Receiver geeft problemen met analoog signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
Ten eerste, sorry voor de vage topictitel, als een van de modjes na het lezen van dit topic een betere topictitel weet, graag.

Zo'n 2 weken geleden heb ik een Marantz sr4300 receiver gekocht. Tot gister werkte alles perfect, maar toen kreeg ik ineens last van een vage ruis uit m'n linkerluidspreker als ik het geluid van m'n tv via m'n receiver liet lopen. Eerst dacht ik dat de luidsprekerkabel niet goed aangesloten zat maar bij het afspelen van een muziekcd was er geen ruis te bekennen.

Na wat geklooi bleek dat het probleem bij de analoge ingangen van m'n receiver lag, er is nu nog 1 ingang (VCR2) die werkt zonder ruis. Als ik op die ingang m'n tv aansluit is het geluid dus goed. Switch ik m'n receiver dan naar TV (waar niks op aangesloten is, m'n tv heb ik op VCR2 zitten), dan hoor ik door m'n linkerluidspreker alsnog zachtjes de tv.

Voor de duidelijkheid, die ruis is niet pure ruis, 't is zeg maar het normale geluid met flinke storing erdoorheen en is alleen hoorbaar uit de linkerluidspreker!

Kan ik alvast beginnen met het bellen van Marantz of is er hier iemand met een oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door jOzh op 31-10-2003 08:09 ]

Grab shell dude!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
hoe zit het met de aarding, misschien heb je een potentiaalverschil tussen de tv en versterker. Dit kan een oorzaak zijn, hoeft natuurlijk niet. Als dit er is kun je dat ook meten met en voltmeter, tussen het chassis van de reciever en de tv. heb je de kabeltjes al wel doorgemeten?

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 31 oktober 2003 @ 12:16:
hoe zit het met de aarding, misschien heb je een potentiaalverschil tussen de tv en versterker. Dit kan een oorzaak zijn, hoeft natuurlijk niet. Als dit er is kun je dat ook meten met en voltmeter, tussen het chassis van de reciever en de tv. heb je de kabeltjes al wel doorgemeten?
Hmm, ik heb hier geen voltmeter om het te testen, ik heb wel al een geaarde stekkerdoos geprobeerd, tv en receiver op een andere stekkerdoos aangesloten, verschillende tulpstekkertjes geprobeerd, zelfs andere luidsprekers aangesloten (tja je moet toch wat...)

Grab shell dude!

Verwijderd

Ik heb hier eerder eens iets over gelezen, volgensmij is er een firmware update geweest.

Als het goed is heeft die Marantz een speciale update poort achterop zitten.

www.hifi.nl daar maar even zoeken!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 14:10:
Ik heb hier eerder eens iets over gelezen, volgensmij is er een firmware update geweest.

Als het goed is heeft die Marantz een speciale update poort achterop zitten.

www.hifi.nl daar maar even zoeken!
Op hifi.nl kan ik eigenlijk niks vinden... Weet je zeker dat je dat daar gelezen had?

Wat ik zo vreemd vind is dat het signaal via m'n digitale optische kabel (van dvdspeler naar receiver) wel gewoon goed klinkt maar de analoge verbindingen problemen geven. Net even de fm-kabel in m'n receiver geplugd en ja hoor, bij radio-uitzendingen heb ik ook die ruis door m'n linkerluidspreker :(

Grab shell dude!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik wil niet heel vervelend doen maar als je dat ding 2 weken geleden pas gekocht hebt zul je er neem ik aan nog garantie op hebben zitten ;)
Ik heb zelf geen idee waar het aan kan liggen maar als ik jou was zou ik voor je er zelf aan gaat zitten klooien gewoon ff terug naar de winkel gaan...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
The_Eagle schreef op 01 november 2003 @ 16:14:
Ik wil niet heel vervelend doen maar als je dat ding 2 weken geleden pas gekocht hebt zul je er neem ik aan nog garantie op hebben zitten ;)
Ik heb zelf geen idee waar het aan kan liggen maar als ik jou was zou ik voor je er zelf aan gaat zitten klooien gewoon ff terug naar de winkel gaan...
Tuurlijk heb ik nog garantie, maar aangezien ik nogal een noob ben wat receivers ed. betreft hoopte ik eigenlijk op een simpele verklaring voor m'n probleem.

Weet iemand hier misschien het e-mailadres van Marantz? Via hun site kwam ik op info@marantz.com maar m'n mail bouncede direct terug...

Grab shell dude!

Verwijderd

Probeer eens andere interlinkjes. Ik heb dat ook ooit eens gehad en het bleek toen aan elcheapo interlinkjes te liggen. Ik wil niet zeggen dat je nu extreem dure moet kopen ofzo. Kabel fetishisme suckt ook :p maar, een beetje degelijke kabel kan dit probleem allicht verhelpen.

Verwijderd

jOzh schreef op 01 november 2003 @ 16:10:
[...]

Op hifi.nl kan ik eigenlijk niks vinden... Weet je zeker dat je dat daar gelezen had?

Wat ik zo vreemd vind is dat het signaal via m'n digitale optische kabel (van dvdspeler naar receiver) wel gewoon goed klinkt maar de analoge verbindingen problemen geven. Net even de fm-kabel in m'n receiver geplugd en ja hoor, bij radio-uitzendingen heb ik ook die ruis door m'n linkerluidspreker :(
in dit geval lijkt het erop dat je analoge voorversterker gedeelte een beetje stuk is.
de reparatie hiervan is vaak simpel 1 a 2 ic`s vervangen en hij werkt weer naar behoren.

gezien het feit dat de storing ook bij de radio is die ook intern op de voorversterker zit. en dus bronnen van buiten af uitgesloten kunnen worden als storingsbron.

gezien het feit dat ie 2 weken oud is mag tie terug naar de winkel.

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 19:36:
Probeer eens andere interlinkjes. Ik heb dat ook ooit eens gehad en het bleek toen aan elcheapo interlinkjes te liggen. Ik wil niet zeggen dat je nu extreem dure moet kopen ofzo. Kabel fetishisme suckt ook :p maar, een beetje degelijke kabel kan dit probleem allicht verhelpen.
Tja, ik gebruik inderdaad supergoedkope tulpstekkertjes voor het analoge gedeelte. 'k Zal morgen eens naar wat anders op zoek gaan. Zijn er ook nog merken die een goede naam hebben in dit soort spul?
Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 23:37:
in dit geval lijkt het erop dat je analoge voorversterker gedeelte een beetje stuk is.
de reparatie hiervan is vaak simpel 1 a 2 ic`s vervangen en hij werkt weer naar behoren.

gezien het feit dat de storing ook bij de radio is die ook intern op de voorversterker zit. en dus bronnen van buiten af uitgesloten kunnen worden als storingsbron.

gezien het feit dat ie 2 weken oud is mag tie terug naar de winkel.
Was er al een beetje bang voor, dat wordt weer toeren naar Rotterdam (Correct) dan...
Bedankt voor de reacties in elk geval, 't is nogal frustrerend om met een pas nieuw defect apparaat te zitten en niet te weten waar je het probleem nu precies moet zoeken...

Grab shell dude!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Is dit probleem al opgelost?
Ik merk het namelijk zojuist ook bij mijn SR4300. Op de analoge ingangen komt er geen geluid uit mn linker luidspreker, alleen wat licht geruis. Wanneer ik vervolgens naar digitaal schakel echter weer geen problemen :?
Aan de kabels ligt het niet, met de tulpjes omgewisseld komt er namelijk nog steeds alleen geluid uit mijn rechter luidspreker (het linker signaal dit maal ;))

En met de kerst is het lastig om even naar de winkel te bellen, dus eerst even hier proberen :P

edit:

Met de radio krijg ik inderdaad ook alleen gekraak uit de linker speaker. Klinkt dus als exact hetzelfde probleem!

[ Voor 12% gewijzigd door Blamm op 25-12-2003 15:13 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

schopje

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Hmm, ik merk een soortgelijk iets met m'n SR 4300: als ik het volume een heel klein beetje openzet (op -70 db dus) dan hoor ik ruis (geen ander geluid) uit de speakers als ik mijn oor er tegen aan leg.

Alles gecheckt (alle analoge stekkers eruit getrokken), want ik had niet verwacht dat dit normaal was voor deze prijsklasse. Maar uit deze thread: Banaanstekker Marantz SR4300
begrijp ik dat het eigenlijk wel normaal is?!

Zodra ik schakel naar digitaal is de ruis wel weg.

Verwijderd

Nou ik moet er dus ook aan geloven.
Na ongeveer een half jaar begon gister mn linker kanaal ineens te kraken en daarna viel hij weg. Je hoort hem nog maar heel zacht met ruis. Rechts is wel gewoon goed. Ik heb het ook bij alle analoge bronnen en de radio. Digitaal werkt wel. Iemand al een oplossing?

En als ik hem terugbreng? Iemand ervaring met reparatietijden voor dit probleem? Heb hem bij Staffhorst in Amersfoort gekocht.

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 17:34:
Nou ik moet er dus ook aan geloven.
Na ongeveer een half jaar begon gister mn linker kanaal ineens te kraken en daarna viel hij weg. Je hoort hem nog maar heel zacht met ruis. Rechts is wel gewoon goed. Ik heb het ook bij alle analoge bronnen en de radio. Digitaal werkt wel. Iemand al een oplossing?

En als ik hem terugbreng? Iemand ervaring met reparatietijden voor dit probleem? Heb hem bij Staffhorst in Amersfoort gekocht.
Dat klinkt wel erg bruut. Check ook even hier: Hoeveel ruis is acceptabel bij een 6.1 versterker?
een draadje over de ruis.
Pagina: 1