Toon posts:

[VPN] traag als er meerdere pcs op router bezig zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oi!

tjah echt alles hier over VPN gesearched en gehad, maar ik kom er echt niet uit zo..

Het geval wil dat mijn vader met een vpn client van cisco op zijn win98SE bakkie contact maakt met de server op de zaak. (vpn geen tunnel ofzo ingsteld helemaal "kaal")

Nou doet hij dit via de kabel, en die kabel heb ik weer gerouterd met mijn vigor 2200E met totaal nieuwe firmware.

Het is nu zo dat; als hij aleen bezig is, en de andere pcs niet aan het downloaden zijn, en m'n webserver staat niet aan, de verbinding perfect is.. net zo snel als over de telefoonlijn wat natuurlijk veel kostbaarder is.
Maar zodra ik begin met downloaden op een andere pc (en dat is maar met 20 kbps) dan wordt ie zo traag als dikke poep in de winter.

Ik heb de firmware van de router al geupdate.
volgens mij helpt het niet als ik 'm in de Nat setup doorstuur, omdat het een client betreft.
en volgens mij ligt het er ook niet aan de snelheid van mijn verbinding, omdat ik hier zeker tot 128 kbps heb, en ik download met 20 kbps en die vpnverbinding het ook snel doet over een isdnlijntje en dat is doorgaans 8 kbps

mijn conclusie; de router stikt er in...
maar hoe zorg ik er voor dat die router die vpn gewoon "voorrang" geeft??
heb al 200 FAQ's gehad, en uit andere topics wordt ik weinig wijzer.

kwordt er gewoon ontzettend 8)7 van :)

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

welke vpn versleuteling gebruik je? pptp of IPsec... want IPsec is namelijk heel erg traag bij draytek routers... dit omdat de processor die erop zit te traag is... op de site van draytek onder het stukje vpn's zie je hoe een verbinding vertraagd met welke versleuteling...

succes

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een ISDN lijn kan tot 64kbps(kilobit), of 8kBps(kiloByte)

Een VPN is afhangkelijk van de beschikbare bandbreedte. Als jij een stuk van die bandbreedte opslokt met downloaden, dan zal er ongetwijfeld minder ruimte overblijven voor de tunnel.

"Voorrang" geven aan bepaalde protocollen is wel mogelijk, maar waarschijnlijk niet met jou routertje. Je zou misschien een bepaalde minimum bandbreedte in kunnen stellen, maar ik denk dat dat al iets te diep gaat voor een soho routertje.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 21:28:
Nou doet hij dit via de kabel, en die kabel heb ik weer gerouterd met mijn vigor 2200E met totaal nieuwe firmware.
De firmware van Drayteks buggen als de hel. IPSEC over een draytek is onwerkbaar is mijn ervaring.
Ik heb de firmware van de router al geupdate.
volgens mij helpt het niet als ik 'm in de Nat setup doorstuur, omdat het een client betreft.
en volgens mij ligt het er ook niet aan de snelheid van mijn verbinding, omdat ik hier zeker tot 128 kbps heb, en ik download met 20 kbps en die vpnverbinding het ook snel doet over een isdnlijntje en dat is doorgaans 8 kbps

mijn conclusie; de router stikt er in...
maar hoe zorg ik er voor dat die router die vpn gewoon "voorrang" geeft??
Met een andere router heb ik d'r nooit problemen mee gehad. De drayteks doen ook ipsec passthrough, en dat kun je niet uitzetten. Ik heb gewoon 6 drayteks naar de leverancier teruggestuurd :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat begrijp ik, dat een enkel ISDN lijntje 8 kiloBytes is.. ik reken alles altijd voor mezelf om in KiloBytes omdat ik dan wat te vergelijken heb met m'n downloadsnelheden.. beetje stug :) ik weet het..

maargoed the point i'm trying to make; Ik heb hier dus 128 KiloBytes en als ik maar met 20 KiloBytes aan het downloaden ben, en die VPN maar 8 KiloBytes nodig heeft, waarom is ie dan traag.. :?

maargoed, mysteryman.. bedankt voor de site.. wat stom dat ik die niet had gevonden, ik al die taiwanse rommel afzoeken :)

maar als ik kijk bij de eigenschappen van die ciscoclient.. dan staat daar bij encryption 56-bit DES en dit is IPsec toch???
want dan is de doorvoersnelheid van die router maar rond de 150 kB/s maar zelfs
dat is genoeg.. :?

Is open port setup misschien een optie??
dat ik gewoon alle benodigde poorten doorstuur naar die pc..
dan moet ik alleen tcp 1723 doorverwijzen naar dat ip toch??

najah alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 31 oktober 2003 @ 11:18:
[...]

De firmware van Drayteks buggen als de hel. IPSEC over een draytek is onwerkbaar is mijn ervaring.

[...]

Met een andere router heb ik d'r nooit problemen mee gehad. De drayteks doen ook ipsec passthrough, en dat kun je niet uitzetten. Ik heb gewoon 6 drayteks naar de leverancier teruggestuurd :)
Is dat de enige oplossing? terugsturen? das wel erg cru..
welke router heb je nu dan?

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 11:56:
maar als ik kijk bij de eigenschappen van die ciscoclient.. dan staat daar bij encryption 56-bit DES en dit is IPsec toch???
Yeps.
Is open port setup misschien een optie??
dat ik gewoon alle benodigde poorten doorstuur naar die pc..
dan moet ik alleen tcp 1723 doorverwijzen naar dat ip toch??
IPSEC gebruikt geen poorten, op 500 udp na om keys uit te wisselen. Data gaat over IP protocol 50 en 51.
Terugsturen is inderdaad cru, maar ik had zelf geen andere optie. Ik ga wel weer over Draytek nadenken indien ze eens spullen uitleveren met minder (merkbare) firmware bugs.

Kwa routers staan d'r hier nu cisco soho's, en een goedkoop dingetje van sweex. Beiden zijn prima.

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 22:44

Wokker

De avond wokkel

Geldt dit ook voor het gebruik van terminal service?

Het oneindige X 0

• igmar

igmar

ISO20022

Wokker schreef op 08 december 2003 @ 10:12:
Geldt dit ook voor het gebruik van terminal service?
Da's geen VPN, dus nee.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
Bij mijn kabel (Chello, regio R'dam) wordt mijn up de nek omgedraaid zodra ik wat ga downloaden, misschien dat ?

Probeer je Draytek eens te downgraden naar 2.2.5

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1