Toon posts:

[CRT monitor defect] IIyama visionmaster pro 400 6 jaar oud.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij mijn eerste computer een (voor toen) hele goede CRT monitor gekocht: IIyama visionmaster pro 400.

Hij begint nu rare kuren te tonen. Het probleem is dat de kleuren RGB op sommige plaatsen op mijn beeld een hele slechte vertical convergiance vertonen (soms zit er wel een pixel tussen). De kleuren van een pixel vallen dus niet samen (vertikaal). Op andere gebieden (in het midden) is het nog goed. Hierdoor is het beeld zeer onscherp. Het is er langzaam-aan ingeslopen. Het was al een heel klein beetje te zien nadat hij 2 jaar naast een 4kilo zware klasse A versterker had gestaan, maar nu wordt het steeds erger.

Even specs:
Ik heb dezelfde monitor ernaast staan, (dual monitor) op een Ti4200. Deze heb ik tweedehands gekocht 6 maanden geleden, en had in totaal minder dan 100 branduren. Deze monitor is nogsteeds zeer scherp. Toen ik deze kocht was mijn eerste monitor nog redelijk goed.

De slechte iiyama werkt al 6 jaar keihard, is naar LANS gegaan en veel mee gesleept.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?? (mechanische schade? versterker ernaast? dual-monitor? mijn videokaart?) Weet iemand of ik hem kan repareren? Of is het beestje ongeneesbaar aan ouderdom aan het sterven?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk het laaste, maar msschien kan je met simpel afstellen ook al een boel verbeteren. Als je er via het OSD niet meer uit komt zitten er onder de plastic kap meestal een aantal stelschroefjes waar je aan kan draaien. Welke je precies moet hebben weet ik niet, daarvoor zou je ff meer info ovre je monitor moeten opzoeken.

Kijk trouwens wel uit, onder die plastic kap staat op bepaalde onderdelen erg veel spanning (ook als de monitor uit is) :)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Repareren kan, maar ik kan me herinneren dat er veel ellende was met de reparatie afdeling van Iiyama, of dat inmiddels is opgelost weet ik niet maar dat is vast wel in de search terug te vinden (Teleplan was dacht ik dat service bedrijf).

Zowiezo is het niet aan te raden om je monitor dichtbij een apparaat te zetten wat sterke magnetische velden genereert. Geen idee of zo'n apparaat dicht in de buurt staat, over het algemeen zou je dit moeten merken aan vage of zelfs paarse gebieden die ontstaan op het scherm. Je kan proberen alle andere apparaten verder weg te zetten om te kijken of dat het verval tegenhoud.

Ik denk echter dat de oorzaak gewoon ouderdom is. Je kan zelf de kast openmaken maar lees dan eerst HEEL ERG GOED welke onderdelen je NIET mag aanraken. Er staat zoals Pollewob al zegt ONTZETTEND veel stroom op, die wil je niet door je lichaam krijgen.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

je bedoelt spanning... als er gruwelijk veel stroom op zou staan dan had je allang vuurwerk gehad ;)

en volgens mij maakt het niet zoveel uit of er een versterker in de buurt staat.. mijn monitor staat al jaren op me versterker en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

wel zie je het beeld wel eens wegtrekken als je de versterker aanzet, door de stroom die ineens door de voedingsspoel loopt onstaat een flux ofzo iets... maar dit maakt voor je monitor op zich niks uit, het enige wat gebeurt is dat de electronen uit het kanon niet helemaal juist worden verbogen..

ik denk dat je de oorzaak gewoon in het aantal branduren moet zoeken idd, verder kun je gewoon pech hebben, maar dat jou pixels niet meer helemaal duidelijk zijn betekend gewoon dat de electronen niet meer acuraat genoeg worden afgebogen in de X en Y richting. dus die platen/magneten zullen vervangen moeten worden.

ik denk dat je beter een nieuwe kan halen...