Toon posts:

ipresolve langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste ...

Ik heb hier een servertje.. met linux redhat 9.0 met alle server software, apache, mysql, php etc. etc. Op het eerste gezicht werkt alles goed.

Maar als ik op ssh inlog zit ik lang te wachten en pingen gaat ook zéér traag.
Dus.. de ipresolve gaat zeer langzaam, hoe kan dit komen? Ik kan trouwens ook het keyboard niet gebruiken, deze werkt niet meer zodra een mouse pointer service word op gestart (meen ik). Hij is geinstalleerd met een draadloos keyboard, maar deze hebben we niet meer. Zou het daar aan liggen? En hoe dat repareren? * ik ga op de server via SSH

* wat ik heb gedaan?
Alle netwerk instellingen na gekeken... En naar behoren ingesteld.

System specs:
Gigabyte p4 series 845PE chipset.
intel pent. 4 2.66 GHZ
60 GB hard disk 7200 rpm
Onboard lan
8 mbit pci video card.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Bij het pingen zijn de reactietijden wel normaal, toch? Bedoel je 'gpm' met die mouse pointer service? Een draadloos toetsenbord is natuurlijk een vak apart... als je een computer alleen maar gebruikt als webserver, lijkt me het een beetje overdreven om er een duur draadloos toetsenbord aan te hangen; een ouwe 486 met een el cheapo toetsenbord is -bij wijze van spreken- voldoende, toch? :) Dan weet je tenminste zeker dat het altijd werkt.

Enfin, kijk eens naar de optie VerifyReverseMapping in je sshd_config. De machine waar je op inlogt probeert eerst langdurig je IP-adres te resolven en dat kun je met die optie uitzetten.

[offtopic]
Dingen als de snelheid van je professor, de grootte van je harde schijf en je type videokaart zijn natuurlijk irrelevant... ;)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 14:04:
Op het eerste gezicht werkt alles goed.

Dus.. de ipresolve gaat zeer langzaam
zou goed kunnen dat name-resolving langzaam gaat, maar dat blijkt niet hieruit.
wrom denk je dat het daaraan ligt ?

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Hij probeert waarschijnlijk de machines waarmee je inlogt de resolven. Als dit een computer binnen je eigen lan is, zal hij, als je een externe DNS server opgegeven hebt, aan de externe DNS server vragen welke hostname bij bijvoorbeeld 10.0.0.2 hoort. Dit kan natuurlijk niet, maar om de een of andere reden w8 hij hier wel verschikkelijk lang op.

Een oplossing is om de hostname van de computer waarmee je naar de RedHat machine ssh'ed in /etc/hosts van de RedHat bak te plaatsen.

Ps. Dit is overigens mijn eigen theorie die ik er aan gekoppeld heb. Als ik het fout heb, hoor ik graag van iemand hoe het wel precies in elkaar zit. :)
edit:
even voor de duidelijkheid, het gaat dus waarschijnlijk bij het reverse-dns'en fout (ip -> hostname, voor logging doeleinden waarschijnlijk?)

[ Voor 12% gewijzigd door Remenic op 02-11-2003 12:14 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 14:04:
Dus.. de ipresolve gaat > Ik kan trouwens ook het keyboard niet gebruiken, deze werkt niet meer zodra een mouse pointer service word op gestart (meen ik). Hij is geinstalleerd met een draadloos keyboard, maar deze hebben we niet meer. Zou het daar aan liggen? En hoe dat repareren? * ik ga op de server via SSH
Wat denk je zelf ? Slechte DNS server, niet bereikbare DNS server, niet ingestelde DNS server, etc, etc, etc.

In /etc/resolv.conf dient tenminste 1 werkende DNS te staan. Zorg overigens ook dat je reverse goed gaat, en ook bekend is bij de DNS server(s) die in resolv.conf staan

[ Voor 8% gewijzigd door igmar op 02-11-2003 22:34 . Reden: opmerking reverse ]