Toon posts:

ineens rare beelden bij 3d-spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds anderhalve week een probleem met het beeld van mijn laptop en het wordt steeds erger. Soms is het beeld weer even normaal, maar dat is maar voor korte duur. Om te laten zien hoe het eruit ziet even een paar pics:

gp4:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~vand3957/gp4s.jpg
Red Alert 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~vand3957/ra2s.jpg
CnC generals:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~vand3957/CnCs.jpg
Age of Mythology:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~vand3957/AoMs.jpg
GTA Vice City:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~vand3957/gtavcs.jpg

Eigenlijk dus twee soorten van raar beeld: een soort wazigheid en een soort van exploderende 3D objecten. Als ik na een spel in Windows XP terug kom dan zie ik daar nog het wazige beeld, maar dat verdwijnt na verloop van tijd. Het probleem lijkt dus te voorschijn te komen bij vooral grafisch iets zwaardere aplicaties (zelfs bij de "the matrix"-screensaver).

Ik heb de HD al geformateerd en Windows opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft niets geholpen. Ook heb ik de driver al opnieuw gedownload, maar ook dat hielp niets.

Ik begin te vermoeden dat het iets met warmte te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker. Toen ik de laptop kocht (mei/juni), toen was er niets aan de hand. Tot vorige week woensdag. Sindsdien is het alleen maar erger geworden.

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van mijn probleem kan zijn (en hoe ik het evt oplos)?

Alvast bedankt.....

De laptop:
Targa Visionary XP
AMD XP 2400+
512 MB DDR
Ati Mobility Radeon 9000 64 MB
DirectX 9.0
en de rest boeit niet zo.

Een grotere versie van de plaatjes: http://www.planet.nl/~vand3957

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 22:20 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Lijkt me een kapotte videokaart :(

Dit doet ie alleen in 3D? of ook in 2D? Je zou kunnen proberen om met powerstrip je videogeheugen te onderclocken en kijk dan of hij het nog steeds doet. Ik zou echter gewoon teruggaan met je laptop onder de arm en je laat dit zien, dan lijkt het me een simpele RMA ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Nou dat lijkt mij in elk geval geen softwarematig probleem, want dat zie je vaak op 1 bevaald gebied (gekke verkleurde textures of andere vormfouten). Jij hebt het bij alles :( Lijkt mij oververhitting, wat ik erg vreemd vind omdat het een laptop is en die dingen worden vaak goed getest op warmteproductie en dat het geheel in balans is... :{
Tsja of gewoon een hardwaredefect.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 22:23 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Dit doet een normale pc zodra de CPU of GPU te heet word, ik heb het al vaak zien gebeuren, met precies dezelfde effecten zoals op jouw screenshot. Ik zou ff terug gaan naar je leverancier.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet dit als ik een spel speel. Maar als ik vervolgens het spel verlaat ziet het beeld er in windows nog steeds wazig uit (sinds vandaag, gisteren was het beeld in Windows weer normaal). Ook als ik vervolgens de compu opnieuw opstart, dan is het beeld in windows nog steeds wazig. Poostje wachten en het beeld is weer scherp.... tot ik weer een spel ga spelen.

Verwijderd

Ja wat je beschrijft past perfect in het plaatje "hitteprobleem" zie je dat? Belasting veroorzaakt hitte en dat verneukt het beeld, even wachten (idle/rust) en het is weer normaal.

Zoals ik al zei is een laptop de laatste plaats waar je dit soort dingen mag verwachten. De GPU kan je niet vervangen dus dient dit in balans te zijn met de behuizing en de airflow/koeling daarin. PC's kennen veel uitwisselbare onderdelen en zo kan je als onwetende gebruiker veel high-end zaken in een te krappe en te hete kast stoppen zonder extra casefans, en dan krijg je dit soort dingen. Dit mag bij laptops niet gebeuren en is dus een fabrieksfout. Terug ermee! :)

(Trouwens, hoe lang heb je het ding al? Heeft hij ooit lange tijd goed gewerkt?)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 22:36 ]

Verwijderd

Klinkt idd als warmte: in games (3D) wordt ie te warm en gaatie raar doen, als je vervolgens een tijdje in windows (2D) bent koelt ie weer af en wordt het langzaamaan weer wat het zijn moet.

Weinig aan te doen denk ik, gewoon mee terug naar de winkel.

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 11:53

siemenz

Koetje

Probeer eens met een overclock proggie je 3dkaart te downclocken zodattie minder warm wordt.. misschien ben je dan van die vage beelden af en kan je voorlopig ff gamen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Verwijderd

Om het zeker te weten is dat idd een optie :)

Dat zou in dit geval dus Radclocker zijn, maar wellicht heb je de Catalyst drivers geinstalleerd en kan je dit vanuit het controlpanel doen (beeldschermeigenschappen).

• The Juggernaut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 19:27
Dit lijkt inderdaad erg op het beeld dat ik krijg wanneer ik mijn videokaart te ver overclock en de boel dus te warm wordt... Het lijkt mij ook dat de koeling van een laptop afgestemd moet zijn op de videokaart die erin zit. Teruggaan naar de leverancier lijkt mij ook een goed idee!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je kan hem dus proberen terug te clocken en dan kijken of hij het dan wel doet, dan ligt het alleen aan je videokaart.
Maar nogmaals ik zou hem terugbrengen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 22:33:
(Trouwens, hoe lang heb je het ding al? Heeft hij ooit lange tijd goed gewerkt?)
Sinds mei/juni heb ik hem. Anderhalve week geleden voor het eerst een pobleem in CnC Generals. Vandaag had ik zelfs een probleem in Red Alert 2. Het probleem wordt dus steeds erger. Door de grafische settings naar beneden te halen (grafische details stonden op het hoogst) gaan de problemen niet weg en lijken ze ook niet minder te worden.

Ik denk dat ik idd maar terug moet met dit ding, voordat ik helemaal geen normaal beeld meer heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist RadClocker geprobeerd en op het eerste gezicht lijkt het probleem daardoor wel vedwenen te zijn. Ik heb zowel de GPU-frequentie als de Mem-frequentie gehalveerd.

Het lijkt me dus duidelijk dat ik met de laptop terug ga, want het moet gewoon werken. Maar op deze manier kan ik in ieder geval nog iets met het ding doen, totdat die terug gaat.

Edit:
Nog even gespeeld, maar probleem kwam nu weer heel snel terug. Heeft dus niet geholpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 23:25 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met m'n laptop, dus ik vraag me af hoe je dit opgelost hebt? Heb je een nieuwe laptop gekregen of lag het toch aan iets anders?

Edit: Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 13:42 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 19:58
Ik kreeg iets soortgelijks (het leken wel spinnenwebben) toen ik mijn Radeon 9700pro iets te ver had overclocked in America's Army, dus wellicht een wartmeprobleem.

misschien kun je m ook wat onderclocken, net als topicstarter in zijn laatste topic aangeeft?

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 03-03-2004 13:48 ]

Verwijderd

Ik krijg het ook soms als ik pas enkele seconden in een spel (of 3D CAD programma) zit. Ik denk dus niet dat ie te warm wordt. Heel af en toe geeft ie ook voor lange tijd normaal beeld.
Maar het onderclocken van m'n videokaart is dan een tijdelijke oplossing. Acer adverteert met 'op deze laptop kun je ook goed games spelen', dus dan mag de hitteontwikkeling geen probleem vormen. Ik heb trouwens een Acer 1603LM.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Klinkt idd als het geheugen van de vidkaart. Heb hetzelfde als ik tever overclock. Zou hem gewoon proberen te ruilen :)

Verwijderd

Ok, thanx. Het is dus een hardwarefout. Ik neem wel even contact op met servicecenter om hem te laten maken/vervangen.
Pagina: 1