Toon posts:

Ovale vlek in mijn iiyama 3835. Wie weet wat het is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een vlek ontdekt op mijn monitor (iiyama 3538 TFT), het lijkt wel of hij steeds duidelijker zichtbaar wordt. Het is een ovale vlek van zo'n 4 bij 1 centimeter, precies naast het midden van het beeldscherm.

De vlek is het meest zichtbaar in lichtere tinten, in wit wordt hij zelfs een beetje gelig.

Ik heb 2 foto's

foto 1
foto 2

De monitor is nooit schoongemaakt met schoonmaakmiddelen, alleen met een stofdoek, die alleen voor de pc wordt gebruikt (zitten dus geen schoonmaakmiddelen op van andere klusjes).

Weten jullie wat er aan de hand is, is dit garantie-waardig? Ik heb nog 2 jaar garantie namelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 13:12 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou hem even de-gaussen (zit in je menu)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt wel een vet vlek. Keer met glasreiniger je beeldscherm schoonmaken ?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan voor het schoonmaken het beste een vochtige doek gebruiken (volgens Mr Sony). In ieder geval gaan Glassex of iets dergelijke want dat poets de coating van je monitor of (als ik de FAQ mag geloven).

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Nou dat verhaal van die glassex en die coating klopt volgens mij niet. Als ik mijn monitor schoonmaak (dat gebeurd heel zelden). Dan doe ik dat altijd met glassex en een zachte keukenrol. Dit gaat perfect en de coating zit er nog steeds op na 4 jaar.

Verwijderd

Vanuit de fabriek zit er meestal een dunne coating op. Maar die veeg je zo weg met een schoonmaakmiddel. Ik denk dat deze bij jouw nu gedeeltelijk is weggeveegd.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid.. het is een TFT monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 12:21:
Vanuit de fabriek zit er meestal een dunne coating op. Maar die veeg je zo weg met een schoonmaakmiddel. Ik denk dat deze bij jouw nu gedeeltelijk is weggeveegd.
Nooit schoongemaakt met een middel, alleen zachtjes met een poetsdoek

Verwijderd

waarschijnlijk gewoon degausen, als dit werkt is het een magnetiesch iets (vraag me niet precies wat want dat weet k niet). Het kan zijn dat er een niet geisoleerd apperaat in de buurt staat den is dat de oorzaak.
Had ik met mijn nieuwe DVD stand-alone die dat dus deed met mijn tv, heb toe de VCR tussen de dvd en de tv gezet en voila nooit meer lelijke vlekken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 12:24:
waarschijnlijk gewoon degausen, als dit werkt is het een magnetiesch iets (vraag me niet precies wat want dat weet k niet). Het kan zijn dat er een niet geisoleerd apperaat in de buurt staat den is dat de oorzaak.
Had ik met mijn nieuwe DVD stand-alone die dat dus deed met mijn tv, heb toe de VCR tussen de dvd en de tv gezet en voila nooit meer lelijke vlekken
In een TFT zit toch niks magnetisch?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Precies, een TFT scherm kun je niet degausen (niet echt bijdehande opmerkingen van de 10 mensen die dat voorstellen)

Maar goed,

Wordt je scherm digitaal of analoog aangestuurd? Als het analoog is aangestuurd kun je meestal wel een auto adjust knop gebruiken. Anders een beetje spelen met faseverschillen enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door intert0y op 31-10-2003 12:36 ]

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Toevallig niet een vette vinger/handafdruk erop gedrukt dat die er is ingebrand!?!?
(of is dit ook een fabeltje van een paar jaar geleden)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 12:40:
Toevallig niet een vette vinger/handafdruk erop gedrukt dat die er is ingebrand!?!?
(of is dit ook een fabeltje van een paar jaar geleden)
Met een beetje fantasie zie je hier een afdruk van een stel knokkels in.

Is er een klein broertje of zusje die met een (kleine) vuist op het scherm geramd kan hebben ?

Wat je kan proberen is een vel papier op die plek houden (ter bescherming van de toplaag) en dan voorzichtig het beelscherm 'masseren' om de vervorming een beetje weg te krijgen. GEHEEL OP EIGEN RISICO!!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
intert0y schreef op 31 oktober 2003 @ 12:35:
Precies, een TFT scherm kun je niet degausen (niet echt bijdehande opmerkingen van de 10 mensen die dat voorstellen)

Maar goed,

Wordt je scherm digitaal of analoog aangestuurd? Als het analoog is aangestuurd kun je meestal wel een auto adjust knop gebruiken. Anders een beetje spelen met faseverschillen enzo.
Digitaal, dus dat gaat helaas niet op

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dit zie je vaak bij tft schermen die gevallen zijn, of te hard op gedrukt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

JumpStart schreef op 31 oktober 2003 @ 12:50:
[...]

Toevallig een keer zitten gamen dat je niet kon winnen?? :+

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op 31 oktober 2003 @ 12:50:
[...]

Is er een klein broertje of zusje die met een (kleine) vuist op het scherm geramd kan hebben ?

Wat je kan proberen is een vel papier op die plek houden (ter bescherming van de toplaag) en dan voorzichtig het beelscherm 'masseren' om de vervorming een beetje weg te krijgen. GEHEEL OP EIGEN RISICO!!
Zag ik inderdaad ook, maar de knokkels zijn te klein om van een volwassen iemand te zijn, en er is de laatste 15 jaar, geen klein iemand op mijn kamer geweest. Dit kan het dus niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
sWORDs schreef op 31 oktober 2003 @ 12:56:
Dit zie je vaak bij tft schermen die gevallen zijn, of te hard op gedrukt.
Hij is nooit gevallen, en slechts 1 keer van zijn plek geweest. Maar de positie van deze vlek is zodanig dat je er nooit bij kan, als je hem oppakt.

Weet iemand trouwens hoe Iiyama is met het vervangen van monitoren?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:28

MBV

je zou eens kunnen proberen om je tft met tft-reiniger schoon te maken. Ik heb ooit een busje bij mycom gekocht, was €5, en werkt vrij aardig. Maar dit lijkt inderdaad een ingedrukt plekje. Heb ik ok, rechtsboven. Ik durf dat van dat uitwrijven echt niet aan: is een laptop (comprak presario 2800 15"), die me genoeg geld heeft gekost.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo te zien is dit een probleem met de doorlichting van het panel. Maw, het licht dat van de zijkanten komt (uit een soort TL-balkjes) wordt niet meer zo goed doorgelaten op die plek als eerst. Dit wordt meestal veroorzaakt doordat er te grote mechanische druk is uitgeoefend op die plek van het panel. Als je je hieraan stoort kun je je beroepen op de garantie van Iiyama; mijn ervaring is dat ze vrij coulant zijn, maar eerlijkgezegd vrees ik dat dit een twijfelgevalletje is (op de foto's lijkt het allemaal niet zo erg, maar ik kan me voorstellen dat het storend is). Bel iiyama, meldt het probleem en vraag of je in aanmerking komt voor een ruil-exemplaar.
Pagina: 1