RAID5 crash simulatie

Pagina: 1
Acties:

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
ik heb net de beschikking gekregen over een 3ware escalade 6000 met 4 120Gb harddisks. Deze heb ik in een systeem gestopt en kaal windows 2000 SBS geinstalleerd.
In de BIOS RAID5 geselecteerd en die aangemaakt (lang wachten) De driver voor RAID geinstalleerd in windows en een partitie van 250Gb gemaakt op de disk van 360Gb.
Toen ben ik gaan kopieeren en dar ging allemaal goed. Nu dan de vraag, hoe doe ik een crash simulatie. Ik heb zitten zoeken maar vind alleen verhalen over hoe je RAID opzet, over problemen en performance. Heeft iemand ooit wel eens getest of het ook doet wat het zou moeten doen, het voorkomen van dataverlies.
In een wilde bui dacht ik tijden het kopieeren van een cd naar RAID schijf ik trek er 1 van de 4 uit, maar het systeem bevroor en haperde alleen nog wat meldingen eruit dat het niet de bestanden kon plaatsen op het device en dat deze verloren waren gegaan. Waarom doe ik het dan dacht ik en plaatste dit bericht.

Tyan MB (S2707)
3Ware Escalade 6000 (4x120Gb in RAID5)
120Gb opstartschijf op MB aangesloten
Windows 2000 SBS NL

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is het allemaal hotswap (dus tijdens het draaien een schijf er uit kunnen trekken) capable? Want anders kan het wel kloppen denk ik dat ie raar ging doen.

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 30-10-2003 21:23 ]

specs

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
ja, voor zover ik weet is het allemaal hotswap, het is een kast van chenbro (19" 3u hoog) met IDE backplane waar alles inzit...

maar wat is het verschil tussen overlijden van een schijf en het eruit trekken?

[ Voor 27% gewijzigd door Multispeed op 30-10-2003 21:30 ]

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Gouldian schreef op 30 oktober 2003 @ 21:28:
maar wat is het verschil tussen overlijden van een schijf en het eruit trekken?
Geen verschil...in beide gevallen doet de schijf spontaan niets meer. :)

/edit

okok ;) het kan natuurlijk zijn dat een dode schijf nog wat foute clusters weg schrijft ofzo maar dat verschil is te verwaarlozen :P

[ Voor 25% gewijzigd door max op 30-10-2003 21:41 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Laat de server draaien met 4 schijven, zet hem ff uit als het niet hotswap is en trek er 1 schijf uit.
Deze hang je ff aan een andere PC en je verwijdert de partitie die erop staat zodat het een nieuwe schone schijf lijkt, stop hem weer in je server en kijken hoe goed het opbouwen van de RAID5 gaat en hoelang het duurt.
Zo test ik meestal mn RAID controllers.

Alle proemn in n drek

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een kabeltje eruit trakken van 1 disk.

Als het goed is krijg je direct mail, en een warning op je 3DM.

edit:
Best fancy stuff die 3Ware spullen. Laatst was ik aan het rebuilden, en toen kreeg ik de melding dat ie 1 van de disks op ATA-100 ging proberen ipv ATA-133 omdat er CRC errors waren. Ik vond het wel slim. :-)

[ Voor 52% gewijzigd door Varienaja op 31-10-2003 11:38 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de stroom kabel eruit gejoelt, of de interface kabel :?

Stroom kabel lijkt me niet handig, kun je beter de interface kabel lostrekken, kijken wat die dan doet.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 19:52
Zegt RAID5 uberhaupt iets over het opvangen van fouten? Ik zou me voor kunnen stellen dat een diskcrash wel degelijk een server zou kunnen laten crashen (oftewel reboot nodig), alleen dat de data die op de array stond niet verloren is gegaan. Het zou zo maar kunnen dat eea afhankelijk is van de exacte implementatie van de controller en evt drivers daarvoor.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het verschilt nogal wat een systeem doet bij een harde schijfcrash (die je simuleert door de kabel tijdens werking eruit te trekken). Het blijkt steeds vaker dat ondanks alle redundantie veel systemen toch gewoon hard crashen in zo'n geval, wat waarschijnlijk grotendeels met driverimplementatie te maken zal hebben. T.net had het een tijdje terug toch ook? Dat een systeem hard crashte toen een schijf overleed, waar men de vraagtekens bij zette, gezien het systeem in raid opstelling draaide?
Mijns inzien is raid dus meer nuttig voor het geval er bij het uit en weer aanzetten van een systeem en schijf niet meer opspint (veel voorkomend probleem. Server staat jaren achtereen aan, nooit foute schijf, gaat hij een keer uit voor onderhoud, starten er 2 van de X schijven in een Raid5 niet meer, omdat ze niet meer opspinnen... Leve raid5 :) )
Pagina: 1