Toon posts:

DDR-configuratie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn geheugen uitbreiden van mijn Asus A7N8X Deluxe; op dit moment heb ik in bankje 1 en 3 precies dezelfde DDR-chippies zitten (256Mb, PC2700).

Dus, aangezien we hier op Tweakers zitten, las ik eventjes Technische PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit door en begreep eruit dat ik in bankje 2 ook nog eens 256Mb of 512Mb PC2700 kan plaatsen zonder mijn Dual-Channel te verliezen.

Vol goede moed en met mijn pinpas naar de plaatselijke computer-boeren. Bovenstaande verhaaltje uitgelegd. Wat blijkt; beide boeren raden mij af om er geheugen bij te plaatsen omdat je dan juist GEEN Dual-Channel meer hebt.

Please help; kan ik nou wel of geen uitbreiding kopen? Of moet ik de bestaande reepjes eruit halen en 3 grotere reepjes nieuw kopen??

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:21

The Third Man

The Third Jellyfish

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Quote uit FAQ:
Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus.
Je kan er dus wel een derde reepje bij doen... Maar dan word je maximaal haalbare snelheid wel lager... Dus zou je achteruit gaan volgens mij

Lekkere Kwal:
Lees de draad, voor je blaat... Met andere woorden... Daar had ie al gekeken

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 01-11-2003 11:46 ]

Verwijderd

Met 3 stripjes heb je gewoon nog dual channel.
Dat wordt ook aangegeven door de bios tijdens opstarten (mits recente bios).

Verwijderd

als je geld genoeg hebt kun je er 2x512 van maken in dualchannel en 1x256 erbij.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

omdat je dan juist GEEN Dual-Channel meer hebt
Technisch gezien dikke onzin. Het chipset ondersteunt dat wel.

Maar de praktijk leert dat je met deze configuratie meer kans hebt op geheugen-gerelateerde problemen, zoals crashes en BSOD's. Echter dit is wel te verhelpen door het boeltje zo default mogelijk te laten draaien en eventueel de timings nóg losser te zetten. Wanneer je het overclocken in je achterhoofd hebt, dan zou ik geheugen nemen dat een tandje sneller is dan het huidige geheugen. Als je momenteel bijvoorbeeld PC2700 2,5-6-3-3@2-5-2-2 stabiel hebt draaien, dan zou ik in de derde bank PC2700 CAS2 of PC3200 CAS2.5 steken :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 11:30:
Wat blijkt; beide boeren raden mij af om er geheugen bij te plaatsen omdat je dan juist GEEN Dual-Channel meer hebt.
Naast de specs van de nForce2 chipset (op de nForce2 400 na, die gebruikt sowieso slechts één geheugenkanaal) staat het ook wel in je mobo manual vermeld:
NOTE: To enhance system performance, utilize dual-channel feature when installing additional DIMM's. You may install the DIMM's in the following sequence: Sockets 1 and 3 or Sockets 2 and 3 or Sockets 1, 2 and 3.
Lijkt me duidelijk :)

Is ook niet meer dan logisch omdat geheugencontroller A de ene twee DIMM's direct aanstuurt en geheugencontroller B de andere DIMM. Op die manier kun je nooit single-channel draaien met drie DIMM's, da's gewoonweg technisch onmogelijk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1