Trage Shuttle SB61G2

Pagina: 1
Acties:

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Owke het verhaal is als volgt,

Vorige week heb ik mijn AMD systeem de deur uit getrapt. Dat was een ECS mobo met een XP1500 CPU en 256MB DDR ram GeForce 2GTS en een terratec DMX XFire 1024. Op zich voldeed dat systeem nog prima maarja het was weer is een keer tijd voor iets nieuws.

Nu heb ik dus een shuttle SB61G2. Intel 865 chipset blablablablabla en een celeron 2,2 met 256MB DDR PC3200 geheugen erin zitten.

Nu zou je verwachten dat de 'shuttle op zijn minste net zo snel moest zijn als mijn oude systeem en hoogstwaarschijnlijk nog wel sneller. Dat was tenminste het idee wat ik er bij had. Nou niets is dus minder waar en de pc is dus gewoon op sommige momenten stront traag.

Nu heb ik van allerlei site's (realtek en Intel) de laatste drivers gedownload want shuttle loopt nogal achter wat dat betreft en ik heb meteen een nieuwe bios er op geflashed. Nu is het allemaal iets beter geworden maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven vind ik zelf. Op sommige momenten hangt de pc namelijk behoorlijk en heeft ie het erg zwaar.
Op zulke momenten schiet de CPU load ineens naar 100% en blijft ie ff hangen voor een seconde of 3 en dan dondert ie weer terug naar beneden naar 10%. Dan zou je denken dat de pc ook weer op gang moet zijn maar nee hij blijft dan gewoon zeker een minuut of 2 zo snel als dikke stront in een trechter.
Soms schiet de CPU load niet eens omhoog en is ie ook ontzettend traag by the way.
Het viel me op dat zodra ik met kazaa lite aan het downen ben Norton wel erg vaak een request voor een virus scan aan vraagt (heb 2004 en dan krijg je zo'n venster waarin ie vraagt of ie moet scannen). Het is helemaal erg als ik met een snelheid van boven de 100kb/sec zit. Maar ook bij hele grote bestanden word ie traag (ongeacht de download snelheid)

Nu kan ik 2 dingen bedenken waar het aan zou kunnen liggen.
1) Ik heb gewoon een kutsysteem gekocht en ben er geen flikker mee op geschoten.

2) De 256MB ram in mijn Shuttle is echt way much te weinig als ik onboard sound en video gebruik en ik moet geheugen bij kopen. En gaat dat een probleem worden als ik een ander merk ram erbij koop. De enige PC zaak hier in Harderwijk heeft namelijk geen PC3200 geheugen met infineon chips er op maar wel geheugen van Dane elec - Kingston - Twinmos e.d dus wel allemaal merkgeheugen en geen honkey tonkey shanghai no name shit.

Ik draai windows XP Pro en dan de corporate edition ;) Inclusief alle update's en service pack 1.
Ik heb overal de laatste drivers van geinstaleerd. Bij me fysiek geheugen geeft ie nog 80000 free aan. Maarja daarintegen page filed ie ook weer dik 150MB

Ik hoop dat het de laatste van de 2 opties (het geheugen) is want met optie 1 ben ik helemaal niet blij?
Ik lees trouwens veel over piepende shuttle pc's. Die van mij is geen uitzondering en ik erger me er nog niet aan (mijn vorige pc was net een 747 qua geluid) maar als daar een oplossing voor zou zijn _/-\o_

Verder ben ik wel blij met me shuttle :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik draai windows XP Pro en dan de corporate edition Inclusief alle update's en service pack 1.
Misschien eens een wat lichter OS proberen want je hebt nu een van de zwaardere windows draaien. XP Pro is er voor stabiliteit en niet performance.
En soms gaat ie inderdaad even wat doen waardoor je CPU-load door het dak knalt.

Verder kunnen settings zoals UDMA ook nog wel verschil uit maken.
En realiseer je dat een XP1500 echt bijnan iets sneller is als een Celeron2.2GHz.
Dat merk je gewoon niet.

Verder kan de HDD in je oude systeem mogelijk een stuk sneller zijn. Dan zou je de specs na moeten kijken. Soms scheelt dat echt een factor 4 qua doorvoersnelheid.

Senile! Senile Oekaki

• R2D2
  • Niet online
Hmmmmmm in mijn vorige systeem zat een IBM deskstar schijf en in de shuttle zit nu een maxtor schijf.

FF een andere vraag,
Ik heb nu 256MB DDR Ram in mijn shuttle zitten en op dat geheugen zitten infinion chips. Maakt het uit als ik er een ander kwaliteitsmerk bij knal met dezelfde specs of gaat dat bij voorbaat al problemen geven?
Ik heb namelijk een hoop gelezen over shuttle's met geheugen problemen maar deze hadden allemaal geen intel chipset, Dat waren bordjes met een sis of nforce chipset. Nu is mijn vraag, Doen die intel bordjes ook zo moeilijk met geheugen?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je te weinig geheugen hebt gaat je systeem gewoon swappen hoor, een pagefile gebruiken. Daarvan krijg je niet zulke problemen. Het heeft dus vrij weinig zin om er nog geheugen bij te gooien. Sommige dingen lopen dan misschien soepeler, maar ik dit geval moet je het probleem toch echt ergens anders zoeken. Kijk even bij je taskmanager bij je geheugen gebruik hoeveel MB hij gebruikt. Als dit onder de 256MB blijft bij normaal gebruik is een extra reep geheugen zelfs vrij zinloos.

Volg de tip van _bas_ even op; kijk even of DMA wel aanstaat voor de disk. Dit kan je doen in je apparaatbeheer » eigenschappen van je IDE controller.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 22:47

Zjemm

...

hmm ik heb net de sb61g2 besteld met een p4 2,8 + 2 x 256 mb pc3200 memory
ik mag toch hopen dat dat snel gaat draaien :)

opensecure.nl

• R2D2
  • Niet online
Aikeleer schreef op 31 oktober 2003 @ 18:56:
Volg de tip van _bas_ even op; kijk even of DMA wel aanstaat voor de disk. Dit kan je doen in je apparaatbeheer » eigenschappen van je IDE controller.
Done en stond al aan.

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 22:06
Gebruikte je die norton antivirus 2004 ook al op je oude pc?
Ik heb een tijdje geleden norton av 2003 geinstalleerd op mijn testbakje en die werd ook ineens verschrikkelijk sloom. Nu heb ik er norton av corporate edition 7.60 op (zelfde als op mijn goed systeem) en mijn testbak draai terug als een zonnetje.

• R2D2
  • Niet online
Heb inderdaad norton 2004 en ik heb inderdaad ook het idee dat de pc mede daarom zo gods alle j*z*s traag is.

Kijk dat ie niet veel sneller zou zijn als mijn XP1500 had ik al rekening mee gehouden en de celeron was alleen ff ter overbrugging totdat er een 2,8P4 met HT in kon (naja totdat het geld er was).
Maar dat deze pc trager zou zijn als de oude was alles behalve de bedoeling.

Pagina: 1