoon dichtplakken, er zitten toch geen bewegende delen in

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 01 november 2003 @ 16:13:
Doet het reepje het nog dan? Anders gewoon dichtplakken, er zitten toch geen bewegende delen in
Nope, samen met een ander reepje werkt enkel het andere reepje, als ik 'm er alleen insteek begint m'n PC nerveus te bleepen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 16:15 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, dat dit onherstelbaar is moge helaas duidelijk zijn, vooral omdat het een BGA chip is.

Ben echter wel benieuwd naar hoe dit gebeurd is, want RAM chips versplinteren niet zomaar...

Oslik blyat! Oslik!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 08:48
Het ziet er uit dat alleen de behuizing beschadigt is. Je kan dit afdekken met een material, maar zorg wel dat het niet gelijdend is. Messchien zou je hem ook zo kunnen gebruiken. Dat voorkomt dat je het stuk maakt door er iets op te doen maar stof en dergelijke kan er dan bij.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:28

Harrie

NederVlaming

dion_b schreef op 01 november 2003 @ 16:16:
Uhm, dat dit onherstelbaar is moge helaas duidelijk zijn, vooral omdat het een BGA chip is.

Ben echter wel benieuwd naar hoe dit gebeurd is, want RAM chips versplinteren niet zomaar...
Ik denk dat er iemand op is gaan staan... Als hij net zo omgaat met zijn hardware als ik als ik met mijn pc bezig ben :) Dan ligt er nog wel eens iets op de grond... :X Denk dat (bijna) elke tweaker dit wel herkent :)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 01 november 2003 @ 16:16:Ben echter wel benieuwd naar hoe dit gebeurd is, want RAM chips versplinteren niet zomaar...
Gewoon in z'n gleufje geklikt... en daarbij heb ik een raar 'knekje' gehoord... ik had niet eens hard geduwd ofzo...
Ook geen garantie :( aangezien fysische beschadigingen niet onder garantie vallen... enkel functionele tekortkomingen...

Ik vraag me alleen af of het plaatsen van zo'n ding niet tot de functionaliteit ervan behoort :?

Verwijderd

Met plaatsen is de chip geknakt? 8)7

Maar goed, dit chipje is kapot, de module kan voor de rest nog heel zijn, maar het vervangen van het chipje is problematisch omdat:
- desolderen van BGA (of iemand vinden die dat kan) niet makkelijk is.
- de losse chips niet wellicht zomaar in de handel liggen.

Ik denk dat je een duur lesgeld betaald hebt om voorzichtig(er) om te gaan bij plaatsing van componenten. Je zou de winkel en de ramfabrikant kunnen aanschrijven. Het is dan eerder uit coulance dat er iets voor jou gedaan wordt - want ik denk persoonlijk dat je weinig moet verwachten (bijv. korting bij aankoop van je nieuwe stripje ipv garantie vervanging ofzo).

De BGA chip sealen is niet de oplossing van je problemen, want hij doet het nu toch ook niet. Anders zou epoxy nog wel wat kunnen oplossen, maar in dit geval is hetgeen in de package zit toch al kapot.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 16:47 ]

Pagina: 1