Toon posts:

[server] Tyan moederbord advies/ serveradvies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor dat ik begin, ik heb de FAQ door gelezen, een aantal gerelateerde topics gelezen en de search gebruikt. Maar kon voor mijn vraag geen specifieke antwoorden vinden.

Ik moet over enkele weken een netwerkje opzetten met 4 clients 1 server een printer en een internet verbinding.
Op de server word een administratief software pakket gedraait. Dat is eigenlijk de hoofd reden dat er een server/netwerk moet komen. Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van:

- Profielen (zodat je op elke pc als gebruiker kan inloggen, dus geen vaste pc.)
- Home directory's (Active directory als ik me niet vergis)
- Printserver
- Internet delen.
- Dagelijks backuppen

Dit moet op de server worden gerealiseerd.

Het besturings systeem word Windows 2000 server en de cliënts krijgen of Windows XP of Windows 2000 professional.

Nu is mij de volgende configuratie geadviseerd:

- Tyan Thunder i7501
- Intel Xeon 2,4GHz
- 2x 512MB PC2100 Kingston ECC Regd
- 2x Maxtor Atlas IV 36,7GB (10K rpm, U320)
- 120GB Seagate 5400rpm
- Cd-Rom
- Antec 550EPS TruePower Voeding
- (Extended??)-ATX kastje bij (Chieftec bigtower?)

Het is dus een klein netwerkje en er zal redelijk weinig data over het netwerk gaan. Ik wil een stabiele server, want "de" data die eroverheen gaat is zeer waardevol. De mensen voor wie ik het netwerk opzet hadden zelf al een offerte laten maken en daar kwam een redelijk simpel systeempje uit met de volgende specs:
- Intel P4. 2,6GHz
- Asus p4pe-x mobo
- 256mb pc3200 DDR
- 80GB 7200tpm schijfje.

Nu lijkt me dat aan de lichte kant en werd mij door iemand anders ook een systeem aangeraden met een tyan bord zoals hierboven beschreven.

Ik heb eigenlijk 3 vragen:

1) Voldoet het systeem uit de offerte voor een netwerk met 4 cliënts, een printer. of kan ik beter dat systeem nemen met het tyan bord?

2) Welk van de tyan i7500 serie mobo kan ik het best gebruiken?
(De eisen zijn: lan, vga, scsi voor 2 schijven)

3) Voor het backuppen, kan ik daar een simpel 80/120gig schijfje voor gebruiken of zo'n maxtor externe schijf via firewire of usb2.0? Tapes sluit ik denk ik uit.

BVD.

Ohjah en het budget is rond 2500 euro. (incl. Windows 2000 server licentie.)
(De prijs van de budget server incl licentie en rand apparatuur is 1700 euro.)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 14:45 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik weet niet hoe zwaar dat administratiepakket is. Als dit wel meevalt, dan is een p4 met 512 of 786 mb ram ook wel voldoende denk ik.

2 harde schijven: 1 harddisk voor het os en de apps, en 1 harddisk voor de data.
Simpel 100 mb netwerkje is ruim voldoende dan.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-02 14:28
Frankie02 schreef op 01 november 2003 @ 14:50:
Ik weet niet hoe zwaar dat administratiepakket is. Als dit wel meevalt, dan is een p4 met 512 of 786 mb ram ook wel voldoende denk ik.

2 harde schijven: 1 harddisk voor het os en de apps, en 1 harddisk voor de data.
Simpel 100 mb netwerkje is ruim voldoende dan.
Mocht het mobo een onboard RAID 0+1 hebben, kan je dit met 4 schijven doen.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah met Raid zal het dan wel veiliger worden. Maar ik heb meer zoiets van ik heb liever dat ze bijwijze van spreken 1000 euro meer uitgeven en ze een goed stabiel systeem hebben dat 24/7 aan kan blijven staan. Dan een een kleine/ goedkope server die op zijn tenen draait als iedereen bezig is met het administratief programma en bestanden op zijn home directory aan het bewerken is.
Of overdrijf ik nu?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

als die data zo waardevol is, zou ik zowiezo voor 2 scsi schijven in mirror gaan.
daarnaast een scsi dat drive voor goede backups.

verder zou die eenvoudige server ook wel kunnen. ik zou er wel iets meer geheugen in stoppen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-02 11:40
Dirk-Jan schreef op 01 november 2003 @ 21:31:
als die data zo waardevol is, zou ik zowiezo voor 2 scsi schijven in mirror gaan.
daarnaast een scsi dat drive voor goede backups.

verder zou die eenvoudige server ook wel kunnen. ik zou er wel iets meer geheugen in stoppen.
Ik zou de backup niet op een extra schijf zetten, maar kiezen voor een leuke tape streamer (dds 3 ofzo)
En dan de tape dagelijks mee naar huis laten nemen door een medewerker,
en dit wekelijks laten routeren.
Dit omdat de ts de data als waardevol bestempeld

Verder is de config van de server prima.
Mooi op de toekomst voorbereid
Alhoewel ik ven niet snap waarom die 120 gb ide disk erin moet. (backup dus :+)
Ik zou me backup *nooit* op een ide disk zetten,
echt heerlijk betrouwbaar |:(

[ Voor 33% gewijzigd door Weezer-DC op 01-11-2003 21:43 . Reden: Zins opbouw verbeterd :P ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 14:42:
...
Nu is mij de volgende configuratie geadviseerd:

- Tyan Thunder i7501
- Intel Xeon 2,4GHz
- 2x 512MB PC2100 Kingston ECC Regd
- 2x Maxtor Atlas IV 36,7GB (10K rpm, U320)
- 120GB Seagate 5400rpm
- Cd-Rom
- Antec 550EPS TruePower Voeding
- (Extended??)-ATX kastje bij (Chieftec bigtower?)

....

De mensen voor wie ik het netwerk opzet hadden zelf al een offerte laten maken en daar kwam een redelijk simpel systeempje uit met de volgende specs:
- Intel P4. 2,6GHz
- Asus p4pe-x mobo
- 256mb pc3200 DDR
- 80GB 7200tpm schijfje.

Nu lijkt me dat aan de lichte kant en werd mij door iemand anders ook een systeem aangeraden met een tyan bord zoals hierboven beschreven.
- Systeem 1 is VET overkill. Zelfs een Celeron zou nog die bestandjes kunnen serveren. Een P4 CPU is ruim voldoende.

- Systeem 2 zou kunnen, alleen is dat gewoon een verijdeld workstation. Vooral 256Mb vind ik weinig, en betrouwbaarheid en IDE disks gaan bij mij niet samen.

Persoonljike voorkeur: Een P4 met 512Mb, en een paar SCSI disks.
Ervaringen met SCSI zijn kwa betrouwbaarheid stukken beter dan met IDE, en raid lijkt me niet perse essentieel. (SCSI raid maatk t meteen een stuk duurder)

Verder een goeie tapeunit, DDS3 of DDS4 ofzo.

Ik zou zelf geen zelfbouw adviseren: Denk ook aan servicecontracten. Merken als IBM hebben hele leuke servertjes voor MKB, MET eventuele servicecontracten.

Daarnaast mag je (imho) ook goede backup software aanschaffen, NTBACKUP vind ik niet echt ideaal, en een UPS lijkt me ook niet onhandig (al is 't maar om de bak alleen al netjes down te brengen).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Weezer-DC schreef op 01 november 2003 @ 21:37:
[...]

Ik zou de backup niet op een extra schijf zetten, maar kiezen voor een leuke tape streamer (dds 3 ofzo)
En dan de tape dagelijks mee naar huis laten nemen door een medewerker,
en dit wekelijks laten routeren.
Dit omdat de ts de data als waardevol bestempeld
waarschijnlijk heb je mijn post verkeerd begrepen.
een scsi dat drive is een tape streamer, juist omdat die data zo waardevol is

daarnaast zou ik die tape niet routeren, maar rouleren. Anders lopen je routers nog een keertje vast ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Okej het systeem is misschien wel wat "te"zwaar waarvoor hij dient, maar hebben jullie andere suggesties? Kun je een voorbeeld geven voor wat voor een mobo ik anders kan nemen? type nr?
Het is dan misschien nu wel een beetje overkill, maar ze hebben dan denk ik wel een degelijk systeem dat zeker betrouwbaar is toch? en veel verschilt het denk ik niet kwa prijs met een eenvoudiger bordje?
Kan ik ook niet ipv. scsi een Raid config nemen? 2 schijven, 1tje die een backupmaakt van de ander zegmaar? (raid 1 ofzo? weet ik niet uit mijn hoofd.) Zodat je toch veilig werkt? Of is het kwa snelheid toch beter om scsi te nemen?

Ik ga toch voor een zelf gemaakte server en niet eentje van DELL of Compaq ofzo, dit vanwege de prijs.

En kan iemand mij adviseren welk moederbord ik van Tyan kan nemen ? Gewoon de goedkoopste met scisi, lan, Vga etc.. ? of eventueel een andere p4 moederbord.
En past dat tyan moederbord in een bigtower van chieftec?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 00:57:
Okej het systeem is misschien wel wat "te"zwaar waarvoor hij dient, maar hebben jullie andere suggesties? Kun je een voorbeeld geven voor wat voor een mobo ik anders kan nemen? type nr?
daarvoor zit je in he verkeerde forum
Kan ik ook niet ipv. scsi een Raid config nemen? 2 schijven, 1tje die een backupmaakt van de ander zegmaar? (raid 1 ofzo? weet ik niet uit mijn hoofd.) Zodat je toch veilig werkt? Of is het kwa snelheid toch beter om scsi te nemen?
IDE schijven zijn niet bedoelt voor 24/7. ook al doen ze het lang, ze vallen altijd een keertje uit. en altijd op het moment dat het niet uit komt.
pak alsjeblieft SCSI.
Ik ga toch voor een zelf gemaakte server en niet eentje van DELL of Compaq ofzo, dit vanwege de prijs.
Die extra kosten betaal je zodat jij over een jaar, als er hardware uitvalt, niet met het gezeik zit. het is een inversering, maar een beetje rekenaar heeft die zo terug verdient.
En kan iemand mij adviseren welk moederbord ik van Tyan kan nemen ? Gewoon de goedkoopste met scisi, lan, Vga etc.. ? of eventueel een andere p4 moederbord.
En past dat tyan moederbord in een bigtower van chieftec?
again, verkeerde forum

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40
Ook ik was altijd van het type "zelfbouw is altijd beter", maar heb nu toch al een aantal succesvolle migraties achter de rug (met Dell machines). Aan je post te zien ga je het zelfbouwen, en gaat het ingezet worden in een bedrijfsomgeving. Wat zijn je plannen als er iets uitvalt? Ga je alles bij 1 leverancier bestellen of bij meerdere? Als de pc "vaag doet en willekeurig reboot", welke hardware ga je dan precies proberen te ruilen? En wat garandeert je dat het vervangen van onderdeel x ook leidt tot verbetering? Ik kan je één tip geven: Ga in een bedrijfsomgeving niet zelf knutselen door bij tig leveranciers tig onderdelen te kopen, maar koop het in 1x goed bij 1 leverancier, en ik heb goede ervaringen met Dell. Past het niet in het budget? Leg de geldschieters de bovengenoemde voordelen uit en je zult zien, het budget wordt ietsje opgerekt....
Succes verder.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op 02 november 2003 @ 01:10:
Ook ik was altijd van het type "zelfbouw is altijd beter", maar heb nu toch al een aantal succesvolle migraties achter de rug (met Dell machines). Aan je post te zien ga je het zelfbouwen, en gaat het ingezet worden in een bedrijfsomgeving. Wat zijn je plannen als er iets uitvalt? Ga je alles bij 1 leverancier bestellen of bij meerdere? Als de pc "vaag doet en willekeurig reboot", welke hardware ga je dan precies proberen te ruilen? En wat garandeert je dat het vervangen van onderdeel x ook leidt tot verbetering? Ik kan je één tip geven: Ga in een bedrijfsomgeving niet zelf knutselen door bij tig leveranciers tig onderdelen te kopen, maar koop het in 1x goed bij 1 leverancier, en ik heb goede ervaringen met Dell. Past het niet in het budget? Leg de geldschieters de bovengenoemde voordelen uit en je zult zien, het budget wordt ietsje opgerekt....
Succes verder.
Het probleem is alleen, ik heb maar een budget van 6000 euro MAX! daarvoor moet ik alles hebben inclusief software/licenties, 3 clients, 1 server, netwerk infrastructuur etc. En nu kan ik wel een mooie Dell nemen of wat anders moois, maar als ik dan ook lees dat het prima lukt met een iets uitgebreide "workstation" :?
Zowieso ga ik voornamelijk spullen kopen bij 1 leverancier, ik gebruik scsi apparatuur en tapes, maar is er niet een gulden middenweg? Iets waar ik toch op kan vertrouwen maar wel zelf kan bouwen?

edit: Kijk als Dell of een ander merk een redelijke server heeft voor 2000/2500 euro dan neem ik er uiteraard zo een! Omdat ik dan de zekerheid heb van een stabiel systeem en de service van Dell.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 01:27 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een leuke PowerEdge 600SC SCSI:
* ServerWorks GC-SL chipset
* Embedded Gigabit NIC
* 3 Years Bronze On-Site Service with Next Business Day Response
* Intel® Pentium® 4 2.4GHz processor with 512K enhanced cache
* 512MB DDR ECC (1*512 MB)
* 36GB 10,000rpm 1'' Ultra 3 160 SCSI hard drive - 68 pin (2x)
* PERC 4/SC RAID Controller (32MB) (channels: 1xINT, 0xEXT)
* 48x Max IDE CD-ROM
* PV100T SCSI 20/40GB DDS4 Internal TBU No Controller
* Adaptec 39160 Ultra 160 SCSI PCI
======
2349.00 EUR (excl. BTW)
2795.31 EUR (incl. BTW)

Met:
* Microsoft Windows 2000 SP2 Server (5 CALs) - 12GB Partition
======
3029.00 EUR (excl. BTW)
3604.51 EUR (incl. BTW)

Goede machine voor een nette prijs. Met wat schuiven en zoeken kan je de prijs misschien nog wel wat omlaag halen.

Inc w2k server hou je nog 2400 (inc) over voor je netwerk. En voor je netwerk heb je met 4 pc's niet veel nodig.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Tomatoman

Fulltime prutser

Je vergeet in je berekening nog iets belangrijks: support. Of in het geval van zelfbouw: de bijkomende kosten door gebrek aan support. Als het netwerk door een defecte server een dag langer plat ligt omdat je geen aanspraak kunt maken op vervangende hardware, hoeveel kost dat dan aan inproductieve uren? En hoeveel tijd kost het om zelf in je autootje te stappen om naar de winkel terug te gaan met een defect onderdeel? En wie moet er gebeld worden als er iets kapot gaat terwijl jij net drie weken op vakantie bent?

Je kunt wel proberen om alles zo goedkoop mogelijk te kopen en zelfbouw-pc's te gebruiken, maar daarmee neem je wel een risico. Bij storingen ga je gegarandeerd het schip in.

Daarnaast sla je voor het gemak over dat je bij zelfbouw dat ding ook in elkaar moet zetten. Tel het aantal uren en vermenigvuldig dat met je uurloon, dan weet je hoeveel dat kost.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1