Toon posts:

UDMA2 + UDMA4 op 1 flatcable wordt beiden UDMA2?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
balusc, ik heb 5 keren in FAQ gekeken en 2 keren in search ingetikt "mijn ide configuratie is brak" ik heb een half uur zitten zoeken wat je bedoelde. ik wilde bijna een nieuw topic openen en ineens eindelijk vond ik um.... iets meer info was welkom geweest

echter de vraag die ik stelde werd niet beantwoord. ik vond wel iets wat erop leek ---------->

[quote] Kabels
Gebruik je 80 polige kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 polige kabels is de snelheid gelimiteerd op UDMA33 en hangt de snelheid ook nog af van het langzaamste apparaat.[\quote]

dus 80 polige kabels maakt niets uit hoe snel de een en de ander is? en bij 40 juist wel? dus mijn primary (80) aansluiting is niet snelheidsgebonden iets en mijn secundairy (40) wel?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:48
nope, volgens mij hangt de snelheid altijd af van het langzaamste apparaat aan de "kabel" of deze nu 80 aderige is of 40 aderige is. Ik heb ook een ata66 en een ata100 schijf aan een 80 aderige kabel gehad, en deze werkten bijde op ata 66

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De snelheid voor een bepaalde kabel is gelijk aan de snelheid van het langzaamste apparaat op die kabel. Daarmee bedoel ik dus ATA. Dus als je een ATA/33 en een ATA/133 op een 80-pins kabel hebt, dan is de snelheid van die kabel ATA/33 en zal je ATA/133 schijf nadelig beinvloed worden.

Overigens is het verschil in MB/s tussen ATA/66 en ATA/100 erg klein. De interface kan wel meer MB/s aanb, maar een ATA/100 schijf zal op ATA/100 echt niet veel sneller zijn dan op ATA/66. In de meeste gevallen is erg genens geen verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door silentsnow op 01-11-2003 06:59 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 00:58:
dus 80 polige kabels maakt niets uit hoe snel de een en de ander is? en bij 40 juist wel? dus mijn primary (80) aansluiting is niet snelheidsgebonden iets en mijn secundairy (40) wel?
Dat klopt wanneer je 80 polige kabels gebruikt in combinatie met een ATA66 controller of sneller. Deze kabels hebben geen nut bij ATA33 controllers.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 01-11-2003 10:19 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Sowieso kan je gewoon PIO4 mode en ATA33 draaien op welke chipset dan ook op 1 kabel, die ATA33 gaat echt niet op PIO4 draaien.

Het is wel zo dat de snelheid hetzelfde is als het device wat op dat moment de bus bezet houdt. Dus als je een ATA100 controller hebt met een ATA100 disk en een PIO4 fikker eraan, is je IDE bus op het moment dat je die fikker aanspreekt ook PIO4. Dit komt omdat er maar 1 device tegelijk kan communiceren bij IDE. Op het moment dat de hdd aan de slag gaat is het gewoon weer ATA100.

Het idee dat alles draait op PIO4 omdat er een oude fikker aanhangt is al lang en breed achterhaald, dit was idd zo bij de eerste IDE controllers, maar sinds de Intel PIIX3 volgens mij al niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
als ik balusc replie lees zegt hij dat ALS je een 80 aderig kabeltje hebt EN een controller ter ondersteuning van minimaal udma 66 dat de schijven niet meer gelimiteerd zijn aan de langzaamste op de kabel. dus met andere woorden na udma 66 is de probleem opgelost???

de overige 2 personen spreken balusc tegen: de 1e begint met: volgens mij..... de 2e geeft nog een redelijke replie en de 4e komt balusc deels tegenmoet......
Het idee dat alles draait op PIO4 omdat er een oude fikker aanhangt is al lang en breed achterhaald, dit was idd zo bij de eerste IDE controllers, maar sinds de Intel PIIX3 (<- wasda ?) volgens mij al niet meer.
wie van de 2 groepen heeft nu gelijk? nu met feiten of zwart op wit aankomen svp ( dus geen volgens mij....) want mocht men ooit een search doen hiernaar komt ie er ook niet uit of het waar is of niet......

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Dennism schreef op 01 november 2003 @ 06:51:
nope, volgens mij hangt de snelheid altijd af van het langzaamste apparaat aan de "kabel" of deze nu 80 aderige is of 40 aderige is. Ik heb ook een ata66 en een ata100 schijf aan een 80 aderige kabel gehad, en deze werkten bijde op ata 66
dit was zo. een jaar of 4/5 geleden.
tegenwoordig kan je prima 2 apparaten met verschillende snelheid aan 1 kabel hangen.
heb het bewijs hier voor m'n ogen staan.

2 hd's allebie op master draaiend op ata 133
1 brander, 1 dvd-rom als udma 2 als slave
dus 2 maal 2 apparaten met verschillende snelheden op 1 kabel.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 01-11-2003 13:13 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle moderne IDE CDROM apparaten zijn gewoon ATAPI apparaten die dus ook in DMA kunnen lopen (MW-DMA2 ~ UDMA4). De allereerste CDROM apparaten (1x ~ 4x) ondersteunen inderdaad geen DMA, maar ze werden altijd geleverd in vorm van de zgn. multimedia kits, compleet met een geluidskaart met daarop een speciale IDE connector en audioprocessor. Dáár dien je zo'n CDROM apparaat dus op aan te sluiten. Dit ontlast de CPU (PIO vreet namelijk zowat 100% van de CPU) :)

Wanneer je zo'n antieke 1x ~ 4x PIO CDROM apparaat samen met een DMA harddisk aan een DMA IDE kanaal hangt, dan zal het boeltje op die ene kanaal onvermijdelijk in PIO lopen. Ook al is het andere apparaat DMA-capabel. De tweede DMA IDE kanaal zal hiervan geen hinder ondervinden (mits er geen PIO apparaat daarop zit aangesloten natuurlijk :+ ).

Echter bij DMA IDE apparaten is dit anders, je kunt alle denkbare modes door elkaar gebruiken op eenzelfde kanaal. Dat wordt mogelijk gemaakt door het Independent Device Timing eigenschap van een DMA IDE controller :Y) Er is maar één maar: de maximum snelheid is afhankelijk van de controller itself. Een ATA66 harddisk zal hooguit op ATA33 (UDMA33 zo je wil) draaien wanneer je het aan een ATA33 controller hangt.

Wat betreft het verschil tussen 40- en 80-polige kabels: de 80-polige kabels zijn voorzien van 40 extra aarde-draadjes om zo interferentie tussen de data-draadjes te voorkomen. Deze interferentie is het gevolg van de verdubbelde transfersnelheid van ATA66 ten opzichte van ATA33. Bij zulke 80-polige kabels ontbreekt pin 34 op de blauwe connector, zodoende kan de IDE controller detecteren of er 80-polige kabels worden gebruikt :) Mocht je 40-polige kabels gebruiken, dan zal de maximumsnelheid worden afgeknepen tot ATA33, ook al kan de IDE controller maximaal ATA66/100/133 aan.

Tot slot moet ik toegeven dat het volgende stukje uit de FAQ ietwat onduidelijk is:
Bij 40 polige kabels is de snelheid gelimiteerd op UDMA33 en hangt de snelheid ook nog af van het langzaamste apparaat.
Het laatste geldt alleen wanneer je een PIO apparaat gebruikt naast een DMA apparaat. Het staat nu in mijn ToDo list om het te verduidelijken.

Het antwoord op jouw vraag (titel)
UDMA2 + UDMA4 op 1 flatcable wordt beiden UDMA2?
is dus: dat gebeurt alleen wanneer je een UDMA2 controller hebt. Maar als je een UDMA4 controller (of sneller) hebt, dan zullen ze beiden vrolijk op UDMA2 resp UDMA4 lopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 01-11-2003 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok balusc,

dus ter verduidelijking

*controller ata66 met master ata66 en slave ata33 en 80aderig flatcable wordt de snelste NIET afgeremd.... ( blijft master op ata66 en slave op ata33 werken)

*controller ata66 met master ata66 en slave pio4 en 80aderig flatcable wordt de snelste OOK NIET afgeremd.... (want controller ata66 ondersteund aparte snelheden)

*controller ata33 met master ata66 en slave pio4 en 40aderig flatcable wordt de snelste WEL afgeremd.... (maar naar welke snelheid? beiden op pio4? 80aderigflatcable zal NIETS HELPEN, ata33 ondersteund GEEN aparte snelheden)

MAAR.... diverse bordjes met ata66 (of hoger) hebben nooit primary EN secundairy 80 aderig flatcable. hieruit leid ik dus van af dat ALLEEN de primary ata66 zal halen en de secundaire de standaard snelheid ata33 ook al zou ik een 80 aderige flatcable erinprikken? :?:X

zo ja, dan rijst een nieuwe vraag: secundaire zal dus altijd op de langzaamste draaien ook al zit er een ingebouwde controller ata66 op je bordje, want klaarblijklijk ondersteund ie alleen de primary? :?

dan nog de laatste vraag mijn cdspeler is geen ultra dma 2 maar een multiword dma 2.
wilt dit nu zeggen dat ze beiden (udma2 en mwdma) even snel zijn? wat ik begrepen heb is een multiword dma een nep dma een software matig gecreerde dma?(dit kan ik natuurlijk opzoeken met search maar nu we toch daarover hebben....)

offtopic:
: BALUSC via jouw geschreven stuk over geheugen kwam ik op memtest86 uit en bij het uitvoeren ervan bevroor memtest telkens weer. Na het zoeken op search las ik dat de mobo waarschijnlijk aan het overlijden was. De topicstarter melde 2 dagen erna dat de mobo idd dood was gegaan. Ik schrok me wezenloos tot iemand als laatste zei vlak voordat de topic abrupt werd gesloten dat ie dat ook had en dat het kwam door de logitech usb muis. Het klopte en ik vroeg me af of je daar een vermelding van kan maken bij JOUW stukje over memtest dat er gevallen bekend waren met logitech usb muis en dat je die dient OF loskoppelen OF op de ps/2 aansluiten. dat voorkomt nieuwe onnodige topics?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 04:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 04:43:
*controller ata66 met master ata66 en slave ata33 en 80aderig flatcable wordt de snelste NIET afgeremd.... ( blijft master op ata66 en slave op ata33 werken)
Klopt.
*controller ata66 met master ata66 en slave pio4 en 80aderig flatcable wordt de snelste OOK NIET afgeremd.... (want controller ata66 ondersteund aparte snelheden)
ATA controllers ondersteunen vershillende DMA modes door elkaar, maar wanneer een PIO4 apparaat aan een kanaal hangt dan zal de andere apparaat ook op PIO4 draaien. Dus de ATA66 master zal op PIO4 zitten.
*controller ata33 met master ata66 en slave pio4 en 40aderig flatcable wordt de snelste WEL afgeremd.... (maar naar welke snelheid? beiden op pio4? 80aderigflatcable zal NIETS HELPEN, ata33 ondersteund GEEN aparte snelheden)
Hiervoor geldt hetzelfde antwoord als hierboven :) Hier heb je enkele andere voorbeelden: ATA66 master + ATA33 slave via een 80 of 40-polige kabel op ATA33 controller: alles zal op ATA33 draaien, want de controller kan niet harder B) ATA100 master + ATA33 slave via een 80-polige kabel op een ATA66 controller: master zal op ATA66 draaien en slave gewoon op ATA33. Wanneer je de kabel van het laatste voorbeeld vervangt door een 40-polig exemplaar, dan zal het boeltje gewoon op ATA33 draaien, ook al is de controller ATA66. Volg je het nog? :P
MAAR.... diverse bordjes met ata66 (of hoger) hebben nooit primary EN secundairy 80 aderig flatcable.
Marketing. Zo houden ze het pakket goedkoop.
hieruit leid ik dus van af dat ALLEEN de primary ata66 zal halen en de secundaire de standaard snelheid ata33 ook al zou ik een 80 aderige flatcable erinprikken? :?:X
Aannames zijn fataal.
dan nog de laatste vraag mijn cdspeler is geen ultra dma 2 maar een multiword dma 2. wilt dit nu zeggen dat ze beiden (udma2 en mwdma) even snel zijn? wat ik begrepen heb is een multiword dma een nep dma een software matig gecreerde dma?(dit kan ik natuurlijk opzoeken met search maar nu we toch daarover hebben....)
Het komt daar inderdaad zo ongeveer op neer :)
offtopic:
: BALUSC via jouw geschreven stuk over geheugen kwam ik op memtest86 uit en bij het uitvoeren ervan bevroor memtest telkens weer. Na het zoeken op search las ik dat de mobo waarschijnlijk aan het overlijden was. De topicstarter melde 2 dagen erna dat de mobo idd dood was gegaan. Ik schrok me wezenloos tot iemand als laatste zei vlak voordat de topic abrupt werd gesloten dat ie dat ook had en dat het kwam door de logitech usb muis. Het klopte en ik vroeg me af of je daar een vermelding van kan maken bij JOUW stukje over memtest dat er gevallen bekend waren met logitech usb muis en dat je die dient OF loskoppelen OF op de ps/2 aansluiten. dat voorkomt nieuwe onnodige topics?
Is inderdaad een bekend probleem en ook wel met de search te vinden (zoals je zelf hebt gemerkt), maar a la, ik heb het toegevoegd aan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (check het stukje onder Geheugen) :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 04-11-2003 07:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha dus de secundaire is ook hetzelfde atasnelheid als de primary. ik nam aan dat het NIET zo was omdat primary felblauw plugin op een mobo heeft en een secundaire zwart (waarom zijn ze niet allebei blauw :?) dat de secundaire dus trager was.....
Is inderdaad een bekend probleem en ook wel met de search te vinden (zoals je zelf hebt gemerkt), maar a la, ik heb het toegevoegd aan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (check het stukje onder Geheugen) :)
senks :)

oke ik ben heel wat meer te weten gekomen, ik hoop dat anderen ook dit zeer informatief vinden/vonden en dat er een boel fabeltjes van de tafel zijn geveegd....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 14:17:
aha dus de secundaire is ook hetzelfde atasnelheid als de primary. ik nam aan dat het NIET zo was omdat primary felblauw plugin op een mobo heeft en een secundaire zwart (waarom zijn ze niet allebei blauw :?) dat de secundaire dus trager was.....
Zulke mobo's komen inderdaad ook voor. Soms is dat enkel ter indicatie dat de blauwe de primary is. Maar het komt inderdaad ook voor dat de "primary" en de "secundary" verschillende maximumsnelheden hebben (bekend voorbeeld: Asus P4PE). Dat staat gewoonlijk in specs danwel de handleiding van het mobo beschreven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Wat betreft PIO4 en ATA33 op 1 kabel: Je BIOS zegt dat het PIO4 is, omdat het geen ATA33 is. Zodra je OS gestart is, zal dat ding in MWDMA2 gezet worden, wat net zo snel is als PIO4 qua doorvoer, maar wat je CPU behoorlijk ontlast, net zoals UDMA dit doet.
Pagina: 1