Akai versterker vraagje + info

Pagina: 1
Acties:
  • 1.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

Topicstarter
hi!

ik heb een versterker erbij .
AKAI Model AM27
het is een oud model , waar geen info over te vinden is op internet en zelfs na kontakt met de nieuwe invoerder , kunnen ze me niet verder helpen.

Ik zoek namelijk de techniche gegevens ervan ,(zijn er nog mensen met deze amp?)
en ook wat uitleg over deze aansluiting : PROCESSOR IN / OUT ( zie foto)
Waarvoor dient dit juist?

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/fotos/akairear.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/fotos/akai.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 51195 op 01-11-2003 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 13:51

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Processor kan bijvoorbeeld een equalizer zijn: ik heb zelf een quad amp die er twee stereo equalizers aan heeft hangen :)
heet ook wel pre/main.
De bruggen zijn nodig omdat je anders of een schakelaar in de versterker had moeten hebben om te kiezen tussen internal loop of external Of je hebt geen geluid :)

Met de naamgeving Pre-out/Main-in is de functie ook wat duidelijker: de source selector en phono-amp zitten in 't voorversterkerdeel (pre-amp) en daarna gaat 't naar de eindversterker (main). Daar tussen kun je dus nog 't geluid bewerken (processen) door middel van een equalizer, maar misschien dat een echo of ander effect ook wel werkt (zolang ze werken met line niveau in en uit...).

Vraag is alleen op welke manier je die van jou moet lezen: Processor out: is dat de uitgang naar de processor of is dat het uitgaande signaal van de processor dat naar de eindversterker moet? :)

Verder trouwens mooie versterker :)

[ Voor 92% gewijzigd door LEiPiE op 01-11-2003 02:27 . Reden: uitleg wat aangevuld ]

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:07
Je kan dat gebruiken om er bv een equalizer tussen te hangen. Ik heb overigens dezelfde versterker. Hij is 2x 60Watt, heel misschien heb ik nog wel ergens de handleiding liggen met gedetaileerde specs.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Razkin schreef op 01 november 2003 @ 02:21:
Je kan dat gebruiken om er bv een equalizer tussen te hangen. Ik heb overigens dezelfde versterker. Hij is 2x 60Watt, heel misschien heb ik nog wel ergens de handleiding liggen met gedetaileerde specs.
Cool , hopelijk kan je de belangrijkste info ff scannen.

Dat niet gedacht dat 2minuten na mijn post al de juiste persoon te vinden.

De nieuwe invoerder van akai , kon niks meer vinden in zijn archiefen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb zelfs nog een model ouder gehad (staat nog ergens in de kast geloof ik).
Prima versterkertje! En vooral die equalizer doorgang is perfect. Ik heb hem heel lang gebruikt met een sherwood equalizer ertussen; dat deed echt wonderen voor mijn geluid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Heb helaas de handleiding niet kunnen vinden. Wat ik me nog herinneren is dat de loudness +6dB deed@60Hz en +4dB@hoge tonen(weet waarde niet precies). De Bass knop deed tot max +10dB@100Hz en de treble +10dB@hoge tonen(waarde eveneens onbekend. Meer kan ik me echt niet herinneren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Hey, die heb ik hier ook staan en jaren plesier van gehad :D.
Man wat een ding is dat zeg, jaren lang gebruikt en ook vaak genoeg zwaar mishandeld (en dan bedoel ik ZWAAR >:) ) en niet kapot te krijgen (wel in protectie te krijgen btw :(). Let wel op met hoge volumes want die amp heeft me meerdere tweeters, een midrange en een woofer gekost. Nu met wat meer kennis kan ik die conclusie stellen, daarvoor waren het nog "rot speakers" haha.

Die prosessor in en out had ik een ewualizer aan hangen, die heb ik ook nog btw.
Dat is wel handig want als je nu alleen de "posessor in" gebruikt kun je hem als een eind trapje gebruiken bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4479

Ikzelf heb een akai aa-a1l, waar ik zeer tevreden over ben. Op google heb ik toendertijd een hele mooie directory gevonden waar informatie over de eindversterker stond. (stk 4141-II bij mij, opzich een duidelijk .pdf bestand).

Misschien zou je dat eventueel nog kunnen doen: zoeken naar de eindversterker die erin zit (als het tenminste een module is als bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 61284 schreef op 01 november 2003 @ 19:40:
Hey, die heb ik hier ook staan en jaren plesier van gehad :D.
Man wat een ding is dat zeg, jaren lang gebruikt en ook vaak genoeg zwaar mishandeld (en dan bedoel ik ZWAAR >:) ) en niet kapot te krijgen (wel in protectie te krijgen btw :(). Let wel op met hoge volumes want die amp heeft me meerdere tweeters, een midrange en een woofer gekost. Nu met wat meer kennis kan ik die conclusie stellen, daarvoor waren het nog "rot speakers" haha.

Die prosessor in en out had ik een ewualizer aan hangen, die heb ik ook nog btw.
Dat is wel handig want als je nu alleen de "posessor in" gebruikt kun je hem als een eind trapje gebruiken bijv.
ik heb daarom de versterker gekregen , omdat die zogezegd kapot was.
ALs ik em kon herstellen , mocht ik em houden.
(zogezegd waren de eindtrappen kapot , na een avondje Zwaar fuifen)
Maar na 5minuten testen , werkte die amp normaal !!
Meevallertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4479 schreef op 01 november 2003 @ 20:18:

Misschien zou je dat eventueel nog kunnen doen: zoeken naar de eindversterker die erin zit (als het tenminste een module is als bij mij).
het is geen module maar een 6 tal vermogentransitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

Ik heb deze versterker ook, staat nu stof te happen op zolder.
Mja, ding begon moeilijk te doen, toen ik me nieuwe JBL's er aanhing (1 kanaal klapt er uit).

Afijn, ik heb de manual nog liggen, dus als je effe aangeeft wat je precies zoekt, dan zal ik deze pagina's kopieren.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195 schreef op 02 november 2003 @ 05:52:
[...]

ik heb daarom de versterker gekregen , omdat die zogezegd kapot was.
ALs ik em kon herstellen , mocht ik em houden.
(zogezegd waren de eindtrappen kapot , na een avondje Zwaar fuifen)
Maar na 5minuten testen , werkte die amp normaal !!
Meevallertje!
Als je hem zwaar belast op laag ohmage dan klapt hij telkens in de thermische beveiliging, wellicht dat ze daardoor dachten dat hij defect was? Op het gegeven moment heb ik zels 2 brute ventilatoren er boven gehangen die hem zo ver mogelijk moest koelen, kon hij toch weer wat harder >:). Slecht was ik he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Deze amp heb ik ook gehad maar nog nooit de processor gedeelte gebruikt. Ik gebruikte m'n huidige hifi set als voorversterker voor deze versterker en daar sloot ik een vette boombox aan van 2x200watts ! >:)

Alleen de beveiliging staat erg scherp vindt ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43657

Anoniem: 61284 schreef op 02 november 2003 @ 21:52:
[...]

Als je hem zwaar belast op laag ohmage dan klapt hij telkens in de thermische beveiliging, wellicht dat ze daardoor dachten dat hij defect was? Op het gegeven moment heb ik zels 2 brute ventilatoren er boven gehangen die hem zo ver mogelijk moest koelen, kon hij toch weer wat harder >:). Slecht was ik he O-)
Ik heb een oudere akai versterker (aa-1175)
Ik denk nu dat ik snap waarom dat ding met mn oude rot speakers ;) steeds in zn beveiliging klapte, ik gebruikte 1 huis/tuin/keuken ventilator om dat ding een redelijke tijd met flink volume aan de gang te houden. Werkte best wel trouwens :Y)

Nu met andere luidsprekers (hoger ohmse waarde's) heeft hij dit probleem niet meer, en doet ie al jaren trouwe dienst. (iemand idee hoe oud die troouwens is, de AA-1175)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 61284 schreef op 02 november 2003 @ 21:52:
[...]

Hoelang duurt het dan eer hij weer uit beveiligng gaat ?

zo te zien kan die versterker niet kapot . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Hij kan dus echt wel kapot eh :P
Bij mij is ie er ooit uitgeklapt, enkel de input led's bleven branden en meer deed ie niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195 schreef op 03 november 2003 @ 05:34:
[...]

Hoelang duurt het dan eer hij weer uit beveiligng gaat ?

zo te zien kan die versterker niet kapot . :)
Enkele seconden maar. Zorg wel dat je dan het volume lager hebt gezet anders schrik je je de klote als hij weer aan springt!

Ik heb hem hier nog staan en hij werkt nog perfect. Ik heb een andere gekocht omdat die toch wel een stukje beter is maar ook omdat ik dacht dat één kanaal van de speaker defect was (geen bas) maar dat bleek ergens anders aan te liggen (don't ask |:(), dus heeft de Akai het wederom overleefd. Wellicht dat hij nog eens van pas komt voor test doeleinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:02

JWO

waar lag dat aan dan ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43657

Anoniem: 61284 schreef op 03 november 2003 @ 18:43:
[...]
Enkele seconden maar. Zorg wel dat je dan het volume lager hebt gezet anders schrik je je de klote als hij weer aan springt!

Ik heb hem hier nog staan en hij werkt nog perfect. Ik heb een andere gekocht omdat die toch wel een stukje beter is maar ook omdat ik dacht dat één kanaal van de speaker defect was (geen bas) maar dat bleek ergens anders aan te liggen (don't ask |:(), dus heeft de Akai het wederom overleefd. Wellicht dat hij nog eens van pas komt voor test doeleinden :)
Gokje, de knop heeft 2 gedeeltes, linker kanaal, en rechter kanaal (bij mij dan) misschien die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fout >:)

Niet eens een fout in de versterker. Ik had het filter van me DIY speaker verkeerd aangesloten, maar door mijn overtuiging dat ik dat wel goed zou doen dacht ik pas aan deze mogelijkheid nadat het probleem met de NAD nog steeds niet weg was. Ahg, die NAD stond toch al een tijdje op me bestel lijstje, dus niet erg.

Maar zoals al eerder aangegeven |:( |:(, aub geen zout over me wonden strooien ene.... ssssst... niet verder vertellen :X.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 61284 op 04-11-2003 16:22 ]

Pagina: 1