Toon posts:

Asus L3800C-laptop zeer instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een poosje hebben wij een Asus L3800c aangeschaft en hadden niet zo heel veel problemen omdat er ook nog niet veel-eisende programma's op gedraaid werden. Nu er echter videobewerkingssoftware en 3D-ontwikkelsoftware op gedraaid worden blijkt het dingetje niet zo stabiel als in eerste instantie werd gedacht. Elke 5 minuten knallen de programma's eruit en moeten ze opnieuw opgestart worden. In eerste instantie dacht ik nog dat het aan de software lag maar op de desktop-computers draait de zelfde software behoorlijk stabiel. Ik denk zelf dat met name het geheugen het in dit verhaal laat afweten maar zeker weten doe ik dat niet. Er zit overigens 512 MB geheugen in.
Het vervelende is dat er zo weinig aan te fine-tunen is (alles wordt door asus afgeschermd, zelfs videocard-drivers van ATI kunnen niet worden geinstalleerd!). Zo is er in het bios niet of nauwelijks wat in te stellen (al helemaal niet iets m.b.t. het geheugen!).

Weet er iemand een manier om toch wat te gaan kloten met geheugen-instellingen en andere instellingen die je normaal ook in een bios vind?
Specs: 2 gHz, 512 MB intern geheugen, Radeon Mobility 7500
Alle updates zoals die op http://www.asus.com.tw/su...delName=L3C/S&Type=Latest te vinden zijn, zijn overigens al geinstalleerd maar haalden niets uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gooi er dan eerst een memtest overheen. Dan kun je kijken wat er gebeurd en of het idd aan het geheugen ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Welke memtest raad je dan aan? Ofwel, welke geeft aan of t geheugen fouten vertoont of niet? Ik ken enkel memory benchmark van Sisoft, lijkt me niet de juiste tool om fout geheugen op te sporen??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 22:32:
Welke memtest raad je dan aan? Ofwel, welke geeft aan of t geheugen fouten vertoont of niet? Ik ken enkel memory benchmark van Sisoft, lijkt me niet de juiste tool om fout geheugen op te sporen??
memtest86 uiteraard. Benchmarks heb je idd niet veel aan.

www.memtest86.com

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:51
Bijvoorbeeld memtest86. Je moet effe googlen, het is gewoon gratis
-edit net te laat

[ Voor 14% gewijzigd door Flippie Flink op 30-10-2003 22:36 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welke software dan? Lijkt me ook wel relevant.

Verder werken ATI drivers niet omdat het niet een volle ATI implementatie is, hiermee bedoel ik dat Asus zo vrij is geweest om de 7500 iets te tunen. (En niet op Asus zeiken, nu want heel veel notebooks hebben dit. Dat is het verschil tussen powered by en build by ATI.)

En ja, ik ken het probleem met de 7500 driver omdat ik ook een laptop heb uit de L3 -C serie. En nee, mijne is niet instabiel met bijvoorbeeld Pinnacle Studio en PSP.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Het is ondermeer Pinnacle Studio. Veel verschillende versies gedraaid maar geen 1 bleek stabiel. Daarnaast betreft het FormZ. Ook hier met verschillende versies geprobeerd (helaas niet de nieuwste versie, 4) maar ook hier met elke versie heel veel fouten. Ik ga zo even de memory-test draaien en als dat het niet is toch maar eens een keertje winxp opnieuw erop gooien. Laat wel even weten of het nog iets geworden is...
Pagina: 1