Voor dat ik begin, ik heb de FAQ door gelezen, een aantal gerelateerde topics gelezen en de search gebruikt. Maar kon voor mijn vraag geen specifieke antwoorden vinden.
Ik moet over enkele weken een netwerkje opzetten met 4 clients 1 server een printer en een internet verbinding.
Op de server word een administratief software pakket gedraait. Dat is eigenlijk de hoofd reden dat er een server/netwerk moet komen. Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van:
- Profielen (zodat je op elke pc als gebruiker kan inloggen, dus geen vaste pc.)
- Home directory's (Active directory als ik me niet vergis)
- Printserver
- Internet delen.
- Dagelijks backuppen
Dit moet op de server worden gerealiseerd.
Het besturings systeem word Windows 2000 server en de cliënts krijgen of Windows XP of Windows 2000 professional.
Nu is mij de volgende configuratie geadviseerd:
- Tyan Thunder i7501
- Intel Xeon 2,4GHz
- 2x 512MB PC2100 Kingston ECC Regd
- 2x Maxtor Atlas IV 36,7GB (10K rpm, U320)
- 120GB Seagate 5400rpm
- Cd-Rom
- Antec 550EPS TruePower Voeding
- (Extended??)-ATX kastje bij (Chieftec bigtower?)
Het is dus een klein netwerkje en er zal redelijk weinig data over het netwerk gaan. Ik wil een stabiele server, want "de" data die eroverheen gaat is zeer waardevol. De mensen voor wie ik het netwerk opzet hadden zelf al een offerte laten maken en daar kwam een redelijk simpel systeempje uit met de volgende specs:
- Intel P4. 2,6GHz
- Asus p4pe-x mobo
- 256mb pc3200 DDR
- 80GB 7200tpm schijfje.
Nu lijkt me dat aan de lichte kant en werd mij door iemand anders ook een systeem aangeraden met een tyan bord zoals hierboven beschreven.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
1) Voldoet het systeem uit de offerte voor een netwerk met 4 cliënts, een printer. of kan ik beter dat systeem nemen met het tyan bord?
2) Welk van de tyan i7500 serie mobo kan ik het best gebruiken?
(De eisen zijn: lan, vga, scsi voor 2 schijven)
3) Voor het backuppen, kan ik daar een simpel 80/120gig schijfje voor gebruiken of zo'n maxtor externe schijf via firewire of usb2.0? Tapes sluit ik denk ik uit.
BVD.
Ohjah en het budget is rond 2500 euro. (incl. Windows 2000 server licentie.)
(De prijs van de budget server incl licentie en rand apparatuur is 1700 euro.)
Ik moet over enkele weken een netwerkje opzetten met 4 clients 1 server een printer en een internet verbinding.
Op de server word een administratief software pakket gedraait. Dat is eigenlijk de hoofd reden dat er een server/netwerk moet komen. Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van:
- Profielen (zodat je op elke pc als gebruiker kan inloggen, dus geen vaste pc.)
- Home directory's (Active directory als ik me niet vergis)
- Printserver
- Internet delen.
- Dagelijks backuppen
Dit moet op de server worden gerealiseerd.
Het besturings systeem word Windows 2000 server en de cliënts krijgen of Windows XP of Windows 2000 professional.
Nu is mij de volgende configuratie geadviseerd:
- Tyan Thunder i7501
- Intel Xeon 2,4GHz
- 2x 512MB PC2100 Kingston ECC Regd
- 2x Maxtor Atlas IV 36,7GB (10K rpm, U320)
- 120GB Seagate 5400rpm
- Cd-Rom
- Antec 550EPS TruePower Voeding
- (Extended??)-ATX kastje bij (Chieftec bigtower?)
Het is dus een klein netwerkje en er zal redelijk weinig data over het netwerk gaan. Ik wil een stabiele server, want "de" data die eroverheen gaat is zeer waardevol. De mensen voor wie ik het netwerk opzet hadden zelf al een offerte laten maken en daar kwam een redelijk simpel systeempje uit met de volgende specs:
- Intel P4. 2,6GHz
- Asus p4pe-x mobo
- 256mb pc3200 DDR
- 80GB 7200tpm schijfje.
Nu lijkt me dat aan de lichte kant en werd mij door iemand anders ook een systeem aangeraden met een tyan bord zoals hierboven beschreven.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
1) Voldoet het systeem uit de offerte voor een netwerk met 4 cliënts, een printer. of kan ik beter dat systeem nemen met het tyan bord?
2) Welk van de tyan i7500 serie mobo kan ik het best gebruiken?
(De eisen zijn: lan, vga, scsi voor 2 schijven)
3) Voor het backuppen, kan ik daar een simpel 80/120gig schijfje voor gebruiken of zo'n maxtor externe schijf via firewire of usb2.0? Tapes sluit ik denk ik uit.
BVD.
Ohjah en het budget is rond 2500 euro. (incl. Windows 2000 server licentie.)
(De prijs van de budget server incl licentie en rand apparatuur is 1700 euro.)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 14:45 ]