Keuze: PC eruit en iBook nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 09:39
Hey mensen,
Misschien wordt deze topic direct gesloten, en/of mag hij hier niet staan. Excuses dan!

Ik zit met een dilemma.
Op dit moment heb ik een P4 2.6 Ghz met een beh. hdd, geheugen en grafische kaart. Omdat ik zelf een computer freak ben (wie niet hier :P) heb ik mij toen niet ingehouden (6 mnd geleden) met aanschaffen van het materiaal. Ik doen niet al te veel met die PC, meel bij houden, forums lezen, af en toe een spelletje en een beetje PHP programmeren soms. M'n werk (design, proggen, sys. beheer) doe ik op m'n werk wel...

Nu heb ik onlangs iets geld gekregen wat ik graag wil gebruiken voor iets leuks waar ik echt wat aan heb; een notebook. PC er dus uit. Nu zijn die krengen best duur, en ik maak mij daarbij zorgen om de prestaties van de processor, geheugen en het snel upgrade gehalte wat nóg duurder/bijna onmogelijk is dan bij een normale PC.

Mijn oog viel op de iets té mooie Apple iBook. Zelf heb ik geen ervaring met het MacOS en de besturing van de Apple. Toch dénk ik dat dat allemaal moet lukken.

Een goede vriend van mij raad het erg af om mijn PC te verkopen en een Apple te nemen. Ik weet het zo niet en vraag mij af wat een wijze keuze is.

Het is niet de bedoeling van deze topic een Windows/Apple voor/tegens te maken met discussies over Microsoft.

Bedankt !

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik zou zeggen probeer het een keer uit. Zoek een winkel die een mac heeft staan en zorg dat je er even mee kan spelen. Ik weet toevallig dat de winkel 'objectief' in groningen er een heeft staan. Maargoed, misschien zit jij wel in maastricht ;).

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

Verwijderd

Ik denk dat het puur afhankelijk is wat je wil met de laptop. Als je voornamelijk grafische bewerking, Internet, Office enzo doet is de I-Book perfect!. Wil je warez gebruiken neem dan een pc.

Verwijderd

Ik werk voor mijn werk op een apple. Dit is wel een hele andere manier van werken! Het lijkt op windows maar er zitten nog al wat verschillen in. Ook met hardware en software is het anders. Denk er goed over na want ook de software is minder te verkrijgen dan windows software (via het illegale weg). Thuis heb ik een pc want daar weet iedereen mee overweg te kunnen en ook met spelletjes is dit beter! Apple is erg mooi in uiterlijk maar mijn voorkeur gaat thuis naar een PC. Als je in het grafische werk zit is een apple wel aan te raden want hier zijn ze voor gemaakt. suc6 met de keuze.

Verwijderd

Waarom geen labtop, maar dan een windows?

• RiCk
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 09:46:
Waarom geen labtop, maar dan een windows?
Jah, maar ik vindt een apple wat meer tijdloos. Notebooks zijn snel gedateerd en veel duurder. Daarbij wil ik iets wat design, en dat is een notebook niet echt...

Verwijderd

Wat je met een Apple kunt kun je met een Windows pc ook en andersom ook bijna altijd. Windows pc's zijn goedkoper, en veelal sneller voor het geld dat je uitgeeft. Apples zijn dan de laatste jaren altijd wat mooier (behalve die oude imacs met die kleurtjes :r ), al zijn er pc kasten te koop die ook erg mooi zijn.

Bij een vriend van mij hebben ze een Apple cube g4 oid en een 5/6 jaar oude laptop. Mac OS 10.3 draait redelijk op die laptop, dat kun je van Windows xp op een laptop van die leeftijd denk ik niet zeggen. Zegt dus wel wat over de huodbaarheid van een Mac.

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Tip: doordat de iBook G4 is uitgekomen doen een hoop iBook G3 eigenaren hun iBook weg. Je kunt nu dus voor een zacht prijsje een tweedehands iBook kopen. Dat is misschien wel leuk wanneer je de Mac wilt 'uitproberen' en niet teveel geld wilt uitgeven. Check: http://www.tweedehandsmac.nl/

Ook hebben verschillende Mac-dealers nieuwe iBooks G3 in de uitverkoop, misschien ook wel de moeite waard om te bekijken. Misschien kun je dus een iBook 'erbij' nemen om gewoon eens te kijken wat je er van vindt.

Oja, en switchen naar de Mac is echt het meest verstandigste wat je kunt doen, maarja, ik ben een beetje bevooroordeeld! ;) Even serieus: op MacFreak hebben we een hoop switchers, en die zijn stuk voor stuk allemaal erg blij met hun aankoop.

Succes met je keuze! :)

[ Voor 12% gewijzigd door RVW op 01-11-2003 11:22 ]

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tjah ik heb een tijdje geleden ook voor dit dilemma gestaan.
Echter ik zit nu toch achter een Windows notebook.
Waarom ? waarom zou ik moeilijk doen als het makkelijk kan ?
Je bent Windows gewend, iedereen in je omgeving gebruikt het.
Als Windows gebruiker heb ik het idee dat je met een Mac de problemen
opzoekt want je zult geheid tegen dingen aanlopen die niet kunnen of anders oid.
Eigenlijk zou je een tijdje een Mac moeten kunnen lenen (misschien leasen) zodat
je precies weet wat je eraan hebt.

• RVW

RVW

Chaser2600 schreef op 01 november 2003 @ 11:28:
...Waarom ? waarom zou ik moeilijk doen als het makkelijk kan ?
Je bent Windows gewend, iedereen in je omgeving gebruikt het. ...
Zonder in een Windows vs Mac vs Linux discussie te willen verzanden: "Waarom zou ik moeilijk doen als het makkelijk kan?" is naar mijn mening juist een argument VOOR het kopen van een Mac. :Y)

Overigens is de integratie tussen Mac en Windows tegenwoordig geen probleem meer, file/printer sharen werkt prima, Macs passen goed in Windows-netwerken, maken gebruik van dezelfde standaarden qua hardware en software, dus dat is echt geen argument meer tegen een Mac.

Als je iets gewend bent betekent dat nog niet dat het niet een keer de moeite zou kunnen lonen om wat anders uit te proberen. Dus inderdaad: probeer eens een Mac uit, kan zelfs voor de meest geharde Windows-gebruiker leuk zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door RVW op 01-11-2003 11:53 ]

• AP3X
  • Niet online
RVW schreef op 01 november 2003 @ 11:48:
[...]
Als je iets gewend bent betekent dat nog niet dat het niet een keer de moeite zou kunnen lonen om wat anders uit te proberen. Dus inderdaad: probeer eens een Mac uit, kan zelfs voor de meest geharde Windows-gebruiker leuk zijn.
Uiteraard daar heb je helemaal gelijk in.
Nu moet ik zeggen dat ik het nog niet om een Mac geprobeerd heb maar als ik een flink uitgebreid Word document wil openen op een ander OS is me dat nog nooit fatsoenlijk gelukt.
Er zitten altijd wel wat haken en ogen aan. En op een zekere manier ben je zo dus afhankelijk van wat er in je omgeving gebruikt wordt.
Uiteraard hoeft dit geen probleem te zijn maar omdat in mijn omgeving iedereen Windows en Windows software gebruikt heb ik om problemen te voorkomen mbt compatibiliteit gekozen voor een Windows systeem. Een Mac vind ik daarvoor iets te prijzig als je het risico meeneemt dat er een kans is dat het niet goed met elkaar gaat werken.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Voor welke compatibiliteitsproblemen ben je bang dan? Er is ook gewoon een Microsoft Office voor de Mac beschikbaar (die beter is dan zijn Windows tegenhanger). Photoshop en Dreamweaver draaien ook op de Mac. Ik heb van de week een iBook gekocht omdat hij alles heeft wat ik zoek in een laptop. Hij's heel erg klein (12"), ik kan hem aan mijn TFT'tje hangen thuis, ik heb Dreamweaver, Photoshop, Office en alle andere software die ik voor Windows gebruik (ook voor Mac zijn warez te vinden hoor ;)). Voor school kan ik hem nog meer perfect gebruiken vanwege de ondersteuning voor Java en C (gewoon de gcc-compiler) in Xcode (de ontwikkelomgeving van Panther). Ik heb nu nog wel mijn desktop PC naast mijn iBook staan, maa rik twijfel of ik die nog ga houden.

En als je ECHT Windows nodig hebt installeer je het gewoon in VirtualPC :P.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• RiCk
FL!PNEUS schreef op 01 november 2003 @ 14:19:
Voor welke compatibiliteitsproblemen ben je bang dan? Er is ook gewoon een Microsoft Office voor de Mac beschikbaar (die beter is dan zijn Windows tegenhanger). Photoshop en Dreamweaver draaien ook op de Mac. Ik heb van de week een iBook gekocht omdat hij alles heeft wat ik zoek in een laptop. Hij's heel erg klein (12"), ik kan hem aan mijn TFT'tje hangen thuis, ik heb Dreamweaver, Photoshop, Office en alle andere software die ik voor Windows gebruik (ook voor Mac zijn warez te vinden hoor ;)). Voor school kan ik hem nog meer perfect gebruiken vanwege de ondersteuning voor Java en C (gewoon de gcc-compiler) in Xcode (de ontwikkelomgeving van Panther). Ik heb nu nog wel mijn desktop PC naast mijn iBook staan, maa rik twijfel of ik die nog ga houden.

En als je ECHT Windows nodig hebt installeer je het gewoon in VirtualPC :P.
hey!, super bericht....
zit ook in het onderwijs, dus Office kan ik zeker simpel/goedkoop bemachtigen
Hoe loopt Dreamweaver/Photoshop tov de Windows versies?

[ Voor 3% gewijzigd door RiCk op 01-11-2003 14:24 . Reden: stylo ]

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

RiCk schreef op 01 november 2003 @ 14:22:
[...]

hey!, super bericht....
zit ook bij het onderwijs, dus Office kan ik zeker simpel/goedkoop bemachtigen
Als je in het onderwijs zit krijg je bij Apple ook nog eens 4% korting op alle aankopen EN tot 25 november 180 euro korting op elke iPod bij aanschaf van een iBook.
Hoe loopt Dreamweaver/Photoshop tov de Windows versies?
Net zo goed, als het niet sneller is, maar dat kan komen omdat ik meer geheugen in mijn iBook heb dan in mijn desktop PC.

• RiCk
FL!PNEUS schreef op 01 november 2003 @ 14:25:
[...]

Als je in het onderwijs zit krijg je bij Apple ook nog eens 4% korting op alle aankopen EN tot 25 november 180 euro korting op elke iPod bij aanschaf van een iBook.

[...]

Net zo goed, als het niet sneller is, maar dat kan komen omdat ik meer geheugen in mijn iBook heb dan in mijn desktop PC.
640 mem dus :P
ik twijfel nog, heb nu dus een 2.6 Ghz, erg optimaal en snel dus. Ik vindt het wel een groot bedrag en twijfel nog tussen de 12"/800 Mhz en de 14" 933/1Ghz. Meer prestatiegericht bekijken dus

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

RiCk schreef op 01 november 2003 @ 14:26:
[...]

640 mem dus :P
ik twijfel nog, heb nu dus een 2.6 Ghz, erg optimaal en snel dus. Ik vindt het wel een groot bedrag en twijfel nog tussen de 12"/800 Mhz en de 14" 933/1Ghz. Meer prestatiegericht bekijken dus
Ik doen niet al te veel met die PC, meel bij houden, forums lezen, af en toe een spelletje en een beetje PHP programmeren soms.
Waar heb je dan in hemelsnaam een 2,6 GHz voor nodig? Het is een beetje overkill. Ik heb gekozen voor de 12" vanwege de draagbaarheid en het feit dat de resolutie van de 12" en de 14" hetzelfde is. Mee processorkracht is altijd meegenomen, maar een 800 MHz G4 is niet "net zo langzaam" als een Pentium 800 MHz. Dat moet je ook niet vergeten. Zoals de verkoper zei: "Het aantal MHz is niet de snelheidsmeter, maar de toerenteller".

• RiCk
FL!PNEUS schreef op 01 november 2003 @ 14:29:
[...]

[...]

Waar heb je dan in hemelsnaam een 2,6 GHz voor nodig? Het is een beetje overkill. Ik heb gekozen voor de 12" vanwege de draagbaarheid en het feit dat de resolutie van de 12" en de 14" hetzelfde is. Mee processorkracht is altijd meegenomen, maar een 800 MHz G4 is niet "net zo langzaam" als een Pentium 800 MHz. Dat moet je ook niet vergeten. Zoals de verkoper zei: "Het aantal MHz is niet de snelheidsmeter, maar de toerenteller".
Sjah, als je wat koopt wil je het ook goed doen!
Ik heb bij Apple meer een gevoel dat het dus langer mee gaat en je niet snel hoeft te upgraden.

Hoe lang gaat bij jou de accu mee? en is dit je eerste Mac?

Misschien probeer ik het wel in een pc prive project te gieten...
Moet ook nog van m'n oude PC&PDA af.

[ Voor 10% gewijzigd door RiCk op 01-11-2003 14:36 ]

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

RiCk schreef op 01 november 2003 @ 14:34:
[...]

Sjah, als je wat koopt wil je het ook goed doen!
Ik heb bij Apple meer een gevoel dat het dus langer mee gaat en je niet snel hoeft te upgraden.
En het spul blijft meer waardevast.
Hoe lang gaat bij jou de accu mee?
Tussen de vijf en zes uur bij "normaal gebruik". Ga ik bijvoorbeeld DVD'tjes kijken of spelletjes spelen loopt het terug naar een uurtje of drie. Maar dat is nog steeds net zo lang als de gemiddelde Wintel laptop.
en is dit je eerste Mac?
Ja, dankzij de uitstekende prijsstelling van de nieuwe iBooks heb ik de "Switch" gemaakt. En dit zal absoluut niet mijn laatste Mac zijn.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik gebruik nu een jaar of... 15 een Mac (wel meer ondertussen. maar goed :))

Eigenlijk zijn de argumenten om geen Mac te nemen altijd hetzelfde: het is duur, je kan er niks mee, je kan geen documenten uitwisselen en er is geen software verkrijgbaar.

En dat is dus allemaal crap. Keer op keer blijkt dat een zelfde hardware-configuratie vrijwel even duur is, dat documenten vaker door de Mac geopend kunnen worden dan dat een PC er andersom iets mee kan, en software is wel degelijk makkelijk verkrijgbaar.

Het punt is: men heeft er geen ervaring mee. Koop bv geen geheugen bij de AppleStore, maar wel de Mac zelf en haal je software bij Mailamac (of iets soortgelijks). Software zoek je ook niet bij de Dixons (duur, vrijwel geen aanbod en te oud), maar bij een fatsoenlijke dealer of postorder.

En ja, een Mac (OS X) werkt anders. Ik ben daar blij mee, want ik vind Windows een ramp.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het is inderdaad zo dat een Mac nog eerder met bestanden overweg kan dan een PC, veel software
is al geintegreerd, neem de IApps als Imovie, Ichat etc.
Officebestanden wissel ik constant uit tussen mijn PC en Mac, ik ben een vrij fanatieke pc'er,
gebruik ook pas sinds enkele maanden een Ibook maar Office v. Mac werkt stukken beter dan op de
PC, afbeeldingen en illustraties tussen de mac/pc is ook geen probleem.

Wat ik trouwens ook een groot voordeel vind van OSX is dat alle talen geintegreerd zijn.
Zo is het in 1e instantie misschien makkelijk een NL versie te hebben, maar met veel engelse
applicaties als Photoshop is het ook makkelijk de rest ook engels te hebben.
DVcam op Firewire, USB, ff pluggen en gelijk runnen, gaat altijd nog beter dan op de PC.

En mensen, een Mac is echt niet alleen om plaatjes te kijken, te surfen en voor grafische app's,
het werkt er inderdaad erg goed op, ook op oude systemen kan je probleemloos PS7 draaien.
Maar ze zijn overal voor inzetbaar, kijk naar America, daar staat vrijwel bij iedere bedrijfs-
receptie een Mac, stukken mooier dan een PC, en net zo functioneel, alleen zijn de Nederlanders
over het algemeen behoorlijk bekrompen hierover.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Floor-is
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Ik ben net een maand of 2 over op mijn werk, gebruik daar een PowerMac G4 op 533mhz met 384MB. Ding is retesnel, veel sneller dan wat ik had staan (P3-933 met 512MB) voor mijn gevoel althans.

Heb mijn thuisPC (P4 3Ghz, loaded) weggedaan en moet mijn Notebookje nog verkopen, maar heb in de tussentijd wel een PowerBook gekocht. Ik vind het nogal wennen, het werkt allemaal eigenlijk een stuk logischer en dus zoek ik vaak veel te ingewikkelde oplossingen. ;)

Ik gebruik hem trouwens met name voor Officewerk, IRC/ICQ/MSN, en mijn fotografie. Ik heb eerst een maandje met een iBook van een vriend mogen proberen, ben inmiddels helemaal verkocht. Hij is snel, stabiel en inmens stil (welke fan?). Het OS (ik heb helaas nog 10.2.7) is erg prettig, snel en goed stabiel.

Ja een apple lijkt verdomde duur, maar als je het gaat vergelijken met een (echt merk) windowsmachine valt het eigenlijk nog wel heel erg mee. :)

Bericht hierboven

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:08

botoo

💀 too old to die young

Floris schreef op 01 november 2003 @ 15:25:
Ik vind het nogal wennen, het werkt allemaal eigenlijk een stuk logischer en dus zoek ik vaak veel te ingewikkelde oplossingen. ;)
Dat komt me heel bekend voor :D

* botoo werkt met WXP op een stevig overgeklokte AMD pc, W2K op een 1GHz Intel Office pc, MacOS9.2 op een G4-733Quicksilver en OSX10.3 (Panther) op een 1GHz G4powerbook en een 500MHz G3iBook.
Ik ben sinds 5 jaar met Mac in aanraking gekomen en sindsdien gebruik ik het steeds meer, en vooral met meer plezier. Het 500MHz iBookje is in mijn beleving te langzaam, maar dat is vooral omdat ik liever op de powerbook werk (duh!).

Al gezegd en imho behoorlijk correct: als je graag en veel zware games speelt en erg in de warez scene zit dan is de Mac niet de beste keus. Is het vooral voor internet/office/Photoshop/videobewerking/muziek/e.d. dan heb je aan een G4 Mac een hele goede, en vooral een heel prettig werkbare.

De Mac is echt geen superwonder machine, en er aan lopen tweaken is ook een beetje overbodig, het is een gebruiksvriendelijk ding pur sang, de iBook is daarbij ook een zeer mobiel en stevig ding.

Mijn advies:
Koop een 14" G4 iBook met een airportkaartje (en een WAP natuurlijk :+ ), ga er mee aan de slag, en je komt er vanzelf wel achter dat je je ouwe pc steeds minder gaat gebruiken :Y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Floor-is

Floor-is

5.2

botoo schreef op 01 november 2003 @ 17:55:
[...]
Dat komt me heel bekend voor :D
Joh! :P

Ik heb een tijdje een G3-500Mhz ibookje (12") gehad hier om mee te spelen, geweldig leuk ding, maar inmens traag. Wel voorzien van WLAN uiteraard :)
De Mac is echt geen superwonder machine, en er aan lopen tweaken is ook een beetje overbodig, het is een gebruiksvriendelijk ding pur sang, de iBook is daarbij ook een zeer mobiel en stevig ding.
Tweaken? Waar dan :P
Mijn advies:
Koop een 14" G4 iBook met een airportkaartje (en een WAP natuurlijk :+ ), ga er mee aan de slag, en je komt er vanzelf wel achter dat je je ouwe pc steeds minder gaat gebruiken :Y)
Ik ga hier even een opmerking bij plaatsen ;)

Die G4 is echt geen overbodige luxe, vooral gecombineerd met een flinke bets geheugen heb je echt een lekkere machine om mee te werken. De 12" PB is een beetje onzin om aan te schaffen, de iBook is dan veel leuker en stukken goedkoper.
Ik heb zelf de PowerBook gekozen omdat ik graag breedbeeld wilde, de snellere G4 (die was er nog niet in de iBook) en omdat hij erg mooi, stil, plat en sterk is. :)
(Ik heb zelf dus een PB 15" met 1,25Ghz en 1GB :))

Bericht hierboven

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Bij een Ibook zou ik toch echt kiezen voor de 12", 14" voegt niks toe aangezien de reso hetzelfde is, en het geheel is groter, weinig voordeel want ook op een 12" is prima urenlang te werken.
Een PB koop je voor perfomance, met de daar bijbehorende programmatuur als audio apps, Final Cut etc, waarbij je in principe ook een >15" scherm neemt.

Enne, een 500mhz Ibook immens traag? Ik ga niet zeggen dat het een snelheidswonder is, X opstarten duurt idd ook lang, maar in principe heb ik 'm nooit uit, altijd in sluimer.
Maar met een 384mb aan Ram kan ik heerlijk werken hoor, DVDtjes, DIVX, XVID (geluid is nog niet sync) de nieuwste Adobe pakketten lopen er vloeiend op, Office, alles.
UT en THPS 2/3 spelen is ook geen probleem. (Oud, maar zeker leuk)

Volgende week es ff kijken of 10.3 sneller start.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik heb hier een iBook G3 900 mhz, 640 mb RAM. En daar zit vaak de truuk: veel, heel veel RAM voor OS X, en vooral in laptops: minder swap, minder harddisk i/o, kan dus meer slapen/idlen - en het komt de performance enorm ten goede.

Ik vind de G3 900 in de praktijk even fijn werken als m'n G4 667 (1.25 gb ram), maar de G4 wint het duidelijk met veel multitasking, of zware apps. Ook omdat er snellere disks inzitten, betere videokaart etc.

Tweaken aan een Mac? Kan wel, je kan bv de G4 667 OC'en naar 733-800 (met gewone resp. betere koeling), maar het is een soldeerklus waar de gemiddelde nerd zich niet aan moet wagen :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

ik wil mijn desktop ook gaan vervangen door een iMac omdat ik een beetje zat van dat systeembeheerdertje spelen ben, en ik veel met videobewerking doe en dat op een mac zeer goed schijnt te werken.

dit is misschien een rare vraag maar werkt MSN ook goed op de MAC? want ik heb zowat al mijn contacten via MSN... (niet dat ik daar nou zo blij van wordt maar je moet wat :P )

• dion_b
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben ik nou echt de enige die zich afvraagt waarom dit een of/of discussie moet zijn...

- je P4 voldoet momenteel prima aan je behoeften
- je kunt een iBook kopen

Waarom hou je niet gewoon die P4 met de iBook ernaast? Als je dan helemaal verknocht raakt aan Apple kun je op termijn overwegen de P4 door een G5 te vervangen en voorlopig heb je een mooie notebook erbij :)

Oslik blyat! Oslik!

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 23:15:

dit is misschien een rare vraag maar werkt MSN ook goed op de MAC? want ik heb zowat al mijn contacten via MSN... (niet dat ik daar nou zo blij van wordt maar je moet wat :P )
Er is zelfs een officiële client van Microsoft zelf voor het MSN Messenger netwerk :). Snuffel hier eens rond zou ik zeggen.

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die msn versie zuigt vind ik
Ik heb zelf lang Proteus gebruikt, en nu gebruik ik fire
Het zijn alle twee een soort van trillian programma's, en werken erg makkelijk :)
Icq, msn, irc, aim, yahoo en jabber kan je gebruiken in fire :)

Verwijderd

Foxke schreef op 02 november 2003 @ 01:26:
Die msn versie zuigt vind ik
Ik heb zelf lang Proteus gebruikt, en nu gebruik ik fire
Het zijn alle twee een soort van trillian programma's, en werken erg makkelijk :)
Icq, msn, irc, aim, yahoo en jabber kan je gebruiken in fire :)
Oke TNX, want ik heb een beetje te veel computer op dit moment daarom leek mij het leuk om wat computers weg te doen en er een Apple MAC voor in de plaats te nemen :)

Ik heb nog wel wat meer vragen maar als het zover is open ik wel ff een topic want anders zit ik door iemands vraag heen te blaaten

Verwijderd

Ik wil eigenlijk ook al een heel tijdje van dat :( Windows :( af. Mac of linux zou dan het alternatief zijn. Is er een mogelijkheid om een macOS te simuleren op een pc zodat ik mij eens kan orienteren ?

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Simpelweg; nee, je kan hooguit een skin over je XP gooien, maar als je al langer in gedachten hebt om van Windows over te stappen naar een ander OS kan ik je vrijwel zeker zeggen dat het je niet tegen gaat vallen (OSX).

Maar stel je wilt de "switch" maken, stap eens een Macwinkel binnen en zeg wat je wil, je kan ongetwijfeld ff een uurtje stoeien met OSX.
Toevallig geen vrienden die je even een weekje een Ibook kunnen lenen ?

• Rickbv
  • Laatst online: 20:50
Ik zit er ook over te denken om een Ibook te nemen, die dingen zijn echt té mooi :/ Maar ik heb een vraagje over de Apple Store, misschien dat de mensen in deze draad daar een antwoord op hebben.

Bij de Apple Store zijn op dit moment een paar mooie acties bij het onderwijs gedeelte (onderwijsprijzen (paar % eraf) en laptop + ipod + printer => 280euro korting). Nu zou ik graag willen weten wanneer je onder de categorie onderwijs valt. Ik zit bijvoorbeeld nu in 6vwo, ben nog geen student dus. Zou deze actie nu ook voor mij gelden denken jullie, of moet ik daar apple zelf maar over bellen/mailen?

En dan nog iets. Het geheugen van de Ibook, is daar nog iets speciaals aan? Ik heb namelijk gelezen dat de AppleStore vrij duur in dat soort dingen is, dus misschien zou ik die ergens anders willen aanschaffen. Kan ik daarvoor gewoon 512mb SDRAM PC2100/266 SO-dimm voor nemen, of moet het nog iets bijzonders zijn? Het reepje 128mb wat dan overblijft uit de Ibook heb ik dan niets meer aan zeker? :P

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

Rickbv schreef op 02 november 2003 @ 17:24:
Bij de Apple Store zijn op dit moment een paar mooie acties bij het onderwijs gedeelte (onderwijsprijzen (paar % eraf) en laptop + ipod + printer => 280euro korting). Nu zou ik graag willen weten wanneer je onder de categorie onderwijs valt. Ik zit bijvoorbeeld nu in 6vwo, ben nog geen student dus. Zou deze actie nu ook voor mij gelden denken jullie, of moet ik daar apple zelf maar over bellen/mailen?
Nee, die onderwijs aanbiedingen gelden alleen voor het "Hogere Onderwijs", dus HBO en Universitaire opleidingen. Je moet namelijk een kopie van je collegekaart geven als je je spullen met korting wil kopen.

Verwijderd

FL!PNEUS schreef op 02 november 2003 @ 17:27:
[...]

Nee, die onderwijs aanbiedingen gelden alleen voor het "Hogere Onderwijs", dus HBO en Universitaire opleidingen. Je moet namelijk een kopie van je collegekaart geven als je je spullen met korting wil kopen.
tnx dat wou ik nou ook net weten :P

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

FL!PNEUS schreef op 02 november 2003 @ 17:27:
[...]

Is dat zo ? Als ik mijn MBO Grafisch Lyceum toestanden op de site invul krijg ik wel korting volgens Apple.

Waar nog eens bij komt dat ik het ronduit belachelijk vind dat HBO studenten vaak bevoorrecht zijn boven de MBO'ers..

• FL!PNEUS

FL!PNEUS

Let's rawk!

Hydraulik-Phunk schreef op 02 november 2003 @ 20:43:
[...]

Is dat zo ? Als ik mijn MBO Grafisch Lyceum toestanden op de site invul krijg ik wel korting volgens Apple.
Als ik de gegevens van mijn basisschool invul kom ik ook binnen op de Apple Store voor Onderwijs, dus dat zegt niets. Ze checken pas echt op het moment dat je je aankoop gedaan hebt. Overigens weet ik niet zeker of het MBO niet gerechtigd is voor korting. Dat zou je even moeten vragen. Het Apple Centre in Rotterdam is ook educatief dealer, dus die mogen ook die kortingen geven.
Waar nog eens bij komt dat ik het ronduit belachelijk vind dat HBO studenten vaak bevoorrecht zijn boven de MBO'ers..
Tsja. Dat is een andere discussie :P.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

FL!PNEUS schreef op 02 november 2003 @ 20:46:
[...]

Als ik de gegevens van mijn basisschool invul kom ik ook binnen op de Apple Store voor Onderwijs, dus dat zegt niets. Ze checken pas echt op het moment dat je je aankoop gedaan hebt. Overigens weet ik niet zeker of het MBO niet gerechtigd is voor korting. Dat zou je even moeten vragen. Het Apple Centre in Rotterdam is ook educatief dealer, dus die mogen ook die kortingen geven.

[...]

Tsja. Dat is een andere discussie :P.
Ok, zal eens wat verder kijken dan mn neus lang is indien ik geld genoeg heb voor een nieuwe Mac :P Voorlopig nog maar ff 2ehands denk ik.

• RiCk
dion_b schreef op 02 november 2003 @ 00:07:
Ben ik nou echt de enige die zich afvraagt waarom dit een of/of discussie moet zijn...

- je P4 voldoet momenteel prima aan je behoeften
- je kunt een iBook kopen

Waarom hou je niet gewoon die P4 met de iBook ernaast? Als je dan helemaal verknocht raakt aan Apple kun je op termijn overwegen de P4 door een G5 te vervangen en voorlopig heb je een mooie notebook erbij :)
heb je op dit moment gelijk in.
maar ik wil eigenlijk naar of het een of het ander.

het is een structureel geld iets dat ik niet op 2 machines wil werken. beide zijn mijn eigen bezit en niemand zit daar anders op. dus het zou beetje overbodig zijn.

Ik denk dat ik aardig een beeld heb gevormd. Wat mij opvalt;
- Mensen die geen Apple hebben willen er geen (muv een aantal)
- Mensen die een Apple hebben willen niets anders :P

Ben er zelf nog niet helemaal uit. Zit eigenlijk nog met het punt spellen. Ik speel niet veel maar zou wel eens wat willen doen af en toe. Bijv. SimCity 4. Toeval; deze is uit op Mac. Maar heb ook het gevoel dat er weinig software voorhanden is, weet ook niet of ik wat nodig heb tzt...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik denk dat ik aardig een beeld heb gevormd. Wat mij opvalt;
- Mensen die geen Apple hebben willen er geen (muv een aantal)
- Mensen die een Apple hebben willen niets anders
Heb je idd gelijk in, merk ik ook vaak.
Ik doe een grafische IT-opleiding, en veel (oud)klasgenoten vinden het maar idioot dat ik een Mac heb, "wat moet je daar nou weer mee?"..
Tegelijkertijd zitten ze constant te votten op Wintel, en niet de moeite nemen om eens iets anders te proberen, hoogstens Linux.
Het lijkt me logisch dat je je als IT'er ook verdiept in andere systemen, waaronder Mac.
Ik ben dus de rare eend in de bijt met een Mac, heb het altijd interessante dingen gevonden, sinds een paar maand één aangeschaft en idd, het werkt gewoon beter dan Windows.
Maar het vreemde vind ik dus dat veel mensen al snel een mening vormen aan de hand van anderen, zonder zelf ook maar ooit gezien te hebben wat het is.
(Opmerkingen als geen rechtermuisknop en overal maar 1 keer op hoeven klikken etc.)
Ben er zelf nog niet helemaal uit. Zit eigenlijk nog met het punt spellen. Ik speel niet veel maar zou wel eens wat willen doen af en toe. Bijv. SimCity 4. Toeval; deze is uit op Mac. Maar heb ook het gevoel dat er weinig software voorhanden is, weet ook niet of ik wat nodig heb tzt...
Had ik eerst ook, maar vooral omdat je niet bekend bent in de Mac software weet je ook niet wat er voorhanden is.
Toch is er voor iedere Windows applicatie wel een vergelijkbaar programma, het is alleen ff zoeken, maar daar hebben we de forums voor.
Neem ook eens een kijkje op http://www.macosx.nl

Verwijderd

omdat hier nu veel MACers zitten, heb ik nog even een vraagje, ik wil mijn AMD2000+ gaan 512mb ram gaan vervangen door een iMac 1Ghz, is dit nou trager of niet? want ik maak gebruik van Adobe Photoshop,Priemere enz. maar ook Flash MX enz.

Gaat dit nou sneller op een 1Ghz mac? of juist niet?

want ik wil er qua snelheid op vooruit gaan niet op achteruit natuurlijk!

• RiCk
Heb gister trwns bij de Bijenkort héél even met de iBook G3 mogen spelen. Stonden er daar 2 waarvan 1 12" die dus aanstond.. hij typte zo lekker :P

Maarja, ik heb nu een super snel apparaat en zou weer 'terug' moeten naar een Mac. En ik wil wel een laptop maar ook niet te veel geld kwijt zijn (bedoel, geen laptop & desktop contstructie) :P keuzes, keuzes, keuzes :D

• RVW

RVW

Apple heeft zelf de Macintosh Product Guide, een database met heel veel zowel Mac compatible software als hardware. Handig als je wilt kijken of een bepaald type product ook voor de Mac bestaat.

http://guide.apple.com/index.lasso

Hier staat een lijst met dealers in Nederland en België:

http://www.macfreak.org/5-apple/5-dealers.html

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

verkopen ze die bij de bijenkorf? voor hoeveel geld? en dat is dan de apple G3 12" 800 mhz? of 933 of weet ik veel er vorgie maand allemaal waren?

• RiCk
MellyVille1 schreef op 03 november 2003 @ 21:37:
verkopen ze die bij de bijenkorf? voor hoeveel geld? en dat is dan de apple G3 12" 800 mhz? of 933 of weet ik veel er vorgie maand allemaal waren?
Zijn daar veeeel te duur!
Op Apple.nl of bij een Apple dealer kun je beter gaan kijken!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 11:55:
omdat hier nu veel MACers zitten, heb ik nog even een vraagje, ik wil mijn AMD2000+ gaan 512mb ram gaan vervangen door een iMac 1Ghz, is dit nou trager of niet? want ik maak gebruik van Adobe Photoshop,Priemere enz. maar ook Flash MX enz.

Gaat dit nou sneller op een 1Ghz mac? of juist niet?

want ik wil er qua snelheid op vooruit gaan niet op achteruit natuurlijk!
Ik weet dat ik me zelf niet mag Qouten (waarom doe je het dan:?, om misschien ene topic uit te sparen)

Zou iemand mij kunnen vertellen of het met internet/office/photoshop/flash trager is? of juist niet? en met het renderen van grote videos hoe zit het daar mee?

(want dan ga ik toch echt zon ding kopen :+ )

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik merk dat photoshop op een G4-733 onder OS9.2 iets langzamer is dan op een snel AMD systeem, ook op mijn powerbook gaat het openen van grote (100+MB) bestanden ook wat langzamer. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot de bestanden zijn waar je mee wilt werken of je er iets van zal merken.

Toch werk ik vrijwel nooit meer met het AMD systeem met Photoshop (maar daar liggen veel meer redenen voor dan alleen de machine, o.a. de intergratie met FinalCutPro). De Mac werkt nu eenmaal heel erg fijn met Photoshop.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

ik zit dus te denken aan een 1Ghz iMac of een 1,25Ghz merk je het verschil?

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ja dat verschil merk je wel.
Ik heb een G4 1,25 met 1GB (laptop :o) en een G4 533 met 512MB (werkstation :P), verschil is eng groot. Maar ook het verschil tussen mijn G4 en de G4 van mijn baas (1Ghz, 1GB, 17" PB, oude model) is echt wel merkbaar.

Ik ga dadelijk eindelijk met photoshop aan de slag, zal je mijn bevindingen vertellen als ik klaar ben :)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 04-11-2003 13:05 ]

Bericht hierboven

• RiCk
That reminds me;
Hoe snel upgrade je een Apple eigenlijk? een P4 XX Ghz is behoorlijk snel gedateerd. Een Apple minder, maar heb je snel de drang om weer te gaan upgraden?
Overigens; een iBook valt niet zo snel te upgraden (behalve geheugen)

[ Voor 18% gewijzigd door RiCk op 04-11-2003 13:12 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

Okay ik heb nu een stuk of wat foto's bewerkt, doet niet onder voor mijn (ex werkstation) P4 3,06Ghz met 512MB voor mijn gevoel, maar dit is draagbaar :P

Upgraden doe je met een Apple volgens mij minder snel dan met een Wintel machine, het grote verschil is ook dat met het uitkomen van een nieuw OS ook de oudere systemen telkens ietsjes sneller lijken te werken. Dat miste ik bij MS-producten eigenlijk wel.

Bericht hierboven

Verwijderd

Bedankt Floris, dus als jij een p4 3,06 Ghz gewend bent, (veel sneller als mijn AMD2000+ , of mijn notebook die ik nu overal voor gebruik Centrino 1,6Ghz)
Dan is iMac 17" 1.25Ghz dus wel sneller?

Ook met het renderen van Videos?

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ho, dat zeg ik niet!

Het voelt lekker aan, ongeveer net zo snel. Maar of het zo is, dat weet ik niet, ik doe op zich ook geen schokkende dingen binnen PS, beetje levelen, USM, paar pixels die naar de klote zijn wegwerken en dan en stukje saven. (Ok, soms ook een crop, maar da's weinig rekenwerk :P)

Renderen heb ik geen kaas van gegeten, kan ik helemaaal niks over zeggen.

Bericht hierboven

• RiCk
Twijfel is bij mij overigens nog redelijk groot. Heb nu toch een 2.66 1024 MB. Maar toch wou ik al een notebook...

Verwijderd

Oke :P

Ik wil er niet op achteruit gaan, qua snelheid, dat is logisch denk ik... want ik gebruik nu mijn laptop wel eens om te renderen 8)7... dat is nou niet echt optimaal :+ met iMovie enz. lijkt me wel mooi, dus dan wil ik ook een beetje snel kunnen rederen.

Is hier iemand die dat weet?! of het op een iMac 17" 1.25 Ghz een beetje vlot verloopt iniedergeval sneller als wat ik nu doe?

• RiCk
VirtualPC + WIndows 98SE + bijv. Rollercoastertycoon, kan dat beetje draaien op een iBook G4? eis van familielid :+

Verwijderd

RiCk schreef op 04 november 2003 @ 21:28:
VirtualPC + WIndows 98SE + bijv. Rollercoastertycoon, kan dat beetje draaien op een iBook G4? eis van familielid :+
rollercoastertycoon kan je toch ook voor de MAC kopen of niet?

• RiCk
Nee, maar oke

Ik ga voor de iBook G4 933 Mhz - 14" 640 MB geheugen (dat wel)
Morgen even bestellen!!

• RiCk
Nah, ik heb een iBook g4 800 Mhz besteld. Met 384 geheugen. M'n eigen Intel PC is daarom (voor nu) gered :P

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En ik heb van Hydraulik-Phunk zijn iBook G3 500 overgekocht :)
Mijn 2e mac O+

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

*D

Verwijderd

shit had je er een te koop :? wat vroeg je er voor als ik vragen mag :P

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

700 ;)

Ik heb 'm eigenlijk pas sinds kort te koop verkocht hoor, ik ga ook een iMac 17" halen namelijk :9

[ Voor 15% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 11-11-2003 19:10 ]

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 11 november 2003 @ 19:09:
700 ;)

Ik heb 'm eigenlijk pas sinds kort te koop verkocht hoor, ik ga ook een iMac 17" halen namelijk :9
:D IA ;)

Verwijderd

Beste Apple gebruikers!

Voor in de toekomst jullie een betere ondersteuning te bieden wil ik graag behulpzaam zijn.
Zelf beschik ik over 14 jaar Apple ervaring en werk nu zowel privé als beroepshalve met Apple Macintosh.

Chroom niet maar vraag me het hemd van 't lijf en de vragen worden beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Dick :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Hoi Dick, welkom op GoT, waar appels net zo welkom zijn als ;).

Ik wil graag op mijn (overcomplete, dus niet immer noodzakelijke) 2001 iBook500-2usb YellowDog Linux naast Panther zetten, niet dat dit nu zo nodig is, maar gewoon om te spelen :).

Helaas is dat al een aantal keren misgegaan, ik krijg YDL er wel werkend op (maar geen werkend WLAN), maar ergens gaat er in de installatieprocedure iets fout, en krijg ik het niet voor elkaar om het iBook met zowel Panther als YDl werkend te krijgen. Vervelend genoeg kan ik geen mensen vinden die ervaring met Linux voor PPC hebben :|

De vraag:
Heb jij er ervaring mee?
zo ja, dan kunnen we daar een mooi nieuw draadje mee opstarten.

FYI: Heel beleefd, maar het is op GoT niet gebruikelijk om je post met groet en naam af te titelen.
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Botoo,

Kijk eens op http://dur.ch/konfiguriert/ibook/ :)
Pagina: 1