Toon posts:

Novel 4.5 partitie mounten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ik mijn Linuxbak een hardeschijf hangen die uit een Novelserver komt.
Nu wil ik deze mounten maar mount wil dat ik een filesystem opgeef.
Het probleem is dat ik geen idee heb wat voor filesystem Novel gebruikt en of deze partities uberhaubt wel te mounten zijn onder Linux.
Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 14:59:
Het probleem is dat ik geen idee heb wat voor filesystem Novel gebruikt
dat kun je zien met fdisk

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
arikkert schreef op 01 november 2003 @ 17:47:
[...]

dat kun je zien met fdisk
Ohja? Hoe dan? Bij mijn weten laat fdisk alleen maar zien welk partitietype een partitie iets heeft, maar zegt verder weinig over filesystems dacht ik.

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

zoek/kijk naar ncpfs in je kernel, en ncpmount (en manpage daarvan)

* _fm zal beter lezen in t vervolg :)

keywords waren novell, mount en linux: dat triggert een reflex :)

[ Voor 49% gewijzigd door _fm op 01-11-2003 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat staat er inderdaad tussen. Stom dat ik er overheen heb gekeken.
Zo te lezen dient het echter voor het mounten van nfs volumes over een netwerk.
Zou het ook gewoon werken als de schijf gewoon fysiek in de Linux-server zelf zit?
Wat ik bedoel, als ik de schijf dus wil mounten dan draait netware op dat moment dus niet. Aan netwerk protocollen heb ik dan dus niet zo veel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_fm schreef op 01 november 2003 @ 18:39:
zoek/kijk naar ncpfs in je kernel, en ncpmount (en manpage daarvan)
Bij mijn weten is dat om via het netwerk netwarevolumes te benaderen, niet om een harde schijf met netware erop te benaderen.
This package contains utilities to mount volumes from NetWare servers.
Dat lijkt me niet helemaal wat de topicstarter bedoelt :)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
blaataaps schreef op 01 november 2003 @ 18:14:
[...]

Ohja? Hoe dan? Bij mijn weten laat fdisk alleen maar zien welk partitietype een partitie iets heeft, maar zegt verder weinig over filesystems dacht ik.
ok das waar, maar als het type Linux is dan zal het fs wel ext2 of ext3 zijn, Win95 vfat, freebsd ufs. Wat is de output van fdisk op die disk waar novell op staat ?

Verwijderd

Topicstarter
De schijf indeling is als volgt, de eerste partie is een kleine FAT16 partitie (eerst word DOS geboot en dan pas Netware, Netware draait namelijk op een ander OS)
De 2e partitie is een Novel/Netware partitie, dat is tenminste wat fdisk zegt.
En om die partitie gaat het mij.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 19:10:
De schijf indeling is als volgt, de eerste partie is een kleine FAT16 partitie (eerst word DOS geboot en dan pas Netware, Netware draait namelijk op een ander OS)
Aargh!! Nee NetWare is het besturingssysteem.
DOS is niet het besturingssysteem waar NetWare op draait maar gewoon de bootloader, waar de server van gebruik maakt.

Met als handigheid dat het default in het geheugen blijft na het booten van NetWare, maar niet gebruikt wordt. Maar als je dat wil kan NetWare het ook gebruiken, bijvoorbeeld voor het werken met een ZIPdrive via een DOS driver.

Als je NetWare down gooit geeft hij de controle over het systeem weer terug aan DOS, kan jij doen wat je moet doen, en dan kan je opnieuw de server starten zonder harde reset te geven.
De 2e partitie is een Novel/Netware partitie, dat is tenminste wat fdisk zegt.
En om die partitie gaat het mij.
Dat is de "NetWare partition" waar het om gaat, daarbinnen zitten Netware Volumes, dat kunnen Traditional VOlumes zijn of NSS volumes.

Een en ander is proprietary en geavanceerder dan EXT2, HPFS, etcetera, dus ik denk niet dat je dat vanuit Linux kan benaderen. Denk ook niet dat de markt zo groot daarvoor is.

Wat je kan doen is NetWare installeren op een andere schijf. Bij de installatie zal de Administrator rechten op de volumes waar het hier om gaat krijgen, dus dan kan je via het netwerk de zaken kopieren. :)
NetWare kun je installeren binnen VMWare geloof ik, voor het geval je alles binnen 1 computer moet doen. Ik dacht dat je VMWare directe toegang kunt geven tot HD's. Succes :)

Hier is trouwens een link met de ondersteunde filesystems:
http://techpubs.sgi.com/l...an/man5/fs.5.html&srch=fs

En hier een "filesystems accessibility map"
http://techpubs.sgi.com/library/tpl/..........Filesystems-HOWTO.html#ss1.5
Waaruit lijkt te blijken dat Novell filesystems alleen binnen Novell ondersteund worden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_a op 01-11-2003 20:10 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Nee, VMware is geen optie. Daar is die server lang niet snel genoeg voor (P2-300) Bovendien is het de bedoeling dat we van Novell afstappen, dan moet je het dus niet in een VM gaan draaien.
Als die partitie echt niet te mounten is dan zal ik een andere oplossing moeten verzinnen. Wel spijtig, ik dacht altijd dat Linux de meest exotische filesystems kon mounten (behalve write support voor NTFS dan)
Maar helaas, het is niet anders. :|
Pagina: 1