Toon posts:

TFT scherm kopen en dooie pixels accepteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik vraag mij af hoe anderen dat doen, een TFT scherm kopen, mij lukt het gewoon niet op een normale manier.
Ik zoek een 17inch TFT met een goede response, zoals Hitachi, Hyundai of Acer.
Ik kan echter nergens het scherm testen op reeds overleden pixels.
Je moet het maar accepteren als het scherm dode pixels heeft. Dit is voor mij onacceptabel. Ik heb nu een 3 jaar oude 15inch TFT van Eizo en ik wil best € 500 uitgeven voor een upgrade naar een groter, mooier en sneller scherm. Maar als ik een scherm met dode pixles heb, wil ik daar nog geen € 25 voor betalen, ik zou me er kapot aan ergeren en alleen maar naar die kappotte pixels staren.

Hoe doen jullie dit nou, geven jullie soms €500 uit voor een scherm met dode pixels? Kan ik me niet voorstellen, of je nou veel geld of weinig geld hebt, je wilt geen dode pixels hebben. Je kunt natuurlijk ook gokken op een goede afloop, maar dat lijkt me een beetje wilde gok voor de bedragen die dit soort monitoren moeten kosten.
Het enige waar ik me nu op oriënteer is een 2ehands scherm, want die kun je van tevoren testen. Probleem is echter dat er nog maar weinig snelle 17inch schermen aangeboden worden.

Wie heeft een goed advies?

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 11:00:
Hallo, ik vraag mij af hoe anderen dat doen, een TFT scherm kopen, mij lukt het gewoon niet op een normale manier.
Je moet het maar accepteren als het scherm dode pixels heeft. Dit is voor mij onacceptabel. Ik heb nu een 3 jaar oude 15inch TFT van Eizo en ik wil best € 500 uitgeven voor een upgrade naar een groter, mooier en sneller scherm. Maar als ik een scherm met dode pixles heb, wil ik daar nog geen € 25 voor betalen, ik zou me er kapot aan ergeren en alleen maar naar die kappotte pixels staren.

Hoe doen jullie dit nou, geven jullie soms €500 uit voor een scherm met dode pixels? Kan ik me niet voorstellen, of je nou veel geld of weinig geld hebt, je wilt geen dode pixels hebben. Je kunt natuurlijk ook gokken op een goede afloop, maar dat lijkt me een beetje wilde gok voor de bedragen die dit soort monitoren moeten kosten.
Het enige waar ik me nu op oriënteer is een 2ehands scherm, want die kun je van tevoren testen. Probleem is echter dat er nog maar weinig snelle 17inch schermen aangeboden worden.

Ik ben naar de 'computerboer op de hoek' gestapt die over het algemeen aan mij wel redelijk goedkoop wil leveren. Daar heb ik enkele tft-monitoren mogen testen en heb ik er 1 uitgekozen... Er zal ongetwijfeld bij jou in de buurt ook een zaak zijn met monitoren.... lijkt me sterk dat er geen één bij jou in de buurt is die jou even wil laten zien hoe zo'n tft'tje eruit ziet... Ik zou m daar ook meteen kopen, dan maar ietsje duurder, je hebt wel volledig je keuze kunnen maken...

Deze plek is te koop.

Verwijderd

uhm ik weet niet als jij het ook weet maar er MOGEN 3 dode pixels inzitten als er meer zijn mag je het terug sturen en krijg je een nieuwe.
een vriend van me heeft ook een 17 inch TFT scherm met 2 dode pixels maar als die dat niet gezegt had had ik ze nooit gevonden ze zijn dus echt minimaal.
ik heb zelf ook een 17 inch TFT scherm met geen dode pixels ( _/-\o_ )
en niet duur :)
dat jij er in godsnaam 500 euro voor wil geven vindt ik wel absurb maarja sommige hebben meer over dan een ander :)
ik heb de mijne (philips 170s4) voor minder dan 100 euro gekregen splinter nieuw :)
maarja heb wel me ouwe scherm verkocht die 19 inch crt was :D

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 11:05:
uhm ik weet niet als jij het ook weet maar er MOGEN 3 dode pixels inzitten als er meer zijn mag je het terug sturen en krijg je een nieuwe.
Sommige mag je zelfs terugsturen als ze al 1 dode pixel hebben.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Sommige fabrikanten geven als geen-dode-pixels garanties maar misschien niet degene waarvan je een TFT scherm op het oog hebt.

Ik weet niet bij welke zaken je geweest bent maar bij een betere zaak moet je toch wel even het scherm kunnen inspecteren voordat je het koopt?
Als ze dat niet willen, dan zegt dat wat mij betreft genoeg over de kwaliteit van die winkel.

Ik weet niet precies waar je woont duis ik zal maar geen namen van winkels noemen want wellicht is dat veel te ver weg. :)

/edit
500 euro is niet echt bijzonder duur voor een echte 17"TFT (niet een 15" of een 17"met 1024x768 resolutie)
Laatst nog op pad geweest en voor een _FATSOENLIJK_ merk betaal je al gauw +400 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door -=bas=- op 31-10-2003 11:11 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik heb een ADI A715 thuis staan, toen ik hem gekocht had stond ie niet recht op z'n voet.
Ding werd thuis opgehaald en aan de deur omgeruild.

Die had vervolgens een dooie pixel, werdom netjes aan de deur omgeruild.
Ding heeft me toen iets van 470 euro gekost bij ITwebwinkel.nl

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
Er zijn merken met een bepaalde garantietermijn voor dode pixels..
Iiyama de eerste week geloof ik.
Hansol geeft volgens mij volledige garantie

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-08 09:25
mijn LG 17" gekocht bij MyCom en die heeft ook een garantie. Binnen een week mag je hem daar altijd omruilen, weet niet of dit van de fabrikant of van Mycom uitgaat trouwens.

• Exirion
  • Laatst online: 10:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Canard schreef op 31 oktober 2003 @ 11:15:
Er zijn merken met een bepaalde garantietermijn voor dode pixels..
Hitachi geeft 30 dagen volledige pixelgarantie. De mijne werd zonder problemen omgeruild en de nieuwe staat inmiddels een maand of 10 zonder pixelproblemen elke dag aan :)
wheeler schreef op 31 oktober 2003 @ 11:18:
mijn LG 17" gekocht bij MyCom en die heeft ook een garantie. Binnen een week mag je hem daar altijd omruilen, weet niet of dit van de fabrikant of van Mycom uitgaat trouwens.
Ik denk van MyCom uit. MyCom gaf die garantie vorig jaar ook al op Iiyama TFT's terwijl de importeur daar niks van wist. Bij MyCom betaal je vaak wat meer, maar ze bieden wel goeie service, en da's ook wat waard :)

[ Voor 43% gewijzigd door Exirion op 31-10-2003 11:20 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 16:30
Is het niet zo dat het wettelijk in NL geregeld is dat je een aankoop binnen 8 dagen mag terug brengen? Dat de winkel verplicht is om hem terug te nemen.

Dus moet je binnen 8 dagen uitzoeken of er dode pixels in zitten. Anders gewoon terug brengen :)

System Specs - Homepage

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pietvs: dat teruggave is niet zo met kopen in de winkel, daar had je het product al kunnen bekijken. Kopen op afstand is een andere zaak. Ik zou zeggen dat als de winkel je het product niet wil laten bekijken, je inderdaad ook dit recht zou moeten hebben. (mar dat is niet zo)

Verder: tot nu toe heb ik altijd TFTs met dode (of hot) pixels in kunnen ruilen voor TFTs zonder. Maar ik koop dan ook niet bij zaken waar men van te voren al aangeeft dat ik dode pixels (tot een bepaalde grens) heb te accepteren. (dat verzwakt je rechtspositie namelijk nogal)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 21:31
Nog ff over de 0 dode pixel garantie he......er zijn een aantal webshops die verkopen monitoren zonder deze garantie en dus alleen met de standaard fabrieksgarantie, en een aantal met +- 8 dagen.
In het kader van de wet "Koop op afstand" is het zo dat als men een aankoop doet via internet op moment van ontvangst van het produkt 7 dagen bedenktijd heeft, mocht het produkt de consument niet bevallen mag hij of zij deze ongeacht de reden terugsturen en is de shop verplicht binnen 30 dagen het geld terug te storten op de rekening van de klant.
Dus eigenlijk heb je de pixel garantie dit tegen het licht houdende niet eens nodig?
Hebben mensen hier ervaring mee?
Even gequote uit het oude topic. Bedrijven kunnen dus niet onder deze wet uit. Dus als je niet tevreden bent (dode pixel) stuur je het gewoon terug, als ze het niet accepteren SEU :P

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:01 ]

Verwijderd

2 jaar was ik ook op zoek naar een tft/crt. Ben toen naar jbc gegaan en kon daar gewoon een tft op proef mee krijgen als het me dan niet zo bevallen zou ik een andere kunnen uitkiezen.

Toen heb ik toch voor de Iiyama vmp451 gegaan, aangezien de tft's van toen nog een beetje tegen vielen. Maar betere service kan je natuurlijk niet krijgen. Weet niet of ze dit nu nog doen bij jbc aangezien er het één en ander is veranderd in de winkel.

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:47
Ik weet dat je iig bij Paradigit in de winkel mag kijken of het scherm goed is. Verder heb je bij iedere winkel "niet goed-geld terug" garantie, daar kan je natuurlijk ook altijd gebruik van maken...

[ Voor 4% gewijzigd door JJapie op 31-10-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 13:24:
Dus gewoon per postorder kopen!

Anders in de winkel een andere insteek kiezen, eg dat je wat schermen wilt bekijken (op beeld kwalitweit) en zoek dan naar dode pixels, koop 't scherm als je hem goed vind!

En anders gewoon een merk kopen met zero pixel garantie.
Via de postorder is uitgesloten, kijk maar eens naar de prijzen....
Ik heb al 2 keer geprobeerd bij een winkel naar de "kwaliteit" van een scherm te kijken, maar ze verekken het om de doos open te maken, omdat de klant alleen de klant een scherm terug zou mogen sturen ivm dode pixels.

Een scherm met zero dead pixel heeft dan mijn voorkeur, maar hoe kom je erachter welk merk deze norm hanteerd?

Verwijderd

Topicstarter
GFM schreef op 31 oktober 2003 @ 13:31:
Ik weet dat je iig bij Paradigit in de winkel mag kijken of het scherm goed is. Verder heb je bij iedere winkel "niet goed-geld terug" garantie, daar kan je natuurlijk ook altijd gebruik van maken...
Bij Paradigit heb je alleen Philips en Iiyama, die moet ik net niet hebben.
Dat is gelijk vaak het probleem, bij winkels waar je evt. zou mogen kijken is het assortiment vaak weer heel erg smal. En als het scherm er staat wat je zoekt, is het zo een eurootje of 100 duurder als dat je he via pricewatch zou kopen bij een van de goedkopere winkels.

• mabarto
  • Laatst online: 26-04 19:14
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 13:40:
[...]

Bij Paradigit heb je alleen Philips en Iiyama, die moet ik net niet hebben.
Dat is gelijk vaak het probleem, bij winkels waar je evt. zou mogen kijken is het assortiment vaak weer heel erg smal. En als het scherm er staat wat je zoekt, is het zo een eurootje of 100 duurder als dat je he via pricewatch zou kopen bij een van de goedkopere winkels.
Oh man.. weer zo'n mannetje die voor een duppie op de eerste rang wilt zitten. Die winkels zijn niet 100 euro duurder, maar de webwinkels zijn 100 euro goedkoper.
Als een winkel 100 euro meer vraagt, wilt het niet zeggen dat ze duur zijn. Die webwinkel kan net zo goed aan import doen, waardoor ie voor een lager bedrag het product van de hand kan doen.

Wanneer leren mensen nu eens onderscheidt te maken. "Goedkoop en risico lopen", "Adviesprijzen en geen risico lopen".

Een winkel kan blij zijn als ie 20 a 30 euro marge maakt op een TFT-scherm. Normaliter gaan daar nog de orderkosten en verzendkosten van de distri af (zo'n 18 EURO excl. de btw)
Wat blijft er over? Geen ENE PL**R*S. Wat moet er dan gedaan worden? Meer TFT-schermen inkopen om toch een marge te kunnen halen... Maar dan krijg je weer van die winkelende mensen die het liefst korting krijgen en waar geen dode pixels op zitten (twee pixels is echt NIET hinderlijk... waarom niet? omdat ze in een hoekje zitten).

• mabarto
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 13:34:
Een scherm met zero dead pixel heeft dan mijn voorkeur, maar hoe kom je erachter welk merk deze norm hanteerd?
Philips in de hogere range, maar je wilt Philips niet...
Ben bang dat je een aantal jaartjes moet wachten voordat de prijzen voor jou interessant zijn en de producten perfect zijn.

• mabarto
Maar als ik een scherm met dode pixles heb, wil ik daar nog geen € 25 voor betalen, ik zou me er kapot aan ergeren en alleen maar naar die kappotte pixels staren.
Nieuwschierigheid :+ Dump je ook je vriendin als ze een puistje of een vetrolletje heeft? Immers daar zal je je vast aan ergeren :Y)

• Exirion
  • Laatst online: 10:49

Exirion

Gadgetfetisjist

barto018 schreef op 31 oktober 2003 @ 14:01:
Oh man.. weer zo'n mannetje die voor een duppie op de eerste rang wilt zitten. Die winkels zijn niet 100 euro duurder, maar de webwinkels zijn 100 euro goedkoper.
Als een winkel 100 euro meer vraagt, wilt het niet zeggen dat ze duur zijn. Die webwinkel kan net zo goed aan import doen, waardoor ie voor een lager bedrag het product van de hand kan doen.

Wanneer leren mensen nu eens onderscheidt te maken. "Goedkoop en risico lopen", "Adviesprijzen en geen risico lopen".

Een winkel kan blij zijn als ie 20 a 30 euro marge maakt op een TFT-scherm. Normaliter gaan daar nog de orderkosten en verzendkosten van de distri af (zo'n 18 EURO excl. de btw)
Wat blijft er over? Geen ENE PL**R*S. Wat moet er dan gedaan worden? Meer TFT-schermen inkopen om toch een marge te kunnen halen... Maar dan krijg je weer van die winkelende mensen die het liefst korting krijgen en waar geen dode pixels op zitten (twee pixels is echt NIET hinderlijk... waarom niet? omdat ze in een hoekje zitten).
Wind je niet op. Je kunt dat verhaal 1000 keer uitleggen, maar mensen die altijd voor een duppie op de voorste rij willen zitten zijn per definitie al niet voor rede vatbaar ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Dat is op zich waar, maar veel gerenommeerde webshops zijn eigenlijk gewoon virtuele dozenschuivers en doen niet moeilijk. Niet goed? Krijg je een nieuwe. Het verdient daarom aanbeveling om eerst even in de shopsurvey te kijken, alhoewel er niet 1 shop lijkt te zijn waar niet iemand een slechte ervaring had. Je moet ook een beetje gokken en goed kijken naar de website, taalgebruik, spelfouten, dat soort dingen. Zo filter je de WAO-bijklussende-metselaars uit Onstwedde er vlot genoeg uit :)

• mabarto
Exirion schreef op 31 oktober 2003 @ 14:11:
[...]

Wind je niet op. Je kunt dat verhaal 1000 keer uitleggen, maar mensen die altijd voor een duppie op de voorste rij willen zitten zijn per definitie al niet voor rede vatbaar ;)
Mja... probleem is dat ik mij daar wel over opwind, omdat dit soort mensen meestal bij ons komen en niet de 'normale'.

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
www.pcvergelijk.nl
14 dagen pixelgarantie op alle schermen en een flink assortiment.

Verwijderd

Ik snap nooit waarom mensen altijd zo moeilijk doen over de dodepixel garantie, waar ik werk bieden we aan om het risico van dode pixels af te kopen voor 25 euro.

Mensen komen dan altijd zeiken dat ze dat niet willen want bij de Dynabyte hoeft dat ook niet zeggen ze dan, wat ze natuurlijk wel altijd vergeten is dat de de Dynabyte 100 euro duurder is per scherm.

En er zijn genoeg mensen die een dode pixel niet eens zien, of denken dat het iets totaal anders is omdat ze helemaal gek zijn gemaakt door mensen op internet en door computerbladen. Ze denken dan dat een dode pixel is dat een scherm 1 bepaalde kleur helemaal niet kan weergeven enzo....

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben juist niet naar Computerland gegaan omdat ze er 25 euro voor vragen om het scherm twee weken thuis te mogen uitproberen. Bij een niet-online winkel verwacht ik de service dat je het scherm ter plekke mag controleren. Het argument van de verkoper om dat niet toe te staan was dat "mensen dode pixels in de winkel toch niet zien". Hij had zeker nog nooit van een monitor testprogramma gehoord.

Dan maar online met een gratis pixelgarantie, waar ik overigens een beroep op moest doen. Je moet dan verzendkosten betalen om het scherm terug te sturen, maar ik betaal liever voor iets wat ik nodig heb, dan voor iets wat ik achteraf misschien niet nodig had, zoals bij Computerland.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Bij ons in de winkel mag iedereen een scherm proberen als hij of zij dat wil. Als het niet goed is kunnen we hem binnen acht dagen terug sturen naar de leverancier, ongeacht het merk (nou hebben we ook niet zoveel merken daar niet van :) )

Verwijderd

Als je bij het Office centre iets koopt (moet je wel iemand kennen met een pasje) mag je altijd je aankoop terugbrengen als je niet tevreden bent. Doen ze totaal niet moeilijk over (mits de verpakking nog heel is uiteraard).

Als het niet druk is kun je hem ook aansluiten en testen. De aanbiedingen die ze hebben zijn erg scherp en ze hebben ook vaan inruilacties.

Bijvoorbeeld: Nec 19"TFT (191N) normaal 599 ex btw maar als je een oude monitor (mag echt alles zijn heel of kapot) dan betaal je maar 499 ex btw.

Verwijderd

Ik kreeg bij benlux computers toen de tijd 150 euro korting omdat ik 2 dode pixels op me scherm heb.

ALs het er straks drie zijn kan die worden omgeruild door de iiyama gerantie _/-\o_.
Dat laat ik natuurlijk pas in de laatse jaar gebeuren dat er gerantie op zit :+.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 08:45:
Ik kreeg bij benlux computers toen de tijd 150 euro korting omdat ik 2 dode pixels op me scherm heb.

ALs het er straks drie zijn kan die worden omgeruild door de iiyama gerantie _/-\o_.
Dat laat ik natuurlijk pas in de laatse jaar gebeuren dat er gerantie op zit :+.
En toen kwam je ineens tot de ontdekking dat dan de garantie niet opnieuw ingaat maar ze gewoon de aankoopdatum van monitor 1 aanhouden. :)

ARME AOW’er

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Ik ken eigenlijk maar 1 zaak die de service biedt die jij 'eist', namelijk Paradigit. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze willen je wel even iets showen. Over garanties doen ze al helemaal niet moeilijk. Het enige waar je wel aan moet denken is dat veel fabrikanten een TFT scherm met een aantal dode pixels niet ruilt voor een nieuwe.

Het process van een TFT scherm maken is zo complex dat wanneer er ook maar een miniscuul stofje op een van de pixels komt je het al kunt vergeten. Die productie is dan daarom ook verschrikkelijk in de prijs. Het is helaas niet anders. Omdat ik ook me altijd dood erger aan dode pixels zit ik nog steeds op CRT schermen. Is ook een optie voor je misschien... een CRT met een platte beeldbuis van Iiyama of zo. Zijn geen €500,- en de kans op dode pixels is ook een heel stuk minder.

Profile

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 01 november 2003 @ 08:52:
[...]

En toen kwam je ineens tot de ontdekking dat dan de garantie niet opnieuw ingaat maar ze gewoon de aankoopdatum van monitor 1 aanhouden. :)
Wat lul je vaag zeg,

Iiyama heeft gewoon 3 jaar gerantie op hun schermen van af de datum dat ik het scherm heb gekocht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 08:16:
[...]

Als je bij het Office centre iets koopt (moet je wel iemand kennen met een pasje) mag je altijd je aankoop terugbrengen als je niet tevreden bent. Doen ze totaal niet moeilijk over (mits de verpakking nog heel is uiteraard).

Als het niet druk is kun je hem ook aansluiten en testen. De aanbiedingen die ze hebben zijn erg scherp en ze hebben ook vaan inruilacties.

Bijvoorbeeld: Nec 19"TFT (191N) normaal 599 ex btw maar als je een oude monitor (mag echt alles zijn heel of kapot) dan betaal je maar 499 ex btw.
Dat klopt idd wat je zegt ik werk namelijk bij Office Centre en wij nemen die schermen altijd binnen 14 dagen terug, alleen wat het dan is dat wij die schermen niet meer kunnen terugsturen naar de fabrikant, omdat ze allemaal een 3 pixel of meer garantie ondersteunen. IBM doet het bij de laptops nog erger, die hanteert 8 pixel fouten.

Verwijderd

NOOIT ACCEPTEREN !

Als consument heb je recht op een volledig werkend apparaat en als de verkoper moeilijk gaat lopen doen over omruilen omdat jij 1 of meer dode pixels hebt ontdekt op je nieuwe aankoop dan eis je gewoon je geld terug 'omdat het apparaat niet naar behoren werkt' of 'je vindt het niet passen in je interrieur ;)' en zoek je een andere uit die wel 100% werkt.
Pagina: 1