Toon posts:

RH8 - geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, het is al zo vaak voorbij gekomen, maar ook aan de hand van de andere topics kom ik er niet uit. Eerst maar mijn specs anders vergeet ik het:

AMD Duron 1200 (768 MB RAM)
ECS K7S5A met onboard SiS 735-audio
Creative Ensoniq AudioPCI 1371
Redhat 8

Wat ik heb gedaan:
- alle ingebakken gui-tools die ook maar iets met audio te maken hebben napluizen
-- redhat-config-soundcard zegt in console "can't open output file dev/dsp: no such device"
- googlen, veel googlen
- alsa geprobeerd te installeren
- got search gebruikt
- sndconfig gebruikt - modprobe: can't locate module sound-slot-0
- geprobeerd met de stilte te leven
- toch maar een topic gepost

de volumeregeling staat goed, onder root werkt het ook niet, alsa kreeg ik ook niet gedaan (waarom weet ik niet precies meer, maar een kleine gok is dat het te moeiljk was), sndconfig werkt om bovenstaande reden ook niet, en van de stilte wordt ik helemaal gek.

en toen ik dacht "laat ik nog maar eens even helemaal opnieuw beginnen" zat de cd-rom-speler weer tegen (klik... klik.... klik... klik.... klik....)

anyway, weet iemand een goede manier om het geluid toch aan de gang te krijgen?
ps ben ik nog iets vergeten, gaarne dat ff te zeggen en liever niet gelijk een slot want ik ben ten einde raad, danku danku :*) :X

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Mag je eigenlijk wel gebruik maken van de geluidskaart? M.a.w.: ben je wel lid van de groep audio? Ik heb geen RH-ervaring, maar RH heeft ook vast wel een audio-groep. Doe als root eens:
adduser jouwnaam audio
om 'jouwnaam' aan de audio-groep toe te voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 01-11-2003 04:31 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

GerbenW schreef op 01 november 2003 @ 04:31:
Mag je eigenlijk wel gebruik maken van de geluidskaart?
Als dat het probleem was, dan zou hij "Permission denied" krijgen, niet "no such device". Bovendien zei hij al dat het als root ook niet werkte ;)

"No such device" betekent dat er geen driver verantwoordelijk is voor het device. Het is me (ook na even googlen) niet precies duidelijk wat voor een geluidskaart het nou is (niet eens of hij onchip of onboard is)... Post eens de output van lspci?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Nou, als ik mezelf uit de audio-groep haal en dan Gnome start, meldt Gnome ook doodleuk dat /dev/mixer (geloof ik) niet bestaat.

[edit]
Heel vaag, maar ik heb het nog een keer uitgeprobeerd om de exacte melding op te zoeken, maar nu krijg ik em niet meer. Alleen na een verse installatie (woody + gnome 2.2) krijg ik die melding blijkbaar en die ben ik kwijt zodra ik mezelf aan de groep audio heb toegevoegd. Raar, dit.

[edit2]
Na een reboot kreeg ik de melding wel weer, maar hij was toch ietsje anders: Couldn't open mixer device /dev/sound/mixer.

[ Voor 70% gewijzigd door Bergen op 01-11-2003 06:05 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Klopt het dat je twee geluidskaarten wilt gebruiken? want de soundchip van de onboard geluidschip werkt met de intel-8x0 driver (i810_audio als je oss gebruikt, snd-intel8x0 met alsa), niet met es1371-driver.

Als je de onboard wilt gebruiken met alsa:
http://www.tldp.org/HOWTO/K7s5a-HOWTO-2.html

De onboard met oss is ook niet zo moeilijk, zeker aangezien je ws de red hat kernel gebruikt en die heeft vast en zeker de beschikking over de juiste module. modprobe i810_audio zou moeten

En als je de SB128 PCI wilt gebruiken (das die ess1371 toch?) zou een modprobe es1371 moeten werken, met alsa weet ik niet welke je moet hebben, maar google vast wel.

Had tot vorige week een k7s5a met een sb128 pci, oss was geen probleem, alsa kreeg ik zelf niet meteen aan de praat, en heb het toen opgegeven. Maar ik weet dat t wel werkt aangezien knoppix oid wel de alsa-drivers gebruikte.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
lspci:
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 735 Host (rev 01)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 5591/5592 AGP
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 85C503/5513
00:02.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 7001 (rev 07)
00:02.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 7001 (rev 07)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev d0)
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS7012 PCI Audio Accelerator (rev a0)
00:0d.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04)
00:11.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1371 [AudioPCI-97] (rev 08)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX] (rev b2)

en ik wil dus niet de onboard maar de es1371 gebruiken. kan het trouwens zijn dat de geinstalleerde packages van alsa roet in het eten gooien omdat ik die installatie niet helemaal af heb gemaakt?

modprobe es1371 heeft geen effect...

ik ga de alsa installatie alsnog proberen af te maken, want zo te zien heb ik die modutils dus wel maar alleen onder root (duh :P ) ik post hier het resultaat zo snel mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan de hand van http://freshrpms.net/docs/alsa/ aan de gang gegaan, maar bij de stap

# Insert the new ALSA modules, e.g. "modprobe snd-maestro3; modprobe snd-pcm-oss; modprobe snd-mixer-oss; modprobe snd-seq-oss", there should be no output (see the "Install" section about your sound card/chip in The ALSA Soundcard Matrix for your exact module names)

krijg ik dus WEL output. de naam van de module die ik moet hebben is snd-ens-1371 en als ik die dus modprobe, zegt ie dat ie die module niet kan vinden. die andere 3 kan ie trouwens ook niet vinden.

:X

edit:
wel potjandorie+drie dubbeltjes! nou zit ik hier te wachten op een reply en om de tijd te doden ga ik maelstrom spelen, heb ik geluid :| :? 8)7
en bij die soundcard detection van system tools hoor ik niks :P lol
nu opeens wel dus hahah

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, de situatie:
root heeft wel geluid, mn hobby en vrije tijd account niet
(ook niet als ik system settings -> soundcard detection run en het root wachtwoord geef)

ik heb geen audio-groep, en ook niks wat er op lijkt

ik heb /dev/dsp gechmod (had ik ergens iets van zien staan) maar geen resultaat. dat zou ook te makkelijk zijn voor een oplossing, linux kennende 8)

-------------------------------------------------------------------------edit
nou breekt mn klomp dus helemaal, ga ik onder mn huis tuin en keukenuser maelstrom spelen, doet ie t opeens wel weer; dus als ooit nog iemand met het probleem zit en via de search bij deze post terecht komt: speel maelstrom!

ik dank u voor uw aandacht lol

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 12:08 ]

Pagina: 1