Midi In doet het wel, Midi Out niet ???

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Een vriend van mij heeft het volgende probleem.
Hij heeft een simpel midi-aanstuur keyboardje en een nieuwe (access virus) synthesizer (module) die hij wil gaan gebruiken, om aan te sturen met een sequencer.
Nu ben ik al de hele avond bezig met hem het aan de praat te krijgen, maar er lukt iets niet.
Hij gebruikt logic 5.5 en we krijgen ook midi binnen. Logic zegt ook dat ie midi-noten aan het uitsturen is, maar de virus reageert echt niet.
M.a.w. midi-out van zijn geluidskaart is met geen enkele mogelijkheid aan de praat te krijgen.
Ook op een simpel midi-file'tje vanuit winamp reageert de virus niet.
Wij i.p.v. synth het aanstuur keyboard gebruikt om geluid uit te toveren via midi... niets...
Nu weet ik dat logic een vrij ingewikkeld programma is, maar voor mij zijn er geen geheimen meer. Ik werk er al jaren mee. En daarvoor jaren met cubase gewerkt.
Ik studeer nu Audio Design aan de hku, dus ik zou dit echt moeten kunnen oplossen.
Maar nee, het lukt echt niet.
Het enige wat het nog zou kunnen zijn is dat de midi-kabel die hij gebruikt voor een deel defect is.
Tja of... dat er iets is met zijn mpu-401 driver.
Hij heeft een onboard geluidskaartje met een onboard gameport en er staat standaard in windows 98 een Roland Mpu-401 driver geïnstalleerd.

Zijn er alternatieven voor die driver, of evt. bios-instellingen die niet goed zouden kunnen staan. Of, of, of... heb ik echt iets over het hoofd gezien???

Wie ow wie helpt mij met dit vreemde probleem?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

ik zou maar eens beginnen met een echte geluidskaart. Deze dingen op het moederbord zijn volgens mij niet van zo'n beste kwaliteit. En wat hij nu wil gaan doen vraagd volgens mij best wel wat van de geluidskaart.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 22:00:
ik zou maar eens beginnen met een echte geluidskaart. Deze dingen op het moederbord zijn volgens mij niet van zo'n beste kwaliteit. En wat hij nu wil gaan doen vraagd volgens mij best wel wat van de geluidskaart.
Midi functionaliteit is niet zo moeilijk hoor, de meeste geluidskaarten doen het prima, het enige waar je op moet letten is dat de timing wel goed is..

anyway,

Staan je midi-response channel in de Virus wel goed ingesteld? Dit kun je op omni (alle kanalen) zetten, of een specifiek kanaal..

Kun je het control-keyboardje via een midi-kabel rechtstreeks aan je Virus hangen? Test het daar als eerste eens mee..

Download my music on SoundCloud

• MNECMotU
Heb ik uiteraard ook al gezegd tegen hem...
Maar het enige wat hij wilt gaan doen met z'n geluidskaart is midi in- en uitsturen.
Daar heb je helemaal geen spectaculaire geluidskaart voor nodig, alleen de gameport moet wel goed functioneren als midi-interface.

Iemand?

b.t.w. Midi op virus staat helemaal ok. Ik heb er zelf ook een en we staan allebij op multi-mode. Dus op elk midikanaal waar iets gebeurt reageert ie gelijk op.
Direct aanhangen dacht ik ook al aan, maar hij heeft geen midi 5din-to-5din kabel.
Dus kunnen we niet testen. Maar weet zeker dat dat wel zou werken.

[ Voor 38% gewijzigd door MNECMotU op 30-10-2003 22:10 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

MNECMotU schreef op 30 oktober 2003 @ 21:56:
Hallo,

Een vriend van mij heeft het volgende probleem.
Hij heeft een simpel midi-aanstuur keyboardje en een nieuwe (access virus) synthesizer (module) die hij wil gaan gebruiken, om aan te sturen met een sequencer.
Geil.... Virus C :).
Nu ben ik al de hele avond bezig met hem het aan de praat te krijgen, maar er lukt iets niet. Hij gebruikt logic 5.5 en we krijgen ook midi binnen. Logic zegt ook dat ie midi-noten aan het uitsturen is, maar de virus reageert echt niet.
Reageert de Virus wel als je 'm er direct ophaakt? Want dat zou 't 'm ook kunnen zijn. Staan de kanalen wel op Rx = on? Zit je niet op een of ander obscuur kanaal uit te zenden terwijl 't ding in Patch mode staat ipv Multi? Hoe zit 't met de midi Receive? Staat die op een enkel kanaal of op Omni?

edit:
verdorie, dominic was eerder
M.a.w. midi-out van zijn geluidskaart is met geen enkele mogelijkheid aan de praat te krijgen. Ook op een simpel midi-file'tje vanuit winamp reageert de virus niet. Wij i.p.v. synth het aanstuur keyboard gebruikt om geluid uit te toveren via midi... niets...

Nu weet ik dat logic een vrij ingewikkeld programma is, maar voor mij zijn er geen geheimen meer. Ik werk er al jaren mee. En daarvoor jaren met cubase gewerkt. Ik studeer nu Audio Design aan de hku, dus ik zou dit echt moeten kunnen oplossen. Maar nee, het lukt echt niet. Het enige wat het nog zou kunnen zijn is dat de midi-kabel die hij gebruikt voor een deel defect is. Tja of... dat er iets is met zijn mpu-401 driver. Hij heeft een onboard geluidskaartje met een onboard gameport en er staat standaard in windows 98 een Roland Mpu-401 driver geïnstalleerd.
Doen de softsynths in Logic 't wel?
Zijn er alternatieven voor die driver, of evt. bios-instellingen die niet goed zouden kunnen staan. Of, of, of... heb ik echt iets over het hoofd gezien???

Wie ow wie helpt mij met dit vreemde probleem?
Tja.. betere interface (desnoods zo'n miniem USB ding; wel geld voor een Virus maar niet voor een interface, hehe :) ) want de joystickpoort is nogal een ranzige oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Yoozer op 30-10-2003 22:12 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Yoozer schreef op 30 oktober 2003 @ 22:10:
Tja.. betere interface (desnoods zo'n miniem USB ding; wel geld voor een Virus maar niet voor een interface, hehe :) ) want de joystickpoort is nogal een ranzige oplossing.
Ik dacht even 10 jaar terug in de tijd te zijn toen ik iets las over gameport ;)

Ik kan me herinneren dat ik er ook wel eens ooit problemen mee heb gehad, met zo'n gameport als MIDI geval, maar geen idee meer hoe dat werkte. Ik zou gewoon ff een USB midipoortje scoren, ideaal die dingen. Ik heb zelf een Roland/Edirol 4-in/4-out USB midi interface en ben er heeeeeel erg tevreden over.

[edit]
oh en als niks werkt wil ik de Virus wel hebben :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 22:15 ]

• MNECMotU
Hij heeft even geen geld voor een ander midi-interface'je.
USB dingen zijn idd ideaal, heb zelf een usb midiman 4x4 en dat werkt heerlijk, maar ja, dat zit er ff niet in voor hem.
Roeien met de riemen die hij heeft :)
Maar ik denk zelf dat het echt iets met de driver van z'n gameport te maken heeft, de mpu-driver natuurlijk dan he.
Is daar niks op te verzinnen / aan te veranderen... Iemand ervaring daarmee.

(ik zei trouwens ook al dat hij zijn virus c best mocht ruilen tegen mijn virus b, omdat die van mij iig zeker werkt :) )

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is win98 he? Nou heb ik weinig tot geen verstand van midi (anders dan via mijn nokia 6100 ;) )...maar wel van windows :)
Heb je de joystick-drivers geinstalleerd? Zou je eens uit kunnen schakelen, misschien dat dat helpt. Zou best kunnen dat joystik in windows boven midi gaat...je weet het niet. En kijk ook eens in je BIOS of daar het e.e.a. wel aan staat

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ok, ik ben de persoon in kwestie. Ik heb inderdaad geen geld voor een andere geluidskaart op het moment (net de Virus C gekocht, prioriteiten stellen hey :P )

Het ligt niet aan de midikabel, deze heb ik op een andere computer getest.
Wanneer ik een midi-filetje afspeel hoor ik helemaal niets (instellingen van midi-out staan op die Roland MPU ingesteld en dus niet op mijn wavetable). Midi in doet het wel, altijd al gedaan. Softsynths doen het ook gewoon.
Ik kan dus in logic noten inspelen en deze zie ik ook in mijn sequencer. De toets die ik aansla zie ik zowel bij Midi-in als Midi-out staan in Logic, dit moet ook want ik wil het naar mijn Virus sturen.
De demosong kan ik wel spelen dus de audio is ook juist aangesloten. Logic lijkt dus alles naar midi-out te sturen alleen ik hoor dus niets. De instellingen zijn juist. Ik heb gelezen dat er meer mensen problemen hebben met midi-out en de nieuwste drivers soms nog geen oplossingen bieden. Ook de volumeregeling is goed. De virus ontvangt ook helemaal niets terwijl hij dat op de computer van mijn pa wel doet (nootje gaat branden).

Het lijkt me sterk dat het aan de gameport ligt omdat midi-in het perfect doet.

Ook de bios-instellingen zijn naar mijn weten juist en heb ik met verschillende waardes getest. Midi-in doet het wel, midi-out alleen via mijn wavetable. Wanneer ik deze op mijn Roland MPU-410 zet, hoor ik niets meer (terwijl ik dan mijn Virus zou moeten horen)

Als er mensen zijn met een oplossing of dezelfde problemen hebben, hoor ik het graag.

edit: als ik dan zo een goedkoop usb-ding zou kopen hey en het is een driverprobleem, dan heb ik toch nog steeds dat probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 10:48 ]

Verwijderd

Ik heb het probleem al opgelost.
Aanpak: Terratec EWX 24/96 erin zetten en gaan!
Pagina: 1