[USB 2.0] USB 2.0 is net zo traag als 1.1

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Goedendag :)

Gister heb ik een nieuwe USB 2.0 kaart aangeschaft voor mijn iPod, aangezien ik 4 USB 1.1 onboards ports had, maar dit snel genoeg is om 10 albums om te zetten (0,70mb/s - 0,80mb/s) heb ik een Trust 2 Port USB 2.0 Kaart gekocht.

Maargoed, deze heb ik dus gewoon in een leeg slot gepropt en gekeken of het werkte. Windows herkende alles, ging rustig installeren en 'USB 2.0 root Hub' kwam in het Apparaatbeheer. Tot zover ging alles goed.

Maar toen ik mijn iPod erop aan sloot, begon Windows (XP) te klagen dat er een te snel USB device was aangesloten op een te trage USB port. Dit zelf vondt ik al verdacht. Maar toen ik ephPod (iTunes doet het niet :?) starte, en een album/liedje wou overzetten, gebeurde dit naar mijn verbazing met 0,70mb/s - 0,80mb/s :O.

Snap er niks van, heb gisteravond hele tijd lopen kloten, maar geen oplossingen gevonden. Wat ik al geprobeerd heb:

• SP 1 geinstalled, aangezien Windows XP wat USB 2.0 issues schijnt te hebben
• Drivers van cd opnieuw geinstalleerd (Verschillende keren) en ook nog de drivers geprobeerd die Windows XP meteen geeft na reboot.
• M'n iPod opnieuw geinstalled
• Nieuwe drivers op Trust.com gezocht, werd er niet veel wijzer van, kreeg ze dan ook niet geinstalleerd.

In de USB 2.0 FAQ staat er dit over:
My equipment can use the high speed USB (USB 2.0), but the speed I get is still very slow:

The computer or usb hub is not compatible with USB 2.0, so your equipment uses the USB 1.1 protocol.

USB 2.0 controller was shared with low speed devices like USB 1.1 scanner, USB joystick, USB mouse etc, they slow down the USB 2.0 bus a lot when in use.

Even when everything is USB 2.0, the resulting speed is not really 40 times higher (480 Mbit) as this figure is the theoretical upper limit, not a practical value, expect a performance increase of 2 to 10 times compared to USB 1.1, not 40 times.
Wat allemaal niet waar is (Met het programmmaatje 'usbready.exe' heb ik gechecked of m'n computer USB 2.0 ready is. Maar alles bleek gewoon goed (drivers, configuratie, hardware).

Heb ook al gesearched, maar kwam erg weinig uit wat echt bruikbaar was:

VIA USB hub werkt niet in Windows XP
usb 2.0 te traag?
[rml][ USB2.0] usb kaart werkt te traag[/rml] - Staat een goede oplossing, is alleen een beetje vaag.

Ik schijn dus een VIA moederbord te hebben, en daar zijn nogal wat problemen mee, schijnt. Alleen kan ik nergens iets vinden op Google qua problemen van USB 2.0 en VIA chipsets.

Nu even geen tijd (7:21) om nieuwe moederbord drivers te installeren of whatever, ben vanavond 16:30 pas thuis, dus ik wacht op jullie reacties ;) :Y).

Nog even specs: AMD Athlon 1700+, 512MB RAM, Windows XP (SP1 + Hotfixes)

[ Voor 3% gewijzigd door Switch op 31-10-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:30

grimson

domeingrommer

Er is een update voor USB 1.1 en 2.0 voor Windows XP SP1 (US Only)
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=822603

Niet specifiek voor jouw probleem, maar wie weet helpt het

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
grimson schreef op 31 oktober 2003 @ 07:36:
Er is een update voor USB 1.1 en 2.0 voor Windows XP SP1 (US Only)
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=822603

Niet specifiek voor jouw probleem, maar wie weet helpt het
Vergeten te melden, ook al geprobeerd. Heeft niks verholpen jammer genoeg

offtopic:
Nu ben ik echt weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Oké, heb net even geprutst, jammer genoeg heeft het niks uitgehaald :|. Ik heb dit gedaan:

• Ik heb kaartje van slot verwisseld (Ander PCI slot dus)
• Windows geboot, drivers weer geinstallerd (Daarvoor had ik ze al uninstalled)
• iPod aangesloten, en gemerkt dat ie het nog steeds niet doet :|.

Dit is echt belachelijk, waarom is het zó langzaam :? Misschien zijn m'n drivers toch niet goed? Om het wat duidelijker te maken heb ik een screendump van m'n Apparaatbeheer genomen:

Afbeeldingslocatie: http://switch.mgb-originals.nl/GoT/usbprobleem/apbeheer.jpg

Na aanraden van Cu2MorO op IRC, heb ik de VIA 4in1 drivers geinstalled (4,49v), hebben jammer genoeg ook niks tot weinig uitgehaald.

Ik ga nu een USB 2.0 benchmark proberen/kijken. Kijken hoe snel dat is, als ik de resultaten heb zal ik wel editten.

Ligt het aan m'n iPod software? M'n iPod? Aan wat anders :? Please iemand, help me ;(.

edit
SiSoftware Sandra zegt dit over m'n 'VIA USB 2.0 Enchanced Host Controller':
SiSoftware Sandra

Algemene Informatie
Controller : VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller

Root Hub Informatie
Samengesteld Apparaat : Geen
Hub Is 'Bus Powered' : Geen
'Power Switching' : Ganged
'Over-Current' Beveiliging : Globaal
Aantal Poorten : 4

Root Hub Informatie: USB Poort 1
Status : Geen Apparaat Verbonden

Root Hub Informatie: USB Poort 2

Root Hub Informatie: USB Poort 3

Root Hub Informatie: USB Poort 4

[ Voor 44% gewijzigd door Switch op 31-10-2003 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 09:47

Pietertje

The Rock

Is de kabel wel in orde?
Bij netwerkkabels kan de snelheid terug vallen van 100MB naar 10MB als ze niet in orde zijn. Misschien kan USB 2.0 ook terugvallen naar 1.1 als de kabel rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-07 20:58
waarom je USB 2.0 kaartje niet inruilen en voor een Firewire kaartje

Ik heb ook een iPod en firewire is erg relaxed

music met 4 Mb/s overzetten, want dan is het liedje al. dus 1 sec per nummer.
Opladen via Firewire
En geen GEZEIK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Denk niet dat het kabeltje fout is ofzo, want heb hem erbij bestelt, spinksplinternieuw :). Lijkt me dus onwaarschijnlijk :).

En FireWire kaartje kopen is voor mij een soort 'last resort'. Want bij m'n iPod bestelling heb ik een USB 2.0 kabeltje er bij besteld (23,-) zodat 'ie zou werken. Als ik nu een FW kaartje koop, heb ik in totaal 40,- uitgegeven aan spul wat kapot is/niet gebruik, wat ik nogal zonde vindt.

Trouwens, ik heb net de VIA USB Filter 1.10 patch gedownload, heeft ook niet geholpen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Bij mijn USB 2 mobo (onboard) staat in de handleiding dat je de drivers van USB2 eerst moet installeren voordat je andere patches gaat installeren. Dit werkt perfect met mijn Net md n707 en mijn F717 digicam.

Als ik eerst XP installereer en dan eerst SP1 en de andere patches en da pas de usb 2.0 drivers geeft dit vaak fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Dennism schreef op 01 november 2003 @ 06:56:
Bij mijn USB 2 mobo (onboard) staat in de handleiding dat je de drivers van USB2 eerst moet installeren voordat je andere patches gaat installeren. Dit werkt perfect met mijn Net md n707 en mijn F717 digicam.

Als ik eerst XP installereer en dan eerst SP1 en de andere patches en da pas de usb 2.0 drivers geeft dit vaak fouten.
Dus ik moet (weer) een Windows reinstall doen :?

Ik ga straks even dit proberen:

• Álle USB drivers uninstallen
• Drivers van de meegeleverde CD installen
• Reboot

Of moet ik hem eerst nog in een ander slot doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Tweakers nieuws post

al wel een tijdje terug, maar kijk een sgoed naar je usb 1.1 specs
misschien wel zelfde dus al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Nee, ik had die post al gelezen :). Dit is wel de goede, anagezien er op de doos 'Up too 480MB/s' staat en de software die meegelverd is USB 2.0 Root installed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als windows al zegt dat het een snel apparaat op trage hub is ligt het iig niet aan je IPod software B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2
  • Laatst online: 02-01-2022

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Heb je hier inmiddels al een oplossing voor gevonden?? Ik zit nl met hetzelfde probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt er dus simpelweg op neer dat de trust-drivers geen volledige usb2.0 hebben maar eerder usb1.1. Trust heeft wel vaker van die geintjes, dat het usb2.0 apartaten verkoopt maar die dan simpelweg 2.0-compatible zijn. Eigenlijk zijn het dus allemaal usb1.1 aparaten. Maar goed, kijk es op de chip op die kaart en zoek es specifiek naar drivers voor die chip ipv trust-drivers.

Edit:
Probeer deze drivers es uit. Dit zijn usb2.0 drivers van de via-site. Of te wel de via-drivers van je kaart.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Switch schreef op 01 november 2003 @ 00:02:
Trouwens, ik heb net de VIA USB Filter 1.10 patch gedownload, heeft ook niet geholpen :(.
:) Heeft jammer genoeg dus niet geholpen. Zal eens kijken wanneer ik tijd vindt om die chip te bekijken.

[edit]
Zie nu dat dit een nieuwe versie is, zal zo even proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Switch op 11-01-2004 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 14:07
ik heb ook ooit zo'n gelijkaardig probleem gehad.
Wat ik gedaan heb om het te verhelpen was:
1. format c (ik werd boos om dat het niet lukte)
2. windows xp instaleren met sp1 en alle updates die er zijn
3. in u geval ipod software instaleren
4 windows update laten runnen
5. en dan pas de ipod connecten met de pc

Dit heeft het bij mij the trick gedaan.

6. een backup nemen

Het is maar een idee hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netanimal
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-01 13:19
Ik heb hetzelfde probleem gehad! en de oplossing is erg simpel 8)7

Je moet gewoon alle je USB devices de-installeren c.q. verwijderen binnen device manager (apparaat beheer) van XP ... XP (incl.SP1) rebooten en deze zal al je devices weer vinden.

Al de USB2.0 devices werken nu snel en je USB1.1 devices werken als van ouds

Groet,

Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10-2021
Voordat je alle USB poorten "verwijderd" moet je wel een PS/2 toetsenbord aansluiten.....en dat moet je wel doen voordat je de PC aanzet...alleen USB poorten kun je ontkoppelen/aansluiten terwijl de PC aanstaat !!!

Ik heb trouwens ook last van die melding dat er een snel apparaat op een trage USB poort zit...dit is echter een 6in1 Cardreader op de standaard USB2.0 van een KT333 moederbord (Asus A7V333)...waar het fout is gegaan weet ik niet. Ik heb een vermoeden dat het die usb110 filter driver is geweest want ik heb nu net ook die nieuwe VIA USB2.0 drivers eroverheen gezet en daarna de 4in1 drivers (versie 4.51v) ook nog eens en nog steeds geen resultaat. Het bovenstaande moet ik nog een keer herhalen want je raadt het al wat er gebeurd is.... 8)7 :+ : de PC is niet meer te besturen zonder muis/toetsenbord....

[ Voor 5% gewijzigd door JohnT op 11-01-2004 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:19
En ik heb ook dit probleem met een Sweex PCI USB2.0 kaartje en een Sweex USB2.0 cardreader. Alle usb driver heb ik al eens verwijderd, helaas nog geen resultaat.

[ Voor 75% gewijzigd door wrcveen op 11-01-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

topicstarter, probeer eens een pci-kaart met een USB2.0 controller chipset van het merk NEC te pakken te krijgen.

Alle kaarten hebben zo'n beetje 1 van onderstaand:
NEC, VIA, OPTI )Texas Instruments misschien ook, of alleen FireWire?)

wellicht is een combo-kaart wat voor je?
(firewire + usb2.0)

ik heb zelf deze:
70HTL00110 (ingeven als zoekterm bij www.mailamac.nl)

afkomstig van:
http://www.orangemicro.com/fwusb20.html

helaas wel duur.

SiteCom of Sweex zullen ze ook wel hebben.

Goedkoopste optie lijkt me toch een FireWire kaartje.

USB2.0 kabels bestaan trouwens niet. Gebruiken dezelfde kabels als usb1.1 maar winkels verkopen wel "2.0-compatible" als geruststelling voor de onwetende klant (tegen een prijs uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb de Sweex USB2.0 3+1 upgrade getest op een Intel 815 chipset moederbord en dat ging top met installeren en versturen van data. Dat was snel maar ik had ook een Via moederbord en dat vond ik inderdaad netals jullie langzaam maar op een SIS 650(P4)/748(AMD) moederbord was het weer heel snel. Ik denk dat het misschien ligt aan de chipset.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een USB 2.0 PCI kaart pas goed werkt als je de USB op het MB uitzet in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:19
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:04:
Mijn ervaring is dat een USB 2.0 PCI kaart pas goed werkt als je de USB op het MB uitzet in de BIOS.
Maar als je zo'n kaart koopt om je poorten uit te breiden heb je aan die oplossing niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even offtopic maar je had beter voor 15€ een pci firewire kaart kunnen
kopen, ik heb ook met usb2 zitten klooien maar firewire werkt volgens
mij toch net iets beter, en kan je gelijk je dock erop aansluiten! (als je die
erbij hebt gekregen dan)
Pagina: 1