[ASP.Net] Beste type for in-memory table

Pagina: 1
Acties:

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik ben bezig om een concurrency (pessimistic offline lock, read/write lock) systeem te schrijven voor mijn persistence framework en daarom moet ik onder andere bijhouden wat voor lock zit op een gegeven object. Op dit moment wil ik de volgende gegevens bijhouden:
- object id
- lock type
- transactie id
- datum/tijd

Ik wou eerst de laatste 3 gegevens in een struct stoppen en deze dan indexeren in een HashTable op basis van object id. Deze HashTable kan dan in een app-wide lockmanager (dmv singleton). Dit is wel een snelle methode denk ik, maar dan kan ik niet makkelijk filteren op bijvoorbeeld transactie id of tijd (om hele oude locks er uit te gooien).

Een ander idee is om het in een in-memory DataTable te stoppen (die dan dus niet uit de db komt). Dan kan ik er gemakkelijk queries oplos laten om data op te halen. Een ander voordeel is dat ik het gemakkelijk kan herschrijven naar een lockmanager die wel zijn data uit de database haalt. Dit als het ooit (wieweet) nodig is om te schalen over meerdere webservers.

Ik vraag me alleen af hoe snel een in-memory DataTable in vergelijking is met een HashTable. Heeft een van jullie misschien ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!