Toon posts:

Hoe programma's installeren onder Win2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd hoe jullie programma's installeren onder Windows 2000.
Ik heb het dan over Windows 2000 Professional.

Ik heb namelijk geconstateerd dat het nogal verschil uitmaakt of je programma's en installeert als Hoofdgebruiker of als Administrator.

Even een voorbeeld: Ik heb op het werkstaton een Local Group Leerling aangemaakt met daarin een Local User Leerling. Ik heb Die user ook tijdelijk aan de Administrators Group toegevoegd. Vervolgens programma's geinstalleerd en een aangepast menu gemaakt. Dat staat gewoon in c:\Documents and settings\gebruikersnaam.
Na het draaien van sysprep en ghost zet ik het image terug op een andere pc.
Als ik dan als Leerling inlog, is het menu verdwenen.

Het werkstation heb ik met een unattended install geinstalleerd. Helaas heb ik later handmatig ook de computernaam aangepast. Ik heb nu dus het probleem dat de gebruiker Leerling in de verkeerde groep zit en ik krijg het niet voor elkaar om het goed te zetten.
Vandaar dat ik dus weer van scratch wil beginnen:
- unattended install (daar heb ik geen problemen mee).
- programma's installeren.

Maar...HOE installeer ik programma's voor een gebruiker zonder dat ik rechtenproblemen krijg? Veel programma's moet je als Administrator installeren, dat weet ik. Maar ik wil niet dat de gebruiker na die tijd programma's kan installeren en z'n systeem kan verkloten.

Nog even een puntje:
de server is stand-alone dus er vind geen validatie op de server plaats, enkel op het werkstation! Dezelfde gebruiker is ook op de server bekend met naam en wachtwoord.

Ter beveiliging gaat op het werkstation Illusion draaien. Dit is software dat de pc na een reboot weer in de oorspronkelijke staat terugbrengt. de gebruiker kan dus aanpassen wat hij wil maar na een reboot zijn alle wijzigingen weer ongedaan gemaakt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 17:53:
Ik ben benieuwd hoe jullie programma's installeren onder Windows 2000.
Ik heb het dan over Windows 2000 Professional.

Maar...HOE installeer ik programma's voor een gebruiker zonder dat ik rechtenproblemen krijg? Veel programma's moet je als Administrator installeren, dat weet ik. Maar ik wil niet dat de gebruiker na die tijd programma's kan installeren en z'n systeem kan verkloten.
Erhm...
Met policies dichtspijkeren en zorgen dat je admin account daar niet onder valt (zijn verschillende manieren voor).
HOW TO: Apply Local Policies to all Users Except Administrators on Windows 2000 in a Workgroup Setting

Wat betreft de apps ligt het er maar net aan wat ze bij install vereisen, daarna kun je je users weer terug zetten in de correcte groep.

Daar heb je dus geen AD voor nodig, alleen wel oplettendheid en gezond verstand.

http://www.boerner.net/re...Win2K-GroupPolicy-BM.html

ff googlen werkt meestal ook wel ;)

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 31-10-2003 18:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

er is een RunAs service die je kunt aanspreken met de meeste msi installaties
hoe? beats me.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.