voor 'isp' spelen in onder linux

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04
mensen,

de search is al gedaan maar leverde nix bijzonders op.

Ik zit met het volgende:
aan m routerpc hangen enkele clients, deze inetten en uppen en downen natuurlijk.
Je isp weet hoeveel dataverkeer je veroorzaakt, maar hoe doen z dat, en dat weten z ook nog s per ip en zo weten z nog wel meer. Ook cappen z de speeds natuurlijk.

Ik wil dit ook van mijn clients weten/kunnen op mn netwerk.

De vraag is nu of ik hier honderden pakketjes voor moet installen
(ipac mrtg cbq etc), of is er een alles in een oplossing onder linux in de vorm van een proje, of misschien een speciale isp distro?

| Hardcore - Terror |

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 20:53
Om te cappen moet je in ieder geval Traffic Shaping hebben ge-enabled in je jernel config.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

op http://www.lartc.org vind je alle informatie die je daarvoor nodig hebt.

• nzyme
deze 2 ken ik al, en cbq heb ik ook al werkende, mar de vraag is juist voor een soort van all in one oplossing

| Hardcore - Terror |

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Zal je s wat duidelijker gaan tiepen want z s ht niet goed t lezen. ;)

Anyway, hoe ga je het netwerk precies opzetten. Cleints direct verbinden met server, of een hub/switch. En hoe share je je internet?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
http://www.plesk.com is een isp web+mail hosting pakket.
die lartc kende ik niet. interessant :)

[ Voor 61% gewijzigd door arikkert op 01-11-2003 13:24 ]

Verwijderd

arikkert schreef op 01 november 2003 @ 13:10:
http://www.plesk.com is een isp web+mail hosting pakket.
die lartc kende ik niet. interessant :)
hoezo offtopic? :+

Er zijn niet alles in 1 oplossingen te verzinnen. ISPs kunnen ook de data die door je kabelmodem gaat gebruiken (bijvoorbeeld) om de verplaatste traffic te bekijken.

Als je een NAT setup hebt wordt het al een stuk lastiger (bij een 2.2 kernel) bij een 2.4 kernel is het beter te doen door gewoon per host 2 FORWARD rules te maken. Deze kun je met iptables bytecounter optie gewoon bekijken, ze gaan alleen wel verloren bij een reboot :) Dus regelmatig die counters opslaan in een filetje kan wel handig zijn.

• nzyme
aha, dus het wordt geen all-in-one oplossing begrijp ik.
Dat plesk is zoals je het hier neer zet niet wat ik bedoel, het is meer weboplossing.

Met 'cbq-init stats' wat ik nu gebruik kan ik wel traffic zien per ip, maar dat moet nog ff omgerekend worden naar kb of mb door een perl script en verder moet de output gefilterd worden.... iemand die daar meer van weet? zo'n script ergens gezien heeft ofzo?

| Hardcore - Terror |

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09

JaQ

een complete isp oplossing is ispman, maar die doet veel meer dan wat je zoekt geloof ik. Misschien wel leuk voor je om naar te kijken, kan je meteen internet mail, een intranet etc. opzetten.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• nzyme
geloof idd niet dat dit het is Frankenstoner :)
Heb het net ff vlug bekeken, maar het lijkt me meer web/mail/ftp/dns etc oplossing maar nix over traffic shapen ofzo.

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Ik werk bij een ISP en kan je verzekeren dat zulke informatie m.b.v. SNMP van de routers wordt afgeplukt. Daarnaast wordt traffic shaping vaak in Cisco IOS gedaan.

Natuurlijk is Linux ook goed te gebruiken als router, maar alle pakketten die je daarvoor nodig hebt zijn al door jezelf en door anderen genoemd.
Pagina: 1