Deze topic gaat allereerst over software en niet hardware en had daarom in Windows Operated Systems (WOS) moeten staan.
Toch ga ik'm op slot gooien en niet moven. TS, herlees de
GoT Huisregels eens, vooral wat betreft zelfwerkzaamheid en topictitel.
Je geeft erg summiere info, zegt niets over wat je al gedaan hebt of wat je zelf opgezocht hebt. GoT is een community, geen helpdesk en we verwachten wel iets meer voorwerk dan dit.
Wat betreft je vraag is het simpel- je kunt gegevens op een schijf in drie categorieen onderverdelen:
- besturingssysteem
- applicaties (programma's)
- data (gebruikersbestanden e.d.)
Als je van hardware wisselt (en dan met name het moederbord) is het vrijwel onvermijdelijk dat je ook je besturingssysteem opnieuw moet installeren. Er zou met de Windows Repair Console misschien iets te beginnen zijn, maar eigenlijk moet je
voordat je van mobo verandert de HAL naar defaults laten gaan als je niet opnieuw wilt installeren. Dat is alvast geen optie meer.
Als je je besturingssysteem herinstalleert, is het meestal redelijk onvermijdelijk dat je je programma's opnieuw moet installeren. Dat komt doordat ze, als ze eenmaal in de registry geregistreerd staan eigenlijk een deel van je OS worden. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, je hebt als het goed is overal de installatieCDs van.
Maar je data blijft (tenzij je ook nog eens gaat formatteren, wat zeker bij Win2K/XP en NTFS nergens voor nodig is) gewoon bewaard, zowel je eigen bestanden als de instellingen die in je profiel zijn opgeslagen.
Zo heb ik minstens vijf OS herinstallaties op mijn hoofd-HDD gedaan (voornamelijk wegens ander hardware idd) en ben ik niet een keer gegevens kwijtgeraakt (uiteraard had ik wel een backup van te voren gemaakt voor het geval dat).
Naja, lap text maar het is duidelijk -
/zelfwerkzaamheid/brakke titel - dicht