Dual Channel geheugen op A7N8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• wvisser
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07-2024
Sinds 2 maanden bezitter van A7N8X Deluxe met Twinmos Dual Channel DDR 3200 2x512 geheugen en Maxtor Diamond Max Plus 9 120 GB SATA HD.

Systeem bleef instabiel : grote files copieren inpakken en uitpakken gaf veel fouten (files matchen niet na vergelijken). Uiteindelijk wordt OS dan ook instabiel natuurlijk. Memtest86 3.0 gaf echter geen fouten van het geheugen, dus probleem gezocht in BIOS instellingen (op oocnservatief/standaard gezet), BIOS update SATA BIOS update en SATA RAID driver update. Volgens veel threads was de SATA controller van SiliconImage nogal een probleemveroorzaker.
Toen alles zo'n beetje op de jongste versie zat nog steeds zelfde probleem. Wat nu?

Ok: MemTest genegeerd en op advies van nerd-kennis toch maar met beide DDR modules apart geprobeerd: bleek een module dus de probleemveroorzaker.

Winkel RMA gebeld die me vooraf een vervangend Twinmos setje opstuurde (kon ik tot die tijd met de ene goede DDR verder werken): nieuwe DDR setje geinstalleerd: testen met copieren grote bestanden en geen fouten meer.

Voor de zekerheid toch ook maar even met MemTest86 getest: fouten ! Niet veel, soms zelfs pas na 8 of negen passes enkele fouten, vooral in test #5 op steeds 2 dezelfde adressen. Ook als ik je modules omwisselde #5 fouten op dezelfde adressen: dat vond ik vreemd: ik had verwacht dat het adres dan zou 'meegaan' met de DDR in de andere sleuf. Komt dat door de dual channel configuratie?
Ook enkele #4 en #6 fouten. Met iets meer strakkere memory timings kon ik de #5 fouten steeds snel reproduceren.

Wat nu: zit ik met 2 rotte Twinmos setjes in huis. Ondanks de berichten dat 'dual channel setjes bij elkaar horen en als zodanig getest worden' het volgende geprobeerd (je raadt het natuurlijk al):

De goede module van het eerste setje met een van de 2 van het nieuwe setje gecombineerd. Wat denk je: super stabiel: copieren bestanden zonder fouten en een hele nacht en een hele middag MemTesten (meer dan 25 passes) zonder fouten.

Winkel RMA gebeld en die accepteerde de 2 'halve setjes' ook terug. Dus ik heb nu een stabiel systeem.
Gezien de vele posts op dit en andere fora over problemen van dezelfde aard deze post van mij. Velen beweerden dan dual channel niet veel uitmaakt en dat ook het verhaal van 'setjes horen bij elkaar' onzin is. Het lijkt er wel een beetje op, maar geheugen testen blijft een obscure materie.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en www.memtest86.com kunnen fouten in test #5 ook liggen aan een brakke CPU cache. Schakel de CPU cache proefondervindelijk eens in de BIOS uit en kijk er nog eens tegenaan :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 31-10-2003 14:10 ]

Verwijderd

De modules zijn alweer terug naar de winkel BalusC.

Het gaat in dit geval om 2 dualchannel pakketjes waarbij in beide gevallen 1 stripje problemen gaf met memtest. Nu heeft de topicstarter de 2 modules gehouden waar geen fouten optraden en de 2 overgebleven probleem modules teruggestuurd naar de winkel ;)

Conclusie:
speciaal dualchannel geheugen is een wassen neus - en je moet bij aankomst van je modules altijd even memtesten: zowel los als in dual configuratie.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het opvallend dat er zoveel fouten voorkomen bij deze dure soorten geheugens. En het lijkt wel iets van alle merken te zijn... Jammer, je zou verwachten dat je voor dat geld ook een goed getest exemplaar krijgt!

(mits iedereen voorzichtig is bij het handelen van de reepjes, natuurlijk)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarno schreef op 01 november 2003 @ 12:19:
Ik vind het opvallend dat er zoveel fouten voorkomen bij deze dure soorten geheugens. En het lijkt wel iets van alle merken te zijn... Jammer, je zou verwachten dat je voor dat geld ook een goed getest exemplaar krijgt!

(mits iedereen voorzichtig is bij het handelen van de reepjes, natuurlijk)
Het verbaast mij eigenlijk minder- als je voor een huis-tuin-en-keuken systeem doorsnee RAM koopt, zul je meestal niet eens in de buurt komen van de limieten van het systeem of de RAM.

De mensen die daarentegen dure performance-RAM kopen zullen juist het onderste uit de kan willen halen, of in ieder geval in-spec op strakke timings willen draaien. Ook al komen fouten minder voor, een veel hoger percentage van gebruikers zullen erachter komen.

Kortom, de waarnemingspercentage van fouten bij performance RAM is veel hoger dan bij 'normale' RAM, waardoor je uit de waargenomen foutfrequentie niet zomaar conclusies mag trekken over de totale foutfrequentie.
(dit is gewoon statistiek dus)

Dat gezegd, ik ben helemaal niet overtuigd dat de meerwaarde van al die HyperGeil-X-RAM gedoe, geef mij gewoon goede Brand-on-Brand PC3200 CAS2 geheugen van Infineon, Hynix of Samsung- hoewel niet goedkoop valt het heel erg mee tegenover die schreeuwlelijkerds en in beginsel heb je dezelfde gegarandeerde kwaliteit :z

Oslik blyat! Oslik!