WIN95 DriveSpace

Pagina: 1
Acties:

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo

Ik zou op een pc waar veel belangrijke programma's opstaan meer ruimte moeten hebben op m'n c-schijf. Nu heb ik alles er al afgehaald wat er af te halen viel maar heb nog niet genoeg. Nu zag ik ergens de optie 'DriveSpace' staan. Deze zou voor genoeg vrije ruimte kunnen zorgen.

Nu is m'n vraag: is dit te betrouwen? Er mag namelijk niks gebeuren met de geïnstalleerde programmas op die pc. Even een volledige back-up van de schijf maken en dan proberen is GEEN optie. Ik zou een 100% garantie moeten hebben dat alles correct verloopt. Iemand hier al (nare) ervaringen mee? Tips? Is de DriveSpace functie af te raden of juist niet?

Graag zou ik dus een beetje meer informatie hebben over deze functie, voornamelijk over de slaagkansen en de eventuele dingen die er mis kunnen gaan.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afrader.... ten eerste vertraagt het je systeem, en ik kan je uit eigen ervaring (wel heel lang geleden) vertellen dat het niet echt betrouwbaar is.

Stacker was beter, maar ook die vertraagt je systeem, en ik betwijfel of die met Windows wil werken...

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

tipje?
hd bij prikken ;)

maar met win95, hmm, let wel op dat die "nieuwe" d ondersteund wordt

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Als je 100% gerantie wilt hebben dat je je gegevens niet kwijt raakt word het 1) tijd voor een backup en 2) sterk afteraden om zulke dingen te doen.

Koop voor een paar euro een 8 gb hddtje, of voor 45 euro een brandertje met een paar cdtjes (moet je wel iets langzamer branden, meeste oude pcs trekken die 48x snelheid branden niet ;)

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

Cis

Afgezien van de (in mijn ogen correcte) eerdere reacties, zeg ik er ook nog even bij dat DriveSpace in mijn geval altijd zorgen voor een trager systeem, maar nooit voor merkbaar verschil in Harddisk capaciteit.

Kortom: cd-brandertje kopen/lenen van iemand anders en backuppen die zooi :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

wildhagen schreef op 31 oktober 2003 @ 16:30:

Stacker was beter, maar ook die vertraagt je systeem, en ik betwijfel of die met Windows wil werken...
Stacker was er voor Windows, zelfs voor OS/2. Maar ik heb puinhopen gezien :X

Stacker is later door copyright schending en lawsuits gewoon opgekocht door Microsoft (inside information)

En een directeur marketing die dusdanige gegevens kwijtraakte dat hij wilde springen :X

vertrouwde wel Troublespace, maar niet de netwerk backup |:(

[ Voor 21% gewijzigd door aReaRe op 31-10-2003 16:47 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Blacksnak
Alvast bedankt voor de reacties. Nu weet ik tenminste al dat DriveSpace een handen-af tool is (had zo al een vermoeden :))

Wat m'n probleem betreft, ik heb nog ruimte genoeg op m'n schijf (andere partities) maar m'n c-schijf zit eivol. Geen probleem, zet ik gewoon alles over naar andere partitie... Spijtig genoeg ben ik niet in het bezit van de installatie-cd's om die opnieuw te installeren. Zal ik dus op zoek moeten gaan naar een andere oplossing...

Iig nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
Als ie echt zo vol zit dat ie er trager van wordt zou ik toch kijken of je bepaalde progs eraf kan halen en die op een andere partitie kan instaleren, als het nog met acceptabele snelheid werkt.... gewoon niks meer erbij zetten en alle andere dingen op andere partities zetten en instaleren

Strava

Verwijderd

je kan ook een 'image' van je harddisk (of je c:\ partitie) maken en die vervolgens op een grotere harddisk terug dumpen.

zo kan je bijvoorbeeld een 1gb windows instalatie (met aanverwante meuk) in 1 file op je d:\ schijf plaatsen, er een andere schijf bij proppen en daar die image file op dumpen, vervolgens via die hd opstarten (primary master maken dmv de jumper) en voila, je hebt een zee van ruimte ;-)

dit alles is prima te doen met 'ghost' van norton (of heet dat tegenwoordig symantec??)

suc6

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

of je c: partitie groter maken ten koste van je andere partitie...
moet je wel zorgen dat alles in je 2e partitie helemaal op het eind van die partitie komt te staan, maar dr zullen vast wel tooltjes voor zijn

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

DriveSpace enzo zijn alleen aan te raden bij oude computer < 386

Waarom? Deze zijn al zo traag. Dat deze vertraging je iet stoord.
en meestal zijn voor deze computers geen HDD's meer te krijgen

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Verwijderd

schaduw schreef op 31 oktober 2003 @ 23:11:
of je c: partitie groter maken ten koste van je andere partitie...
moet je wel zorgen dat alles in je 2e partitie helemaal op het eind van die partitie komt te staan, maar dr zullen vast wel tooltjes voor zijn
Op zich ook mogelijk, maar uit voorgaande reacties heb ik begrepen dat het 100% veilig moet gaan, en die tooltjes (drivespace etc) zijn voor zover ik weet niet 100% betrouwbaar.
Ik denk dat het in dit geval geen aanrader is.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wica schreef op 31 oktober 2003 @ 23:12:
DriveSpace enzo zijn alleen aan te raden bij oude computer < 386

Waarom? Deze zijn al zo traag. Dat deze vertraging je iet stoord.
en meestal zijn voor deze computers geen HDD's meer te krijgen
drivespace gebruikte je eik niet op een 386 omdat dat veel te traag werd, met een 486 kon het wel prima.
alleen tja, als je van je data houdt O+ dan gebruik je geen drivespace :)

en hd's voor oude bakken is eenvoudig aan te komen via pc beurzen en uit andere bakken slopen ;)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Heb ik ook nog een tip: Windows NT/2000/XP.

Daarbij gebruik je NTFS en kun je voor afzonderlijke files of directories (of de heleschijf als snelheid je niet zo boeit) gewoon FS-level compressie aanzetten. En dat is *wel* betrouwbaar.

Sowieso vindt ik het niet erg slim dat je win95 gebruikt voor gevoelige data en dat zonder backups...

日本!🎌

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

_Thanatos_ schreef op 01 november 2003 @ 13:32:
Heb ik ook nog een tip: Windows NT/2000/XP.

Daarbij gebruik je NTFS en kun je voor afzonderlijke files of directories (of de heleschijf als snelheid je niet zo boeit) gewoon FS-level compressie aanzetten. En dat is *wel* betrouwbaar.

Sowieso vindt ik het niet erg slim dat je win95 gebruikt voor gevoelige data en dat zonder backups...
Mischien is het een pc die dit "geweld" niet aankan? (Op NT4.0 na dan)

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 01-11-2003 15:07 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Mischien is het een pc die dit "geweld" niet aankan? (Op NT4.0 na dan)
Weer een reden om niet op die PC je gevoelige gegevens te blijven opslaan...

日本!🎌

• Blacksnak
Kweet dat het niet verstandig is om W95 te gebruiken maar heb voorlopig geen andere keuze. Over een half jaar wordt er verhuist naar een nieuw pand en zal heel de informatica-structuur hernieuwd worden. Maar om dit half jaar te overbruggen had ik dus plaats nodig op m'n c-schijf :-)

Dit probleem heb ik nu gelukkig kunnen oplossen. Heb na grondig zoeken nog een hele hoop cab-files van windows gevonden en deze deskundig naar een andere partitie gesmeten. Plaats genoeg nu :)

Toch bedankt voor de hulp!
Pagina: 1