[XP-98] XP machine's geen rechten in domein

Pagina: 1
Acties:

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Probleem: bestaande setup (98 machine's met NT-server) gewijzigd. De NT-server is door een Windows 2000 server vervangen. De gebruikersaccounts zijn overgezet. Nu zijn er 2 nieuwe machine's bijgekomen waar Windows XP op staat. De gebruikersaccounts van de medewerkers die op deze machine's werken zijn dus eigenlijk nog de windows 98 accounts. (dezelfde naam) Als de gebruikers inloggen (dat kan zonder problemen) mogen ze helemaal niet meer op de machine (nergens rechten voor) Dit is vrij onhandig. Is hier een eenvoudige oplossing voor, want om de gebruikers op de XP machine's als Administrator te laten inloggen is natuurlijk geen optie. In de search kon ik geen informatie vinden (niet veel voorkomend probleem, of zie ik hier iets over het hoofd?)

- hardware always changes.. -

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Als de gebruikers inloggen (dat kan zonder problemen) mogen ze helemaal niet meer op de machine (nergens rechten voor)
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze niets mogen installeren oid?

Wil je dat de users local administrator worden? Dan moet je in je AD een GlobalGroup aanmaken waar de users instaan, en deze groep toevoegen aan de local administrator group op de XP machines. Dan zijn alle users in het domain automatisch local administrator..

Pvouput live

• Jester
Krypt schreef op 31 oktober 2003 @ 09:29:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat ze niets mogen installeren oid?

Wil je dat de users local administrator worden? Dan moet je in je AD een GlobalGroup aanmaken waar de users instaan, en deze groep toevoegen aan de local administrator group op de XP machines. Dan zijn alle users in het domain automatisch local administrator..
Dit is inderdaad de bedoeling. Nu willen we dus deze GlobalGroup toevoegen op de windows XP machine, maar daar kan ik bij Locatie alleen de machine zelf vinden, en niet de server/domaincontroller :? Dat is dus erg vreemd.

• Krypt
Dan lijkt het erop dat die machine niet in het domain hangt.. typ anders even in de cmdprompt in:
net localgroup Administrator "<domain>\<group>" /add

Pvouput live

• Jester
Krypt schreef op 31 oktober 2003 @ 10:22:
Dan lijkt het erop dat die machine niet in het domain hangt.. typ anders even in de cmdprompt in:
net localgroup Administrator "<domain>\<group>" /add
Als ik dit doe krijg ik de melding:
"Kan geen vertrouwensrelatie tot stand brengen tussen dit werkstation en het primaire domein"

Dus ergens zit er nog een kink in de kabel

• Krypt
Dan is je computer niet gejoined aan het domain; maar dan vraag ik me af hoe de users uberhaupt kunnen inloggen..

Pvouput live

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Krypt schreef op 31 oktober 2003 @ 11:19:
Dan is je computer niet gejoined aan het domain; maar dan vraag ik me af hoe de users uberhaupt kunnen inloggen..
waarschijnlijk loggen ze niet in op het domain, maar lokaal.

zijn er computer acounts aanwezig voor je xp machine's in AD U&C?

zo niet, ff dmv netwerk identificatie opnieuw het domain joinen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jester
Grolsch schreef op 31 oktober 2003 @ 11:24:
[...]

waarschijnlijk loggen ze niet in op het domain, maar lokaal.

zijn er computer acounts aanwezig voor je xp machine's in AD U&C?

zo niet, ff dmv netwerk identificatie opnieuw het domain joinen
AD computer - staan allebei de XP machine's
De machine's zijn ook allebij in het domein opgenomen dmv "computernaam - wijzigen werkgroep/domein"
De loginprocedure gaat ook via het domein (dus gebruikersnaam/password op domein [naam]
Het lijkt me dus dat dat wel goed zit..

edit:

Wat ik me kan herinneren, dat bij het aanmelden van het domein de server net aan het restarten was. Kan het zijn dat hierdoor de instellingen niet 100% zijn doorgevoerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Jester op 31-10-2003 11:32 . Reden: toevoeging ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Jester schreef op 31 oktober 2003 @ 11:30:
[...]

AD computer - staan allebei de XP machine's
De machine's zijn ook allebij in het domein opgenomen dmv "computernaam - wijzigen werkgroep/domein"
De loginprocedure gaat ook via het domein (dus gebruikersnaam/password op domein [naam]
Het lijkt me dus dat dat wel goed zit..

edit:

Wat ik me kan herinneren, dat bij het aanmelden van het domein de server net aan het restarten was. Kan het zijn dat hierdoor de instellingen niet 100% zijn doorgevoerd?
wat denk je zelf :?

Op de clients de computer UIT het domain halen en in een werkgroep zetten.

rebooten
Check in ad u&c of de computers daar ook weg zijn, zo niet verwijder ze

ga nu je workstation weer lid maken van het domain.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jester
We zijn nog steeds niet tot een goede oplossing gekomen, het is alleen nog maar verslechterd.

Wat we dus willen (nogmaals in het kort)

Gebruikers moeten op XP machine's kunnen aanloggen in het domein, op een vaste werkplek. Ook moeten ze - omdat er specifieke software wordt gebruikt - "normale" rechten hebben op de machine's (hoofdgebruikers, maar geen admin's)

Dit krijgen we dus niet voor elkaar, de probleemstelling is hierboven nog wel te vinden (de uitgebreide versie)

Serverside draait W2K Advanced Server met Active Directory, de win98 users die geconnect zijn aan het netwerk, functioneren wel goed.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
locale groep hoofdgebruikers > toevoegen <domeinnaam>\<domain users>
Pagina: 1