[mandrake 9.2] raar muis detectie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Topicstarter
Ik ben bezig de mandrake 9.2 release te installeren. Ik loop hier echter tegen een dom probleem aan dat ik niet zo 1-2-3 kan oplossen.

Bij het eerste grafische scherm moet men de 'language' selecteren. Dit gaat prima met mijn Microsoft wheel mouse. Vervolgens gaat hij de muis detecteren (USB) en vind ook de goede muis, die dan echter prompt niet meer werkt :? . Oftewel mijn muis werkt tot de mouse-detection dan vervolgens niet meer. Hij selecteerd dus de goede muis, maar er is hier vervolgens geen beweging meer in te krijgen. Nu kan ik natuurlijk een PS/2 verloopstukje gebruiken, maar ik wil liever eerst weten of iemand hier al tegenaan gelopen is?

Seach met Google en Tweakers leverd tot nu toe alleen resultaten op van mensen die later het wieltje willen gebruiken of na de installatie niet meer werkt.

AMD 1800+ @ 2400+
radeon 9700 pro -> vermeld omdat de installatie niet 'default' wil lopen hiermee
usb wheel mouse
Mandrake 9.2 hard-disk installatie

...Als het maar werkt

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb dit probleem ook gehad. Ik heb daarna gewoon de text install gedaan en toen deed ie het wel gewoon

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Topicstarter
Inderdaad. Ik heb nu de text install gedaan en nu werkt alles naar behoren.. Blijft een vreemd probleem.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Da's inderdaad een reeds langer bestaand probleem (zat ook in 9.0 en 9.1). Hoe op te lossen: maak initieel de keuze voor je (eigen) muis. Gevolg: muisbesturing / focus is weg. Ga met TAB naar de selectie previous (of back) en selecteer b.v. een Logitech muis. Ga wederom verder, je zult zien dat je muis weer focus heeft. Zorg dat de muispointer in het midden van het scherm staat en ga wederom met de knop previous/back (weet ik effe nu niet wat er precies op staat) terug naar het vorige scherm en maak nu de slectie voor je daadwerkelijke muis. Nu deden mijn muizen (geprobeerd op 2 machines, verschillende merken muizen) het prima en kun je verder mer de install.

Verwijderd

je hebt hier niet veel aan, maar dit is er volgens mij aan de hand:
Het heeft volgens mij met kernel drivers te maken. Je hebt nl. USB HID.BP (Boot Protocol) support. Dat is een hele simpele Human Interface Device(muis) die eigenlijk alleen bedoeld is voor embedded applicaties e.d. Als het goed is werken de scrollwheel en andere muisknoppen niet. (als dat wel zo is, lees dan niet verder, want dan klopt van mijn verhaal geen snars.) De wordt tijdens de eerste boot van mandrake geladen, omdat de HIDBP klein is, en voor de installatie geen extra features nodig zijn. Op moment van USB detectie worden de echte USB drivers geladen, De UHCI (intel,via) of OHCI(overige) en evt. EHCI als je usb2.0 hebt. en core input drivers en USB HID enz. Dan moet de muis dus via de echte drivers praten met de compu. Misschien dat daar dus iets verkeerd gaat en dat niet de juiste dingen worden ingeladen. (niet goed van mousedrake) Misschien dat je het probleem nu beter begrijpt, en een oplossing kan vinden.

linux-2.4.22/Documentation/input/input.txt.