Toon posts:

Gezocht: stand-alone dhcp server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben (zoals de titel al doet voormoeden) op zoek naar een stand-alone dhcp server. Ik heb verscheidene programma's uitgeprobeerd, maar of ze zijn te uitgebreid of het is ook een ics programma/firewall. De laatste twee functies hoeven er niet in te zitten, omdat ik hier de standaard ics van win xp en sygate personal firewall voor gebruik en die voldoen prima.

Programma's die ik uitgeprobeerd heb, zijn o.a:
DhcpMagic
Winroute (daarit niet onder xp)
Dhcp Sofis
Sygate Home Network
en nog wat andere waar ik nu niet zo snel op kom..

Als jullie toch met programma's op de proppen komen waar ook ics inzit, dan gaat mijn voorkeur uit naar programma's die geen client installatie behoeven (dus alleen een installatie op de server!)

De dhcp server moet aan een viertal pc's en 1 laptop ip's en anders shit uitdelen. Statische ip's uitdelen werkt wel, maar dan moet ik voor mijn laptop elke keer de instellingen opgeven, omdat ik op school andere instellingen heb.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Geef eens wat meer informatie over je netwerk. Heb je internet, gebruik je een router, en wat voor OS gebruik je?

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
probeer deze eens van Internet Software Consortium:

http://www.isc.org/products/DHCP/

zo ongeveer de defacto standaard in de unix wereld... (en na vluchtigjes lezen op de site lijkt het ook beschikbaar te zijn voor windows, maar YMMV)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

Koop zo'n leuk kabel modem routertje, die doen dat vanzelf. heb je gelijk een routertje en een switch.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Topicstarter
@ajv:
Ik heb internet en ik gebruik geen router, want anders zou ik niet de standaard ics van win xp gebruiken. Als os draait win xp, dit staat ook in de eerste post.

@komakeef;
ik zal hem eens proberen, laat zo weten wat ik er van vind. Alvast bedankt.

@orca:
ik wil geen hardware-matige oplossing. Ik heb al een switch en een adsl-modem.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
Als je zo'n alcatel modem hebt, waarom tweak je die dan niet naar een speedtouch pro? Regel je daar je DHCP/DNS mee ...

Verwijderd

Draait die laptop xp? dan kan je gewoon alternate dns gegevens bij de lanverbinding opgeven. Andere windows kan het ook mbhv klein progje.

Wat lukt er trouwens niet met de genoemde software?

// koop een router, hoeft de pc die inet deelt ook niet altijd aan te staan. Die dingen kosten geen moet meer tegenwoordig, binnen een jaar hebben die zichzelf terugverdient omdat deze minder stroom gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 14:34 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een gelijksoortig topic is recentelijk ook voorbij gekomen - kijk eens in dit topic, misschien dat je er iets aan hebt: [rml][ Win2K]Freeware DHCP server voor win2K[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
@raziel:
Mijn modem is getweaked. Ik heb ook gekeken bij de dhcp instellingen, maar volgens mij gelden die instellingen alleen voor de nic die aan de modem verbonden is. Correct me if i'm wrong..

@gve:
Die laptop draait inderdaad xp, alleen dat van die alternate settings werkt niet goed. Hij pakt dan niet de alternatieve instellingen, maar gewoon de eerste. Kun je dat trouwens zelf aangeven waneer hij bepaalde instellingen moet pakken? ik meende dat hij dat alleen deed als hij geen verbinding kan maken.
Over een router. Dat wil ik juist niet, omdat ik nu de security op een punt hou. Daarnaast vind ik het een onnodige uitgave, als ik het ook voor elkaar kan krijgen met software.

@elevator:
Heb het topic doorlopen en het programma wat daar uitkomt is te beperkt. Ik kan bijvoorbeeld geen ip-adressen uitdelen op mac adres. Het is dan ook niet echt een dhcp programma..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 15:04 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 15:00:
@raziel:
Mijn modem is getweaked. Ik heb ook gekeken bij de dhcp instellingen, maar volgens mij gelden die instellingen alleen voor de nic die aan de modem verbonden is. Correct me if i'm wrong..

@gve:
Die laptop draait inderdaad xp, alleen dat van die alternate settings werkt niet goed. Hij pakt dan niet de alternatieve instellingen, maar gewoon de eerste. Kun je dat trouwens zelf aangeven waneer hij bepaalde instellingen moet pakken? ik meende dat hij dat alleen deed als hij geen verbinding kan maken.
Over een router. Dat wil ik juist niet, omdat ik nu de security op een punt hou. Daarnaast vind ik het een onnodige uitgave, als ik het ook voor elkaar kan krijgen met software.

@elevator:
Heb het topic doorlopen en het programma wat daar uitkomt is te beperkt. Ik kan bijvoorbeeld geen ip-adressen uitdelen op mac adres. Het is dan ook niet echt een dhcp programma..
Als ik het goed lees ... dan heb je je modem getweaked. Is je modem een modem/router geworden en je draait nogsteeds met ICS/NAT achtig iets in je LAN? Das wazig. Waarom heb je die modem getweaked als je er niks mee doet? Je kan die modem als routertje aan je switch/hub hangen in je netwerk en dan dat ding de DHCP instellingen laten verspreiden.
Dit werkt natuurlijk mits we het over die leuke tweakable Alcatel modem hebt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Op Tucows mag je "Free for non-commercial use" DHCP Turbo Windows 2.1 downloaden van Weird Solutions die op hun eigen site versie 3.0 aanbieden, "Supports 5 nodes, limited to personal, non-commercial use"

Afbeeldingslocatie: http://www.weird-solutions.com/images/dhcpscreens/thumb.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 15:00:
...........
@gve:
............

............
Je moet hem gewoon op automatisch zetten en als alternatief de vaste waarden voor thuis. Hij zoekt dan eerst naar een dhcp server (school of werknetwerk) indoen onvindbaar kriijgt hij dan de alternate configuratie (vaste waarden voor thuis)

Andersom gaat idd niet werken, dan krijg je altijd meteen de vaste waarden tenzij dat ip bezet is op het netwerk.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Of een 386+2-netwerkkaarten+Freesco (indien je een ethernet modem hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door -=bas=- op 31-10-2003 15:26 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
@mihoen:
Dhcp turbo vind ik een erg onoverzichtelijk en ingewikkeld programma. ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik kan instellen dat er op basis van mac-adressen ip's uitgedeeld worden.

@gve:
Vandaar dat het niet goed werk, want de ics van win xp is eigenlijk ook een dhcp server. Die 2e optie is wellicht wel handig, dan geef ik de laptop een bestaand ip-adres en dan pakt hij ook de alternate waarden. ff proberen.. Dit gaat dus niet werken, omdat ik dan op school de instellingen weer moet veranderen. 8)7

Ik kom nu wel tot inzicht dat ik eigenlijk een programma zoek die internet kan verdelen, want anders zit ik met 2 dhcp servers. Of is er de mogelijk dat je aangeeft dat de dhcp van win xp overruled wordt door de "andere dhcp server"?

@bas:
ik heb weinig zin om een computer in te richten als router, als het ook met een programmaatje kan. Toch bedankt voor de tip.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 15:30 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het voordeel is dat je niet altijd je PC aan hoeft te hebben als anderen willen internetten, het niet stoort tijdens het game en het geen drol kost. :)

Een 386 kan je van je oma krijgen ( ;) ), 2 isa netwerkkaarten scoor je ook wel voor bijna niets en Freesco is gratis en werkt als een tierelier.

Senile! Senile Oekaki

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 15:23:
@mihoen:
Dhcp turbo vind ik een erg onoverzichtelijk en ingewikkeld programma. ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik kan instellen dat er op basis van mac-adressen ip's uitgedeeld worden.
Eén klik verder las ik:
Address Reservations:
An address reservation can be used to ensure that a device always receives a given IP address. Although it’s generally best to let DHCP Turbo manage address assignments, there may be specific cases where a reservation makes more sense. You can specify reservations for both BOOTP and DHCP devices.
Afbeeldingslocatie: http://www.weird-solutions.com/images/dhcpscreens/reservation.png

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam er net ook zelf achter door de help van het prog uit te spitten. Toch vind ik dhcp turbo niet echt een fijn programma.

het liefst hoor ik van iemand een tip over een makkelijk instelbaar programma. Het hoeft niet heel uitgebreid. Als ik maar op basis van mac-adres (of computernaam) een ip, een subnet, een gateway en een dns server kan uitdelen.

Ik ga nog ff dat dhcpturbo uitspitten, mss kom ik er wel uit..

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er dus toch niet uit met dat dhcp turbo. Iemand nog suggesties?

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 16:29:
Ik kom er dus toch niet uit met dat dhcp turbo. Iemand nog suggesties?
Is NusyDHCP misschien iets :? Tis nog gratis en opensource ook ;)

Verwijderd

Toch snap ik niet dat je de DHCP server niet gebruikt van je getweakte Alcatel modem. In mijn oude huis had ik een getweakt Alcatel modem die dus ook als DHCP server fungeerde. In het modem (10.0.0.138) gewoon aangeven dat hij als DHCP server moet fungeren, scope aanmaken en klaar. Makkelijker dan dat kan niet.

Edit: Je moet natuurlijk wel het modem op de switch aansluiten. Daarom vroeg ik hoe je netwerk eruit zag.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ajv:
Ik heb net nogmaals geprobeerd de dhcp server van de modem in te stellen, maar dat gaat niet. Ik kan daar bijvoorbeeld maar 1 subnetmasker opgeven, maar dat gaat niet werken omdat mijn nic's verschillende subnetmasks gebruiken. Mijn modem gebruikt 255.0.0.0 als subnetmask, terwijl het subnetmask van netwerk 255.255.255.0 is.

Ik heb nadat ik de modem getweaked had, ook nog eens een andere tweak erover heen gedaan, namelijk dhcp_spoof. Dit heb ik toendertijd gedaan omdat ik de voicegesprekken van msn niet aan de gang kreeg met NAT. Mss dat het hier ook mee te maken heeft?

Ik vind het toch raar dat er niet een simpel proggie te vinden is, waarmee je een ipadres, subnetmask, gateway en dns servers kan uitdelen op basis van mac-adres..

Verwijderd

Je moet de gewone Alcatel tweak hebben. Volgens mij werkt het niet met de dhcp_spoof. Verder moet je dus het modem rechtstreeks op de switch aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga niet die tweak terugdraaien omdat ik hem als dhcp wil gebruiken. Bovendien werkt voicechat binnen messenger dan weer niet. Daarnaast vind ik het makkelijk dat ik de beveiliging nu centraal hou. Toch bedankt voor je reacties.

Iemand anders nog een suggestie voor een dhcp servertje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan toch het programma gevonden, namelijk HaneWin Dhcp server. Om het goed te laten werken heb ik de dhcp service binnen windows uitgeschakeld en mijn i-net verbinding gedeeld. Alles werkt nu!

Bedankt voor de reacties! Deze kan dicht..
Pagina: 1