Toon posts:

[Excel] Tijdformaat snel intypen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in een urenverantwoording in excel de begintijd en de eindtijd van de werkdag snel in kunnen voeren. Daarvoor heb ik de cell het formaat tijd gegeven. Maar als de werkdag dan om 8.00 begint dan moet ik "8:00" invullen. Maar eigenlijk wil ik dat sneller doen, ik wil eigenlijk gewoon simpelweg "8" of eventueel "8.00" (dan kan het via het numlock toetsenbordje) invullen, maar dat werkt niet. Is daar een trucje voor?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 09:14 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:26

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Als je de excel sheet vaak gaat gebruiken kun je natuurlijk een VBA macrootje maken. Ik heb net zelf zitten proberen zonder zo'n marco en het lukt mij ook niet .

[ Voor 3% gewijzigd door Tukk op 01-11-2003 09:29 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 09:18
Ik noteer de uren zelf als volgt:
b.v. starttijd is 8 uur, dan vul ik alleen 8 in. Begin je om b.v. kwart over 8, dan vul ik 8.25 in. Of wanneer je stopt om half 6, dat je dan 17.50 invult.

Excel kan zo alles wel goed berekenen en qua totalen komt het bij mij altijd goed uit. Echt ideaal is het niet nee, en daarom is het voorstel van Tukk - het maken van een macro die het format eens in de zoveel tijd goed zet- wellicht de beste, zo niet enige oplossing.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Verwijderd

Topicstarter
Leuty schreef op 01 november 2003 @ 09:50:
Ik noteer de uren zelf als volgt:
b.v. starttijd is 8 uur, dan vul ik alleen 8 in. Begin je om b.v. kwart over 8, dan vul ik 8.25 in. Of wanneer je stopt om half 6, dat je dan 17.50 invult.
Zo was het inderdaad eerst, maar het wordt gemaakt als een verbetering van een oud bestand en wordt ook gebruikt door collega's. Dus het liefst moet het zo representatief en gemakkelijk mogelijk.

• j_du_pee
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

ctrl+; geeft de (huidige) datum
ctrl+shift+; geeft de (huidige) tijd

lijkt me snel genoeg toch :) moet je misschien nog wel iets maken om eventueel af te ronden...

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Verwijderd

Topicstarter
j_du_pee schreef op 01 november 2003 @ 13:05:
ctrl+; geeft de (huidige) datum
ctrl+shift+; geeft de (huidige) tijd

lijkt me snel genoeg toch :) moet je misschien nog wel iets maken om eventueel af te ronden...
Dat is snel ja.. Maar ja, vaak wordt zo'n urenverantwoording natuurlijk op vrijdag ingevuld, voor de hele week...

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Als je bij benadering je begin tijd weet zeg maar met een marge van een uur en dan blokken maakt van 15 min en dit ook doet voor de eindtijd, kan volgens mij het beste met valideren iets maken.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Verwijderd

Topicstarter
Tukk schreef op 01 november 2003 @ 09:28:
Als je de excel sheet vaak gaat gebruiken kun je natuurlijk een VBA macrootje maken. Ik heb net zelf zitten proberen zonder zo'n marco en het lukt mij ook niet .
Hoe zou ik dat maken van een VBA macro voor me moeten zien? Zou je me een eindje op weg kunnen helpen?

• Leut
  • Laatst online: 05-09 09:18
Het meest simpele is via 'Extra - Macro - Macro opnemen' de handelingen "opnemen" die jij wilt dat er gedaan worden; dus in dit geval van een bepaald format een ander format maken (van b.v. 7.15 -> 7:15).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik zou toch voor de oplossing van Montana gaan. Dan krijg je een mooi dropdownmenuutje met alle mogelijke tijden, zonder dat je daarvoor hoeft te programmeren. Data -> Validation... -> Allow: List

[ Voor 3% gewijzigd door KingRichard op 03-11-2003 21:17 ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1