[WinXP] Administrative Share - probleem met authenticatie

Pagina: 1
Acties:

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Topicstarter
Ik heb 2 Windows XP Professional Clients. Ik kan via (door mezelf) gesharede mappen van PC A op PC B en andersom komen. Als ik echter de administrative shares (C$, D$, etc) wil benaderen, krijg ik een loginschermpje met username: "<Computername>Guest", en password <empty>
Ik kan de username niet aanpassen, aangezien dit schermpje "grijs" is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jurgen.vanbavel/adminshares.jpg

Ik heb op beide PC's het Guest-account disabled staan. Verder de default policies van een clean install.

Op mijn werk middels 2 Windows2000 Professional PC's proberen na te bootsen, maar onder 2000 werkt het standaard goed, en heb ik een mogelijkheid om als Administrator aan te melden.

Mijn eigen useraccounts zijn op beide PC's lid van de local admin-groep. Daarnaast zijn beide PC's lid van dezelfde workgroup (ofschoon dat verder niet relevant is).

Ik heb de search doorzocht, zag slechts 1 topic dat hierop betrekking had, maar dat stamde al uit 2002 en ik wilde dat niet kicken.

@sanfranjake (post hieronder):
Geprobeerd, maar werkt helaas niet. Ik heb mijn account naam gebruikt met bijbehorend password. Gebruikersnaam staat op beide PC's met hetzelfde wachtwoord, en is op beide PC's lid van de lokale administrators-groep.

[ Voor 52% gewijzigd door RMYuma op 11-12-2003 20:19 . Reden: stukje herschreven voor duidelijkheid + plaatje toegevoegd... ]

| Specs Aurora24 | My music |

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Probeer eens vanaf de commandline :

net use (letter): \\%comp%\C$ /user:%USER& <enter>. Kijk of je dan wel toegang krijgt. (naturlijk wel even comp en user invullen ;))

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
*kick* ;)

@[Jules] (post hieronder):
Ik heb geen problemen met het vinden van de PC, want op hostnaam/PC-naam kan hij de PC en share wel vinden, maar krijg ik geen toegang. Vandaar ook "probleem met authenticatie" in mijn topic titel. ;)

[ Voor 105% gewijzigd door RMYuma op 03-12-2003 22:13 ]

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:14

[Jules]

Confusion in confusion

En diezelfde net use maar dan op IP-adres? werkt die ook niet?

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het enige andere wat ik nog kan bedenken is siomple file sharing op je xp bakken uitzetten als dit aan staat. Dan kijken of die share er wel staat met behulp van het eigenschappen tabblad op te roepen via rechtermuisklik op de map (in verkenner, etc.)

Simple file sharing ofwel eenvoudige bestandsdeling is uit te zetten bij snap in Mapopties/Folder options in het configuratiescherm.

Ook moeten natuurlijk %COMP%\Administrators volledig beheer over de schijf hebben, maar dit wist je waarschijnlijk al.

Je kan ook proberen een tweede share van de C: of D; drive aan te maken. Daar iedereen volledig beheer over geven. Kijken of het dan lukt :) Succes ! We horen het :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
sanfranjake schreef op 03 november 2003 @ 00:33:
Het enige andere wat ik nog kan bedenken is siomple file sharing op je xp bakken uitzetten als dit aan staat. Dan kijken of die share er wel staat met behulp van het eigenschappen tabblad op te roepen via rechtermuisklik op de map (in verkenner, etc.)

Simple file sharing ofwel eenvoudige bestandsdeling is uit te zetten bij snap in Mapopties/Folder options in het configuratiescherm.
Simple file sharing heb ik standaard uit staan. Ben zelf een administrator op mijn werk, en kies toch liever de professionelere aanpak, dan de gebruikersaanpak. ;)
Ook moeten natuurlijk %COMP%\Administrators volledig beheer over de schijf hebben, maar dit wist je waarschijnlijk al.
Yep! :)
Je kan ook proberen een tweede share van de C: of D; drive aan te maken. Daar iedereen volledig beheer over geven. Kijken of het dan lukt :) Succes ! We horen het :)
Mijn eigen aangemaakte shares zijn zonder problemen toegankelijk (zie openingspost). Het betreft alleen de administrative shares.

[update]
Een collega op mijn werk heeft exact hetzelfde probleem op zijn XP Professional machines. Ik ben dus niet de enige...
[/update]

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
* kick *

Any other idea's?

Kan trouwens helemaal NIETS vinden op technet of support bij Microsoft.com, behalve deze link: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;318755 , maar ik heb na de installatie geen administrative shares gedelete.

[ Voor 50% gewijzigd door RMYuma op 03-12-2003 22:15 . Reden: URL toegevoegd... ]

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Ik heb ook nog gezocht naar de policy-verschillen tussen Windows 2000 en XP, maar kan niets noemenswaardigs vinden, dat kan verklaren waarom het bij Windows 2000 wel goed gaat, maar bij XP niet.

@drexciya (post hieronder):
"Network access: Sharing and security model for local accounts"
staat bij mij op: "Accounts authenticate as them self". Maak dus geen gebruik van de guest-optie.

[ Voor 40% gewijzigd door RMYuma op 03-12-2003 22:15 ]

Verwijderd

Ik ben hier zelf ook wel eens tegenaan gelopen recentelijk.
De ellende met XP Pro mijns inziens is dat er nogal wat rare fratsen gebeuren wanneer je in werkgroepstand zit t.o.v. domeinstand. Ik kan vanaf W2k zo mijn laptop admin shares benaderen op XP Pro in hetzelfde domein.

Er is wel degelijk een aantal nieuwe policies en security instellingen aanwezig, alleen voor de exacte details zou ik even moeten zoeken. Niet alleen de SMB signing opties enzo, maar ook die aanmeldingsfratsen zijn heel erg irritant.

Wat ik zelf meemaakte was dat ik ik wel een mapping kon maken naar een share op iemand anders zijn laptop (XP Pro in werkgroep), maar andersom niet. Mijn laptop had XP Pro in domeinstand, ik kon probleemloos <pcnaam>\<account> (-> account op zijn PC, niet de mijne) invullen al levert dit soms ook al rare fratsen op, die je met een net use niet hebt.

Simple file sharing moet verboden worden; dan benader je, ongeacht je account, alle bronnen op de machine als ware je een guest. Hier zit de policy optie Network access: Sharing and security model for local accounts achter.

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Niemand die hetzelfde probleem heeft? (*kick*)

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Ik heb ook nog de standaard workstation policy uitgeprobeerd, maar ook dan blijft het probleem bestaan. Is er dan echt niemand anders die hier last van heeft?

edit:

Laat ik de vraag anders stellen: zijn er mensen bij wie de administrative shares (C$, etc) wel werken?

[ Voor 29% gewijzigd door RMYuma op 21-11-2003 13:24 . Reden: vraag anders gesteld ]

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
*kick*

Ik heb nogmaals gechecked of op beide PC's de accounts dezelfde naam + hetzelfde wachtwoord hebben, en dat is zo.

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 22:50

Xypriz

Hmmzz...

ik heb een soortgelijk probleem.

Ik kan namelijk wel: \\<ip-adres>\c$ bereiken (na credentials te hebben ingegeven), maar niet \\<hostname>\c$...

Hij kan de hostname wel resolven; een ping werkt en hij komt ook gewoon met een Logon to -venstertje wanneer ik de administrative share via de hostname wil bereiken.

Iemand een id?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je zegt dat je niet \\hostname\c$ kan bereiken - betekent dat dat je exact hetzelfde hebt als de topicstarter (namelijk een disabelde versie voor een username inputbox), of heb je een ander soort probleem? :)

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Cobra_CLA schreef op 03 december 2003 @ 02:04:
Hmmzz...

ik heb een soortgelijk probleem.

Ik kan namelijk wel: \\<ip-adres>\c$ bereiken (na credentials te hebben ingegeven), maar niet \\<hostname>\c$...
Ik heb dit net geprobeerd, maar op IP-adres lukt het nog steeds niet. Krijg wederom het Guest-venstertje.

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Ik heb deze week iedere avond meerdere fora doorgespit naar een mogelijke oplossing, maar het is gewoon ongelofelijk hoe weinig er over geschreven is.

Kan er überhaupt iemand van GoT me melden, of mijn probleem reproduceerbaar is tussen twee WinXP clients? Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn, bij wie het wel lukt om de administrative shares te benaderen.

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
*bump*

Ook op mijn werk kom ik er samen met collega's niet uit. Dit is gewoon een erg vreemde situatie voor ons, aangezien het onder WinNT en Win2k wel prima werkt.

Verwijderd

The_Prince_of_Mu schreef op 11 december 2003 @ 20:12:
Ik heb deze week iedere avond meerdere fora doorgespit naar een mogelijke oplossing, maar het is gewoon ongelofelijk hoe weinig er over geschreven is.

Kan er überhaupt iemand van GoT me melden, of mijn probleem reproduceerbaar is tussen twee WinXP clients? Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn, bij wie het wel lukt om de administrative shares te benaderen.
dat gaat prima...

probeer nog eens: net use * \\comp\c$ %paswoord% /user:comp\%admin%

als dit niet lukt (geef ook ff de foutcode dan) denk ik dat je een policy hebt gezet die access over het netwerk restrict.

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Ik zal het thuis nogmaals checken. Ik heb iig geen policies aangepast, behalve de policy: "users authenticate as themself" i.p.v. "authenticate as guest".
Maar ook als ik die policy terug zet op de standaard settings, blijf ik bovenstaand guest-schermpje krijgen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
staat je eigen gebruikersnaam wel op die computer waar je probeert in te loggen?

Dus welke gebruikersacccount ben je op dat moment ingelogt

[ Voor 29% gewijzigd door Vorkie op 16-12-2003 13:52 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Is dat geen policy setting ?

"Acces this computer from the network"

In die hoek moet je het waarschijnlijk zoeken.
Daar zit wat verschil in tussen 2000 en XP, in uw nadeel ;)

En je kunt als één gebruiker maar proberen te verbinden (dacht ik),anders krijg je een melding dat je al verbinding hebt met andere credentials.

[ Voor 32% gewijzigd door aZuL2001 op 16-12-2003 14:07 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op 16 december 2003 @ 14:06:
En je kunt als één gebruiker maar proberen te verbinden (dacht ik),anders krijg je een melding dat je al verbinding hebt met andere credentials.
ummm ja dat zou het wel eens kunnen zijn. als de ts als een mapping heeft met het guest account! de net use levert dan die melding op...

• aZuL2001
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 15:04:
[...]
ummm ja dat zou het wel eens kunnen zijn. als de ts als een mapping heeft met het guest account! de net use levert dan die melding op...
net use /delete is your friend ;)

Abort, Retry, Quake ???

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Ik heb totaal geen mappings gemaakt vanuit welke van beide clients dan ook. Dat kan het dus niet zijn. Tevens ligt het ook niet aan die accountnaam op beide PC's. Die is gelijk, en password ook. Daarnaast vertelt mij dit artikel, dat dat voor WinXP niet eens hoeft: http://www.microsoft.com/.../reskit/prde_ffs_ypuh.asp

• aZuL2001
The_Prince_of_Mu schreef op 16 december 2003 @ 17:39:
Ik heb totaal geen mappings gemaakt vanuit welke van beide clients dan ook. Dat kan het dus niet zijn.
Het lukt niet om de mapping te maken, maar dan is er wel een sessie/verbinding.

Maar hoe staat het met die policy (suggestie) ?

Abort, Retry, Quake ???

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 10:21:
[...]probeer nog eens: net use * \\comp\c$ %paswoord% /user:comp\%admin%

als dit niet lukt (geef ook ff de foutcode dan) denk ik dat je een policy hebt gezet die access over het netwerk restrict.
Heb ik nogmaals geprobeerd, en ik krijg dan de volgende foutmelding: "System error 5 has occured. Access denied".
De access over het netwerk is trouwens niet restricted, aangezien ik wel de - door mijzelf - aangemaakte shares kan benaderen.

Klik de volgende link voor mijn security policy-instellingen: http://members.home.nl/jurgen.vanbavel/policies.JPG

@ aZuL2001 (post hieronder):
http://members.home.nl/jurgen.vanbavel/policies2.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door RMYuma op 17-12-2003 20:37 ]

• aZuL2001
The_Prince_of_Mu schreef op 16 december 2003 @ 22:27:
[...]

Klik de volgende link voor mijn security policy-instellingen: http://members.home.nl/jurgen.vanbavel/policies.JPG
En kijk eens bij User Rights Assignments, maak daar evt ook een screenie van.

Maar vooral de setting voor Acces this computer from the network (zit hier met een nl versie :( )

Abort, Retry, Quake ???

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:14

[Jules]

Confusion in confusion

Vooruit dan... toch maar even gezocht op groups en de eerste hit beschrijft je probleem al en biedt ook een antwoord... :)

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

• aZuL2001
[Jules] schreef op 18 december 2003 @ 22:22:
de eerste hit beschrijft je probleem al en biedt ook een antwoord... :)
Lijkt er wel erg veel op ;)

Abort, Retry, Quake ???

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
The_Prince_of_Mu schreef op 03 november 2003 @ 20:14:
[...]Simple file sharing heb ik standaard uit staan.
[...]
Zoals ik ergens aan het begin van dit topic meldde:

Simple filesharing staat bij mij al uit. Guest is weliswaar disabled, maar dat zou in deze setup geen probleem mogen wezen.

De link in de post hierboven beschrijft voor 95% mijn probleem, maar de oplossing daar is niet de oplossing hier, helaas.

Verwijderd

check deze key toch eens...

[HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced\Folder\SimpleSharing] en de forceguest value...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 11:45 ]

• RMYuma

RMYuma

Topicstarter
De ForceGuest waarde in het register staat bij mij op 0, overeenkomstig mijn instelling in de policies.

Dat is dus net het rare: dit zou DE oplossing moeten zijn, maar is het dus niet.

Pagina: 1