[debian][exim] Configureren voor uitgaande mail+local mail

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:04

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Wat wil ik?

- MAILTO kunnen gebruiken in /etc/cron.d/* zodat ik de output gemaild krijg van
Bash:
1
0 4     * * *     root  apt-get update > /dev/null && apt-get -yd upgrade | grep http

Wat wil ik niet?

- mail ontvangen. ik lees mijn email remote. andere users zijn er niet hebben pech gehad.

Huidige situatie:

exim is geconfigureerd als satelite system. Kort en breed gezegd werkt het van geen kanten. Waar ik eerst delivery failures kreeg, omdat ik verstuurde van een incomplete mail-domain, zijn die nu verdwenen, maar de mail komt ook niet aan :X
pine klaagt ook nog steeds over incomplete maildomain, maar ik hoef niet per se te kunnen mailen met pine.

Van ellende heb ik maar de remote host waar ik een email account heb met zelfde login opgegeven als satelite, en de bak zelf als smarthost (exim kan toch prima email versturen :?). Voor deze config heb ik maar gekozen, omdat de anderen sowieso niet voldoen en deze leek toch het meest.

Wat heb ik gedaan:

- Op GoT gezocht op debian+exim.
- Op www.exim.org de oude docs gelezen.
- Gevraagd op #debian @ irc.freenode.net - geen reactie
- Gevraagd op #exim @ irc.freenode.net - reactie: Haha, exim3 in woody? Dat is verouderd!

Ooit werkte emailen vanuit pine wel, toen gebruikte ik rewriting van het From: adres. Eerst wilde ik /etc/email-addresses gebruiken maar dat werkte niet lukte me niet. Inmiddels zou ik niet meer weten hoe ik die rewriting in ere kan herstellen, zo vaak heb ik exim gereconfigureerd. De originele config file is dus weg, maar een backup heb ik niet :o

offtopic:
Sorry dat de [code] er zo brak uit ziet, ik doe vast iets fout, maar het is dus gewoon een random cron job

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je bij eximconfig niet gewoon het beste kiezen voor
(1) Internet site; mail is sent and received directly using SMTP. If your
needs don't fit neatly into any category, you probably want to start
with this one and then edit the config file by hand.
en dan wat vraagjes beantwoorden over hostnames enzo? Dan gaat exim gewoon zelf met mailservers babbelen als je mail verstuurt ipv gedoe met satellites, dat lijkt me ten minste gewoon wat je zoekt?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:04

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik heb hem nu geconfigd zoals blaataaps voorstelt. Als hostname heb ik host.dyndns.org opgegeven. Maar de testmail die ik heb verstuurd komt aan als host.tudelft.nl :? In ieder geval doet mail het vanuit pine, ik zal eens een test cron job maken en zien hoe dat gaat.

Ik verdenk mezelf ervan iets goors te hebben gedaan in een grijs verleden met de pine config, dus daar ga ik later even naar kijken.

EDIT: gek genoeg staat de return path wel goed, de hostroot is daar host.dyndns.org 8)7

=====================================================
EDIT:

OK, de volgende testjob gemaakt:
code:
1
2
3
# /etc/cron.d/apt: crontab fragment for test
MAILTO=xxxxx@student.tudelft.nl
25 23     * * *     root  echo blaat

Werkt prima, ik krijg email van Cron Daemonmet als titel Cron <root@host> echo blaat. De afzender is root@host.dyndns.org. Kennelijk moet ik mijn pinerc gaan opgraven. To be continued...

======================================================
EDIT:

OK, volgende in /etc/pine.conf veranderd:
code:
1
2
# Sets domain part of From: and local addresses in outgoing mail.
user-domain=host.dyndns.org

Het mail domain staat nu goed, pine klaagt niet meer over incomplete maildomain, en local mail wordt nog steeds local delivered. Wie weet durf ik straks nog wel poort 25 open te zetten om te zien of ik van mijn remote shell naar thuis kan sturen Even vergeten dat mijn ISP wordt gerund door hinderlijke bemoeials die poort 25 firewallen :X Email verstuurd, maar ik denk niet dat het ooit gaat aankomen. Zal wel een timeout message krijgen straks.

=======================================================
EDIT:

Goeiemorgen,
Date: Fri, 31 Oct 2003 07:08:29 +0100 (MET)
From: Mail Delivery Subsystem <MAILER-DAEMON@ewi.tudelft.nl>
To: xxxx@elektron.its.tudelft.nl
Subject: Warning: could not send message for past 6 hours

** THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY **
** YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE **

The original message was received at Thu, 30 Oct 2003 23:48:10 +0100 (MET)
from elektron.its.tudelft.nl [130.161.33.15]

----- The following addresses had transient non-fatal errors -----
<sphere@xxxx.dyndns.org>

----- Transcript of session follows -----
<sphere@xxxx.dyndns.org>... Deferred: Connection timed out with xxxx.dyndns.org.
Warning: message still undelivered after 6 hours
Will keep trying until message is 1 week, 5 days old
Casema/Wanadoo :(

[ Voor 95% gewijzigd door sphere op 31-10-2003 08:18 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454