[INFO][Centrino] Eindelijk support onder Linux?

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Kijk eens wat ik in mijn mailbox vond! Zou Centrino eindelijk fully supported zijn? Helaas heb ik een laptop zonder Centrino, maar ik ben benieuwd of mensen die hun laptop "op de toekomst" hebben gekocht (dus met centrino 8)) nu onder de pannen zijn!

-----------------------------------------------------------------------------------

Date: Sat, 1 Nov 2003 10:39:59 +0100
From: Werner Heuser <Werner.Heuser@web.de>
To: DEBIAN-LAPTOP <debian-laptop@lists.debian.org>
Subject: TuxMobil News 10/2003
Resent-Date: Sat, 1 Nov 2003 04:05:26 -0600 (CST)
Resent-From: debian-laptop@lists.debian.org

Hello,

this month's TuxMobil News digest has again good news for Linux PDA, mobile
phone and laptop users. Here is an extract of the monthly digest, but note
there are much more noteworthy issues, so do not miss to check the whole
digest[1].

|=| Linuxant has released a Linux driver for the Intel(TM) PRO/Wireless 2100
chipset[2]. So finally all three parts of the Centrino technology are supported.
The driver also supports WLAN chipsets made by Atheros, Broadcom, Intersil and
Realtek. TuxMobil has tested it on an ASUS M2400N
laptop and it worked out-of-the-box[3]. Though unfortunately the
driver is not Open Source. Intel has also announced a driver[4], but whether
this will be released as Open Source or not is still unclear. Nevertheless Centrino(TM)
laptops are already very popular in the Linux community. For almost all
Centrino based laptops installation reports[5] are available.

[1] http://tuxmobil.org/mobile_news_2003_10.html
[2] http://www.linuxant.com/driverloader/
[3] http://tuxmobil.org/asus_m2400n.html
[4] http://www.intel.com/supp...o/sb/cs-006059-prd955.htm
[5] http://tuxmobil.org/centrino.html

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Centrino populair in de Linux community? nah wat een onzin. Trouwens, een los wireless kaartje is zo gekocht waarvoor je wel opensource drivers hebt, dus mocht je opgescheept zitten met een laptop van de TUE of de KUN ;) Verder is de scherm resolutie op de meeste laptops (met Intel video) ook nog niet fatsoenlijk te krijgen. Het is gewoon een rotding ;)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben van plan om volgende maand een laptop met centrino te kopen. Hierop wil ik dan wel linux draaien. Dus ik hoop dat het een beetje gaat werken

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hier op de UT loopt ook iemand rond met een laptop waarop hij sinds enige tijd die chip aan de praat heeft gekregen onder Linux. Hij schijnt op de een of andere manier de Windows-driver te gebruiken - geen idee hoe of wat verder, maar ik weet dat het werkt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

odysseus schreef op 01 november 2003 @ 15:51:
Hier op de UT loopt ook iemand rond met een laptop waarop hij sinds enige tijd die chip aan de praat heeft gekregen onder Linux. Hij schijnt op de een of andere manier de Windows-driver te gebruiken - geen idee hoe of wat verder, maar ik weet dat het werkt :).
WINEX :P en daarin windowsdrivers ?
hahaha

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

In de kernel 2.6 test5 ben ik al advanced power managment voor de centrino tegen gekomen. Dus zal het niet zo lang meer duren voor ze in alle toekomstige kernels zitten denk ik

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

xychix schreef op 01 november 2003 @ 21:59:
[...]

WINEX :P en daarin windowsdrivers ?
hahaha
neuh gewoon dit: http://www.linuxant.com/driverloader/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48

deadinspace

The what goes where now?

De chipset en CPU van het Centrino triplet werkten btw al, dit gaat verder alleen nog maar over de wlan :)
sphere2 schreef op 01 november 2003 @ 11:35:
Though unfortunately the driver is not Open Source.
Nou, geweldig. :{

Dus je kunt alleen de kernel-versies waar zij die driver voor uit willen brengen draaien (er zijn zat mensen die graag 2.5/2.6-test kernels draaien). En wat moeten NetBSD, FreeBSD en OpenBSD users dan? En OpenBeOS users? En fatsoenlijk debuggen (voor het geval dat dat nodig mocht zijn) is er ook alweer niet bij.

En als ze geen zin meer hebben om die driver te supporten? Dan moet je omwille van die ene driver dus bij je huidige kernel blijven.

En dat zijn alleen nog maar de praktische bezwaren...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 12:02:
Centrino populair in de Linux community? nah wat een onzin. Trouwens, een los wireless kaartje is zo gekocht waarvoor je wel opensource drivers hebt, dus mocht je opgescheept zitten met een laptop van de TUE of de KUN ;) Verder is de scherm resolutie op de meeste laptops (met Intel video) ook nog niet fatsoenlijk te krijgen. Het is gewoon een rotding ;)
[/troll]

Je blaat echt crap.

Ik heb een Asus Centrino notebook (ik betwijfel of je er zelf ooit eentje heb aangeraakt) en de video werkt prima. ACPI is ook goed werkend te krijgen. Het wachten is alleen nog op wireless support, en als je al wireless ingebouwd hebt dan zit je natuurlijk niet op een los kaartje erbij te wachten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Die wireless driver waar het nu in het HELE topic over gaat is gewoon de windowsdriver waar LinuxAnt een wrapper voor heeft geschreven. Heeft HELEMAAL niets met een Linux driver van Intel te maken. Die komt er volgens Intel wel, maar pas begin 2004 (of heel misschien nog voor het eind van dit jaar, maar die kans acht ik persoonlijk klein).

En wat Felix zegt: zoek even op internet. Centrino wordt best veel door Linuxers gebruikt en het is dus geen onzin. Als je ziet hoeveel fabrikanten inmiddels Centrino zut in hun laptops hebben zitten is het ook niet echt verrassend. Dat JIJ het een rotding vindt, wil nog niet zeggen dat het niet veelgebruikt wordt door linuxers. Ikzelf ben er ook niet echt dolenthousiast over, maar hij wordt wel veel gebruikt (en is dus populair).

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
Trouwens heeft Centrino niks met Intel video te maken, in mijn laptop zit gewoon een Radeon 9200. Niks crap dus! 8)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Fire69 schreef op 04 november 2003 @ 12:22:
Trouwens heeft Centrino niks met Intel video te maken, in mijn laptop zit gewoon een Radeon 9200. Niks crap dus! 8)
Ja.. dat had ik liever ook gehad eigenlijk :(
Maar ik heb (nu ff niet, omdat het ding al een maand in reparatie terwijl ik hem daarvoor al een hele week had) een NEC Versa van de TU/e. Die heeft dus een Intel 852GM videochip waarvan de driver geen 1400x1050 ondersteunt (wat mijn tft-scherm als native resolutie heeft)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Een kleine kick hier :)

Ik heb de acer 661LMi met daarop mandrake 9.1 en ik heb de debetreffende drivers van Linuxant geprobeerd en ik moet zeggen het werkt als een zonnetje :)

Ik het 128 bits WEP aanstaan en alles werkt prima :)

En als een n00b als ik het aan de gang kan krijgen dan moet het jullie zeker lukken :)

Alleen is APM niet standaard aangezet in de kernel en dat is wel jammer, maar aangezien alles nu werkt ga ik geen complete kernel bouwen alleen daarvoor :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

Exirion

Gadgetfetisjist

./Proxy schreef op 22 november 2003 @ 21:16:
Een kleine kick hier :)

Ik heb de acer 661LMi met daarop mandrake 9.1 en ik heb de debetreffende drivers van Linuxant geprobeerd en ik moet zeggen het werkt als een zonnetje :)

Ik het 128 bits WEP aanstaan en alles werkt prima :)

En als een n00b als ik het aan de gang kan krijgen dan moet het jullie zeker lukken :)

Alleen is APM niet standaard aangezet in de kernel en dat is wel jammer, maar aangezien alles nu werkt ga ik geen complete kernel bouwen alleen daarvoor :P
Goed nieuws :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

./Proxy schreef op 22 november 2003 @ 21:16:
Tsja, maar je hebt in de meeste Centrino's (zo niet alle) ACPI nodig ipv APM. :)

Verwijderd

deadinspace schreef op 02 november 2003 @ 00:23:

Nou, geweldig. :{

Dus je kunt alleen de kernel-versies waar zij die driver voor uit willen brengen draaien (er zijn zat mensen die graag 2.5/2.6-test kernels draaien). En wat moeten NetBSD, FreeBSD en OpenBSD users dan? En OpenBeOS users? En fatsoenlijk debuggen (voor het geval dat dat nodig mocht zijn) is er ook alweer niet bij.

En als ze geen zin meer hebben om die driver te supporten? Dan moet je omwille van die ene driver dus bij je huidige kernel blijven.
Net even op de site gaan kijken en enkel het proprietary gedeelte van de code is closed source. Lijkt mij vrij logisch als ze daar zelf geld aan moeten geven. De kernel driver loader code is wel open source en is dus zelf te compilen tegen elke 2.4+ kernel die je maar wil. Best of both worlds als je het mij vraagt. Misschien toch maar eens overwegen zo'n centrino te halen. Alhoewel hoge CPU speed hebben ze niet. En er zijn er maar enkelen met S-XGA scherm. Wat is eigenlijk het sterkste punt om voor een centrino te kiezen?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 16:59:
[...]

[...] Misschien toch maar eens overwegen zo'n centrino te halen. Alhoewel hoge CPU speed hebben ze niet. En er zijn er maar enkelen met S-XGA scherm. Wat is eigenlijk het sterkste punt om voor een centrino te kiezen?
Erg offtopic, maar kijk [rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml] er eens op na.
Ten eerste is het aantal MHz totaal niet te vergelijken met de P4 etc. Je moet er ongeveer 1 GHz bij optellen om op een vergelijkbare P4 snelheid te komen.
Verder is het stroomverbruik ontzettend laag. Geen hete laptop op je schoot, geen herriemakend ding en niet een accu die maar 2 uur meegaat.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Even een klein report:

Ik heb een Asus M2400N met Centrino > IWP2100 kaart.

Met de Free drivers van sf.net werkt deze kaart (WEP niet getest, boeit niet).

1 kleine caveat, als je de module laadt, moet je eerst ACPI::thermal en ACPI::processor unloaden.

Dit zal over enkele weken opgelost zijn :)
Pagina: 1