Obi schreef op 01 november 2003 @ 11:02:
Yo..
Heb eergisteren met genot een HT setje aangeschaft voor op kantoor.. Klinkt hélemaal top, vannacht nog een filmpje gekeken met de nodige decibellen en ik kan zeggen èrg blij te zijn met alles.. Alleen is het zo dat de versterker er nogal snel uitklapt voor mijn gevoel..
Het is de
Marantz SR6300 en daarbij gaat de volumenotatie tot +15Db.. Bij +5 Db gaat de versterker gewoonweg UIT bij een piek in het geluid.. Clip-lampje knippert geen moment, helemaal niets aan de hand en ik heb ook niet het gevoel dat de versterker echt heel hard aan het werk is, en hoppetee; silence... Erg irritant dus op een setje wat zoveel geld moet kosten...
Is dat echt gewoon een overbelasting-beveiliging, dat de versterker toch niet echt genoeg power heeft, of is het iets anders (wellicht vaags)...
Zoals al genoemd hebben die 604s een nominale impedantie van 4 Ohm. Tenminste, zo zou ik dat noemen, B&W noemt het 8 Ohm. Onder de 300 Hz (crossover frequentie woofers - midrange) is de impedantie namelijk ongeveer 4 Ohm, daarboven meer dan 8 Ohm (waarschijnlijk meer dan 10). Veel HT amps zijn niet gebouwd voor 4 Ohm, sommigen kan je nog op "4 Ohm zetten". Wat er dan gebeurt is dat de voedingsspanning van de transistoren wordt verlaagd, dan wordt de max spanning die de versterker kan leveren lager, en dan kan de voeding het nog bijhouden. Maar goed, daar heb jij niks aan, je zult gewoon een losse stereo eindversterker moeten kopen en die aan de pre outs van deze receiver hangen -> probleem opgelost. Waarom vraag je niet aan die gasten van Stage Pro of ze niet nog wat hebben liggen?
Zeker acceptabel, maar als 'ie op +5 Db er al uitknalt terwijl het tot +15 gaat, da's ff een verschil van 10Db..
Wat je met de volumeknop doet, is de gain van versterker instellen (nou ja, eigenlijk niet, maar het komt op hetzelfde neer). Het verschil tussen +15dB en +5dB is idd 10dB minder gain, maar dat is gain die je niet meer nodig hebt. 0dB op de volumeknop is in principe al genoeg op maximaal vermogen te bereiken, alles erboven is alleen voor "zachte bronnen" zoals tuners enzo. Daar horen DVD spelers niet bij!
Waarschijnlijk DVDs demo-en van de feestjes die zij georganiseerd hebben ofzo

. En wat voor werk hij doet, hint, kijk eens naar het domein van het plaatje dat hij linkte

.
Blijf ik het trouwens jammer vinden dat de receiver er niet een soort limiter in laat komen, maar dat 'ie echt de hele set in één keer uit knalt..
Is idd jammer, maar ja, je kan niet teveel verwachten voor dat geld. Als je ziet wat er al aan electronica in zo'n unit zit, echt ongeloofelijk!
Op evenementen draaien we minimaal 100 - 103 Dba (max 108), dat is inderdaad heel erg hard, maar als ik daar de boel op 80Db laat afstemmen heb je een achtergrondmuziekje voor je gevoel
Ja, klopt wel ongeveer. 80dB is idd niet heel erg veel, ik vind achtergrond muziekje wat ver gaan, maar ja wat versta je onder een achtergrond muziekje he (je moet ook niet zo vaak voor een v-dosc array gaan staan

)? Als ik schuif zit ik meestal tussen de 85 en 105 dB (gewoon c weighted). Dat laatste alleen met een stevige r&r band, maar dan zit ik zelf als het even kan met bescherming in.
Thuis zit ik meestal aan de 80dB voor gewoon lekker muziek luisteren, 90dB is knallen. Maar de meeste HiFi sets gaan ook zonder al te veel moeite over de 100 heen hoor. Als jij die amp in de protection krijgt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk boven de 100, misschien wel boven de 105. Maar goed, als je bios niveau's wilt halen is dat ook wel nodig hoor, die draaien best stevig

.