[Cooling] Kleine koelkast gekregen :)

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 16:15
Ejz, m'n vader kreeg vandaag een nieuwe T.V. en hij kreeg er gratis een Mini-Koelkastje erbij wat op 12V loopt. Dus eff aangezet en temp meter in het kastje gelegt, en hij kwam op -1,5 kan denk ik nog wel iets lager, maar had geen zin/tijd om verder te meten :p Er kwam wel wat warmte vanaf maar kan nooit veel zijn, Minder dan lauw :)

Dit is het koelkastje :
Afbeeldingslocatie: http://gn.gamepoint.net/zooi/DSC00383.JPG

Gelijk even opengehaalt om te kijken wat er in zit natuurlijk >:)
Afbeeldingslocatie: http://gn.gamepoint.net/zooi/DSC00382.JPG

Het is dus eigenlijk helemaal niks wat erin zit :) Maar wat zou ik hier eigenlijk mee kunnen doen, tjah koelen ;) Ik heb zelf op deze pc waterkoeling zou ik B.V. dit ding op mijn radiator kunnen monteren en zo laten koelen? Dan zou het dus onder de kamertemperatuur moeten komen :)

Binnenkort ga ik btw ook een nieuwe kast modden en zou mooi zijn als ik dit in mijn kast kan gebruiken I.C.M waterkoeling :)

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 22:57

JaWa

zie hier een icon

neeeee niet modden of mollen.. ik wil em!
gimme gimme..
hoef ik tenminste niet 2 trappen naar beneden voor een koel drankje.

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

Verwijderd

Tsja op je rad lijkt me eerder wat dan op je processor zelf. Ligt ook meer voor de hand omdat je al waterkoeling _hebt_ :) Zo ontloop je ook het probleem van condensatie, althans, op je proc/moederbord, en hoef je niet te isoleren met schuimrubber/vaseline.

Alleen verplaats je het probleem nu naar je radiator en ik zie het al voor me, een natte, druppende radiator in je PC.
Je kan ook je PC in dat ding bouwen natuurlijk, bij het lezen van topictitel en zien van de eerste pic dacht ik ook dat je dat van plan was. Want dan heb je wel een erg stijlvolle case natuurlijk. :)

Leuk onderwerp dit, ben benieuwd wat anderen ervan vinden :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 20:55 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 23:48
je zou mischien de rad en/of het reservoir in het koelkastje proberen te modden... dan blaast de fan lucht van 1,5 graden door je rad (wat dus extreem koel word) en word tevens je reservoir koel gehouden...

en dan heb je vast ook nog wel plaats om er wat drinken in te bewaren :9

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

In hoeverre gaan de slangen en het koelblok dan condenseren?

• SyncMaster
  • Laatst online: 04-02 07:05
Volgens mij kan dit ding niet genoeg warmte afvoeren om een processor koel te houden. Misschien kan je er een harddisk cooler ofzo van maken.

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
offtopic:
zijn die koelkastjes niet ergens te koop ofzo? Net zoals JaWa zei, zo'n ding heb ik nodig op mn kamer, hoef ik ook niet 2 trappen naar beneden voor wat drinken. Dus als je er niks mee doet en je pa ook niet, stuur dan even een mailtje ;)

Verwijderd

SyncMaster schreef op 31 oktober 2003 @ 21:00:
Volgens mij kan dit ding niet genoeg warmte afvoeren om een processor koel te houden. Misschien kan je er een harddisk cooler ofzo van maken.
Als je nou even leest, het is voor op de radiator, niet voor op de processor :)

• console
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 20:54:
Tsja op je rad lijkt me eerder wat dan op je processor zelf. Ligt ook meer voor de hand omdat je al waterkoeling _hebt_ :) Zo ontloop je ook het probleem van condensatie, althans, op je proc/moederbord, en hoef je niet te isoleren met schuimrubber/vaseline.

Alleen verplaats je het probleem nu naar je radiator en ik zie het al voor me, een natte, druppende radiator in je PC.
Je kan ook je PC in dat ding bouwen natuurlijk, bij het lezen van topictitel en zien van de eerste pic dacht ik ook dat je dat van plan was. Want dan heb je wel een erg stijlvolle case natuurlijk. :)

Leuk onderwerp dit, ben benieuwd wat anderen ervan vinden :)
Hehe, is hij veelste klein voor kleinder dan een A4 :D Maar gesloopt wordt ie denk ik toch wel ;)
Saeverix schreef op 31 oktober 2003 @ 20:57:
je zou mischien de rad en/of het reservoir in het koelkastje proberen te modden... dan blaast de fan lucht van 1,5 graden door je rad (wat dus extreem koel word) en word tevens je reservoir koel gehouden...

en dan heb je vast ook nog wel plaats om er wat drinken in te bewaren :9
Tjah zou kunnen maar doen moet ik elke keer dat ding meer shouwen :) Heb liever alles in 1 case zitten :)
SyncMaster schreef op 31 oktober 2003 @ 21:00:
Mijn waterkoeling doet dit al maar komt natuurlijk nooit onder het kamertemeratuur en met dit gaat het heus wel lukken dus CPU is koeler ;)

• SyncMaster
  • Laatst online: 04-02 07:05
Dan gaat het volgens mij nog niets veranderen aan het feit dat zo'n ding veel te weinig warmte kan afvoeren om enig effect te hebben.

• console
bobje86nl schreef op 31 oktober 2003 @ 21:02:
offtopic:
zijn die koelkastjes niet ergens te koop ofzo? Net zoals JaWa zei, zo'n ding heb ik nodig op mn kamer, hoef ik ook niet 2 trappen naar beneden voor wat drinken. Dus als je er niks mee doet en je pa ook niet, stuur dan even een mailtje ;)
Zullen heus wel tekoop zijn maar waar zou ik niet weten, en neeeee ik doen hem lekker niet weg >:)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Die koelkast werkt gewoon met een peltier element, en is aan geen kanten sterk genoeg (vermogen) om je peecee te koelen. Meet eens hoeveel hij koelt met evenveel airflow in je koelkast als je in je PCkast hebt...
Idd, koelt niet!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• t!mP
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

naftebakje schreef op 31 oktober 2003 @ 21:17:
Die koelkast werkt gewoon met een peltier element, en is aan geen kanten sterk genoeg (vermogen) om je peecee te koelen. Meet eens hoeveel hij koelt met evenveel airflow in je koelkast als je in je PCkast hebt...
Idd, koelt niet!
Wat jullie allemaal vergeten is dat hij al waterkoeling heeft. Dus de cpu is al lang koel genoeg voor gebruik... ruim zelfs WC eh... maar het doel hiervan is dat de cpu koeler wordt dan met wc std. En imo is dat wel mogelijk, de wc koelt prim je cpu en dis gewoon extra, hoeveel het uitmaakt geen id maar vast wel iets als je het goed oplost.

• naftebakje
t!mP schreef op 31 oktober 2003 @ 21:28:
[...]

Wat jullie allemaal vergeten is dat hij al waterkoeling heeft. Dus de cpu is al lang koel genoeg voor gebruik... ruim zelfs WC eh... maar het doel hiervan is dat de cpu koeler wordt dan met wc std. En imo is dat wel mogelijk, de wc koelt prim je cpu en dis gewoon extra, hoeveel het uitmaakt geen id maar vast wel iets als je het goed oplost.
Zijn waterkoeling kan erg weel warmte opnemen, dus ook veel warmte afgeven aan het koelkastelementje.
Als hij zijn water al iets kan afkoelen met dat koelkastje (door een flow van 100ml/u ten nemen ofzo) zal de radiator meteen zijn water weer naar kamertemperatuur opvoeren...
Als je proc zo'n 70Watt warmte afgeeft, en die peltier zal zo ongeveer 20 watt max zijn, heb je nog 50 watt teveel, wat doe je daarmee???

P.S. Het is mij niet echt duidelijk hoe je die koelkast wil toepassen, ik veronderstel om je water van je WC te koelen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

t!mP schreef op 31 oktober 2003 @ 21:28:
[...]

Zal heel erg weinig uitmaken. Dit koelkastje is maar erg klein. Heeft mede daarom ook maar weinig koel-vermogen. Gezien het bij je proc. om grote hoeveelheden warmte gaat die constant worden aangevoerd zal dit nauwlijks verschil maken.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Hier te koop voor 100 Euro!
http://www.hermeselectronics.nl/index.php
Of
http://www.veilingkijker....kopdracht=mini%20koelkast
Of
http://www.minicooler.com/

Edit: extra links

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 21:51 ]

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Ik heb een koelbox voor in de auto dat is precies hetzelfde element wat in dat kassie van jou zit kan het misschien ook gebruiken om de lucht wat mijn rad intaked te koelen zodat het water iets koeler wordt als de kamertemperatuur, best koude lucht wat dat fannetje blaast

Verwijderd

Ben wel benieuwd hoe je temps zouden zijn als je die koeling op je radiator zou zetten met een fannetje erbij de licht die hij dan blaast is volgens mij erg koud en moet goed koelen :*) :*)

• Blackstealth
  • Laatst online: 08-11-2022
Ik zal mijn 12 volt omvormer morgen eens uit de kelder tillen want die bak bovenop de koelbox daar zit het element in en hem eens voor mijn rad zetten voor een aantal uurtjes eens kijken wat mijn temps doen, post hier de resultaten

Verwijderd

Ik wacht met spanning af op de specs :P :P

• naftebakje
Als je je radiator in die koelkast plaatst geeft ie in die koelkast ongeveer 70 watt af aan warmte (van je proc).
Dize koelkast kan zo'n vermogen aan warmte NIET aan, je maakt van je koelkast een oventje.
Prachtig idee hoor, maar onmogelijk. Je moet een 50tal watts aan warmte wegtoveren om dit te laten werken... veel succes.

(inderdaad, met een prom gaat dit wel, maar zo'n prom kan veeeeel meer vermogen verplaatsen dan zo'n minifrigo)

Verwijderd

kun je niet gewoon je radiator in een bak demi-water doen ofzo? , kbedoel water geleid de warmte beter als lucht , correct me if am wrong

• CopperCAT
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 16:05:
kun je niet gewoon je radiator in een bak demi-water doen ofzo? , kbedoel water geleid de warmte beter als lucht , correct me if am wrong
Een tweede koelcircuit? Uiteindelijk moet je die ook af koelen en zoals eerder vermeld trekt die minifrigo dat niet...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• console
Ik ga maandag gewoon even proberen wat ik er kan van maken, vandaag geen tijd van gehad net thuis van beunhazen ;) en morgen vroeg er weer op 6 uur uit en richtig Beverwijk hele dag daaro staan :)

Maare ik prbeer wel wat zoals; Peltier | Radiator | Fan -> laten zuigen, of kan proberen een reservoir van bv koper of wat het beste koelte geleidt te maken en daar de peltier op te monteren, maarjah ik gooi maar wat, ik ga gewoon wat zooi uitproberen en zie wel of het wel/niet lukt :)

:>

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

verkopen en een peltier kopen om echt mee te koelen :D

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• naftebakje
console schreef op 01 november 2003 @ 18:18:
Ik ga maandag gewoon even proberen wat ik er kan van maken, vandaag geen tijd van gehad net thuis van beunhazen ;) en morgen vroeg er weer op 6 uur uit en richtig Beverwijk hele dag daaro staan :)

Maare ik prbeer wel wat zoals; Peltier | Radiator | Fan -> laten zuigen, of kan proberen een reservoir van bv koper of wat het beste koelte geleidt te maken en daar de peltier op te monteren, maarjah ik gooi maar wat, ik ga gewoon wat zooi uitproberen en zie wel of het wel/niet lukt :)

:>
eerst zien dan geloven zei de blinde... veel succes maar het zal niet lukken.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik zou er een rad cooling van maken, word lekker koud water, heeft meer effect denkik, want als je hem op de cpu zal zetten denkik dat het niet goed zal gaan

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
je zou hem natuurlijk als chiller kunnen gebruiken. Je koopt een goedkoop extra blokje, hang je in een systeem en aan die plak je aan de koele kant van dat koeldingetje.. Of het veel scheelt, weet ik niet, maar ik vrees dat het de moeite en de kosten niet waard is

Verwijderd

je bouwd gewoon je pc in de koelkast :P
koel je gelijk je hdd, en de rest van je pc :D
zorg je dat je nog een plek vrij houd voor een blikje drinken :D

• EntonoX
  • Laatst online: 16:31

EntonoX

Team leider

om jou XP2400+ een beetje te kunnen koelen, moet je c.a. 100Watt aan warmte kunnen afvoeren. (dit is gewoon grofweg genomen, omdat je overcapaciteit moet hebben wil je het afkoelen, en zekers met overklokken).

als je dus met een peltier (want daar bestaat dat koelkastje uit) aan de gang wilt moet je er een nemen die ong. 1,5 maal dit vermogen heeft... in jou geval dus een 150 watt peltier.... je zou dan kunnen kiezen tussen een 156 Watt of een 172 Watt peltier....

zet het peltier dan onder je waterblok... peltier ergens anders in de waterkoeling kring opnemen heeft geen nut, en zal weinig invloed hebben op de temperatuur, dit omdat je de gegenereerde warmte van je peltier+de processor (156+100 = 256 watt) wel genoeg moet kunnen afvoeren, doe je dit niet dan wordt de 'koude' kant van de peltier ook warm en warm je je waterkoeling systeem alleen maar meer op.

en ja, ik heb het allemaal zelf geprobeerd.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
En de stroomrekening schiet omhoog zeker :P

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
OP het plaatje lijkt het alsof die pelt passief gekoeld worden met dat stuk alu (of zit ik er nu helemaal naast :?), dus waarom zou je niet gewoon je koelwater er een paar graadjes mee omlaag kunnen halen ?

• EntonoX
  • Laatst online: 16:31

EntonoX

Team leider

Fuzzems schreef op 02 november 2003 @ 12:53:
OP het plaatje lijkt het alsof die pelt passief gekoeld worden met dat stuk alu (of zit ik er nu helemaal naast :?), dus waarom zou je niet gewoon je koelwater er een paar graadjes mee omlaag kunnen halen ?
omdat het vermogen van die peltier gewoonweg te laag is.... ik heb het zelf ook diverse keren geprobeerd met een 40 en 60 watt peltier, en het maakt niets uit...

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
EntonoX schreef op 02 november 2003 @ 13:29:
[...]

omdat het vermogen van die peltier gewoonweg te laag is.... ik heb het zelf ook diverse keren geprobeerd met een 40 en 60 watt peltier, en het maakt niets uit...
Smokey (martijn) haalde met een 80watt pelt anders wel goede resultaten met chilled water....

project the bandit oid heette dat, is nog een topic van.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Het lijkt me op zich ook dat je toch wel betere resultaten moet halen door het gebruik van dit koelkastje. Je trekt namelijk toch weer 60W aan energie uit het water dus het zal zeker in de watertemperatuur moeten schelen lijkt me.
Als ik ooit nog eens een keertje zo'n klein koelkastje vind zal ik het in elk geval zeker proberen.

• naftebakje
Je koelkastje haalt er mss wel 60 watt (zal minder zijn) van af, maar je CPU steekt er weer 70 watt in. En je radiator zal er wel voor zorgen dat je water niet koeler dan de omgevingstemp kan zijn.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 21:05:
[...]

Als je nou even leest, het is voor op de radiator, niet voor op de processor :)
Je rediator geeft als het goed is bijna evenveel energie af als je processor, anders heb je een warme rad en een nog veel hetere proc :P
De warmte moet toch ergens afgevoerd worden?

Maar met dit ding red je het idd nooit. je kunt wel je rad in een bak water plaatsen en dat in de koelkast proppen, zodat het water altidj gekoelt word en langzaam opwarmt als de pc aan staat. Je zou dan wel evt een extra rad vool het koelkastje kunnen plaatsen, zodat iig een deel van de processor warmte al weg is en het water langer koel blijft.

Uit eindelijk blijft het toch vechten tegen de bierkaai, en je moet je afvragen of zo'n koelkast je we de hele dag aan kan staan @ full load...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Het is niet mijn bedoeling aan topickaping te doen, maar ik heb hier zo'n klein frigootje om bier te koelen. Dit leuk ding trekt 105 Watt, maar werkt volgens het absorptieprincipe (geen compressor/bewegende onderdelen dus, volstrekt geruisloos... :) ) Iemand ervaring mee? Welk rendement kan zoiets halen? (voor ik het opoffer voor niets :P ) Nuttige informatie hierover blijkt behoorlijk zeldzaam...

[ Voor 7% gewijzigd door CopperCAT op 03-11-2003 20:22 . Reden: link toegevoegd ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 22:16
De opgenomen stroom is niet echt interresant, maar de koel capaciteit wel!

En je kunt zelf heel gemakkelijk testen of het effect heeft zonder het ding te slopen lijkt mij, want een normale bierkoeler gaat aan de éne kan lauw bier in vanuit de fust en aan de andere kant komt er heerlijk fris bier uit. Dus sluit gewoon de slangen van je WC erop aan na de rad van je wc, want dan is het het efficientst.
deze volgorde dus: (cpu)blok->rad+fans->bierkoeler (en dan nog ergens een pomp ertussen en er een lus van maken.

Verwijderd

niks slopen !!! gewoon water en pomp in die ding 2 slangen naar Rad> cpu-block. Nb ( als dat ook aangesloten is ) en 2 slangen naar retour in die frigoback, klaar = gekoeldeWC set , zeker 2 a 5 C. lager en zonder mollen, toch? :Y)

• Patrlck
  • Laatst online: 17:19
Als ik jou was zou ik een buis van dat koelkastje naar je radiator laten gaan zodat hij koude lucht ernaar blaast zodat hij niet snel warm wordt maar juist wat kouder..misschien dat het helpt :D

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik denk dat het idee van pcmadman ook op de koelkast toe te passen is.
Gewoon CPU -> oude rad -> nieuwe kleine rad in koelkast monteren -> pomp -> CPU

Hier door is eerst de meeste warmte weg en koel je het nog een beetje na in de koelkast.
Het enige is dat je twee kleine gaten moet maken om de langen en stroom voor een fannertje te maken in de koelkast.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

pcmadman schreef op 03 november 2003 @ 22:03:
... want een normale bierkoeler gaat aan de éne kan lauw bier in vanuit de fust en aan de andere kant komt er heerlijk fris bier uit. Dus sluit gewoon de slangen van je WC erop aan na de rad van je wc, want dan is het het efficientst.
Het is geen in-circuit koeling. De bedoeling is dat een klein vat in een bak wordt geschoven, die dan gekoeld wordt. Maar ik kan eventueel wel een rad of een reservoir in die gekoelde bak plaatsen... Ik zal binnenkort het ding eens proberen op te starten.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:08
Ik denk dat de enige kans om onder de kamertemperatuur te komen is om de lucht voor de rad te koelen. Lijkt me wel sterk dat dat lukt omdat de temperatuur van de lucht door de rad niet veel lager zal zijn.

Een extra rad in de koelkast lijkt me niet echt handig omdat je volgens mij dan op den duur de koelkast op je watertemperatuur krijgt.
Als je de computer net aan zet zal de radiator buiten de koelkast er ook nog voor zorgen dat het water wordt opgewarmt.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Kweenie je ziet wel eens van die leuke dingens zoals dit en bijv. een mobo met alles erop en eraan in een reis koffer ook zoiets :D. Maar goed ik vind die koelkast behoorlijk cool eruitzien echt zo een amerikaanse in het klein ik zou hem gebruiken waar koelkasten voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 14:31 ]

Pagina: 1