[HT] Amp knalt er erg snel 'uit'

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Yo..

Heb eergisteren met genot een HT setje aangeschaft voor op kantoor.. Klinkt hélemaal top, vannacht nog een filmpje gekeken met de nodige decibellen en ik kan zeggen èrg blij te zijn met alles.. Alleen is het zo dat de versterker er nogal snel uitklapt voor mijn gevoel..

Het is de Marantz SR6300 en daarbij gaat de volumenotatie tot +15Db.. Bij +5 Db gaat de versterker gewoonweg UIT bij een piek in het geluid.. Clip-lampje knippert geen moment, helemaal niets aan de hand en ik heb ook niet het gevoel dat de versterker echt heel hard aan het werk is, en hoppetee; silence... Erg irritant dus op een setje wat zoveel geld moet kosten...

Is dat echt gewoon een overbelasting-beveiliging, dat de versterker toch niet echt genoeg power heeft, of is het iets anders (wellicht vaags)...

[ Voor 4% gewijzigd door Obi op 01-11-2003 11:14 . Reden: Linkje.. ]

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Als ik mijn 4300 echt oorverdovend luid zet ( dat het niet meer erger kan m.a.w ) .. doet ie dat ook , en ik denk dat het iets te maken heeft met het 4 ohm zijn van mijn speakers.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Obi
Hmz.. Klinkt aannemelijk.. Maar volgens mij zijn de speakers 8 ohm.. (dit is het setje)

Begrijp me niet verkeerd, er komt al flink wat vermogen uit zo hoor.. Zeker acceptabel, maar als 'ie op +5 Db er al uitknalt terwijl het tot +15 gaat, da's ff een verschil van 10Db.. Scheelt nogal.. En het 'clipping' lampje doet niets.. Lijkt wel alsof de overload-shutdown (welja, ik geef het maar een naam) wat gevoelig staat afgesteld ofzo.. Kèn dè?

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Dit klinkt in mijn oren toch naar een overbelastingsbeveiliging. Ik denk dat je bij pieken toch teveel van de versterker vraagt.

/me STi wil niet weten hoeveel geluid er uit dat setje komt met het volume op +15

offtopic:
zo'n setje op kantoor!?!?!!? de meeste mensen zijn al blij met een fatsoenlijke koffie automaat

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Gatver , idd mooi setje voor op het kantoor ! :)
Maar het ohm veronderstelling kan al niet , want die B&W's zijn geen 4 ohm.
Ik denk dat het gewoon inderdaad ligt aan het feit dat hij het niet echt aankan ... extra eindbak kopen hé ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Die B&Ws zijn toch aardig zwaar om aan te sturen. Daarnaast, je rekent met die volumeknop dat je 10dB verlies heb :? Kan niet he, die volumeknoppen geven altijd een relatief niveau aan. Als jij een ingangsniveau heb van je DVD speler van laten we zeggen, 0,1 volt, dan klinkt dat op -5dB zachter dan met een 0,15v ingangsvoltage op -5dB. En ook speakers met een hogere gevoeligheid klinken op -5dB harder dan speakers met een lagere gevoeligheid op -5dB. Snappie ? Dat je 10dB mist kan je dus niet zeggen.

Ik denk ook dat je gewoon teveel vraagt van die speakers. Er zijn meerdere oplossingen:
1.) Koop speakers met hogere gevoeligheid (waarbij de naam Klipsch gelijk in mijn hoofd op komt)
2.) Koop een nieuwe receiver.
3.) Koop 2 losse monoblokken of een losse stereo eindtrap voor je front speakers, bijvoorbeeld deze om even bij Marantz te blijven: Marantz MA6100

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Obi
Thanx voor de replies iig alvast... :)

JT: Ik bekijk het wel relatief.. Ik kijk naar het relatieve +5 Db wat de versterker nog net trekt en de +15Db wat de versterker kan (achter de volumeknop).. Dat is dus een werkelijk verschil van 10Db.. Staat voor mijn gevoel los van het ingangssignaal en speaker-gevoeligheid.. Toch..? :?

1.) Kom ik niet mee weg op kantoor.. Heb eergisteren een 42" plasma gehaald, hele 600 serie van B&W (5 stuks dus) en een zware subwoofer van B&W.. Daarnaast nog 's de DVD-speler en receiver.. Dat kwam op een best aardig bedrag neer, denk dat m'n baas gaat lachen als ik nu zeg dat we moeten upgraden ;)

2.) Da's misschien wel een idee, even een stapje omhoog met de ereceiver.. Is sowieso niet de hoogste kostenpost..

3.) Dat kan natuurlijk ook.. iemand een idee wat een tweetal monoblokken kost met wat vermogen..?

En buiten alles, er komt nog steeds een flink pak vermogen uit de set hoor... Mag ècht niet klagen en het geluid is heerlijk... En voor ècht vermogen hebben we beneden een flinke PA set staan, het is geen ramp.. Vroeg me alleen af of mijn vermoedens waar waren, dat de versterker het gewoonweg niet heel erg trekt... En dat blijkt dus ook zo te zijn..

• Scarp
  • Niet online
Heb je trouwens alles ook nog netjes gecalibreerd met een dB meter?

Die reciever zou in ieder geval referentie niveau aan moeten kunnen (75 dB gecalibreerd). Ik weet niet precies wat de aanduiding voor het volume is, maar vaak is na calibratie de 0 dB ook het referentie niveau, oftewel het volume wat er normaal in de bios is. Is trouwens wel apparatuur afhankelijk, want mijn Rotel geeft 10 dB onder referentie niveau aan, dus 75 op het display is 65 dB oftewel 10 dB onder referentie :)

Wat heb je achter staan qua speakers? Ook 604's?

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

damn .. wat voor werk doe jij dat je op kantoor zo'n vette home cinema set hebt?

• JT

JT

VETAK y0

Obi schreef op 01 november 2003 @ 13:14:
Thanx voor de replies iig alvast... :)

JT: Ik bekijk het wel relatief.. Ik kijk naar het relatieve +5 Db wat de versterker nog net trekt en de +15Db wat de versterker kan (achter de volumeknop).. Dat is dus een werkelijk verschil van 10Db.. Staat voor mijn gevoel los van het ingangssignaal en speaker-gevoeligheid.. Toch..? :?
Jawel, want als de amp op 5dB al het maximale aan stroom of wattage uitstuurt, dan mis je niks, toch ? :)
2.) Da's misschien wel een idee, even een stapje omhoog met de ereceiver.. Is sowieso niet de hoogste kostenpost..

3.) Dat kan natuurlijk ook.. iemand een idee wat een tweetal monoblokken kost met wat vermogen..?
Persoonlijk zou ik voor de monoblokken gaan. Waarom ? Die dingen zijn echt wel iets beter van kwaliteit dan de eindtrapjes in die receivers, ook dan die van de 7400 enzo. Die Marantz monoblokjes kosten 304 euro p/st.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Obi
Scarp: Is 75Db referentie..?

Dus dat zou het moeten zijn als ik 'm op 0 heb staan.. Op +5 is de set echt flink aan het knallen; je kunt me veel vertellen, maar dat dat 80Db (+ of - enige afwijking natuurlijk) is 'op de vloer', geloof ik NIETS van.... Op evenementen draaien we minimaal 100 - 103 Dba (max 108), dat is inderdaad heel erg hard, maar als ik daar de boel op 80Db laat afstemmen heb je een achtergrondmuziekje voor je gevoel... Straks maar 's even checken bij de Soundcheck van X-Qlusive vanavond..

[ Voor 7% gewijzigd door Obi op 01-11-2003 13:34 ]

• JT

JT

VETAK y0

Kan je niet van iemand uit het bedrijf ff een dB meter lenen ? :Y)

Ecodan warmtepomp

• Obi
Zal 's bij Stagepro (doen het geluid vanavond) vragen straks, of ik één van hun meters ff mee kan nemen.. Goed idee :D

• JT

JT

VETAK y0

Wat vind je trouwens van het idee van 1 of meerdere losse eindtrappen ?

Ecodan warmtepomp

• Obi
Lijkt mij wel een goed plan :)

Maar wacht sowieso nog heel ff, heb de set nu een dagje staan, de boel nog een beetje in laten spelen en aanhoren, bedenk ik met een paar weekjes wel of ik er nog wat dingen aan ga schroeven.. Denk in ieder geval dat de twee monoblokjes de beste oplossing is..

Blijf ik het trouwens jammer vinden dat de receiver er niet een soort limiter in laat komen, maar dat 'ie echt de hele set in één keer uit knalt..

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:18
Word die amp niet gewoon te warm? heeft niet echt veel ventilatiemogelijkheden in die afsluitbare kast.. Je zou het is kunnen testen door die amp er boven op te zetten?

• Scarp
  • Niet online
Obi,

Qua calibratie laat je de receiver een test signaal uitgeven. In het instel menu van je receiver moet je dat kunnen doen. Je zorgt dan eerst met de volume knop dat er 75 dB uitkomt, daarna kan je met de instellingen van de individuele speakers zorgen dat die ook een test signaal van 75 dB uitgeven. Staat allemaal wel uitgelegd in de handleiding.

75 dB is referentie van THX. Dat iets zachter klinkt kan uiteraard, want niet alles is natuurlijk 75 dB en harder kan ook natuurlijk, echter een gewone ruis zou dan 75 dB moeten zijn.

Bij sommige apparaten wordt dan 0 precies de referentie en kan je dus altijd nog een stuk daarboven gaan. Ik weet niet hoe dat precies bij marantz is, maar bekijk dat maar eens in de handleiding.

Inderdaad is het een optie om bv de front speakers te laten aansturen door een aparte eindversterker. Daarmee belast je de receiver alleen met center en surrounds, waardoor ie er minder problemen mee zou kunnen helpen. Een leuke eindversterker heb je vanaf 750 euro ofzo al wel (bv Rotel RB1070, 2 * 120 watt). Gewoon uitproberen.

• JT

JT

VETAK y0

Obi schreef op 01 november 2003 @ 14:38:
Blijf ik het trouwens jammer vinden dat de receiver er niet een soort limiter in laat komen, maar dat 'ie echt de hele set in één keer uit knalt..
Daar is een hele simpele reden voor: kan gigantisch ten koste gaan van je dynamiek, en dat is iets wat je ECHT NIET wilt met HT....

Ecodan warmtepomp

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Obi schreef op 01 november 2003 @ 12:04:
Hmz.. Klinkt aannemelijk.. Maar volgens mij zijn de speakers 8 ohm.. (dit is het setje)
Dubbele woofers, gaan vrijwel zeker in het laag onder de 4 ohm, tenzij men 16 ohm exemplaren heeft toegepast. B&W specificeert ook: 8 ohms (minimum 3 ohms).

Dat icm de wat zwakker voeding van een HT receiver, trek je gewoon teveel stroom. Extra amps is de enige oplossing, als je perse hard wil spelen.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Ik wil echt idd niet weten hoe hard hij dan wel niet staat.

Die Marantz SR7000 die we hier hebben wil je dan echt niet meer horen :) Dan ben je doof...

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 15:13:
Ik wil echt idd niet weten hoe hard hij dan wel niet staat.
Vergis je niet in hoe snel het geluid zachter klinkt naarmate de kamer groter wordt...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 02 november 2003 @ 22:44:
[...]

Vergis je niet in hoe snel het geluid zachter klinkt naarmate de kamer groter wordt...
Zolang je kamer niet groter is dan ca 50m2 zal dit verschil niet heel groot zijn denk ik ;)

Ben overigens benieuwd hoe mijn eigen set op m'n nieuwe kamer / zolder gaat klinken qua vermogen... 43m2 met mijn systeem :) (Onkyo, 5 KEF Q1, REL Strata III)

Overigens: Broekspijpen effect is met de Strata heel goed te halen ondanks de 10" woofer, xXx en de lawine. Trust me, me broekspijpen wapperden vanmiddag :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 23:00 ]

Verwijderd

+5db is idd t4 luid voor deze verstreker heb het wel eens uitgetes met eentje die in me winkel stond... ook met 604s klonk niet echt mooi vond ik 604s zijn volgensmij iets te zwaar voor die verstreker...

Later er ook een SR8200 aan gehad... volume op zelfde niveau resultaat kevlar speaker uit zijn ophanging geschoten versterker gaf geen krimp (heb hem zelf ook maar kom niet verder dan -10 db met film en dan zit ik op pieken ruim boven de 105Db.. wil niet weten hoe luid die gaat met stereo

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 22:57:
[...]

Zolang je kamer niet groter is dan ca 50m2 zal dit verschil niet heel groot zijn denk ik ;)
Denk dat de speakers op de een of andere manier het eerste probleem worden (zoals in dit geval impedantie dippen, of maximale uitslag dat wordt bereikt ofzo).

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 02 november 2003 @ 23:02:
[...]

Denk dat de speakers op de een of andere manier het eerste probleem worden (zoals in dit geval impedantie dippen, of maximale uitslag dat wordt bereikt ofzo).
moet haast wel, anders word ik toch echt even bang voor mijn oren denk ik zo :)

• JT

JT

VETAK y0

Ja, ik heb het namelijk zelf mogen ervaren :) Van een kamer van 12m^2 ongeveer, met 2 Tannoys die daar toch echt snoeihard speelden en een shitload aan bas gaven, naar een kamer van 18m^2, waar ze gewoon niet meer hard genoeg gingen (max uitslag).

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 02 november 2003 @ 23:08:
Ja, ik heb het namelijk zelf mogen ervaren :) Van een kamer van 12m^2 ongeveer, met 2 Tannoys die daar toch echt snoeihard speelden en een shitload aan bas gaven, naar een kamer van 18m^2, waar ze gewoon niet meer hard genoeg gingen (max uitslag).
Wat dacht je nu bij mij, krap 14m^2. vijf Kef Q1's en een REL Strata. Knalt ook ziekelijk hard, maar ik heb me sub op onze huidige zolder even opgedraaid tot op zijn maximum. Ik weet in ieder geval één ding zeker: Genoeg vermogen voor me nieuwe kamer :)

De basafname kan ook erg aan de akoestiek van de kamer liggen, vergis je daar niet in. De akoestiek van een kamer bepaalt 50% van je geluid. Ik heb het hier gemerkt toen we van vloerbedekking naar laminaat gingen. Akoestiek volledig naar z'n gootje. In mijn nieuwe kamer komt dan ook prachtige vloerbedekking te liggen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2003 23:13 ]

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-08 17:41
wordt toch echt de 6300 inwisselen voor een zwaarder exemplaar. Ik heb een 8200 maar op 0 db krijg ik echt last van mijn oren (kleine kamer dat wel: 20 m2) De 6300 is toch echt een stuk lichter...

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 23:10:
[...]
De basafname kan ook erg aan de akoestiek van de kamer liggen, vergis je daar niet in. De akoestiek van een kamer bepaalt 50% van je geluid. Ik heb het hier gemerkt toen we van vloerbedekking naar laminaat gingen. Akoestiek volledig naar z'n gootje. In mijn nieuwe kamer komt dan ook prachtige vloerbedekking te liggen :P
Ik weet het, maar ook in de hoeken waar de bas toc harder klinkt dan hoort, kwam ik gewoon tekort. Ligt dus echt aan de vergroting van de kamer.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Obi schreef op 01 november 2003 @ 11:02:
Yo..

Heb eergisteren met genot een HT setje aangeschaft voor op kantoor.. Klinkt hélemaal top, vannacht nog een filmpje gekeken met de nodige decibellen en ik kan zeggen èrg blij te zijn met alles.. Alleen is het zo dat de versterker er nogal snel uitklapt voor mijn gevoel..

Het is de Marantz SR6300 en daarbij gaat de volumenotatie tot +15Db.. Bij +5 Db gaat de versterker gewoonweg UIT bij een piek in het geluid.. Clip-lampje knippert geen moment, helemaal niets aan de hand en ik heb ook niet het gevoel dat de versterker echt heel hard aan het werk is, en hoppetee; silence... Erg irritant dus op een setje wat zoveel geld moet kosten...

Is dat echt gewoon een overbelasting-beveiliging, dat de versterker toch niet echt genoeg power heeft, of is het iets anders (wellicht vaags)...
Zoals al genoemd hebben die 604s een nominale impedantie van 4 Ohm. Tenminste, zo zou ik dat noemen, B&W noemt het 8 Ohm. Onder de 300 Hz (crossover frequentie woofers - midrange) is de impedantie namelijk ongeveer 4 Ohm, daarboven meer dan 8 Ohm (waarschijnlijk meer dan 10). Veel HT amps zijn niet gebouwd voor 4 Ohm, sommigen kan je nog op "4 Ohm zetten". Wat er dan gebeurt is dat de voedingsspanning van de transistoren wordt verlaagd, dan wordt de max spanning die de versterker kan leveren lager, en dan kan de voeding het nog bijhouden. Maar goed, daar heb jij niks aan, je zult gewoon een losse stereo eindversterker moeten kopen en die aan de pre outs van deze receiver hangen -> probleem opgelost. Waarom vraag je niet aan die gasten van Stage Pro of ze niet nog wat hebben liggen?
Zeker acceptabel, maar als 'ie op +5 Db er al uitknalt terwijl het tot +15 gaat, da's ff een verschil van 10Db..
Wat je met de volumeknop doet, is de gain van versterker instellen (nou ja, eigenlijk niet, maar het komt op hetzelfde neer). Het verschil tussen +15dB en +5dB is idd 10dB minder gain, maar dat is gain die je niet meer nodig hebt. 0dB op de volumeknop is in principe al genoeg op maximaal vermogen te bereiken, alles erboven is alleen voor "zachte bronnen" zoals tuners enzo. Daar horen DVD spelers niet bij!
hendrikjan schreef op 01 november 2003 @ 13:22:
damn .. wat voor werk doe jij dat je op kantoor zo'n vette home cinema set hebt?
Waarschijnlijk DVDs demo-en van de feestjes die zij georganiseerd hebben ofzo :). En wat voor werk hij doet, hint, kijk eens naar het domein van het plaatje dat hij linkte ;).
Is idd jammer, maar ja, je kan niet teveel verwachten voor dat geld. Als je ziet wat er al aan electronica in zo'n unit zit, echt ongeloofelijk!
Op evenementen draaien we minimaal 100 - 103 Dba (max 108), dat is inderdaad heel erg hard, maar als ik daar de boel op 80Db laat afstemmen heb je een achtergrondmuziekje voor je gevoel
Ja, klopt wel ongeveer. 80dB is idd niet heel erg veel, ik vind achtergrond muziekje wat ver gaan, maar ja wat versta je onder een achtergrond muziekje he (je moet ook niet zo vaak voor een v-dosc array gaan staan :P )? Als ik schuif zit ik meestal tussen de 85 en 105 dB (gewoon c weighted). Dat laatste alleen met een stevige r&r band, maar dan zit ik zelf als het even kan met bescherming in.
Thuis zit ik meestal aan de 80dB voor gewoon lekker muziek luisteren, 90dB is knallen. Maar de meeste HiFi sets gaan ook zonder al te veel moeite over de 100 heen hoor. Als jij die amp in de protection krijgt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk boven de 100, misschien wel boven de 105. Maar goed, als je bios niveau's wilt halen is dat ook wel nodig hoor, die draaien best stevig :).

• Obi
Jag schreef op 03 november 2003 @ 12:13:
[...]
............Waarom vraag je niet aan die gasten van Stage Pro of ze niet nog wat hebben liggen?
Dá's nou een goed idee! :) Sterker nog; volgens mij hebben we bij die gasten nog wat eindtrappen van ons staan van Q-beach, da's leuke apparatuur! :)
[...]
....je moet ook niet zo vaak voor een v-dosc array gaan staan :P
Zaterdag nog.. Echt, wát een genot.. Die dubbel 18" subs zijn zó briljant.. :D

Dit soort taferelen:
Afbeeldingslocatie: http://pictures.q-dance.nl/6336/pics/04403-car-517.jpg

Maar da's dan ook crimineel hard... Zeker bij een lege zaal met de soundchecks; té bizar :)

• JT

JT

VETAK y0

Laat mij is ff langskomen op de soundcheck voor de volgende X-Q >:)

Ecodan warmtepomp

• Obi
No problem...

• JT

JT

VETAK y0

Erm....no smilie -> r u serious ? Kan je dan ff ICQen of MSNen ? ICQ: 49073098 MSN: apieblaaat staart van een aap hotmail enz.

Ecodan warmtepomp

• Obi
ibo@q-dance.nl

Mail maar paar dagen voor een evenement in de HMH, kun je wel ff komen luisteren bij een soundcheck..

• JT

JT

VETAK y0

Thanx dude !

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Obi schreef op 03 november 2003 @ 20:33:
[...]

Dá's nou een goed idee! :) Sterker nog; volgens mij hebben we bij die gasten nog wat eindtrappen van ons staan van Q-beach, da's leuke apparatuur! :)
Hebben jullie eigen geluid dan? En zijn dat LA amps?
Zaterdag nog.. Echt, wát een genot.. Die dubbel 18" subs zijn zó briljant..
Mijn god, dat is echt heel hard! En die dubbel 18" subs van LA zijn idd echt schandalig zo lekker! Zit ook echt de coolste 18" driver in allertijden, de Aura 1808. Dat ding doet 38mm p-p lineaire excursie, bij een belastbaarheid van 800 Watt en 98 dB gevoeligheid. Zet er daar 20 (dubbele) naast elkaar en je hebt een leuk feestje :). JT, niet iets voor jou :P ?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wow, 120 dB, daarvoor moet ik denk met me oor voor me 15" sub gaan leggen van me disco wil ik dat halen :P Maarjah, dat is dan ook wel ff een andere prijsklasse :)

BTW, erg veel ventilatie krijgt je amp denk ook niet, aangezien hij op een dichte bodem staat, bovenop een dvd speler en daarboven weer een plank. Misschien een idee om eens te kijken zonder die DVD speler erop, zou zonde zijn als je met extra versterkers moet gaan sjouwen als het gewoon een te hoge temp. is.

• Obi
Jag schreef op 03 november 2003 @ 23:31:
[...]
Hebben jullie eigen geluid dan? En zijn dat LA amps?
Ja, hebben eigen geluid.. Sowieso hier een compleet L-Aucoustics setje bij de draaitafels beneden, is al erg leuk speelgoed.. Verder dus ook een installatie die in Q-beach stond, bezoekers weten wat een knal-set dat is.. L-Aucoustics versterkers als ik me niet vergis, arcjes voor mid en hoog en inderdaad 2x de dubbel 18" van L-Aucoustics.. Eigenlijk zonde dat deze in opslag liggen nu...
[...]
Mijn god, dat is echt heel hard! En die dubbel 18" subs van LA zijn idd echt schandalig zo lekker! Zit ook echt de coolste 18" driver in allertijden, de Aura 1808. Dat ding doet 38mm p-p lineaire excursie, bij een belastbaarheid van 800 Watt en 98 dB gevoeligheid. Zet er daar 20 (dubbele) naast elkaar en je hebt een leuk feestje :). JT, niet iets voor jou :P ?
Niet naast elkaar trouwens, beste opstelling is vier rijen van vier.. (als je de ruimte hebt) Nieuw getest door StagePro in de Gelredome laatst voor ons, hoe je dan met je lage tonen overweg kunt gaan, ongelovelijk.. Een basstoon pannen van links naar rechts, boven onder..... Ik had het nooit meegemaakt.. Het kan dus blijkbaar.. Kun je al je geluid van het dak afhouden en op het publiek richten.. Heerlijk.. :)

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 03 november 2003 @ 23:31:
JT, niet iets voor jou :P ?
Heb al de kamer onder mij gehuurd, ben nu wat betonnen muren aan het bouwen, drivers komen in het dak cq vloer :+

Die krengen zijn wel aso duur, 900 euro ofzo of over de 1000 kan ook nog wel is.

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Obi schreef op 04 november 2003 @ 17:03:
[...]

Ja, hebben eigen geluid.. Sowieso hier een compleet L-Aucoustics setje bij de draaitafels beneden, is al erg leuk speelgoed.. Verder dus ook een installatie die in Q-beach stond, bezoekers weten wat een knal-set dat is.. L-Aucoustics versterkers als ik me niet vergis, arcjes voor mid en hoog en inderdaad 2x de dubbel 18" van L-Aucoustics.. Eigenlijk zonde dat deze in opslag liggen nu...
L-acoustics is wel fraai spul, ik zou er ook wel meer mee willen werken.
Niet naast elkaar trouwens, beste opstelling is vier rijen van vier
Klinkt interessant dat richten van het laag. Ik heb daar wel eens eerder mensen over gehoord. Zelf geen ervaring mee, in een theater zet je wel best wel eens grote geluidssets weg of je werkt er zelf mee, maar geen Gelredome hoeveelheden natuurlijk :).
Wat ook wel cool is, dat je ook line array's kan maken met subkasten. En als je dat dan combineert met een aparte delay voor elke subkast (gewoon DSP in elke subkast) kan je het verticaal directioneel maken (en 3 dB afval per verdubbeling van de afstand benaderen), erg cool :).
En wat ik ook wel weet is dat Stage Pro het best goed voor elkaar heeft. Sta met enige regelmaat zelf te stampen op een Q-dance feestje, en vind het geluid altijd zeer ok.

• Obi
Jag schreef op 05 november 2003 @ 02:23:
[...]
L-acoustics is wel fraai spul, ik zou er ook wel meer mee willen werken.
Kan ik me voorstellen.. Voor mij persoonlijk staat het ver boven bijvoorbeeld EAW.. Of misschien is dat wel omdat ik sinds '96 verslaafd ben aan V-DOSC... :P
[...]
Klinkt interessant dat richten van het laag. Ik heb daar wel eens eerder mensen over gehoord. Zelf geen ervaring mee, in een theater zet je wel best wel eens grote geluidssets weg of je werkt er zelf mee, maar geen Gelredome hoeveelheden natuurlijk :).
Richten van laag is bizar.. Kan met een rij SB218's trouwens al (reguliere opstelling), in de HMH kun je daar leuk mee experimenteren.. Sta je in het midden van de zaal, kunnen ze sub-laag van alle kanten op je af laten komen.. Bijna eng hoe dat gaat.....
Wat ook wel cool is, dat je ook line array's kan maken met subkasten. En als je dat dan combineert met een aparte delay voor elke subkast (gewoon DSP in elke subkast) kan je het verticaal directioneel maken (en 3 dB afval per verdubbeling van de afstand benaderen), erg cool :).
Hmz.. Dat heb ik nooit gezien, je bedoelt dat je één sub-kast pakt en vanaf daar elke x meter verder een delay-subkast plakt..? Klinkt wel interessant.. Nu hebben we met een Gelredome 'maar' één SUB-delay, wel met wat DV-DOSC en ARCS de mid en hoogspreiding optimaal gemaakt.. Het laag trekt wel door..
En wat ik ook wel weet is dat Stage Pro het best goed voor elkaar heeft. Sta met enige regelmaat zelf te stampen op een Q-dance feestje, en vind het geluid altijd zeer ok.
StagePro heeft een kritische opdrachtgever kan ik je verzekeren... :P Enneh, ze houden zelf ook erg van geluid.. Daarbuiten snappen ze het gewoon erg goed...

Kom je ook veel op onze feestjes..? Geef een keertje aan als je langskomt, laat ik je wel ff bij de audio-regie kijken.. Als je dat interessant vindt tenminste.. Vast wel ;)

• Jag

Jag

Kan ik me voorstellen.. Voor mij persoonlijk staat het ver boven bijvoorbeeld EAW.. Of misschien is dat wel omdat ik sinds '96 verslaafd ben aan V-DOSC...
Ze hebben iig de coolste subs van de planeet. Verder waren zij het volgens mij die line array voor grote geluidssystemen hebben geintroduceerd. Daar zijn ze nu niet meer de enige in natuurlijk (understatement), maar ik vind het nog steeds erg fraai spul :).
Richten van laag is bizar.. Kan met een rij SB218's trouwens al (reguliere opstelling), in de HMH kun je daar leuk mee experimenteren.. Sta je in het midden van de zaal, kunnen ze sub-laag van alle kanten op je af laten komen.. Bijna eng hoe dat gaat.....
Lijkt me grappig om dat een keer te horen :).
Hmz.. Dat heb ik nooit gezien, je bedoelt dat je één sub-kast pakt en vanaf daar elke x meter verder een delay-subkast plakt..? Klinkt wel interessant..
Nee, anders. Wat ze doen is het sublaag vliegen, met steeds een subkast ruimte tussen twee subkasten. En dan een flinke hoge array (want dat bepaalt tot hoe laag ie nog als line array gedraagt). En elke sub heeft ingebouwde versterkermodule inclusief DSP. En voor elke sub wordt een andere delay gebruikt, en op die manier kan je geluid omlaag richten en door de line array werking wordt het verticaal zeer directioneel.
Ze hebben een vergelijkbaar systeem gebruikt bij het huwlijk van Willem Alexander en Maxima in de Beurs van Berlage, alleen dan met een full range systeem. Iets van 5 graden openingshoek en omlaag gericht zodat het net over het publiek heen scheert. Kraakhelder geluid, zelfs in de Beurs van Berlage :).
Kom je ook veel op onze feestjes..? Geef een keertje aan als je langskomt, laat ik je wel ff bij de audio-regie kijken.. Als je dat interessant vindt tenminste.. Vast wel
O ja hoor altijd, geluid is leuk en de techniek erachter ook, verdien er zelf ook mijn brood mee :).
20 december neem ik even pauze van het Kerstcircus dat dan bij ons staat en ga ik naar Innercity. Heb er nu al zin in :).

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44

Floor-is

5.2

Jag: Innercity is natuurlijk geen Q-feestje ;)

Dit weekeinde is QT24, maar dat is wmb geen aanrader als je voor geluid gaat kijken, het is niet echt vergelijkbaar met de HMH bijvoorbeeld. (Hemkade48 wordt dit gehouden)
De week na InnerCity produceert Q-Dance 'Technoboys birthday party' in de HMH, denk dat dat voor jou een stuk leuker is om een kijkje te nemen, zowiezo is de hal vrij groot en natuurlijk ook gebouwd voor de accoustiek :)
Vier dagen erna is het oudjaar, dan is er wederom een Q-Party in de HMH (denk wel een iets ander decor+opstelling, Q kennende). Daarna wordt het (voor zover ik weet) pas 7 februari weer leuk als DJ Luna in de HMH komt draaien.

Ik ga zoals je wel weet meer voor het licht, begin die mannen ook een klein beetje te kennen nu, best leuk om mee te maken. Heb zo ook een stukje van de opbouw van Qlimax in de Gelredome mogen meemaken, was erg gaaf. Jammer genoeg toen geen soundchecks meegemaakt, wil ik ook nog wel eens zien! :)

Bericht hierboven

• Jag

Jag

En is Obi dan niet aanwezig bij niet Q-dance feestjes die wel van ID&T zijn? Wat is uberhaupt precies de relatie tussen die twee, dat heb ik nog nooit begrepen.

De hemkade, daar heb ik me voor het eerst met professioneel geluid bezig gehouden, ver voordat ik ging werken in de schouwburg hier. We moesten daar toen een Stage Pro geluidssetje afbreken, best looiig die V-Dosc kastjes, vond ik toen helemaal :).

Maar zou er best een keer bij willen zijn, als die gasten van Stage Pro met hun spullen aan de gang gaan.

Trouwens, was je bij Qlimax (vast wel), ik heb erg mooie foto's daarvan gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.mech.nl/Uploads/QD/QD10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mech.nl/Uploads/QD/QD12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mech.nl/Uploads/QD/QD22.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mech.nl/Uploads/QD/QD16.jpg

En de wholehog die alles mogelijk maakt en waar de operator best lang op aan het programmeren zal zijn geweest :) :

Afbeeldingslocatie: http://www.mech.nl/Uploads/QD/QD13.jpg

Verwijderd

De lasers die buiten stonden gericht op de stad waren ook erg vet. Daar wil je niet met je oog voor hangen :)

Vriend van me is geweest, en die was echt helemaal lyrisch. Qlimax schijnt goed te zijn geweest als ik de verhalen mag geloven

Een rasechte Arnhemmer hiero :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 10:13 ]

Pagina: 1