Toon posts:

Remote OS install

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een servertje draaien die ik helemaal gestript heb ( zonder video kaart en cd-rom)
er draait al debian op maar ik wil hem helemaal school halen en debian opnieuw installeren.
Is het mogelijk om debian volledig remote opnieuw te installer via een netinstall zonder dat ik weer een video kaar in moet bouwen een beeld scherm aan moet sluiten en een toetsenbord moet aansluiten.

ik weet niet of het mogelijk is maar het lijkt mij wel omdat een dedicated of co located ook opnieuw geinstalleerd kan worden zonder dat er fisiek een beeld scherm op wordt aangesloten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Misschien, maar niet op dezelfde partitie (denk ik).

Ik vermoed dat als het al kan, het vrij lastig zal zijn...

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Jawel, het moet kunnen.

Je moet een unattended install plaatsen op een andere partitie, die partitie als boot-partitie instellen, en een reboot-commando geven.

Maar de kans dat je unattended install in een keer werkt, is kleiner dan 1%...

Dus alleen als je het vaker doet, lijkt dit me een optie. (of je moet je unattended kunnen testen)

Ik kan je wel vertellen hoe je dit met redhat moet doen, hoe het met debian zit weet ik niet...

Leven is meervoud van lef

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://debianplanet.org/node.php?id=697 gaat hierover, het is weliswaar ruim een jaar oud, maar er staat wel nuttige informatie tussen volgens mij. (het kan even duren voordat je iets ziet, de site is op het moment vrij traag, in ieder geval vanaf hier, maar hij werkt nog wel).

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Wilke schreef op 31 oktober 2003 @ 12:32:
Misschien, maar niet op dezelfde partitie (denk ik).

Ik vermoed dat als het al kan, het vrij lastig zal zijn...
Waarom zou dit zo moeilijk zijn dan? Toch gewoon een kwestie van de setup starten (ken de debian setuptool niet, maar met chroot moet je toch een end kunnen komen lijkt me) en dan een andere partitie kiezen? Kan allemaal over ssh. Enige punt waar je even moet duimen is op het moment dat je gaat rebooten, dan moet alles goed gaan, en ook je eth0 opkomen. Wat je kunt doen om zeker te zijn dat je in de lucht blijft is om bij de nieuwe install in rc.local een "sleep 60 && shutdown -r now" te doen. Dan is het enige wat nog mis kan gaan een kernel panic oid.

Dus:
1 Setup starten (zal ws via chroot moeten?)
2 installeren (wel op een andere partitie dus)
3 rc.modules (voor eth0) en rc.local dus aanpassen (en natuurlijk sshd laten starten)
4 lilo entry maken voor de nieuwe setup, en met lilo -R die 1 keer laten booten
5 Je nieuwe install boot, je hebt een minuut de tijd om te kijken of alles goed ging, zou zelfs de shutdown kunnen cancellen, zo ja: top! klaar! zo nee: je wordt na een minuut automagisch weer in je oude install geboot, waar je in kunt loggen en de logfiles kunt lezen wat er mis ging. Dan weer zelfde verhaal...

Is even goed opletten allemaal, maar toch ook weer niet zo moeilijk toch?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19
Ik heb wel eens debian vanuit gentoo geinstalleerd, gewoon voor de lol :)
Kijk hier maar eens. Is vrij simpel en recht toe recht aan.

Verwijderd

Mogelijkheid 1:
Een soort van live upgrade (zoals solaris9):
mount een partitie onder /install en zet daar een basis debian systeem neer, chroot daarin, en kijk of 't een beetje werkt. En dan zorgen dat je lilo goed staat, en booten maar.

Mogelijkheid 2:
ff je /etc/apt/sources.list aanpassen, en "apt-get update && apt-get dist-upgrade"

Mogelijkheid 3:
Gebruik een ander systeem (met ssh en minicom) als terminal, boot de installer met console op serial terminal (ff de netinstall iso mounten en aanpassen, en fikken? of boot vanaf 't netwerk of vanaf floppy.). Op deze manier heb ik m'n sparcstation4 van debian voorzien. (dat syteem heeft geen monitor, geen toetsenbord, geen muis, geen floppy, geen cdrom)

post je wel ff hoe je het gedaan hebt, en of het gelukt is?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 14:13 ]

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Moet zeker kunnen, bij redhat heb je als kickstart (kan met flop, hoeft niet), andere disto's hebben vast ook zoiets.

Succes!

But I thought YOU did the backups...

Verwijderd

Loesje schreef op 31 oktober 2003 @ 12:48:
Maar de kans dat je unattended install in een keer werkt, is kleiner dan 1%...
Wat een onzin.

Iedereen die een beetje ervaring met GNU/Linux heeft moet het redelijkerwijs voor elkaar kunnen krijgen een unattended install te draaien bovenop een bestaande distro, mits er meerdere partities aanwezig zijn op het systeem (en anders is het handig die aan te maken).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 17:55 ]

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 20:00
Als je een SWAP-partitie hebt en een netwerkverbinding:
http://trilldev.sourceforge.net/files/remotedeb.html

(lijkt veel op de link van balk ;))

[ Voor 29% gewijzigd door zeroxcool op 31-10-2003 18:09 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Pagina: 1