Toon posts:

Welke camera voor mij? (spiegelreflex)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie spiegelreflexcamera op wat mee te prutsen.
Ik ben een beginnend fotograaf met veel ambitie :). Heb al wat lopen kloten met digicam's maar heb niet het echt 'fotograaf' gevoel met zo'n digitaal kreng. Daarbij wil ik graag zelf dingen instellen (dieptescherpte, sluitertijd etc.)

Ik heb al wat gezocht op GoT maar kon niet echt iets relevants vinden.

Ik denk dat mijn budget (200 euro) geen spiksplinternieuwe camera toelaat dus het moet maar 2e hands.

Wat zijn btw de mogelijkheden (behalve inscannen) om een analoge foto te digitaliseren?

Heeft iemand van jullie tips?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:02
Om te leren fotograferen is eigenlijk iedere tweedehands camera goed.
Ga in zo'n geval voor de wat oudere, half automatische modellen. Nieuwere modellen met auto-focus en volautomatische instellingen vind je tweedehands ook wel voor zo'n bedrag, maar dan zijn het wel de plastic instapmodellen.

Eind jaren '80 zijn er een boel goede camera's gemaakt die nog van degelijk materiaal in elkaar gezet zijn. Ik ben persoonlijk een groot voorstander van de Minolta X-700. Die moet je in een goede staat wel voor 200 euro kunnen vinden, met nog wat leuke lenzen er bij.

Dat is dus een camera waar je zelf wel moet scherpstellen. En dat is de enige manier om goed te leren fotograferen, want dan leer je namelijk KIJKEN. En dat is het allerbelangrijkste. De rest kan eventueel automatisch, hoewel ik altijd op de A stand werk. Diafragma (scherpte/diepte dus) zelf instellen en het apparaat zoekt er zelf de sluitertijd bij. Alternatieve lichtmetingen en automatisch tot 2 stops onder- of overbelichten kan er ook goed mee.

Mocht je de automatische diafragma en die overbelichting niet nodig hebben, dan is een X-500 ook prima. Een X-300 zou ik niet doen, die heeft geen scherpte/diepte controleknopje.

Ik heb zelf een een X-300 en fotografeer er naar volle tevredenheid mee. Ik heb ook nog een X-700 liggen, maar die is enigszins overleden. :'( :'(

Digitaliseren gaat op zich goed met een scanner. De andere manier is negatieven of diapositieven scannen. Met dia's gaat dat meestal goed, met negatieven moet het beeld nog omgedraaid worden (duh...) en dat levert niet altijd het beste resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 31-10-2003 00:18 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor je post. Ik zal eens gaan zoeken naar de camera die je genoemt hebt.

Is het zo dat je bij deze camera de optie hebt tussen automatisch en manueel instellen?

Verwijderd

Mijn ervaringen met Leika is zeer goed, kost je wel wat meer, maar je hebt er een degelijke en goede camera aan. Zeer veel mogelijkheden kwa lenzen/filters voor op je lens, leuk voor iedere beginner (hoewel je tegenwoordig met photoshop dezelde effecten op dezelfde kwaliteit haalt)

Een ander punt is dat het 9 van de 10 keer ook het fotograferen zelf is wat de foto maakt. Loop eens binnen bij een fotograaf. De meeste kunnen je wel veel er over vertellen, en misschien heb je wel het geluk (net zoals hier in apeldoorn) dat als je erin stapt met een leuk cameratje, je er een leuke en vooral een zeer leerzame cursus erbij krijgt. Wij zijn met z'n allen het bos in geweest om zo alle vormen van lichtinval blablabla te leren! Zeer leerzaam.
Wat zijn btw de mogelijkheden (behalve inscannen) om een analoge foto te digitaliseren?
Als je een goede negatievenscanner hebt (prime bijv.) haal je je foto's met 3600dpi naar binnen. Zeer hoge kwaliteit al zeg ik het zelf. Een andere manier is naar je plaatselijke fotoboer gaan die ze op cd kan branden ( een hema kan dit ook, maar mijn voorkeur gaat toch naar de fotoboer, die hebben naar mijn mening toch net iets meer verstand van kleurcorrectie e.d.)
Maar een goede scanner haal je zeker een goede kwaliteit! Dus opzich zou dat toch een hele goede optie wezen

(hmmz, nu ik het nalas van je butget ben ik bang dat dit merk voor je gaat afvallen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 00:23 ]

• dreamscape
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 00:18:
Hartstikke bedankt voor je post. Ik zal eens gaan zoeken naar de camera die je genoemt hebt.

Is het zo dat je bij deze camera de optie hebt tussen automatisch en manueel instellen?
Wacht even tot andere fotografen hun licht hierop laten schijnen zou ik zeggen...
Sommigen zijn helemaal lyrisch van de Canon A-1 en AE-1 modellen. Zijn eigenlijk net zo goed trouwens...

edit: oke, dat is inmiddels gebeurd dus. Leica is ook helemaal geen slecht idee eigenlijk...

De keuze bij de X-700 (en ook de 300 en 500) is vrij makkelijk. Je hebt een sluitertijdvoorkeuzewieltje (dubbele woordwaarde!) dat van Bulb tot 1000 reikt en daarna naar A en P. A is diafragmavoorkeuze met automatische sluitertijd, P is allebei automatisch. In de P stand moet je je diafragma op de lens helemaal dicht draaien (tot 16, 22 of 32, afhankelijk van de lens). Alle Minolta lenzen kunnen overweg met dit systeem en de meesten hebben zelfs een slotje er op zodat je ze in die stand kunt blokkeren. Bij Canon is dit gewoon een A-stand op de diafragma ring.

Stel je niet te veel voor van die automatische diafragma instelling. Het is niet zo dat hij kan kijken wat voor onderwerp je hebt, hij probeert het ding gewoon zo ver mogelijk dicht te duwen zolang een acceptabele sluitertijd mogelijk blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 31-10-2003 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou bijvoorbeeld een goede beginnersset zijn?
http://www.marktplaats.nl...6pv%3D%26fo%3D1%26rv%3D30

Natuurlijk is het de foto die het een mooie foto maakt. Maar het lukt me gewoon niet met een digicam (heb 'r al meerdere gehad en het is gewoonweg niets voor mij). Vandaar dat ik het nu met een "echte" camera wil gaan proberen.

Verder bedankt voor de reply's. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 00:28 ]

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Hmm je hebt veel ambities , en wil maar 200 euro voor een goede spiegelreflex (neem aan inclusief de benodigde lenzen , filters ... etc) uitgeven ? Gaat echt niet lukken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik ben zelf begonnen met een oude Praktika van mijn pa...
Hele gave mogelijkheden mee, nette foto's, en alles handmatig in te stellen...
Tegenwoordig doe ik weinig meer met "analoge" camera's, en als ik al fotografeer is het digitaal, alhoewel het gevoel van die EOS300 van mijn pa toch wel ff weer lekker was...
Lekker nostalgisch, alleen niet binnen je budget ben ik bang, die camera.

• dreamscape
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 00:25:
Dit zou bijvoorbeeld een goede beginnersset zijn?
http://www.marktplaats.nl...6pv%3D%26fo%3D1%26rv%3D30

Verder bedankt voor de reply's. :)
Die Cokin filterset maakt het wel leuk. Alleen die lenzen, daar heb ik mijn bedenkingen bij... Pallas en Unitax klinken nou niet als bekende merken, maar ik kan me vergissen.

Die 1:1.7 50mm lens daarentegen is wel weer oké. En met een Minolta flitser er bij kom je echt een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt leuk in ieder geval.

Ik heb nog wat leuks gevonden, misschien spreekt dit je meer aan (ik heb geen verstand van merken).

http://www.marktplaats.nl....htm?av=a&fo=1&zoek=X-700

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Als je iets nieuw zou willen kopen kan ik je in ieder geval de Canon EOS 300 aanraden. Heel degelijke camera met alles wat je nodig hebt.
Mag je natuurlijk wel direct 500€ voor neerleggen of zo :)

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
gewoon een nieuwe kopen.. voor 200 euro hebbie een nieuwe met een simpele lens (28-80) en een paar goede functies... uiteraard niks supers, maar wel speigelreflex!!!! en dat is lekker om mee te beginnen hoor.

check een www.foka.nl ofzo .... en ga niet klooien met 2ehands enzo, zonde van je geld.

(shit, site is offline tijdelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door d_marf op 31-10-2003 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
DieterVDW schreef op 31 oktober 2003 @ 00:46:
Als je iets nieuw zou willen kopen kan ik je in ieder geval de Canon EOS 300 aanraden. Heel degelijke camera met alles wat je nodig hebt.
Mag je natuurlijk wel direct 500€ voor neerleggen of zo :)
http://www.marktplaats.nl...551.htm?av=a&fo=1&zoek=AE

Zoiets?

Als ik bijv. bij Nikkon kijkt zie ik veel modernere modellen (bijv. http://www.marktplaats.nl...htm%3Ffo%3D1%26oudei%3D90 en http://www.marktplaats.nl.../13629.htm?fo=1&oudei=135) zijn deze toch van mindere kwaliteit als bijv. Minolta X-700?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 01:04 ]

• dreamscape
Tsja, persoonlijk zou ik geen nieuwe spiegelreflex kopen voor 200 euro. Dat is echt plastic rommel. Kan haast niet anders.

Nikon is zeker niet van mindere kwaliteit dan Minolta. Maar ik zou gewoon niet voor dergelijke bedragen nieuwer kunststof materiaal kopen. Die X-700 is in vergelijking met bijvoorbeeld zo'n Nikon vrij duur. Hoe dat komt? Omdat het een gewild toestel is en hij de afgelopen 15 jaar z'n kwaliteit bewezen heeft. Niks ten nadele van andere merken hoor; er is heel veel ander mooi spul te krijgen.

Als je nu een nieuwe spiegelreflex koopt, zou ik minstens 600 euro uitgeven. Tweedehands is het met 200 best te doen, maar koop dan geen volautomatisch plastic spul. Met volautomatische camera's kun je niet leren fotograferen. Da's misschien een boude stelling, maar ik denk dat je toch echt het handmatige materiaal nodig hebt om de fijne kneepjes door te krijgen.

edit: de eerste link die je geeft is een Nikon Pronea, da's een APS camera en daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. APS is voor point-and-shoot camera's, niet voor SLR.

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 31-10-2003 01:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is dan duidelijk.

Ik ben van plan om eerst wat aan te rommelen met een goedkoper model en als ik er schik mee heb, koop ik waarschijnlijk een mooi nieuw toestel.

Denk dat ik op zoek ga naar zo'n X-700. Of er moet nog iemand met iets anders komen.

dreamscape bedankt voor je hulp! :)

Verwijderd

Topicstarter
En van de X- serie is de 700 de beste?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Heb zelf nog 2 X-300s Minolta op de plank en heb inmiddels een Nikon F80 waar ik eigenlijk alleen nog maar mee schiet. De X-300(s) is echt een fijne camera en kan hem zeker aanbevelen. enkele van mijn mooiste foto's komen van die cameras.
De X serie heeft wel een bekend euvel: slechte condensator waardoor camera niet ontspant en de belichtingsmeter plots uitvalt als je wilt afdrukken. Mijn beide bodies hadden hier last van. Na ze te hebben afgeschreven en de F80 te hebben gekocht bleek het euvel simpel te verhelpen doordat de condensators makkelijk te vinden zijn en zijn te vervangen, zelfs door een mod-noob als ik
Mocht je dus voor een prikkie een X300 met dit probleem vinden heb je hem zo weer gefixt!
mijn 2 eurocenten....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
Thnx guy's. Ik ga mezelf maar een X-700 kado doen denk ik :).

Iemand btw nog goeie website's waar de werking van een SLR uitgelegt staan?

Verwijderd

Genoeg goede tips zie ik hier. Ik ben zelf begonnen met een Canon FL met een 50mm lens erop, gekocht toen voor 60 piek, tweedehands. Ik gebruik hem nog af en toe. Daarna overgestapt op een Canon A1 en inmiddels alweer een tijdje aan het werk met een Canon D60. Mijn beste foto's echter komen van die Canon FL.

Mijn tip is: koop de simpelste tweedehands spiegelreflex van een goed merk die je kan vinden. Canon, Nikon, Minolta, je kent ze vast wel. De basis ligt allemaal bij de balans tussen sluitertijd en diafragma, dus je hebt in feite niet meer nodig. Kijk uit met de EOS serie, goede lenzen zijn erg duur terwijl je bijv Canon FL en FD lensen voor een prikkie kan kopen. Voor 200 Euro kan je een goede set kopen. Ik zag al snel dit setje op marktplaats.

http://www.marktplaats.nl...3?g=foto&u=canon&ID=17832

Koop er nog een leuke zoom bij en klaar. Veel succes met je hobby.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, door al dat leuks weet ik niet meer wat ik moet kopen >:)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 01:30:
Thnx, door al dat leuks weet ik niet meer wat ik moet kopen >:)
Het grote probleem doorgaans is, dat je verknocht raakt aan een merk. Als jij als fotograaf bezig gaat dan ontwikkel je een eigen stijl en jouw apparatuur zal dan gaan aansluiten bij jouw stijl. Wat dus zoveel betekent dan de grens tussen de camera en jou vervaagt en dat ding "niets" anders dan een hulpmiddel is.

Maar goed, qua techniek, ik denk, zoals eerder opgemerkt, het niet echt een keuze van kwaliteit is, maar meer van persoonlijke smaak. Ik zelf ben helemaal Nikon verknocht. IK ben begonnen met een half automaatje (Nikon EM SLR) en ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk tot nu toe niet met een fijnere camera heb gewerkt. Daarna een Nikon F50 (vol automaat SLR) en nu een digicam (Coolpix 990)

Allemaal hele degelijke toestellen imho en tja, ik kan nu met niks anders werken, geef mij een Minolta en ik maak van alles de grootste puinhopen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Kortom, het is met camera's net als met muziekinstrumenten, pak het apparaat in je handen, kijk hoe die aanvoelt, wat vind je van de manier waarop het filmpje wisseld, hoe voelen de knoppen aan. Ik heb ooit tijdens een belangrijke klus een hele serie verkloot omdat ik in het donker het filmpje niet goed ingelegd had. :( Ben direkt terug gegaan naar de winkel waar ik hem gekocht had en hem ingeruild (voor een A1) omdat ik geen zin had om dat nog een keer mee te maken. Vervolgens ben ik in het donker gaan oefenen met snel filmwisselen met een hand! :)

Kijk eens rond hier en daar of ga eens naar een occasionbeursje ofzo, daar zijn er genoeg van. :9~

Zelf ben ik sinds dag een aan de Canon's verslaafd, maar het had net zo goed Nikon kunnen zijn. Kijk vooral ook naar de prijzen van de lenzen enz, zodat je niet voor verrassingen komt te staan nadat je een leuke camera hebt gekocht ! :/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels contact met de aanbieder van deze set klik
Denk dat het wel een leuke set is.

Bedankt voor de goede reply's _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is de Minolta Dynax serie(http://www.marktplaats.nl...%2F12334.htm%3Foudei%3D15) een volautomaat of is deze ook volledig handmatig in te stellen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 21:00 ]

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 20:54:
Is de Minolta Dynax serie(http://www.marktplaats.nl...%2F12334.htm%3Foudei%3D15) een volautomaat of is deze ook volledig handmatig in te stellen?
Deze camera kun je volledig handmatig, volledig automatisch en half-automatisch instellen. Is trouwens een zeer goede camera.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Zag zo weinig knopjes etc. dat ik dacht dat het een automaatje was :).

Verwijderd

Topicstarter
Is er misschien een goede site waar dit soort informatie op te zoeken is? Heb al wat gezocht met Google maar kon niet echt iets vinden (anders dan over digicam's) Kieskeurig.nl geeft alleen de recentere modellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 22:46 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Voor X-700(en hoop nikon): http://www.kenrockwell.com/minolta/700.htm

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1